Je broedt er op. Het heeft nog geen vaste vorm. Het begint al een beetje vorm te krijgen in gedachten maar er mist nog wat. Ontwerp is concreet maar onderdelen onderweg & je weet nog niet hoe het zal werken...

Kortom: wat heeft nog geen vaste vormen aangenomen, maar zit er aan te komen?

Hierzo: een vaste +5/+12/-12/-5/+3.3V voeding, ca. 20 jaar geleden gebouwd, is aan vervanging toe. Ik ben eigenlijk wel tevreden met 't oude ding, :p maar wil een beetje nieuwer, een beetje meer power. Ga voor een LM2679 schakelregelaar voor de +5V. Vandaag een ringkern trafo gekocht als basis. Klein grut er omheen, behuizing, 't moet allemaal nog komen. Traditie getrouw mag het allemaal weinig kosten - kant & klaar kopen is saaaaiiii... :)

Waar zitten jullie op te broeden?

Word een beste ringkern als je al voor 5V richting de 5A zit te denken.
Zelf ben ik aan het kijken om een transistor hfe tester te maken.
Heb er nog geen een en voor mijn CO-2016 voedings ontwerp is het wel makkelijk om er een te hebben. Kan ik de power transistoren een beetje matchen.
Ben er alleen nog niet uit tot hoever ik wil kunnen.
Een simpele transistor gaat tot ongeveer 250x maar een darlington gaat rustig tot 5000 en hoger.

Ik heb een heleboel ontvangstapparatuur staan.
Allemaal met 21,4 MHz mf versterking ingebouwd.
Zou het niet makkelijker zijn ,om 1 losse MF en aanhang te hebben? Dan zou het experimenteren ook eenvoudiger worden.
Ik bedoel, lekker alles met losse modules uitvoeren, maar is dat Haalbaar.

Ik weet niet zeker of je het over mij hebt mel, maar denk het wel.
Is precies waar ik ook over twijfel. Of zich is even een schakeling op een breadboard zo opgebouwd, zoveel componenten zijn er niet nodig. Een stroombron die sourced of sinkt en een meet weerstand.
Ic/Ib en ik heb de versterking.

Op 6 september 2016 10:38:37 schreef MdBruin:
Word een beste ringkern als je al voor 5V richting de 5A zit te denken.

2x 12V/2.1A (50W trafo).

Bakje wat ik nu heb doet voor 5V zo'n 2A continu, ~3A piek. Wil dat naar zo'n 3A á 4A continu opkrikken. Een 3A schakelregelaar vond ik net wat te krap aan (en die LM2679 heeft een -enigszins- instelbare current limit, goed mogelijk dat ik daar gebruik van ga maken). Van +12/-12V gebruik ik meestal maar weinig vermogen (en weinig samen met +5V). 3.3V (~1A max) betrek ik via een lineaire regelaar uit die 5V.

Het plan is de diverse voedingsspanningen zoveel mogelijk (en meer dan bij oude voeding) 'uit hetzelfde vaatje te laten tappen'. Basis opzet is al uitgewerkt, en je kunt rustig zeggen dat dat al beproefd is. Voor mij is 't vooral zaak de onderdelen qua dimensionering goed op elkaar af te stemmen. Zal zeker een steviger voeding worden dan wat er nu staat... :)

Lijkt mijn een beetje krap bemeten.
Zelf houd ik Idc = Iac × 0,63 aan.

Heeft z'n voor en nadelen die constructie.
Het grootste nadeel vind ik dat de voorgaande regelaar ook de stroom van de regelaar moet leveren. Met kleinere vermogens is dat niet zo'n probleem.
Dus 3,3V 1A, 5V 5A, 12V 6A en dan nog de negatieve kant, of hoeft de negatieve kant niet zoveel te kunnen leveren?

Ben wel benieuwd hoe je het allemaal gaat aansluiten. De spoelen parallel levert het meeste stroom, maar dan wordt de negatieve kant een stukje lastiger.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op (17%)]

De grote lijnen, héle ruwe opzet:

(p.s. LM2679 is natuurlijk geen 3-poot ;) )

Ontbreekt nog kleinere condensatoren en wat beveiligingsdiodes her & der, LED indicaties, zekeringen, schakelaar, netfilter, etc. Maar dit is de ruwe opzet die ik in gedachten heb.
Kan zijn dat ik voor D1..D4 Schottky's ga pakken. Losse diodes of een brugcel? Ipv 78xx / 79xx wat betere low drop regelaars. Misschien ook een schakelregelaar voor de 3,3V (en die dan rechtstreeks vanaf C1 laten tappen), etc. Mogelijk nog een hele lage-waarde spoel na L1 om rimpel verder te verkleinen (of plaats er voor op een print, en dan een draadbrugje monteren :p ).

