Heren,

Na jaren af en toe eens op jullie handige forum te hebben gekeken en uiteindelijk altijd de info gevonden te hebben die ik nodig was moet ik toch echt een bericht posten nu.

Ik heb een mooie Koni autobrug die op 380v werkt. En daar ook tijden op gebruikt heb in een loods bij een goede vriend.
Nu heb ik sinds kort een leuke eigen loods die helaas alleen maar 230v heeft.
Dus of de motor ombouwen of steinmetz. Ik kies voor het laatste :)

De motor is een Siemens met 220/380 driehoek/ster aanduiding op het type plaatje en 2.2kW moet dus precies kunnen.

De informatie die ik kon vinden was 60tot80uF per kW dus 132 tot 176
Condensator gekocht: Condensator Universeel aanloop condensator 140uF 450VAC

De motor stond in 380v ster, deze koppelbrugjes heb ik los gedraaid en door verbonden in driehoek.

De nul op l1 van de 380 stekker gezet de fase op l2 en de condensator op l2 en l3

Helaas bracht dit niet wat ik hoopte, geen beweging in de motor. Maar een brom in de aanschakelaar. (zie foto/schema). Deze bromt pas bij indrukken zwarte aanschakelaar.
Motorkabels zijn blauw bruin zwart (onderaan, blauw rood er boven zijn van de aanschakelaar en de eindschakelaar)

De hefschakelaar is zwart en zit boven, en er zit een rode "reset" schakelaar onder (die ik nog nooit heb gebruikt, ook niet op 380)

Toen besloten de schakelaar te omzeilen en op de zelfde manier de 230 kabel op de motor kabels aangesloten en ook de condensator.
Helaas dan komt de motor ook niet op gang en bromt de motor.

Iets klopt er dus nog niet, maar wat :P
En een kleine disclaimer, het gaat om een autobrug die alleen privé door mij gebruikt gaat worden.

Steinmetz werkt niet als de motor koppel moet leveren bij het starten.
Ik vrees dat je een andere motor zult moeten kopen.

edit: of een frequentieregelaar.

[Bericht gewijzigd door MGP op (13%)]

De motor drijft een hydrauliekpompje aan.
Ik kan me niet voorstellen dat deze te zwaar start, een zware boorkolom/zaagtafel kan ik me wel voorstellen dat die meer startkoppel nodig zijn.

Ook is het zo dat ik niet de eerste ben met een 2 koloms koni brug die dit wil doen, ik heb 3 succes verhalen zo snel even gegoogled (helaas met te weinig uitleg van hoe en of wat).

Ook heb ik tijdens het brommen van de motor eens de 'zak' hendel aangetrokken die gooit de hydrauliek 'vrij' om te zakken in princiepe draait de pomp dan ook 'vrij'. Maar dit heb ik niet bij inschakelen gedaan om dat dit niet mogelijk was (buiten mijn arm bereik). Dit kan ik nog wel even proberen.

Mijn aanname is dan ook, het moet kunnen :)

[Bericht gewijzigd door SparcoNL op (10%)]

Brommen duidt meestal op een ontbrekende fase.
Dat kan met een steinmetz niet, tenzij je de zaak verkeerd aangesloten hebt.
Helaas geef je niet aan hoe je de condensator aangesloten hebt.
Meet eerst de motor eens door, je moet 3 wikkelingen hebben (laag ohmig).
Daarvoor moet je wel eerst de doorverbindingstripjes even weghalen.
Voor je condenstaor had je beter een bedrijfscondensator kunnen kopen.

Op 7 november 2016 09:45:17 schreef Toeternietoe:
Brommen duidt meestal op een ontbrekende fase.
Dat kan met een steinmetz niet, tenzij je de zaak verkeerd aangesloten hebt.
Helaas geef je niet aan hoe je de condensator aangesloten hebt.
Meet eerst de motor eens door, je moet 3 wikkelingen hebben (laag ohmig).
Daarvoor moet je wel eerst de doorverbindingstripjes even weghalen.
Voor je condenstaor had je beter een bedrijfscondensator kunnen kopen.

Meten is weten :) akkoord dat zal ik nog even doen. De brug functioneerde op 380v nog prima dus ik nam aan dat dit geen probleem zou zijn.

De Condensator zit met 1 pool op de zelfde als de fase en met de andere pool op de nog lege aansluiting.
Zie bijlage (schema van internet)

De lol van "hydroliek" is dat het medium (water/olie) niet comprimeerbaar is. Dus ALS er een auto op de brug staat wordt de kracht daarvan gewoon direct terug op de motor gebracht. Die moet gewoon onder belasting starten.

