Harman Kardon HK930 reviseren

Ik heb 'n aantal vraagje over de HK930 die ik aan het reviseren ben.
Het is de eerste echt waardevolle versterker die ik heb, dus ik wil 't graag goed doen.

1) De potmeters draaien loodzwaar of zitten volledig geblokkeerd. De gewoonlijke behandeling met IPA heeft niet geholpen. Ook de Kontakt-60-WL-61 behandeling deed 't niet.
Wat is een andere mogelijkheid? Het openen van de potmeters zal érg moeilijk zijn en daarom zou ik eerst 't wat anders willen proberen.

2) Er zijn verschillende onderdelen die niet overeenkomen met het schema (4,7µF waar 47µF geschreven staat, omgekeerde polariteiten, enzoverder...). Ik heb geen fouten in het schema of de service manual gevonden, dus ik wil deze graag volgen, maar het toestel heeft wel 40 jaar gewerkt met de (verkeerde?) onderdelen erin. Wat volg ik het best?

3) Ik wil graag de diode's in de voeding vervangen (is dit overbodig?). Het zijn echter stokoude dingen en ik vind er héél weinig over.
Het gaat om volgende diode's:

- 1S1850
- 1S1850R
- BZ-120, BZ-140, BZ-210 (zener's van respectievelijk 12, 14 en 21V)
- S-05-02 of DEZ01
- IS188 (hier heb ik wat info over gevonden, zie foto)

Is er iemand die in een oude transistorboek ofzo nog wat info vindt?

Het schema staat in attachment.

Bedankt!

Hugo Welther

Moderator

Alles wat niet kapot is niet vervangen omdat het mee "ingesleten" is met de ouderdom van de versterker.
Ik heb op die manier meer stuk zien "repareren" dan er verbeteringen waren.

Vastzittende potmeter/schakelaar/afstem-C assen, deze met een dikke soldeerbout heet maken waardoor het vet weer zacht wordt. Anders een drupje ZX1 langs het aslagertje laten lopen. http://www.team-zx1.com/what-is-zx1.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

Mee eens.waarom zou je onderdelen vervangen als het gewoon werkt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

2) Er zijn verschillende onderdelen die niet overeenkomen met het schema (4,7µF waar 47µF geschreven staat, omgekeerde polariteiten, enzoverder...). Ik heb geen fouten in het schema of de service manual gevonden, dus ik wil deze graag volgen, maar het toestel heeft wel 40 jaar gewerkt met de (verkeerde?) onderdelen erin. Wat volg ik het best?

Tijdens de productie van een apparaat worden heel vaak modificaties aangebracht die (nog) niet in de servicedocumentatie zijn verwerkt.
Er is maar 1 echte waarheid: de componenten zoals deze in het apparaat zitten. Daarmee heeft het apparaat immers 40 jaar goed gewerkt.

En voor alle apparaten geldt de gulden regel: If it aint broken, don't fix it!

Vastzittende assen van potmeters en schakelaars is of verdroogd vet of roest.
Met beleid en goed nadenken over hoe dit kan worden opgelost zijn die meestal weer goed gangbaar te maken.
Kapotte potmeters moeten gewoon worden vervangen door een nieuwe van hetzelfde type.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 oktober 2016 10:01:06 schreef Hugo Welther:
Vastzittende potmeter/schakelaar/afstem-C assen, deze met een dikke soldeerbout heet maken waardoor het vet weer zacht wordt. Anders een drupje ZX1 langs het aslagertje laten lopen. http://www.team-zx1.com/what-is-zx1.html

Dat klinkt goed, ga ik zeker eens proberen!

Op 1 oktober 2016 10:04:39 schreef mel:
Mee eens.waarom zou je onderdelen vervangen als het gewoon werkt?

Op 1 oktober 2016 10:01:06 schreef Hugo Welther:
Alles wat niet kapot is niet vervangen omdat het mee "ingesleten" is met de ouderdom van de versterker.
Ik heb op die manier meer stuk zien "repareren" dan er verbeteringen waren.

