Versterkeruitgang en luidsprekers

Beste,

Ik heb een tweedehands tuner/versterker JVC RX 7032 op de kop kunnen tikken. Nu wil ik die graag eens uittesten. De luidsprekers die (voorlopig) in aanmerking komen om de test uit te voeren, hebben een impedantie van 4 ohm. De luidsprekeruitgang op de versterker toont aan dat die geschikt is voor 8 - 16 ohm. Mag ik bij wijze van test en op laag volume die luidsprekers van 4 ohm even gebruiken (gedurende korte tijd) ? Of zou ik die beter in serie schakelen om aan 8 ohm te komen en kanaal per kanaal te testen ? Dank voor uw advies.

mvrgr,

Dirk

pa3gws

Golden Member

Heel kort op laag volume om te testen of de versterker goed werkt is geen probleem.
Maar zeker niet te lang en hard zetten want er loopt meer stroom dan waar de versterker voor ontworpen is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op normaal volume (waarbij je jezelf ook verstaanbaar kan maken) is de lage impedantie van de speakers ook op lange duur geen probleem.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 7 oktober 2016 19:14:12 schreef DeeWee:
Beste,

Ik heb een tweedehands tuner/versterker JVC RX 7032 op de kop kunnen tikken. Nu wil ik die graag eens uittesten. De luidsprekers die (voorlopig) in aanmerking komen om de test uit te voeren, hebben een impedantie van 4 ohm. De luidsprekeruitgang op de versterker toont aan dat die geschikt is voor 8 - 16 ohm. Mag ik bij wijze van test en op laag volume die luidsprekers van 4 ohm even gebruiken (gedurende korte tijd) ? Of zou ik die beter in serie schakelen om aan 8 ohm te komen en kanaal per kanaal te testen ? Dank voor uw advies.

mvrgr,

Dirk

Ik zou het niet doen.
Je hebt pas een tuner/versterker en weet niet of alles goed is.
Neem dan voor de zekerheid voor beide kanalen een weerstand van 3,9 of 4,7 ohm minimaal 5 watt.in serie met de luidsprekers voor een beter aanpassing.
Gaat misschien ten koste van luister kwaliteit maar is toch even om te testen nietwaar?
1 Keer een beetje te hard of bij aanzetten is het plop en of de luidspreker of een eindtrap .......

Dat is lichterlijk overdreven.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Tjonge..
Ik zou hem in een beschermkastje onder een kleedje op zolder leggen, dan weet je zeker dat hij het over 100 jaar nog doet

Daarom koop je zo'n ding tenslotte...

Gewoon aanzetten, als je alles niet te forceert blijft ie echt wel heel, en anders was het al rommel toen je m kocht

Shiptronic

Overleden

Ik zou eerder bang zijn voor mijn speakers, als de versterker DC op zijn uitgang heeft staan, roken ze zo uit !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Zet anders een paar elko's in serie met de speaker. Dan blijft die dc ook buiten de deur.
Welke speakers komen er aan?

als er DC op de uitgang komt is het sowiso een prul, dan zou de DC beveiliging in moeten komen.

een 100W lamp helpt ook wel in serie met de 230V, bij sluiting in een eindtrap gaat er op 50VDC bij 4 ohm best wat stroom lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 7 oktober 2016 19:14:12 schreef DeeWee:
Of zou ik die beter in serie schakelen om aan 8 ohm te komen en kanaal per kanaal te testen ?

Dat is verstandig. De versterker is ontworpen voor een 8-16Ω last. Er is uitgebreide beveiliging aanwezig oa. DC protectie http://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/rx-7032v.shtml Daar staat ook het schema, als de versterker defect raakt dan worden de luidsprekers gespaard.

Bedankt voor alle info. Eerst en vooral een rechtzetting: het gaat om de JVC RX 6042 ipv 7032. De verwarring komt omdat ik enkel voor die 7032 een nederlandstalige handleiding kon vinden.
Ondertussen heb ik die oude boxen eraan gehangen. Het zijn Philips boxen van 30 W bij 4 Ohm. Heel voorzichtig geprobeerd en zeker niet te luid of te lang, en het werkt...
Is er trouwens een NL handleiding voor die 6042 te vinden op internet ?

mvrgr,

Dirk

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als tiener diverse versterkers uren op feesten en jarenlang in de garage misbruikt met 3 boxen parallel op één set veerklemmetjes op jaren '70 amps.

Zo'n modern ding heeft vast thermische beveiliging.

Bedankt pa3gws voor de link naar de manual, maar die is ook in het Engels... Nederlandstalig is blijkbaar niet te vinden.

mvrgr,

Dirk

pa3gws

Golden Member

Ah even over het hoofd gezien dat je een Nederlandstalige zocht.
Maar dit is goed om je Engels een beetje op te halen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 oktober 2016 13:57:48 schreef RAAF12:
Of https://translate.google.nl/

Als je die gebruikt kun je nog een tijd lol hebben over de vertaling. :-)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Dirk: als je problemen hebt met een bepaalde passage in de handleiding te vertalen stuur me dan maar een prive-bericht. Maar de hele manual ga ik niet voor je vertalen, soms heb ik nog wel iets meer te doen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 9 oktober 2016 09:54:02 schreef DeeWee:
Bedankt pa3gws voor de link naar de manual, maar die is ook in het Engels... Nederlandstalig is blijkbaar niet te vinden.

mvrgr,

Dirk

Je zou natuurlijk zelf ook even de juiste zoekterm in goegel kunnen stoppen, dan kwam er bijvoorbeeld dit uit.

Het is wel een "S"-versie, maar misschien heb je er wat aan.

/Edit: link werkt bij mij wel goed. Heb hem toch even aangepast.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 9 oktober 2016 15:04:54 (29%)

pa3gws

Golden Member

Link is niet goed die geeft een 404 not found melding.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het is wel een "S"-versie, maar misschien heb je er wat aan.

Zo te zien staat die "S" alleen voor het zilverkleurige model: de B van black en de S van silver.

Bedankt M-i-c-h-e-l voor de NL-talige handleiding. Linkt werkt perfect.

mvrgr,

Dirk