Aansturing eindtrap Motronic blijft continu geleiden

Heb een ECU (Motronic) van een BMW uit 1986 waar een storing in zit.
Hij blijft de bobine continu aansturen.

Heb een testopstelling gemaakt met een lampje i.p.v. de bobine om de stroom te beperken en snel resultaat te kunnen zien.

De enige manier om de eindtrap (T504) niet te laten geleiden is R505 los te nemen.

Hier stopt mijn kennis en logica, is er iemand die mij de goede richting op kan sturen?

De volgende dingen heb ik al getest / gemeten:

-R521 losgenomen: lampje gaat uit
-D502 losgenomen: lampje blijft aan
-T501 losgenomen: lampje gaat uit
-T502 losgenomen: lampje blijft aan
-R505 losgenomen: lampje gaat uit

alles heb ik 1 voor 1 gedaan, dus na R521 losgenomen was en getest of het lampje aan of uit was voor de volgende test hem eerst weer vastgesoldeerd.

De +5V voeding aan R505 klopt en is 5.1V

of moet ik het bij T730 gaan zoeken?

Dank alvast!

High met Henk

Special Member

ehhmmmm de bobine is als de ecu aanstaat altijd in verzadiging gedreven door de stuurtrap bij oude ECU's.

Hij onderbreekt hem even als hij moet vonken... heb je tijdens de test een timing signaal aangeboden? zo nee, dan is dit gedrag volstrekt normaal!
Bij oudere mmsén kan het zelfs zijn dat de bobine doorbrand als hij te lang op contact staat.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je r521 los maakt gaat het lampje dan ook uit?
Komt wel eens voor dat de opamp stuk gaat (LM139) of de t501.

Verder kan het ook dat het processor bord niet goed werkt dan kan er ook luk raak wat aangestuurd worden.
Doen de injectoren het wel tijdens starten?

Edit: HMH dat is alleen met hele oude ezk kasten die hebben dan ook een bobine met voorschakel weerstand.
Toevallig net 1 van een Porsche op de pijnbank liggen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

@Henk:

Nou gelukkig is de BMW nog niet zo oud!

Op contact is hij open en hoort de lamp niet te branden (en is de bobine dus ook niet naar massa geschakeld)

Heb ook een goed werkende ECU liggen en daarmee getest, daarom weet ik het ook 100% zeker.

maar inderdaad bij hele oude sytemen klopt je verhaal.....

@Paul:

Dat zou ik toch al uitgesloten moeten hebben door D502 los te nemen? (is geen diode maar een 0 ohm weerstand)

bedankt voor de snelle reacties iig!

[Bericht gewijzigd door E28-Spec op dinsdag 18 oktober 2016 23:14:26 (22%)

High met Henk

Special Member

meet eens op pin 6 van die op-amp en op pin 7?
pin 6 zou 2 V moeten zijn ongeveer en pin 7 moet lager zijn.
Als die lager is, is de output van de op amp ook laag en zou die pull up weerstand dus aan massa moeten liggen

mijn wilde gok nu is dat de op-amp niet fris is, maar dat kun je zo meten.
het makkelijkste is om dit te meten zonder terugkoppelweerstand R512

en oud: de range rover van mijn pa doet dit wel zo.. die is van 1989. Geen weerstand draad daar.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 18 oktober 2016 23:31:37 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Goedemorgen Henk,

heb ik de opamp niet uitgesloten door D502 los te nemen?

De opamp moet dat knooppunt bij t501 juist naar 0v trekken.
Als de opamp stuk is doet ie dat dus niet.
Is adv22 hoog of laag?
En mijn andere vraag injecteerd hij wel in de auto of aan een puls generator?

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 19 oktober 2016 08:06:30 (33%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

AHA! kijk daar houd mijn kennis op, maar verklaart waarom hij gaat geleiden omdat R505 hem dus aan + hangt.

Ik soldeer straks de opamp om en laat het weten!

thanks

High met Henk

Special Member

wat is ADV22 voor een aansluiting? het is voor mij > 10 jaar geleden dat ik met motronics klooide....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is de aanduiding van de verbinding naar het digitale gedeelte of ik noem het het processor bord.
Er zijn 2 printen met een flex kabel verbonden 'analoog digitaal verbindung pin 22' is adv22.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 19 oktober 2016 11:28:59 (13%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heren, super bedankt, de opamp was kaduuk!

Nieuwe er in gedaan en starten-lopen

Top!