De versterker is niet kapot, maar heeft duidelijk zijn beste tijd gehad. Hij bromt en ruist wat, klinkt niet meer zo helder.

Ik vervang de elco's en de (verlopen) weerstanden.
Omdat de voeding een simpel maar belangrijk circuit dacht ik meteen de zeners te vervangen. Die hebben meestal een zwaar leven gehad en moderne zijn gewoon beter. Verder veroorzaakt het vervangen van die dingen zelden problemen (in tegenstelling tot de diodes in o.a. de vermogenversterker, die ik dan ook niet ga vervangen tenzij volledig kapot).

evdweele

Overleden

Hij bromt en ruist wat, klinkt niet meer zo helder.

Met een oscilloscoop en een toongenerator zijn de defecte componenten snel op te sporen.

Op goed geluk elco's, condensatoren, weerstanden, of diodes vervangen is heel veel werk en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Bovendien bestaat het gevaar van beschadigen van printplaten en het maken van fouten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

kleine signaal elco's vervangen van een apparaat als dit wat een 40 jaar oud is, kan zeker wel helpen. heb al diverse actieve speakers van die leeftijd gereviseerd. als je de "slechtste" van een set het eerste doet en het verschil in helderheid van het hoog hoort tussen de gereviseerde en de "goede" box dan doe je die ook meteen. de dikke voedings elco's vervangen heeft niet altijd nut. deze gaan langer mee en kunnen nog prima hun werk doen. de kleintjes drogen uit, zeker in toonfilters en dergelijke serie constructies in het signaal pad is winst te behalen met het vervangen van de elco's.

potmeters die zwaar lopen, geef ik op de as een drupje contact 60. paar keer draaien en de ontvetter in die spay lost het taaie vet op. die asssen zitten vast door het oude vet wat als het echt taai wordt de knoppen of potmeter assen gaat slopen. men draait steeds zwaarder aan de knoppen en vaak breken die dan door de veel hogere krachten die nodig zijn om nog rond te gaan.

knoppen en schakelaars worden echter ook vuil en kraken komt vaker voort uit potmeters en schakelaars die brak zijn. vooral potmeters reinig je beter als dat je de koolbaan met spray inspuit. de kraak komt toch weer terug. open halen en met ipa de koolbaan reinigen geeft een veel langer resultaat. ook weer wat vet toevoegen zodat de koolbaan niet snel wegslijt. dat zit er normaal ook in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 oktober 2016 11:08:52 schreef evdweele:
[...]Met een oscilloscoop en een toongenerator zijn de defecte componenten snel op te sporen.

Op goed geluk elco's, condensatoren, weerstanden, of diodes vervangen is heel veel werk en het resultaat zal twijfelachtig zijn. Bovendien bestaat het gevaar van beschadigen van printplaten en het maken van fouten.

Ik ben het met je eens dat vervangen zonder de fout te zoeken niet slim is. Ook zijn natuurlijk niet alle elco's slecht, slechts een paar.
Maar je kan hier niet echt van een fout spreken. De brom zal je misschien nog wel vinden met een scoop, de rest van klachten waarschijnlijk niet.

Ik heb de ervaring dat een volledige recap wel degelijk de moeite waard is. De versterker is daarna weer fris voor de volgende 20 jaar.

Op 1 oktober 2016 10:41:58 schreef evdweele:
[...]Tijdens de productie van een apparaat worden heel vaak modificaties aangebracht die (nog) niet in de servicedocumentatie zijn verwerkt.
Er is maar 1 echte waarheid: de componenten zoals deze in het apparaat zitten. Daarmee heeft het apparaat immers 40 jaar goed gewerkt.

