Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Ik heb gewoon een bureaustoel en dat vind ik prima werken.

bprosman

Golden Member

Met of zonder wieltjes Lambiek ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Zonder wieltjes. Heb er ook wel eens een bureaustoel staan, "met wieltjes :)" voor als ik er wat langer moet zitten.

Ben wel benieuwd hoe het geworden is Bram.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Denk dan eerder aan een 'fietszadel'-kruk, die worden veel gebruikt waar (medisch) werk wordt verricht onder het microscoop.
Is beter voor je rug.
Ook voor (half)staand werk geschikt!

http://qualityoffice.nl/wp-content/uploads/2012/06/Score-kruk-Jolly.jpg

http://www.zadelkruk.net/index.php?cPath=1

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die dingen zijn werkelijk geniaal.
Ik heb er zelf ook 1 staan, met rugleuning.
Iets ander model zadel (ergonomisch).
Prijskaartje was wel stevig...ruim 700 pleuros.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Die in de link zijn stukken goedkoper!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik heb een ouwe bureaustoel, MET wieltjes, en altijd als ik zit te solderen, dan zakt hij naar beneden..:+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zag het net ja :-)
De moeite waard er een bij te kopen voor op het werk.
Reden dat dat ding zo duur was, komt door zon thuiszorg organisatie, ding was zogenaamd aangemeten....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 19 oktober 2016 17:55:50 schreef mel:
Ik heb een ouwe bureaustoel, MET wieltjes, en altijd als ik zit te solderen, dan zakt hij naar beneden..:+

Voor sommige bureaustoelen kun je een nieuwe veer bestellen.
Op mijn vorige werk hadden ze iets geknutseld met een latje of plankje en wat tyraps.

Op 19 oktober 2016 17:55:50 schreef mel:
Ik heb een ouwe bureaustoel, MET wieltjes, en altijd als ik zit te solderen, dan zakt hij naar beneden..:+

Ze hadden toen al een vooruitziende blik !
Dat is een autocorrectie voor achteruitgaande oogjes.
Nu zit je vanzelf wat dichter op je project :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 19 oktober 2016 17:55:50 schreef mel:
Ik heb een ouwe bureaustoel, MET wieltjes, en altijd als ik zit te solderen, dan zakt hij naar beneden..:+

heb ik ook 2x gehad, voor een paar tientjes een andere gasdrukveer gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 19 oktober 2016 17:15:08 schreef Tidak Ada:
Die in de link zijn stukken goedkoper!

Ze zijn dan wel een stuk goedkoper dan die 700 Euro, maar ik vind ze nog behoorlijk aan de prijs anders. Ze zullen wel lekker zitten denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Lambiek, heb je wel eens naar de prijs gekeken van een behoorlijke ARBO-bureaustoel?
(dus niet zo'n Lidl-wrak van €80,- (is ook geen ARBO-stoel))

@Gadget:
Zo zie je maar weer, thuiszorg wil er ook nog (dik) aan verdienen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een arbo stoel doet tussen 1400-2200 euro. oude stoelen waren wel degelijker gebouwd, als je nu een goed nederlands merk bureaustoel koopt nog duurder als die kruk, dan heb je een stoel mechaniek uit italie met bekleding in NL aangebracht. mechaniek is niet de beste, iets wat oude arbo stoelen wel hadden.

een gebruikte arbo stoel kun je ook kopen, doen iets van 150-200 euro..

die stoelen van 80 euro zijn 3x niks, gammel en de schroeven lopen er vaak uit. vooral de 5 armige voet voor de wielen kun je beter niet van plastic nemen, dan rijd zo'n ding voor geen hout, ook met goede wielen niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Die matten zijn meestal TE KLEIN, zeker voor een werkplek, waar je je veel wijder verplaatst dan achter een kantoor bureau

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die matten zijn nutteloos als je linoleum hebt :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Even nagekeken. In 1996 kocht ik mijn huidige bureaustoel voor Hfl.999 Omgerekend naar het prijspeil van nu zou dat € 658,80 zijn.
Dat was niet de duurste die in de winkel te koop stond, wel degene die de beste steun aan rug en armen gaf.
Het enige dat in die twintig jaar dat ik hem intensief gebruik een klein beetje versleten is is de vulling van de zitting. Die is wat te dun geworden. Met een dun kussentje is dat "tijdelijk" opgelost. "Tijdelijk", want dat kussen ligt er al meer dan 2 jaar ;-)

Met matten onder de stoel heb ik ook enige ervaring.
Voor het nieuwe tapijt in mijn werkkamer adviseerde de vloerbedekkingszaak een 'carpetsaver'. Na een week of 6 verschenen de eerste barsten in de kunststof plaat. Omgeruild omdat het product ondeugdelijk was.
De nieuwe was na 2 maanden een legpuzzel van allemaal losse stukjes geworden.

Bij een andere zaak een nieuwe carpetsaver gekocht. Die was na 2½ jaar nog als nieuw. Ik vond hem met de afmetingen van 112 x 105 cm echter wat te klein voor het L-vormige bureau.
Bij de kringloopwinkel zag ik een paar grote carpetsavers staan. 152 x 115 cm.
Ze waren heel erg krom getrokken doordat ze lange tijd min of meer rechtop hadden gestaan en ze waren vreselijk vuil. Maar voor 5 euro kon ik me daar geen buil aan vallen.
Ik nam er 1 mee en schrobde hem op het balkon goed schoon. Na een week of twee waren de ergste hobbels weer glad geworden en na een maand was het een keurig vlakke mat.
Na 12 jaar beginnen er nu hier en daar scheurtjes te ontstaan op de plek waar de stoelpoten het meest heen en weer rijden.

