Verbouwing Gitaarversterker Boss MG-80

leime

Golden Member

Goedemiddag,

Zo'n vijf jaar geleden heb ik via marktplaats een Boss (Roland) MG-80 combo gitaarversterker gekocht. En heb deze vrijwel direct omgebouwd. Ik heb het chassis uit de combo gehaald. Daarna het chassis voorzien van een EURO connector (ter vervanging van het vaste snoer) en vervolgens het chassis ingebouwd in een losse behuizing om een "head" te vormen. Daarnaast heb ik toen ook een 2x12" cabinet gebouwd.

Hier heb ik de afgelopen jaren opzich met veel plezier op gespeeld, maar ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn opstelling het net niet was. De grootste reden daarvoor was het feit dat ik graag muziek speel met een flinke overdrive/distortion en dit effect probeerde te bereiken door de gain van de versterker vol open te draaien. Dit werkt, maar is zeker niet ideaal.

Ik heb daarom in een paar (waaronder zelfbouw, uiteraard) gitaarpedaaltjes geinversteerd, en ben nu helemaal blij met mijn geluid. Maar nu is voor mij de vraag naar een nieuwe uitbreiding opgekomen. Ik zou graag mijn versterker nog wat verbouwen.

Waarom ik kies voor verbouwen in plaats van nieuwbouw? De duurste onderdelen van deze versterker zijn dan namelijk al aanwezig, een mooie dikke transformator en een flink koelblok met twee mooie eindtorren. Deze zou ik dus graag meenemen naar mijn nieuwe ontwerp.

Een van mijn wensen is om de versterker om te bouwen naar een twee kanaals versterker welke dus kan schakelen tussen twee voorversterkers (met instelbare gain, treble, middle, bass en volume). Dit schakelen kan dan op het front, en via een (remote) jack ingang aan de achterkant van de versterker.

Als basis ben ik begonnen met het natekenen van het originele schema. De eindversterker wil ik één op één gaan kopiëren omdat deze aan mijn wensen voldoet, ik denk er nog over om een wat universelere uitgang te maken (voor speakers van verschillende impedanties), maar dat komt later.

Eerst de voorversterker
Hieronder het schema van het eerste deel van de voorversterker. Dit deel wil ik dus graag dubbel uitvoeren. Het schakelen wil ik graag met relais doen, daarvoor ga ik nog even spieken hoe de grote merken dit oplossen. De voeding van de opamps is -4.6v/+4.6v. (de opamps in de versterker zijn de M5218, niet de NE 5532!)
http://e-miel.nl/co/boss_amplifier/1_preamp_1_tn.png
(klikbaar)

Hieronder dan het tweede deel van de voorversterker. Hier komt dus óf het signaal van kanaal 1 binnen, óf het signaal van kanaal 2. De voeding van de opamps is ook hier weer -4.6v/+4.6v. (ook deze opamps zijn de M5218, niet de NE 5532!)
http://e-miel.nl/co/boss_amplifier/3_preamp_1_tn.png
(klikbaar)

Punt 1 - Aanpassing aan de voorversterker
Nu ik toch bezig ga met het verbouwen van mijn versterker ben ik eens goed gaan spelen met de knoppen op de versterker zoals hij nu is. Eén van de testen die ik het gedaan is het maximale volume waarmee ik zonder hoorbare clipping kan spelen. Ik heb dit getest met de gain op 0, de treble, middle en bass allemaal op 10 (maximale stand van de potmeter). En vervolgens draaien aan de volume potmeter. Vanaf 1/3 van de potmeter begint de versterker bij hard aanslaan hoorbaar te vervormen. Wat ik graag zou doen, als deze mogelijkheid bestaat, is het bereik van de volumeknop te vergroten voordat de versterker begint te clippen. Voor zover ik weet (maar mijn kennis van audio schakelingen is niet groot) wordt het clippen veroorzaakt doordat de opamp tegen zijn maximale uitgangsspanning aan loopt. Een makkelijke oplossing lijkt mij dus ook, het vergroten van de voedingsspanning naar bijvoorbeeld +9v/-9v. In het schema zit verder helemaal niets aan de voeding aangesloten en moet het volgens mij kunnen. Maar ik heb hier dus niet genoeg verstand van. Het enige probleem wat ik hiermee zou kunnen hebben is dat ik de eindverterker ga laten clippen. Ik weet niet hoeveel "ruimte" deze nog heeft, dat zou ik moeten meten.