Ik heb de verschillen even toegevoegd in attachment.
Ik ben me bewust dat er gedurende de productierun modificaties worden uitgevoerd, maar condensatoren gewoon omdraaien, of van 4.7 µF naar 47 µF gaan lijkt me geen modificatie maar gewoon een vergissing.
We spreken hier over '72, toen werd alles ook nog gewoon door mensenhanden gesoldeerd.

Dan is de vraag: wat is er fout? Het schema, of de arbeider?
In het schema lijken alle caps goed getekend. De layouts komen overeen met het schema...
Anyway, ik kan het ook gewoon proberen en 'ns kijken of de polariteit klopt. Maar het is wel een interessant discussiepunt.

Op 1 oktober 2016 11:27:17 schreef testman:
potmeters die zwaar lopen, geef ik op de as een drupje contact 60. paar keer draaien en de ontvetter in die spay lost het taaie vet op.

Dit doe ik meestal ook. Hier is het echter zo erg dat ik de potmeters niet meer kan ronddraaien.
Vervangers zoeken zal wel hopeloos zijn. Het zijn van die grote metalen met concentrische assen, de volumepot heef dan ook nog eens een loudness tap.
Overigens kraken ze niet of nauwelijk de koolbanen zijn dus nog goed.

Openmaken zal het laatste redmiddel zijn, eerst nog eens met de soldeerbout ertegen proberen.

Op 1 oktober 2016 11:27:17 schreef testman:
De dikke voedings elco's vervangen heeft niet altijd nut. deze gaan langer mee en kunnen nog prima hun werk doen. de kleintjes drogen uit, zeker in toonfilters en dergelijke serie constructies in het signaal pad is winst te behalen met het vervangen van de elco's.

Dit is ook mijn ervaring. De dikke voedingselco's zijn bovendien nog eens erg duur, als je er wil met dezelfde formfactor. Dus die laat ik zitten tot ik zeker weet dat ze niet meer goed zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 1 oktober 2016 16:21:53 (25%)

evdweele

Overleden

Het toverwoord "recap" is een kreet die door mensen is uitgevonden die weinig kennis hebben van het opsporen van fouten. Door op goed geluk alles te vervangen zijn ze er een paar keer in geslaagd een defect apparaat weer te laten spelen, dus.... is de conclusie dat dit de geëigende weg is om te bewandelen.
Echter, door gestructureerd naar de fout te zoeken was het in de meeste gevallen sneller en met minder onderdelen ook opgelost.

Het komt zeker voor dat tijdens de productie montagefouten worden gemaakt. Maar het omgekeerde is vaker het geval. Fouten in de schema's en fouten in de silkscreen opdruk op de print komen regelmatig voor.
Alleen door de werking van de schakeling goed te analyseren kan je bepalen of er sprake is van een fout bij het monteren van een component of dat een tekenaar zijn werk niet goed heeft gedaan.

Het proberen van de polariteit van elco's zal in sommige gevallen leiden tot een flinke knal en rookontwikkeling. Elco's zijn niet bestand tegen het omkeren van de polariteit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

3) Ik wil graag de diode's in de voeding vervangen (is dit overbodig?).

Ja, compleet overbodig. Er is geen enkele reden ze te vervangen.

Het zijn echter stokoude dingen en ik vind er héél weinig over.

Stokoud, toen dacht ik gelijk aan selenium of germanium diodes maar dit is een versterker uit de 70's, daar zitten al lang silicium diodes in. Die hebben min of meer het eeuwige leven.

Onderdelen die slijten zijn elco's, hoewel dat niet zo erg is als men denkt. Een goed gedimensioneerde en goede kwaliteit elco in een gewone trafo voeding, kan erg oud worden. Ik kom regelmatig bij restauratie van meetapparatuur elco's tegen van >50 jaar oud die zich kunnen meten met een moderne goede kwaliteit low ESR elco en een goede moderne 85 graden elco een minderwaardigheids complex bezorgen. Maar daar werd niet op een paar dollar gekeken en die dingen waren groot, iets wat de ESR ten goede komt en ze minder gevoelig voor warmte maakt, en ze werden niet op het randje van de SOA gebruikt, en dat SOA-surfen is een sport waar de Chinezen in uitblinken.
In mijn 60-70's buizen gitaar amps heb ik alle carbon composite weerstanden vervangen omdat deze ruim buiten de specs zaten, de gewone papier/nogwat condensators omdat ze lekte. De enige ceramische ook want die was short. De elco's heb ik geformeerd omdat ik de versterkers lan niet gebruikt had.