Wat ik voor L1 ga gebruiken moet ik nog uitzoeken. Heb een heel bakje met leuke spoelen liggen, misschien dat daar een bruikbaar exemplaar bij zit. Maar er zijn ook hele goede / compacte spoelen te koop voor dit doel. Een dergelijk verhaal geldt voor D5.

Met die vermogens valt het wel mee. Als ik van +12 en -12 tegelijk 1A kan tappen (continu), mooi. Als ik van de +5 3A continu kan tappen zonder dat het kastje oververhit raakt, mooi. En dat hoeft ook niet alles tegelijk. -5 en +3,3V gebruik ik weinig en hoeft niet veel te kunnen leveren.

Ik heb gisteren wat gemeten aan die trafo. Ik denk dat ik eea. maar eens in een simulatie ga stoppen om te kijken wat goeie waarden voor C1/C2 zouden zijn, wat voor uitgangsstromen ik kan verwachten, of er tóch een zwaardere trafo in moet, etc.

Ik heb eens geleerd in een grijs verleden dat je de grootste spanningsdip krijgt over de gelijkrichters.
Ik zou hier zeker een stevige voor nemen.

Bij deze schakeling is er maar 1 diode overgang aanwezig voor de spanning mel, maar je hebt wel gelijk. Een puntje wat redelijk vaak over het hoofd wordt gezien.

Zal me benieuwen waar je op uitkomt, heb een beetje gerekend en kom toch op een behoorlijke waarde uit voor de positieve kant. Negatief is een stukje kleiner maar nog steeds een behoorlijke waarde. Laadstroom zal ook wel fors uit vallen. Van Blackdog heb ik al eerder begrepen dat je kan rekenen op 10× de gevraagde stroom aan de uitgang.

Denk dat alleen een spoel extra niet veel zal doen. Het is echt een low pass LC filter. Een extra filter kan maar houd rekening met extra spanningsverlies. Nog een tip, mogelijk overbodig. Houdt de verzadigings stroom in de gaten van de spoel anders gaat deze als ik het goed heb onthouden zich als een dc weerstand gedragen.

Uitgewerkt schema:

Het gedeelte rond de LM2679 heb ik intussen getest. Gemeten met verschillende spoelen voor L1, en diverse bruikbare exemplaren gevonden (maar exact aantal µH's voor die spoelen zijn mij niet bekend :> geen LCR meter oid hier aanwezig).
Ik haal ruim 3,5A op de +5V uitgang, mogelijk dat er nog iets meer uit te halen valt met een betere spoel voor L1, betere/meer condensatoren er omheen, en niet te vergeten een fatsoenlijke print (heb hier een spinneweb schakeling op tafel liggen).

Efficiëntie v/d DC-DC omzetting ligt tegen de 85% (gemeten!), invoer-DC zit nog aan zo'n 15V (met waarschijnlijk een flinke rimpel, dat wel), en de trafo wordt niet erg warm. Al met al ziet het er naar uit dat deze opzet voor mijn doeleinden prima zal voldoen... :)

Nog te doen: onderdelen bestellen, print ontwerpen, print (laten?) maken, solderen, testen, behuizing zoeken & bewerken. Pfff...

Edit: Schottky's ingetekend voor D1..D4
Edit2: C8 stond verkeerd verbonden in schema - gefixed

Begint al steeds completer te worden.
De rimpel kan je wel ongeveer berekenen.
Urimpel = 0.01 × (I / C)
0.01 x (3.5A / 0.0099F) = 3,54V (of te wel 10000µF geeft per 1A 1V rimpel)

Mogelijk iets beter als je condensatoren meer capaciteit hebben (standaard +/- 20%)

Voor je spoel, houd je ook rekening met de verzadigings stroom?
Is naast het juiste aantal µH ook belangrijk.

Ik had eerder gemeten gegevens v/d trafo in een simulatie gestopt om geschikte waarden voor buffer-elco's te vinden. Zo'n 8 á 10.000 µF rolde daar uit. Meetwaarden van de proefopstelling komen vrij aardig overeen met wat die simulatie voorspelde. En komen ook enigszins overeen met jouw vuistregel. :)

Bij 3,5A op de +5V is v/d "V+" afgenomen stroom een kleine 1,5A (~85% efficiënte 15->5V omzetting).

Rimpel van zo'n 1,5V (amplitude, niet piek-piek) bij die stroom, 10.000 µF aan elco's en ~15V gemiddeld (gemeten), komt neer op V+ variërend tussen ca. 13,5 en 16,5V. Ofwel: +12V regelaar ook nog tevreden.

Ik ben er geen fan van om maar gewoon meer µF's er tegenaan te gooien. Boven bepaalde waarden levert het weinig winst meer op, ten koste van grotere verliezen in de trafo, en hogere piekstromen (vooral bij inschakelen). 8 á 10.000 µF vormt een goed compromis in deze schakeling. Voor de V- kant is het minder belangrijk want die regelaars kunnen toch niet zoveel stroom aan. Heb daarom voor V-/V+ qua capaciteit een verhouding van ca. 2:3 aangehouden.