Een andere optie is misschien wel het veranderen van een van de onderdelen in het gain circuit (rond IC1B)? Het verlagen van R29 bijvoorbeeld? Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit "gain" stuk van het schema niet begrijp. Als iemand hier toelichting op heeft, of een zetje in de goede richting zou ik dat erg fijn vinden.

Dus mijn vraag is, hoe zouden jullie dit aanpassen van de voorversterker aanpakken?

Groeten,
Emiel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, ben ik nu de enige die zich een punthoofd zoekt aan die voorversterker?
* wat doet IC1B, zijn uitgang gaat nergens naartoe?
* wat doen T9 en T11 anti-parallel - of is dat een soortement van kaskode? Soort van clipping/begrenzing, misschien?
* waar zijn T1-T8 en T10?
* waarom een toonregeling die recht uit een buizenversterker zou kunnen komen? Een beetje meer respect voor de heer Baxandall en zijn werk ware gepast en nuttig, lijkt me.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
leime

Golden Member

Hallo big_fat_mama,

Ik heb nog even wat tekst bijgeplaatst om de in- en uitgangen aan te geven.
* Dat zou ik heel erg graag willen weten, begrijp hier zelf namelijk ook niets van
* Ik vermoed zelf inderdaad dat dit voor clipping is. Misschien wel geregeld door IC1B?
* De overige T's staat op kanaal 2, en in de eindeversterker
* De toonregeling is rechtstreeks gekopieerd, deze bevalt mij namelijk wel. Bedankt voor de googletip "Baxandall". Ik herkende deze toonregeling schakeling niet als zodanig ivm een gebrek aan kennis op dit vlak.

Bedankt voor je antwoord.

Groeten,
Emiel

Op 30 september 2016 17:27:24 schreef big_fat_mama:
Huh, ben ik nu de enige die zich een punthoofd zoekt aan die voorversterker?
* wat doet IC1B, zijn uitgang gaat nergens naartoe?
* wat doen T9 en T11 anti-parallel - of is dat een soortement van kaskode? Soort van clipping/begrenzing, misschien?

IC1B vormt samen met de R en C componenten die aan de ingangen zitten en verbinding maken met de loper van de gain-potmeter, een gyrator; zoiets als een electronische nabootsing van een serie LC resonantiekring. Een serie LC kring heeft minimum impendantie op haar resonantiefrequentie. Voor de specifieke overdrive klank heb je voornamelijk oversturing van de boventonen (harmonischen) nodig. Dit bereikt men door in de verbinding van de loper van de gain-potm een juist afgestemde serie kring op te nemen. Aangezien een spoel op deze plaats makkelijk storingen zou kunnen op pikken heeft men van een gyrator gebruik gemaakt.

De 2 Fets vormen een piekbegrenzing in de gain van IC1A.

Mvg,
Eleen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toonregelingen op instrumentversterkers - in gitaarversterkers in het bijzonder - is altijd een heikel thema geweest. Baxandall zal altijd het meest "voorbeeldige" gedrag geven, maar is daarom niet het meest muzikale. Ik denk dat het veel afhangt van de gewoontes en verwachtingen van de muzikant. Zelf heb ik op mijn basversterker een vaste instelling van de toonregelingen, waar slechts zeer zelden aan geraakt wordt, als het al eens gebeurt dan gewoonlijk wegens ongebruikelijke akoestiek van de ruimte.

Een tip: als je twee ingangsversterkers gaat hanteren dan kun je de ingangen inderdaad switchen met een relais, maar de uitgangen kun je simpelweg aan elkaar knopen. Van de loper van elke R45 trek je dan een weerstandje van pakweg 10k naar het knooppunt C30/C31.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@eleen: bedankt, zo'n girator (of was het een gyrator?) daar had ik ooit nog wel van gehoord, even niet bij stilgestaan.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 30 september 2016 18:17:23 schreef big_fat_mama:
Toonregelingen op instrumentversterkers - in gitaarversterkers in het bijzonder - is altijd een heikel thema geweest. Baxandall zal altijd het meest "voorbeeldige" gedrag geven, maar is daarom niet het meest muzikale.