Er is een enorm verschil in kwaliteit van die stoelmatten. De matten van de link die RAAF12 postte zou ik niet vertrouwen. Daar is de prijs niet naar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pietplof

Golden Member

De stoelen die ik gebruik in het werkplaatsje ( drie stuks -elektronicahoek, siersmeedhoek en shack-) rollen probleemloos over een tegelvloer . Geen slijtage, geen omkrullende randen.
Af en toe een stofzuiger en dweil en ,,klaar is de bekende Kees"
De stoelen zijn ,,dank u wel meneer zetels" van mijn werkgever toen ik 11 jaren geleden van het pensioen mocht gaan genieten.
Geen arbo-stoelen, geen verantwoorde fietszadelkrukken maar wel redelijk comfortabel.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Verlaat wegens internetstoring

Mijn idee ;)

Goeie tip w.b.t. Kringloopwinkel!

Mijn ervaring met de eerste mat op parketvloer was dat er zand en gruis onder komt, waar door er toch slijtage aan de vloer ontstaat. Dat gebeurde omdat er kleine antislip bobbeltjes onder de mat zaten. Bovendien schuift de mat tijdens het rijden met de stoel, voornamelijk omdat de mat te klein is en je er dus vanaf rijd.

Tweede mat heeft minder last van zand omdat er een volledige antislip laag onder zit (IKEA!), maar schuift evengoed door te kleine afmetingen door het rijden.

Grotere mat zoeken dus (was ik nog niet tegen gekomen) ;)

@Pietplof:
Ik kwam ook alleen op die zadelkruk, omdat Bram over een kruk begon :)
Ik ben n.l. van mening dat àls je een kruk neemt voor dit soort werk, je dan beter een zadelkruk kunt nemen. Dit temeer omdat je die dan bijvoorbeeld als sta-kruk kunt gebruiken achter de draaibank e.d.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Als vloerbeschermer heeft mijn zoon deze in gebruik, die heb ik nu zelf ook gekocht. Bij heb schuiven ze niet (laminaatvloer). In het werkhok ligt nu ook laminaat met een iets dikkere toplaag maar wil toch deze vloerbeschermers als er eens een vijl of een schoevendraaier valt.
Wat de "zadelkruk" betreft.... ik zl er eens een proberen, kijken of er hier in de buurt iets zit.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/44881100/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja goedkoop is duurkoop.
Voor mijn nieuwe werkplekje zocht ik een kruk (budget) en dat werd een barkrukje van Leen met de B.
Binnen 2 weken lag de zitting los. Opengemaakt waren de lassen allemaal afgebroken. Jawel, typisch een gevalletje maandagochtend.
Helaas kon ik de bon niet meer vinden.

Van een bureaustoel die ik toch niet meer gebruikte heb ik de zitting afgehaald en op het onderstel van de kruk gemonteerd.
Zo heb ik een voor mij goedzittende zit-kruk gemaakt :)
Ik kan er lekker op hangen en ook normaal ontspannen zitten met de rug tegen de leuning.

Wel een vaste poot, dat is voor mijn kleine prutshoekje voldoende.
Mat is inderdaad van de Zweed.
Mocht die poot het nog 's begeven dan zal ik ook voor wat duurzamers gaan.

Ik ben ook erg tevreden met m'n 120x30cm LED-paneeltje. Een aanrader voor als je er plek voor hebt. Lekker dun, en geeft een zee aan diffuus licht.

evdweele

Overleden

Een vloerbeschermer voor laminaat is heel anders dan een voor tapijt. En als het hoogpolig tapijt is worden er nog hogere eisen aangesteld omdat de ondergrond, het tapijt, wordt ingedrukt en de vloerbeschermer moet die vervorming kunnen opvangen.

De tapijtbeschermer die ik voor 5 euro bij de kringloop weghaalde is 3,75 mm dik en aan de onderkant zitten om de 2,5 cm punten (kegeltjes) van 4 mm lang om verschuiven te voorkomen.
Dat is iets anders dan de IKEA Kolon vloerbeschermer van 0,2 mm cm dik.

Als je een kamer nog moet gaan inrichten is linoleum/marmoleum een betere optie.
Linoleum is heel goed bestand tegen rijdende stoelen. In de werkplaats van mijn vroegere werk was na 25 jaar nauwelijks te zien dat er dagelijks een bureaustoel overheen had gerost.

Edit
In deze tijd van de micro-elektronica is het niet onverstandig om ook rekening te houden met ESD. Er zijn diverse matten en tegels in de vakhandel verkrijgbaar die dissipatief zijn en net als een ESD-tafelmat geaard kunnen worden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Mijn IKEA vloerbeschermer is 2,5 mm dik en bedoeld voor parket.
Maar ja als je er steeds vanaf rijdt krijg je toch slijtplekken. Nog buiten de slijtage van het gruis/zand dat er onder komt, dan wordt het een schuurmat :( Gelukkig is het maar van dat goedkope blokjes parket, wat eigenlijk voor werkvloeren was bedoeld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ook ooit zo'n vloerbeschermer van IKEA gehad, maar na 2 jaar zijn die ook op.

Nu heb ik onder de bureaustoel andere wielen gezet welke geschikt zijn voor laminaat. Ik werd nl. gek van dat gerol op het laminaat door de plastic wielen van de bureaustoel.

Die nieuwe wieltjes zijn voorzien van een soort hard rubber en dempen het geluid goed, tevens na een jaar geen beschadigingen in het laminaat.

Waar je ze kunt krijgen weet ik niet, heb ze van m'n schoonvader gekregen.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!