Op 20 september 2016 17:53:43 schreef MdBruin:
Voor je spoel, houd je ook rekening met de verzadigings stroom?
Is naast het juiste aantal µH ook belangrijk.

Niet echt, kan dat voor de spoelen die ik heb niet (direct) meten, of opzoeken in documentatie. Maar als spoel in verzadiging raakt, dan tikt die LM2679 z'n piekstroom beperking aan (enigszins ingesteld mbv. R3), en dat beperkt de verliezen. Eea. zal zich vertalen in verminderde efficiëntie / lagere max uitgangsstroom, en dat kan ik wél meten. :) Lees: met nu gebruikte spoel gaat dat wel goed (die spoel heeft waarschijnlijk meer µH's dan de in het schema aangeven 22 µH. Wat mooi klopt met de gemeten max uitgangsstroom op de +5).

Edit: zie net nog een foutje in het schema: D1..D4 zijn dus ook (stevige) Schottky's. Voor het geval mensen nog geen datasheets aan het opzoeken waren. :+

Niet helemaal, een 12V regelaar heeft gemiddeld genomen een dropout van 2V.
Deze moet dan wel stabiel zijn en er niet onder zakken. 14V minimaal in word het dan.

De spoel (als ik me niet vergis) is in jouw situatie alleen bedoeld als LC filter. Hierdoor krijg je een kantel punt (bij jou nu 1,1kHz) waardoor de hoger gelegen frequenties van de switcher minder sterk op je uitgang te zien zijn.
Alleen bij een boost configuratie zal je de effecten makkelijker kunnen meten.

Meer µF er tegenaan gooien zou ik ook niet doen, het grootste nadeel wat je dan krijgt is de grote laad stroom die er door ontstaat.
Je kan dan beter een hogere transformator spanning kiezen zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Is trouwens niet mijn vuistregel hoor, heb deze van Bram (Blackdog) ;-)

Ha mel,

Wat bedoel je hier mee

Ik bedoel, lekker alles met losse modules uitvoeren, maar is dat Haalbaar.

Wil je een MF trein met demodulatoren die je aan elke 21.4MHz kan koppelen?

Groet Henk.

Op 20 september 2016 19:17:59 schreef MdBruin:
Niet helemaal, een 12V regelaar heeft gemiddeld genomen een dropout van 2V.

Deze KA278R12CTU doet 0,5V max drop-out @2A... anders had ik er wel een ordinaire 78S12 oid ingeplakt. :+ En de L7912ACV (van ST) doet 1.1V typical drop-out @1A volgens datasheet.

De spoel (als ik me niet vergis) is in jouw situatie alleen bedoeld als LC filter. Hierdoor krijg je een kantel punt (bij jou nu 1,1kHz) waardoor de hoger gelegen frequenties van de switcher minder sterk op je uitgang te zien zijn.

Zoiets ja. Deze switcher werkt op 260 kHz, daarbij blijft er niet veel rimpelspanning over na L1, als daar goede condensatoren zitten. Rimpelstroom kan wel fors zijn, en ik zal dan ook zeker kwaliteits low-ESR elco's op die plek inzetten (Panasonic / Nichicon / Rubycon oid, uit te zoeken op goede rimpelstroom eigenschappen). Dat is ook de reden dat ik nog wat grote-waarde keramische condensatoren aan de ingang gezet heb. Door het kleine beetje energie wat per cyclus overgeheveld wordt, hoeven die niet zo veel capaciteit te hebben. Na L1 doe ik dat expres niet, omdat ik bang ben dat té lage ESR voor oscillaties/instabiliteit van de regelaar oid. kan zorgen.

Meer µF er tegenaan gooien zou ik ook niet doen, het grootste nadeel wat je dan krijgt is de grote laad stroom die er door ontstaat.
Je kan dan beter een hogere transformator spanning kiezen zodat er wat meer ruimte ontstaat.

Dat zal ik zeker vermijden: eerstvolgende is 2x 15V, dat vertaalt zich in zo'n 4V hogere DC, en fors hogere verliezen in +12/-12V regelaars. En die -5V regelaar heeft het al zwaar genoeg als je wat stroom gaat trekken. Trafo 'nauw' aanpassen op de benodigde spanningen beperkt maximaal haalbare vermogens ietwat, maar heeft als voordeel dat verliezen beperkt blijven.

Merk dat ik te moe ben om goed te kijken, zal morgen even met een frisse blik kijken. Al merk ik dat je er al wel goed over nagedacht hebt ;-)

Dacht al een reactie te hebben neergezet, niet dus :(

Ja toen ik je reactie zag kwam ik er achter dat ik nog met je ouders schema in m'n hoofd zat. Je hebt al rekening er mee gehouden dat je niet aan de eisen van een 7812 kan voldoen.