Het voordeel van een Baxandall regeling is dat in de middenstand van beide lineaire potmeters de curve 'recht' is.

Maar ik kan me voorstellen dat een gitarist dat onnodig vind en een ander soort toonregeling wil.

Op 30 september 2016 18:19:20 schreef big_fat_mama:
@eleen: bedankt, zo'n girator (of was het een gyrator?) daar had ik ooit nog wel van gehoord, even niet bij stilgestaan.

Ggd, big_fat_mama

Heb mijn tijpvout recht gezet; is idd gyrator.

Op 30 september 2016 18:33:50 schreef RAAF12:
[...]

Het voordeel van een Baxandall regeling is dat in de middenstand van beide lineaire potmeters de curve 'recht' is.

Zo wordt het een echte Baxandall toonregeling...

ik doe het overigens liever met buizen, ben niet zo halfgeleiderminded; Torren en Ic's zijn voor electronica, Buizen voor muzikaliteit...

Eleen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 september 2016 19:58:27 (25%)

bprosman

Golden Member

Torren en Ic's zijn voor electronica, Buizen voor muzikaliteit...

Knuppel - hoenderhok :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, @bprosman, en ik ga me nu even NIET op stang laten jagen.
We moeten wel erkennen dat ze goed weet wat de baxandall-toonregeling inhoudt :)

En over muzikaliteit kun je niet echt discussiëren he. Is Bach knapper dan Beethoven? Liever Mozart dan Sjostakovitsj? Nog gezwegen van the Beatles vs. the Stones... of Count Basie vs. Glenn Miller... &c &c

Klinkt een versterker van Fender beter dan een Marshall? Een klarinet van Boehm &c &c ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henry S.

Moderator

Op 30 september 2016 17:15:36 schreef leime:
De grootste reden daarvoor was het feit dat ik graag muziek speel met een flinke overdrive/distortion en dit effect probeerde te bereiken door de gain van de versterker vol open te draaien.

Ken je de Boss HM-2?

4 Control Knobs: Level, Color mix (Low, High) and Dist.
Connectors: Input, Output, AC Adaptor
Input Impedance: 1MΩ (FET input)
Recommended Load Impedance: more than 10 kOhm
Recommended AC Adaptor: ACA Series
Current Draw: 10mA (DC 9V)
Weight: 400g
Dimensions(mm): 70(W) x 55(H) x 125(D)
Dimensions(inches): 2-3/4(W) x 2-3/16(H) x 4-15/16(D)
ICs, transistors and diodes used in the HM-2:
IC1-IC3: M5218L or NJM4558S (dual operational amplifiers)
Q1,Q4,Q5,Q10: 2SK30A-Y (Silicon N-channel JFET transistors)
Q2,Q3: 2SC732TM-GR (NPN silicon transistors)
Q8,Q9: 2SC945-P (NPN silicon transistors)
Q6: 2SC2240-GR (NPN silicon transistor)
Q7: 2SA970-GR (PNP silicon transistor)
D1,D3,D5,D8-D12: 1S2473 (switching diodes)
D2: S5500G (400V/1A rectifier diode)
D6,D7: 1S188FM (Germanium diodes)
D13: RD5.1EB-3 (5.1V Zener diode)
D14: SLP135B (red LED)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 september 2016 20:14:26 (57%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
leime

Golden Member

Goedemorgen,

Iedereen heel erg bedankt voor de input!

Op 30 september 2016 18:16:16 schreef Vacuumtube_girl:
IC1B vormt samen met de R en C componenten die aan de ingangen zitten en verbinding maken met de loper van de gain-potmeter, een gyrator...

De 2 Fets vormen een piekbegrenzing in de gain van IC1A.

Eleen, bedankt voor het verduidelijken van het schema rond IC1B. Achteraf had ik ook wel eens van een gyrator gehoord, maar te vaag om het niet direct te herkennen.

Tijdens het zoeken naar de werking van deze gyrator kwam ik erachter dat deze in mijn schema "niet klopt". Bij een gyrator schakeling moet, als ik het goed heb begrepen, de spanning over R25 gebufferd worden door de opamp en via R23 weer aangeboden worden aan C12. Maar in mijn schema wordt IC1B niet als buffer geschakeld. Wat blijkt, als ik kijk op het PCB ontwerp is de opamp anders, en dus wel goed, aangesloten! Dit ga ik wijzigen in mijn schema. Dit is dus weer een goed voorbeeld van het feit dat het belangrijk is een schema te begrijpen, zodat er geen fouten in kunnen sluipen.