En daarmee kom je op de kern van restauratie:
Het vervangen van onderdelen die kapot of versleten zijn. Om dat te beoordelen zijn er twee zaken van belang.
1) Je moet de specs weten anders weet je niet of hij versleten is en ook niet wat een goede vervanger is.
2) je moet het onderdeel kunnen meten/beoordelen.

voorbeeldjes:
Een oude 100uF-50V vervangen door een 100uF-50V moet toch altijd goed gaan zul je denken. Soms wel en soms niet, er zijn meer parameters van belang die veel "restaurateurs" niet kennen. bv rimpelstroom

Weerstanden dan ? Je zult toch moeten weten wat voor type het is. Ach, dat maakt geen bal uit, weerstand is weerstand toch ? Helaas, ook hier kunnen andere parameters mee spelen. Carbon composiet, dat is de meuk waar oud spul mee vol zit. Meestal de goedkopere versies, flink in weerstand-waarde gestegen, ruisbronnen, capacitief etc, weg ermee dan ? Vaak wel, in consumenten apparatuur zeker, maar ze worden heel soms ook toegepast om andere eigenschappen (oa transient bestendigheid, en het zou zelfs kunnen dat bv het hoge tempco door een ontwerper bewust voor iets is gebruikt.

Transistors dan, Nee die doen het wel of niet, toch ? Helaas, een transistor (en ook een zener trouwens) kan half defect gaan. Dit is echter vrij zeldzaam en lastig te meten (vanwege de apparatuur daarvoor nodig)
Daarnaast hebben ze goede datasheets en coderingen. Je vervangt tenslotte een kapotte bc547b door een nieuwe bc547b en niet zo maar door een willekeurige elco npn tor.

Gewone condensators ? Die hebben nog veel meer parameters die roet in het eten kunnen gooien (tempco, voltco, max spanning, type dielectrium, lekweerstand, isolatie, capaciteit tov omgeving etc) Zo is mica perfect voor RF maar slecht bij heel lage frequenties, moet je geen tantalium gebruiken bij transients etc

En zo kan ik uren doorgaan, er is een gratis pdf boek van L. Green. Analog seekrets, from DC to daylight. Dat is een redelijk dik boek en gaat voornamelijk over alle in en outs van componenten.

Potmeters kunnen in geval van nood vaak toch gerestaureerd worden maar dat is niet iets wat je "even" doet en iedereen kan. Ik heb vorige week een kapot onderdeel van een unobtanium connector nagemaakt om hem te repareren, het enige alternatief was een nieuwe kabel (1700 dollar ex) Dat was 3 uur werk mbv draai en freesbanken. Maar als je die niet hebt wordt het lastig.

Alles kan, maar jij moet het zelf ook kunnen dus laat je niet gek maken. Er wordt vreselijk veel kapot gerestaureerd, alleen hoor en lees je daar weinig over ;-)

Edit:

condensatoren gewoon omdraaien, of van 4.7 µF naar 47 µF gaan lijkt me geen modificatie maar gewoon een vergissing.