Bij mijn weten heeft iemand op CO het al eerder geprobeerd en is het ook niet gelukt. Hefbrug 230V Steinmetz.

Op 7 november 2016 10:05:16 schreef rew:
De lol van "hydroliek" is dat het medium (water/olie) niet comprimeerbaar is. Dus ALS er een auto op de brug staat wordt de kracht daarvan gewoon direct terug op de motor gebracht. Die moet gewoon onder belasting starten.

Bij mijn weten heeft iemand op CO het al eerder geprobeerd en is het ook niet gelukt. Hefbrug 230V Steinmetz.

De brug was nog onbelast. Dat het zwaarder gaat met een auto er op vind ik meer dan logisch, maar voor nu blijf ik in de veronderstelling dat het moet lukken.

Zie hier post #26
http://volvolvo.nl/threads/9716-Konibrug-380-volt-naar-220-volt/page3

Op 7 november 2016 09:41:55 schreef SparcoNL:
Mijn aanname is dan ook, het moet kunnen :)

Met de hand draaien kan ook :)

>20j geleden heel uitgebreide tests gedaan in de fabriek met allerhande motoren en belastingen en sedertdien moet je mij niet meer over Steinmetz praten, enkel goed voor een ventilator.
Theorie en praktijk is in dit geval een groot verschil.
Vandaar ook dat ik zo zeker ben van mijn uitspraak.

ik ken nog mensen die met autobruggen geprobeerd hebben met steinmetz schakelingen en heb er geenene van weten werken.

het zal dus zeer uitzonderlijk zijn dat het kan werken

idd, dit gaat niet werken:
FO is een optie, maar zou er eerst 1 lenen
Anders andere motor en die optie is DENK ik de betere optie.

Als het om een standaard motor gaat zou ik eerder voor een nieuwe motor kiezen met hoog aanloopkoppel dan het via een FO te gaan doen. Zeker omdat de FO meestal duurder is dan een nieuwe eenfase motor met hoog aanloopkoppel.

Steinmetz schakeling is voor dit soort doeleinden helaas niet toereikend. Je verliest gewoon teveel kracht (koppel). Ooit eens geprobeert om een 3fasen luchtcompressor om te bouwen. Leeg starten ging goed maar bij de 5bar viel de motor gewoon stil. En als er dan 5 bar in de tank zat kwam de motor ook niet op gang bij opnieuw inschakelen.

Dit laat zien dat de steinmetz schakeling alleen interesant is voor toepassingen waarbij de motor onbelast start.

Op 7 november 2016 10:11:35 schreef SparcoNL:
[...]

Zie hier post #26
http://volvolvo.nl/threads/9716-Konibrug-380-volt-naar-220-volt/page3

Ook daar gaat het niet goed, moet op gestart worden met het zak ventiel open.

Leuk dan kan je dus een auto van de grond oppikken, maar eens halverwege niet nog een keer opnieuw aanzetten (mits latenzakken op de vergrendeling). Ik vind het ronduit gevaarlijk als je zo de brug moet bedienen!

Op 7 november 2016 11:03:45 schreef High met Henk:
idd, dit gaat niet werken:
FO is een optie, maar zou er eerst 1 lenen
Anders andere motor en die optie is DENK ik de betere optie.

Een 2,2kW FO lenen zal lastig worden. Van bv 0,75kW zijn er ruim voldoende in omloop, de wat zwaardere zijn een stuk zeldzamer.

Het gebrom van je motorrelais komt door dat deze een spoel heeft voor 380/400 volt van daar een te klein aantrekvermogen op 220/230 volt. De motor een koppel/draai vermogen van 1\3 x2,2 Kw =733 watt.
Met een 1 fase motor van 1\5 a 2,2 Kw mee kans van slagen.
En magneetschakelaar vervangen.

Een probleem kan zijn dat zo'n hefbrugmotor geen "standaard" motor is. Het ding zit min of meer geïntegreerd in die hydrauliekpomp.

Lijkt me een mooie toepassing voor een frequentie-"regelaar" cq een VFD
van 1 fase naar 3 fase

Aanvulling : ik zie nu pas dat er al over een FO gesproken wordt, dat zal wel frequentie omvormer betekenen :->
Het leek me ook al sterk dat deze optie nog niet genoemd was . .

[Bericht gewijzigd door Kees frees op (49%)]