De L van deze gyrator is gelijk aan L = R23*C12*R25 = 222mH.
Als het goed is heb ik dan dus een serie kring met de resonatiefrequentie F = (1/sqrt(C9*Lgyrator))/2π = 796 Hz.

Op 30 september 2016 18:17:23 schreef big_fat_mama:
Zelf heb ik op mijn basversterker een vaste instelling van de toonregelingen, waar slechts zeer zelden aan geraakt wordt, als het al eens gebeurt dan gewoonlijk wegens ongebruikelijke akoestiek van de ruimte...

Een tip: als je twee ingangsversterkers gaat hanteren dan kun je de ingangen inderdaad switchen met een relais, maar de uitgangen kun je simpelweg aan elkaar knopen. Van de loper van elke R45 trek je dan een weerstandje van pakweg 10k naar het knooppunt C30/C31.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, en dat de equalizer in de praktijk niet vaak aangeraakt wordt.

Bedankt voor de tip van het schakelen! Misschien is het in zo'n situatie misschien ook nog handig om met een extra schakel contact de loper van de volume potmeter van het niet gebruikte kanaal aan de ground te schakelen. Een andere mooie optie vond ik op de website van Rod Elliot. Project 145 waarbij een Led LDR combinatie wordt gebruikt om te schakelen.

Op 30 september 2016 18:43:59 schreef Vacuumtube_girl:
ik doe het overigens liever met buizen, ben niet zo halfgeleiderminded; Torren en Ic's zijn voor electronica, Buizen voor muzikaliteit...

Een buizenversterker wil ik ook zeker nog eens gaan bouwen! Sterker nog. Er ligt al een extra "head" behuizing klaar om een buizenversterker in te bouwen. Projectje voor de toekomst.

Op 30 september 2016 20:06:14 schreef Henry S.:
Ken je de Boss HM-2?

Kende ik nog niet en ben direct wat demo filmpjes op youtube gaan kijken. Het is zeker een interessant pedaaltje. Een van de demo's nam ook een HM-3 mee voor vergelijking, deze past qua geluid misschien nog wel wat beter bij mij. Ze zijn beide toegevoegd aan het "interessant pedaal"-lijstje. Bedankt voor de tip!

Het raadsel rond IC1B is nu dus opgelost. Mijn volgende probleem, het verhogen van het "clean" volume. Ik ga zometeen meten aan de eindversterker om te kijken of deze clipt, of dat IC3 het clippen veroorzaakt. Volgens mij moet het in het tweede geval mogelijk zijn om met het verhogen van de voedingsspanning van de opamps het "clean" volume te verhogen. Wat denken jullie?

Groeten,
Emiel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als de voorversterker in de clipping gaat, dan is dat een teken dat eindversterker meer signaal nodig heeft voor volle uitsturing dan de voorversterker kan leveren.

Je kunt dat proberen oplossen door meer signaal uit de voorversterker te doen komen, zoals je nu blijkbaar overweegt. Het zou mij vreemd lijken dat het probleem daar zit, overigens. Zo'n voorversterker wordt toch met minstens 12 volt gevoed en zou dus zonder probleem een top-top uitgangsspanning van 5V moeten kunnen produceren, dat komt overeen met ruwweg 2 V~eff, dat zou toch genoeg moeten zijn voor iedere eindtrap. (alle cijfers even uit het losse polsje hoor, mij niet om de oren slaan met precisierekenwerk aub)
[[ nakomer: in jouw verhaal wordt de voorversterker gevoed met +/- 4,6V, dat is inderdaad niet zoveel. Maar meten is weten: wat zijn de signaalnivo's op de diverse plaatsen? ]]

Maar het lijkt mij simpeler om de eindtrap gevoeliger te maken, maw een grotere versterkingsfactor te geven; daarvoor volstaat het veranderen van de tegenkoppelweerstand.

Eén heikel punt daarbij: de tegenkoppeling is meestal frekwentiegecompenseerd en door de weerstand te veranderen ga je ook de frekwentiekarakteristiek veranderen. Uitkijken of de zaak wel stabiel blijft! Gelukkig is dat minder kritisch bij instrumentversterkers, waarbij de verbinding van versterker naar luidspreker(s) hooguit een meter lang is.