Als je dat echt geloofd zou ik me eerst wat meer in theorie verdiepen. ;-) Een elco omdraaien gaat maar heel kort goed. De oxide laag heeft diode/zener eigenschappen. Boven een volt of 5 is het boem

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

tenzij er die beruchte japanse torren inzitten die last krijgen van oxidatie in de behuizing, zijn vuile knoppen en uitgedroogde elco's de meeste voorkomende problemen bij oude versterkers, nog naast losse solderingen..

de oudere reperateurs zijn nogal tegen elco's vervangen, maar dat verschil kun je prima horen als je 2 identieke kanalen/versterkers hebt die je apart reviseert. er is echt een duidelijk verschil te horen na een revisie van de kleine elco's.

ik heb toen ook de capaciteit nagemeten, die waren soms nog goed maar toch veel lek en andere problemen met de oude elco's. in andere gevallen waren de elco's bijna allemaal in capaciteit gedaald. de vaak lange opslag van een oude versterker doet daar veel aan af voor deze weer gebruikt gaat worden na een zolder opruiming..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 1 oktober 2016 09:46:58 schreef OlivierS:
2) Er zijn verschillende onderdelen die niet overeenkomen met het schema (4,7µF waar 47µF geschreven staat, omgekeerde polariteiten, enzoverder...). Ik heb geen fouten in het schema of de service manual gevonden, dus ik wil deze graag volgen, maar het toestel heeft wel 40 jaar gewerkt met de (verkeerde?) onderdelen erin. Wat volg ik het best?

Da's op twee manieren te benaderen. a) een apparaat werkt niet 40 jaar met de verkeerde onderdelen, dus de onderdelen kloppen. Of b) een schema is alleen een richtlijn, geen wet van meden en perzen want apparaten ondergingen tijdens de productie vaak modificaties.

Uitkomst in beide gevallen: altijd de waardes uit het apparaat aanhouden.

3) Ik wil graag de diode's in de voeding vervangen (is dit overbodig?). Het zijn echter stokoude dingen en ik vind er héél weinig over.
Het gaat om volgende diode's:

- 1S1850
- 1S1850R
- BZ-120, BZ-140, BZ-210 (zener's van respectievelijk 12, 14 en 21V)
- S-05-02 of DEZ01
- IS188 (hier heb ik wat info over gevonden, zie foto)

Onnodig. Preventief vervangen doe je met elco's en zwartpoottorren.

De waarschwing tegen preventief elco's vervangen, is vooral gebaseerd op het risico dat je denkt er andere fouten mee te verhelpen of dat je nieuwe fouten introduceert. Je moet dus wel altijd in de gaten houden of er al mankementen aanwezig waren en of die wel of niet met elco's te maken kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 oktober 2016 12:43:18 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

elco's die verkeerdom in het signaalpad zitten gaan gewoon 40 jaar mee. de spanning over de elco is veel te laag om deze op te stoken ondanks dat de plus en min verkeerd zit. dat is wel anders als de elco in een voedingslijn zou zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de feedback, het lijkt me wel duidelijk dat ik de diodes niet (preventief) moet vervangen.

Op 1 oktober 2016 12:07:20 schreef fred101:
Edit: [...]
Als je dat echt geloofd zou ik me eerst wat meer in theorie verdiepen. ;-) Een elco omdraaien gaat maar heel kort goed. De oxide laag heeft diode/zener eigenschappen. Boven een volt of 5 is het boem

Uiteraard weet ik dat elco's het niet kunnen hebben om verkeerd omgepoold te zijn. Toch niet boven een paar volt.
Toch ben ik nog altijd niet overtuigd.
Ik heb ooit geleerd nooit andermans werk te vertrouwen, dus ik ga het gewoon meten.
Een bipolaire steken en zien hoe het werkelijk zit.

Overigens, de elco's die ik eruit heb gehaald maten allemaal boven hun nominale capaciteit. Dat was vorige keer, bij m'n Philips, ook zo, en toch hoorde ik een duidelijke verbetering in het geluid (en daar heb ik énkel elco's vervangen).
Natuurlijk kan de ESR waardeloos geweest zijn, maar ik heb geen ESR-meter.

