Het gaat om een AEG L87485FL, de machine valt uit na enkele minuten draaien.
De volledige display valt uit en het lijkt alsof de machine uitgeschakeld is.
Enkele seconden later gaat de machine weer automatisch aan en probeert het programma dat voordien was ingesteld weer op te starten, maar een kleine tijd later valt de machine opnieuw uit. Dit blijft zich herhalen.

De machine is afgekoppeld en vervoerd geweest om te bekijken wat er mis was, maar na het vervoeren leek alles vreemd genoeg terug in orde te zijn.
De display-module als de grote elektronische module (achteraan, bovenin de machine) is verwijderd en gecontroleerd geweest. Ook zijn deze PCB's gechecked op broze of slechte contacten, maar dit alles leek in orde te zijn.

Nadien is de machine dan opnieuw vervoerd en geïnstalleerd. De eerste wasbeurt ging perfect maar bij de tweede wasbeurt was het alweer prijs.
De wasmachine viel uit opnieuw uit na enkele minuten.

Weet iemand hier raad mee?

zit de machine op een wcd of met een badkamerschakelaar? of zit er een speciale stekkerslof tussen voor wasmachine/droger op 1 groep te kunnen gebruiken? als er door een gare las spanningsval ontstaat kan daar het probleem liggen. steek de machine in een korte verlengkabel en zet er een schemerlamp bij met gloeilamp. als de machine uitvalt, dimt de lamp dan ook, of knippert deze?

ook kan de stuurvoeding van de print stuk zijn. vaak een smd ic als de lnk304 welke dit veroorzaakt..

Op 19 september 2016 19:36:33 schreef testman:
zit de machine op een wcd of met een badkamerschakelaar? of zit er een speciale slof tussen voor wasmachine/droger op 1 groep te kunnen gebruiken?

Ik vermoed dat deze gewoon in een wcd zit, geen idee wat je juist bedoeld met de badkamerschakelaar?
En wat bedoel je met de speciale stof? Je bedoeld gewoon of de wasmachine en droger samen op 1 circuit zitten?

als er door een gare las spanningsval ontstaat kan daar het probleem liggen. steek de machine in een korte verlengkabel en zet er een schemerlamp bij met gloeilamp. als de machine uitvalt, dimt de lamp dan ook, of knippert deze?

Een slecht contact in de wasmachine bedoel je dan? En eerder op de PCB of eerder ergens aan een kabel?
De lamp in parallel bedoel je? Om te controlleren of de 230V voedingspanning weg zakt? Of begrijp ik het fout?

Ook kan de stuurvoeding van de print stuk zijn. vaak een smd ic als de lnk304 welke dit veroorzaakt..

Zo'n defecte lnk304 ic ben ik wel al eens tegengekomen, maar toen was deze volledig dood.. nu lijkt de machine gewoon uit te vallen. Kan dit ook aan de lnk304 liggen?
Het vreemde hieraan is dan wel dat de machine goed heeft gewerkt tussen de twee verplaatsingen in..

ik doelde idd op testen met een lamp parallel, of gewoon meten met een dmm. het kan makkelijk een gammele lasdop of automaat in de meterkast zijn.

een slechte lnk304 komt toch vaker voor. deze gaan bij warmte dan snel plat. toen je testte ergens anders was het daar zeker kouder? of de kap lag eraf.

als deze machine ook een lnk304 heeft in de voeding, vervang die dan. zijn de kosten niet om zeker te zijn, evt de spanning meten van de hulpvoeding als deze uitvalt..

Bedankt voor de tips testman!

De plaats waar ik testte is waarschijnlijk wel kouder, en de kap lag er ook af.

Spanning meten van de hulpvoeding, bedoel je dan de spanning na de lnk304? Of nog ergens verder op de PCB?

Woensdagavond ga ik even langs om het daar even te bekijken..
Als je nog tips hebt dewelke ik kan checken daar, meer dan welkom!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Als de machine na korte tijd uitvalt, dan is dat misschien wel op het moment dat de verwarming wordt ingeschakeld.

De last gaat dan van 100 naar 1800 Watt, als er een slecht contact in de huisinstallatie zit, dan zou je dat met een ouderwetse gloeilamp moeten zien.

Behalve de lnk304 kan het ook een elco probleem zijn in het voedingsgedeelte.

Bedankt voor je reactie!

Het probleem deed zich ook voor op de centrifuge stand, als ik het goed voor heb wordt het verwarmingselement dan niet gebruikt?

Elco's heb ik physiek nagekeken en deze leken wel in orde te zijn.. machine is ook nog niet zo heel oud..

Nog ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]

De WCD van binnen nakijken. Bij goedkope dozen kan de verbinding minder goed zijn op de verende contacten, of de schroeven zitten niet stevig vastgedraaid. Dan draait de trommel wel, maar bij verwarmen of centrifugeren gaat het fout. Als er een haspel aanwezig is kan de machine ook tijdelijk op een andere WDC worden gezet om te kijken of de machine dan wel goed werkt.

het lange uitvallen doet denken aan een droger op dit forum die dit ook had, en toch de lnk304 de reden van de uitval was..

Bedankt voor de info allemaal!
Woensdagavond zal ik het allemaal eens controleren en laat ik zeker nog van me horen.
Moest er ondertussen nog een (ander) idee bij jullie opkomen laat dan zeker nog even weten!

Met een perslucht pistooltje kan je ook heel gericht gaan koelen. Denk ook aan iets LNK-achtig. De constructeurs hadden beter bij de X2 condensatoren gebleven. Die hielden het zeker 10 jaar.

Op 19 september 2016 22:29:21 schreef jerome:
Met een perslucht pistooltje kan je ook heel gericht gaan koelen. Denk ook aan iets LNK-achtig. De constructeurs hadden beter bij de X2 condensatoren gebleven. Die hielden het zeker 10 jaar.

Bedankt voor de tip!
Wat is het verschil met de X2 condensatoren? En hebben deze dan invloed op de lnk? Of wat zijn deze juist?

Ook als er niets stuk is, blijft het volgen van CO een boeiende zaak en zal je ook weten dat X2 en LNK niet samen gaan, maar wel het zelfde eind resultaat hebben, nl de hulpspanning verzorgen.

Op 19 september 2016 23:28:32 schreef jerome:
Ook als er niets stuk is, blijft het volgen van CO een boeiende zaak en zal je ook weten dat X2 en LNK niet samen gaan, maar wel het zelfde eind resultaat hebben, nl de hulpspanning verzorgen.

CO?

Kijk even in dit topic, ik zie het LNK iC zo op de print zitten.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/131924

Bram vul even je woonplaats in, misschien is er wel een CO`er in de buurt die kan helpen.

[Bericht gewijzigd door -chefke- op (28%)]

Een slechte wcd lag inderdaad aan de oorzaak van het probleem..
Bedankt nog eens allemaal voor de info!