Bovenal: ik durf er een lief ding op te verwedden dat de clipping in de eindtrap zit en dus niet te vermijden is, tenzij door extra versterkers en luidsprekers toe te voegen. Gitaristen willen altijd luid, luider, luidst, er moet iets intrinsiek mis zijn met dat instrument... (kruip nu gauw weg om projectielen te ontwijken)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
leime

Golden Member

Goedemorgen,

Op 2 oktober 2016 14:10:39 schreef big_fat_mama:
Als de voorversterker in de clipping gaat, dan is dat een teken dat eindversterker meer signaal nodig heeft voor volle uitsturing dan de voorversterker kan leveren.

Je kunt dat proberen oplossen door meer signaal uit de voorversterker te doen komen, zoals je nu blijkbaar overweegt. Het zou mij vreemd lijken dat het probleem daar zit, overigens. Zo'n voorversterker wordt toch met minstens 12 volt gevoed en zou dus zonder probleem een top-top uitgangsspanning van 5V moeten kunnen produceren, dat komt overeen met ruwweg 2 V~eff, dat zou toch genoeg moeten zijn voor iedere eindtrap. (alle cijfers even uit het losse polsje hoor, mij niet om de oren slaan met precisierekenwerk aub)
(( nakomer: in jouw verhaal wordt de voorversterker gevoed met +/- 4,6V, dat is inderdaad niet zoveel. Maar meten is weten: wat zijn de signaalnivo's op de diverse plaatsen? ))

Bovenal: ik durf er een lief ding op te verwedden dat de clipping in de eindtrap zit en dus niet te vermijden is, tenzij door extra versterkers en luidsprekers toe te voegen. Gitaristen willen altijd luid, luider, luidst, er moet iets intrinsiek mis zijn met dat instrument... (kruip nu gauw weg om projectielen te ontwijken)

big_fat_mama, wederom bedankt voor het meedenken, wanneer mag ik het lieve ding op komen halen? ;)

Ik heb inmiddels een aantal metingen gedaan. Ik heb gemeten met een sinus van 440Hz van 5V top-top op de ingang. En ben vervolgens het signaalpad gaan volgen. Op de uitgang van IC1A staat nog een mooie sinus maar bij IC3A gaat het mis, daar staat op de uitgang een klassieke geclipte sinus. Inderdaad vanaf ongeveer 1/3 van het opdraaien van het volume. Op de luidspreker uitgang staat dan ongeveer 20V top-top.

Ik begrijp je opmerking wat betreft het altijd luider willen spelen, heb dit zelf inderdaad ook wel eens mee gemaakt. Samen met iemand willen spelen die vervolgens zijn (2 x "8) versterker zo hard zet dat het niet eens meer prettig is om naar te luisteren. Ik speel zelf tegenwoordig alleen nog maar thuis alleen. Wat ik hier wil bereiken is het volgende. Ik wil kanaal 2 gaan gebruiken met wat meer gain en volume. Kanaal 1 wil ik gaan gebruiken voor clean. Maar ik wil daarbij het "clean" kanaal wel hetzelfde volume geven als het "gain" kanaal. Het uiteindelijke volume wordt vervolgens geregeld door de "master volume" potmeter.

Volgende stap. De voeding van de opamps wordt geregeld door twee torren met een zener in de basis, deze zener ga ik nu vervangen door eentje met een hoger spanning. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Groeten,
Emiel

EDIT: Dit alles is trouwens gemeten met de originele versterker. Zelf heb ik op dit moment nog niets gebouwd.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie toch een aantal wonderlijke getallen.