En ik begrijp ook dat een weerstand niet zomaar een weerstand is. Anders waren er niet zoveel verschillende types. Hetzelfde met condensatoren.
Maar, we hebben het hier nog altijd over een consumentenproduct. Ik volg de basis wel op (wirewound als emitterweerstand, lage tolerantie-caps in kritieke feedbackcircuits, low ESR caps in SMPS'en, enzovoort), maar in de meeste gevallen maakt het toch erg weinig uit wat voor componenten je plaatst, zolang ze maar de juiste waarde hebben en de spanning aankunnen.

Meetinstrumenten, professionele toestellen, daar maakt het uit, en dat kan ik perfect begrijpen.

Zeker (bi-polaire) condensatoren in signaalwegen vervangen kunnen het geluid echt behoorlijk doen opknappen. Ik heb zelfs voorbeelden gezien van (PA) ampen die een compleet gat in het geluidsbeeld hadden, of bijvoorbeeld alleen nog maar hoog weergave lieten horen door defecte of versleten condensatoren.

In een enkel geval gezien dat defecte elektrolyten in signaalpaden zorgde voor oscillatie en het oproken van weerstanden in het Zobel netwerk.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Henry S.

Moderator

Op 1 oktober 2016 11:36:41 schreef OlivierS:
De brom zal je misschien nog wel vinden met een scoop, de rest van klachten waarschijnlijk niet.

Een scoop, een multimeter, en een functiegenerator is alles wat je nodig hebt. Ook voor de andere klachten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier ben ik het niet geheel mee eens.
Audioapparatuur heeft best een ontwikkeling door gemaakt, je zou als je niet goed oplet zomaar kunnen eindigen met een apparaat dat anders en/of beter presteerd als toen het de fabriek uit kwam. Dat is niet restaureren..

Als je het serieus wilt doen lijkt een formele benadering inclusief onderzoek naar de oorspronkelijke eigenschappen en hoe die te herstellen gepast. Anders wis je actief geschiedenis uit.
In een geval als dit horen daar op zijn minst wat audiometingen bij.

Het zou mijn hobby nadrukkelijk niet zijn, als ik iets repareer zorg ik gewoon dat het weer een tijd fatsoenlijk werkt. Ik werk echter niet aan echt waardevolle historische apparatuur en zal het ook nooit "restaureren" oid noemen.
Als je behoefte hebt aan een goede versterker is er keuze genoeg, zowel goedkoop tweedehands als nieuw. Er is weinig excuus waardevolle oude apparatuur te mishandelen.

evdweele

Overleden

Op 1 oktober 2016 14:04:52 schreef OlivierS:
Toch ben ik nog altijd niet overtuigd.
Ik heb ooit geleerd nooit andermans werk te vertrouwen, dus ik ga het gewoon meten.

Overal kunnen in radioapparatuur fouten worden gemaakt, dat was in 1930 zo en dat is nog altijd niet veranderd.
Meestal valt een montagefout gedurende de normale gebruiksduur wel op en laat de eigenaar de fout herstellen.

Maar het komt ook voor dat een duidelijke fout tijdens het montageproces niet wordt opgemerkt omdat deze zit in een functie die nooit werd gebruikt.
Ik repareerde een keer 50 jaar na dato een buizenradio uit 1952 en ontdekte daarbij tijdens metingen dat het langegolfbereik niet goed werkte.
Dat was nooit iemand opgevallen omdat de langegolf in Nederland weinig werd gebruikt. Er zat een condensator teveel in de oscillatorkring waardoor deze een heel verkeerd afstembereik had.

Overigens, de elco's die ik eruit heb gehaald maten allemaal boven hun nominale capaciteit. Dat was vorige keer, bij m'n Philips, ook zo [...]
Natuurlijk kan de ESR waardeloos geweest zijn, maar ik heb geen ESR-meter.

Het meten van condensatoren vereist daartoe geëigende meetinstrumenten. De overgrote meerderheid van de universeelmeters is daarvoor absoluut ongeschikt.

maar in de meeste gevallen maakt het toch erg weinig uit wat voor componenten je plaatst, zolang ze maar de juiste waarde hebben en de spanning aankunnen.