Voor de condensator zou je eens kunnen kijken naar de 50ZL220MEFC10X16 (Farnell bestelnummer).
Een low ESR condensator welke ook in de aangepaste CO-2016 voeding door Blackdog wordt geadviseerd.
(Gaat meer om het type)

Opzich zou ik persoonlijk kiezen voor wat meer spannings ruimte.
Waarom, je meet nu met een bepaalde netspanning. Wat gebeurt er als deze bijvoorbeeld 10% inzakt? Red je het dan nog (nog niet aan het rekenen geslagen hiervoor kan dus prima zijn dat je het dan nog net red).
Dat er dan meer koeling nodig is ben ik me van bewust.

Voortgang ging een tijdje mondjesmaat, maar tegen het einde van het jaar weer verder gegaan, gebouwd en gemeten. Laatste wijzigingen:

* C6/C7 vervangen door 4x 10 µF / 35 V keramisch. Gewoon omdat die C'tjes goedkoper waren dan 2x 22 µF... :)
* C10/C11 vervangen door één enkele 1000 µF Alu-polymer elco met flinke ripple current rating (om precies te zijn: Kemet A750MS108M1CAAE013). Voor de zekerheid daar ook nog een 10 µF keramisch parallel geplaatst.
* Feedback weerstanden hier en daar nog een beetje aangepast om zo precies mogelijk bij gewenste uitgangsspanningen te komen.
* Nog een beveiligingsdiode geplaatst tussen +5V uitgang en V+ (overal S1M gebruikt ipv. S1D). Ben niet zeker of dat nodig is, maar liever dat die een keer in actie komt dan dat de LM2679 een fatale tik krijgt... :)
* Gekozen spoel is 2105-H-RC van Bourns (ringkern). 22 µH / 7A rated. Een prima match voor de LM2679 op uitgangsspanningen rond de 5V. De juiste spoel kan een wereld van verschil maken met dit soort regelaars. En in mijn geval toch nog een flinke hap beter dan met spoelen die ik in een bakje had liggen.

Was een tijd geleden, maar deze print wou ik toch zelf etsen. Voor de verandering gebruikt: een mix van schoonmaak azijn / keukenzout / oxi-poeder (belangrijkste bestanddeel natriumpercarbonaat). Dit werkt zowaar, maar alleen voor héééél geduldige mensen zoals mijzelf. :+

Print geassembleerd op 2e kerstdag. Metingen zijn naar tevredenheid cq. verwachting:

+5V: 5,5A (!) piek, tot zo'n 5A continu. Daarboven gaat trafo van warm -> heet. Stroom limiet hangt samen met de instelbare limiet van de regelaar die ik op zo'n 6A heb gezet. Bij deze hoge stromen is er toch nog een beetje ruimte om stroom van de +12V uitgang te trekken.
+12V: 2,8A piek, en >2A continu is goed te doen vanwege de hoge efficiëntie in die situatie.
+3,3V: 5A piek (interne limiet v/d regelaar)
-12V: ~1,7A piek (interne limiet v/d regelaar), is continu te doen vanwege hoge efficiëntie in deze situatie zoals bij +12.
-5V: ook ~1,7A piek, continu niet meer dan (ruim) 1A omdat regelaar danwel behuizing anders te heet worden. Boven 1A stookt deze LM237 erg veel warmte weg (zo'n 11V tussen ingang en uitgang), daarom heb ik extra aandacht besteed aan plaatsing & koeling van dit IC.

Alle stromen gemeten tot waar uitgangsspanning onder de ~98% van nominaal duikelt. Voor de meeste uitgangen ligt dit dicht bij wat continu kan, met kortsluitstroom niet veel hoger.

Totaal max. geleverd DC vermogen afhankelijk van gebruikte uitgangen zo rond de 30W. Een paar combinaties die ik heb zien werken:

+5V 5A met +12V 0,5A
+5V 4A met +12V 1A
-12V naar +12V (dus 24V) 1,5A
-5V naar +3,3V of +5V (dus 8,3 of 10V) 1,5A

Kortom: blaast mijn oude bakje helemaal weg, en zal prima voldoen voor mijn doeleinden. Momenteel geassembleerd op een koelplaat die bodem & achterkant van behuizing vormen. Er komt nog een klein printje bij met 230V zekering en netfilter. Frontplaat & deksel moet ik er nog bij knutselen maar da's meer puntjes op de i... :) Indicatie LEDs en schakelaar komen ook in de frontplaat. In m'n hoofd & op papier is al helemaal klaar hoe eea. in elkaar komt te zitten. Ik zal binnenkort eens een paar foto's posten.