  • IC1B zou als 'notch'-filter gebruikt kunnen worden. Gezien vanaf pen 2 van IC1A gedraagt de schakeling rond IC1B zich als een seriekring van ca. 220 mH, 180 nF en 1000 ohm. Op 800 Hz is de impedantie minimaal en dus ca. 1000 ohm.
    De zaak is alleen dat de schakeling met IC1A op pen 2 ontzettend laagohmig is. Zelfs als je daar 100 of zelfs 10 ohm naar massa hangt merk je daar nog niets van; bij 1000 ohm dus zéker niets.
    Zoals hier getekend kan de notch dus geen dienst doen, en heeft de potmeter 'Gain' dan ook geen effect.
    (Dat in het schema de plus- en min-ingangen van IC1B verwisseld waren, hadden jullie al gezien; in de printtekening staat het goed.)
  • Bij de 'LOW' ingang (low sensitivity) staat '−50 dBm'; bij de uitgang van IC1A staat '−21.5 dBm'. Daaruit zou een versterking van 28,5 dB volgen (bijna 30×); maar in werkelijkheid bedraagt de versterking voor die ingang 100k/68k = ca. 1½ maal, dit onder aanname dat het signaal de clipper (met de twee FETs) nog niet aanspreekt.
  • Emiel zet een toon van 5 Vpp op die ingang (dus 2,5 V piek), en krijgt er een onvervormde sinus uit. Dat zou dan 1½ × 2,5 = 3,8 V piek moeten zijn. Dat is vreemd, want door de clipper kan er normaal gesproken niet meer dan ca. 400 mV piek (0,8 Vpp) uit IC1A komen.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
leime

Golden Member

Hallo Frederick E. Terman,

Bedankt voor je bericht. Even ter verduidelijking voor andere lezers en posters. De "dBm" waarden waarnaar wordt verwezen staan niet in het door mij getekende schema. Wel in het originele schema, dat heb ik hier even geüpload. LET OP, als ik in dit topic naar onderdeelnummers verwijs dan doe ik dat voor de nummering in mijn eigen schema's. Om verwarring te voorkomen had ik daarom ook niet naar het originele schema gelinkt.

  • Ik begrijp wat je hiermee bedoelt. Als ik het uitreken kom ik op een ingangsimpedantie van 107kohm bij 10kHz ( (((R3//C19)+C17)//C15)+R27 ). Maar dit zal wel niet de juiste manier zijn om de impedantie uit te rekenen.

    Als ik aan de gain potmeter draai dan gebeurt het volgende. De flank die vanaf nul komt (dus nul naar max, en nul naar min) wordt, naarmate de potmeter verder kloksgewijs wordt gedraaid steeds meer lineair dusdanig dat bij volledig kloksgewijs draaien het signaal een kruising wordt tussen een driehoekgolf en een sinusgolf. (hopelijk is dit duidelijk)
  • Ik heb ook nog gemeten op het punt waar -42.5dBm staat. Hier meet ik 240mV top-top met op de ingang (op het -50dBm punt) 4.8V top-top. Deze lijkt dus ook niet te kloppen.
  • Inderdaad erg vreemd. Heb voor de zekerheid nogmaals gemeten, en zie inderdaad nog steeds meer dan 800mV top-top uit IC1A komen. Heb het schema ook nog even vergeleken met de PCB layout, maar de aansluiting klopt gewoon. Conclusie, beide fet's kapot?

Ik heb inmiddels ook de zenerdiodes in de voeding vervangen. De versterker clipt nu niet meer bij maximaal volume (nu wel bij maximaal master volume). Dat 'probleem' lijk ik dus op te kunnen lossen met een hogere voedingsspanning. Die kan ik dus afvinken. Nu de rare waarden aangekaart door FET verklaren.

Groeten,
Emiel

Bert_Camper

Golden Member

Volgens mij zitten er een aantal fouten in het schema.

1) T9 en T11 kunnen niet als clamp werken. Drain en source zijn doorverbonden en alleen de gate gaat naar de spanning die geclamped moet worden.
2) De gyrator is aangesloten op de inverterende ingang van IC1a. Dit is virtueel aarde omdat de niet-inverterende ingang via R31 aan aarde hangt. Edit: dit heb je zelf al geconstateerd.

Groeten, Bert

leime

Golden Member

Hallo Bert_Camper,

Bedankt voor je reactie.
1) Frederick E. Terman had inderdaad ook al geconstateerd dat de clipping niet werkte. Voor correct clippen zouden volgens mij (na wat research) de gate en drain aan elkaar aangesloten moeten worden.

Een dezer dagen ga ik de voorversterker op een breadboardje prikken, en dan vervolgens naar eigen wens aanpassen. Met jullie praten over dit schema is voor mij erg leerzaam en geeft de benodigde informatie die ik nodig heb om te googlen naar meer informatie over de verschillende delen uit het schema.

Groeten,
Emiel