Dat is een verkeerde aanname. Zie ook de overige reacties in dit topic.

Meetinstrumenten, professionele toestellen, daar maakt het uit, en dat kan ik perfect begrijpen.

Weer een foutieve aanname. Voor elk apparaat dat je volgens de wetten van de elektronica wilt repareren heb je meetinstrumenten nodig.
Heb je die niet of gebruik je die niet is het nattevingerwerk en daar is het resultaat dan ook naar. Tenzij je over veel ervaring met het type apparaat beschikt, maar die krijg je pas nadat je eerst met meetinstrumenten het apparaat grondig hebt onderzocht.

Voor iets eenvoudigs als een huis-tuin-en-keuken radio of versterker is het voldoende om het apparaat met een scoop, universeelmeter en een toongenerator aan de tand te voelen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 oktober 2016 14:04:52 schreef OlivierS:
Bedankt voor de feedback, het lijkt me wel duidelijk dat ik de diodes niet (preventief) moet vervangen.

[...]

Uiteraard weet ik dat elco's het niet kunnen hebben om verkeerd omgepoold te zijn. Toch niet boven een paar volt.
Toch ben ik nog altijd niet overtuigd.
Ik heb ooit geleerd nooit andermans werk te vertrouwen, dus ik ga het gewoon meten.
Een bipolaire steken en zien hoe het werkelijk zit.

Maar dat maakt niet altijd een einde aan de twijfel, want metingen zijn soms tegenstrijdig of lastig te interpreteren. Zeker als je over weinig meetmiddelen beschikt. De vuistregel blijft om in geval van twijfel en bij gebrek aan defecten of voortijdige slijtage, de daadwerkelijk aangetroffen toestand in het apparaat te handhaven. Als je geluk hebt vindt je een fabrieksbulletin dat de situatie uitlegt zodat je weet wat je moet doen, maar lang niet alle merken waren daar zorgvuldig mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 oktober 2016 18:09:52 schreef evdweele:
Maar het komt ook voor dat een duidelijke fout tijdens het montageproces niet wordt opgemerkt omdat deze zit in een functie die nooit werd gebruikt.

Het zou wel eens kunnen dat dat hier ook het geval is, aangezien de condensatoren in het AM circuit zitten. Bovendien staat er geen spanning op dat circuit als de AM-modus niet is ingeschakeld.

Op 1 oktober 2016 18:09:52 schreef evdweele:
[...]Het meten van condensatoren vereist daartoe geëigende meetinstrumenten. De overgrote meerderheid van de universeelmeters is daarvoor absoluut ongeschikt.

Dat is zeker zo en ik pretendeer ook niet dat deze condensatoren goed waren. Ik wil alleen zeggen dat mijn multimeter geen fouten in deze condensatoren kon opmerken.

Op 1 oktober 2016 18:09:52 schreef evdweele:
[...]Weer een foutieve aanname. Voor elk apparaat dat je volgens de wetten van de elektronica wilt repareren heb je meetinstrumenten nodig.
Heb je die niet of gebruik je die niet is het nattevingerwerk en daar is het resultaat dan ook naar.

Hola, ik heb nooit gezegd dat je geen meettoestellen nodig hebt.
Ik bedoelde in die paragraaf dat het voor consumentenproducten in de meeste gevallen niet uitmaakt of je nu een draadgewonden, koolstofcomposiet of metaalfilm weerstand, of een PP, PET of mica condensator gebruikt.
Voor meettoestellen hebben dat soort dingen wel belang, omdat die nauwkeurig moeten zijn (anders heb je 'r niets aan).

Overigens heb ik alle basiszaken zoals scoop, multimeter, en signaalgenerator wel hoor.

Op 1 oktober 2016 17:04:42 schreef Aart:
Audioapparatuur heeft best een ontwikkeling door gemaakt, je zou als je niet goed oplet zomaar kunnen eindigen met een apparaat dat anders en/of beter presteerd als toen het de fabriek uit kwam. Dat is niet restaureren..

Als je het serieus wilt doen lijkt een formele benadering inclusief onderzoek naar de oorspronkelijke eigenschappen en hoe die te herstellen gepast. Anders wis je actief geschiedenis uit.
In een geval als dit horen daar op zijn minst wat audiometingen bij.

Ik ben niet bezig het toestel te restaureren, maar ik ben dit aan het reviseren, ik bedoel daarmee dat het terug op een goed niveau presteert.
Het gaat hier niet om 'n Western Electric uit de oertijd of een Krell ofzoiets. Zo speciaal is het ook weer niet.

Op 1 oktober 2016 18:26:10 schreef maartenbakker:
[...]Maar dat maakt niet altijd een einde aan de twijfel, want metingen zijn soms tegenstrijdig of lastig te interpreteren. Zeker als je over weinig meetmiddelen beschikt. De vuistregel blijft om in geval van twijfel en bij gebrek aan defecten of voortijdige slijtage, de daadwerkelijk aangetroffen toestand in het apparaat te handhaven. Als je geluk hebt vindt je een fabrieksbulletin dat de situatie uitlegt zodat je weet wat je moet doen, maar lang niet alle merken waren daar zorgvuldig mee.

Dit lijkt me een logische uitleg. Als de metingen geen uitsluitsel geven, laat ik het zitten zoals het was.

Goed, ik moet schuld bekennen: ik was fout. Een van de condensatoren staat inderdaad fout in het schema - er staat ongeveer 0,3V in de verkeerde richting over.
Over de andere twijfelcondensator staat 0V, dus daar maakt het niet uit.

Anyway, de revisie is al een pak verder en heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen - geen brom en ruis meer.

Over het geluid zelf kan ik nog niets zeggen, ik heb alleen maar met mijn testspeakers geluisterd.

Ik heb opmerkelijk genoeg vastgesteld dat de versterker helemaal flipt (oscillatie in de eindtrap) als er minder dan 170V op de ingang staat (opgestart met een gloeilamp in serie). Bij 230V lijkt er niets aan de hand.

En verder zit ik nog met een probleem: de versterker haalt de opgegeven biasstroom niet, op geen van beide kanalen. Ik raak niet hoger dan +- 20 mA terwijl 30 mA opgegeven wordt. Met de potmeters is niets mis, en praktisch al de rest is (correct) vervangen, op de kleine condensatoren en de halfgeleiders na.

Iemand een idee?

Voor de geïnteresseerden voeg ik ook wat foto's toe.

ik neem aan dat je de amp wel een half uur laat opwarmen eerst?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 oktober 2016 09:13:45 schreef testman:
ik neem aan dat je de amp wel een half uur laat opwarmen eerst?

Je hebt natuurlijk gelijk... Ik had de amp een kwartier laten opwarmen, dat is doorgaans genoeg.
Door de grote koellichamen warmt deze echter heel traag op. Een half uur wachten, en het is in orde.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Mooi werk als ie weer werkt.

Ik vroeg me af wat je nu met de potmeters hebt gedaan?
Zx1 gebruikt? Opengemaakt? Vervangen?

Op 9 oktober 2016 15:02:35 schreef M-i-c-h-e-l:
Mooi werk als ie weer werkt.

Ik vroeg me af wat je nu met de potmeters hebt gedaan?
Zx1 gebruikt? Opengemaakt? Vervangen?

Soldeerbout heeft (beperkt) gewerkt. De potmeters draaien nu op z'n minst weer.

Ze gaan niet vlot rond maar het is doenbaar. Ik ben hiermee tevreden, ik ga niet riskeren deze te openen.

Ik moet nu nog de verlichting vervangen en dan is ie helemaal in orde. Dan kan ik aan de platenspeler beginnen (een dual 1229). Dat wordt ook nog een werkje.