Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

wie kan mij helpen met een " oude" stekker?
Ik zoek een C16a 3-polig stekker MALE voor montage aan snoer, warmtebestendig. Op de ene foto zie je de female versie van de stekker, op de andere foto de bedoelde stekker, maa rhelaas als chassisdeel.

als je zoekt op kaiser c14 vind je er wel een paar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2016 21:37:35 schreef Herms Lunenborg:
wie kan mij helpen met een " oude" stekker?

Dat is helemaal niet oud. Dat is de hitte bestendige versie van de normale apparatenstekker.

-edit-
@evdweele hieronder: Inderdaad ongebruikelijk, het valt me nu pas op dat Herms een male kabeldeel zoekt. Zou alleen gebruikelijk zijn om een verlengsnoer kunnen maken denk ik?

Maar de verlengsnoeren die ik kan vinden hebben allemaal een male C14 naar female C16a! Op zich wel enigsinds logisch: De C16a (female) kant zit aan de "hete" kant.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Waarbij ik me afvraag of een male connector C16a wel bestaat.
C16a is bedoeld voor apparaten die warmer worden dan 150°C. Nogal ongebruikelijk dat op zo'n apparaat een female contactdoos aanwezig is.
Bij de bekende leveranciers is hij in elk geval niet te vinden.

Edit:
Als alternatief is het natuurlijk mogelijk een chassisdeel C16a in een doosje te monteren en daar een snoer aan te solderen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 11 november 2016 20:07:43 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Bij de Festool decoupeerzaag van mijn vader is de condensator overleden. Kan hem bij Kruis wel bestellen maar kost daar , schrik niet, 33 Euro. Nu is de machine dat nog wel waard maar dan nog.
Iemand een geniaal idee qua vervanging ?
Ding heeft 5 draden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Bedankt Arco, daarmee aan de slag gegaan, dan denk ik dat deze het ook wel gaat doen :

https://www.conrad.nl/nl/k022201050-ontstoringscondensator-xy-axiaal-b…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 november 2016 19:09:13 schreef bprosman:
Bij de Festool decoupeerzaag van mijn vader is de condensator overleden. Kan hem bij Kruis wel bestellen maar kost daar , schrik niet, 33 Euro. Nu is de machine dat nog wel waard maar dan nog.
Iemand een geniaal idee qua vervanging ?
Ding heeft 5 draden.

nog waard? is allang afgeschreven na 25 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

nog waard?

Zaagt toch nog beter/stabieler dan menige (bouwmarkt) decoupeerzaag.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zal eerder emotionele waarde zijn. Daar kan je geen prijs op plakken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Kan zijn, maar ik ken hier anders ook mensen die zweren bij een 25 jaar oude Weller tov een Sjieneesje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ben ik het mee eens. Meeste oudere apparaten (zeker mechanische) zitten een stuk steviger in elkaar, dus minder kans op stukken... :)

Doet me denken aan een fabrikant in de USA die in een koekjesfabriek machines had van ruim 125 jaar oud (dus van voor 1900!)
Die werkten (op zo nu en dan een probleempje na) al die tijd al probleemloos. Men vroeg waarom hij niets nieuws aanschafte, omdat 't toch geen gezicht meer was...
Hij zei: "bij mijn collega's met nieuwe machines staat iedere week wel een monteur voor de deur voor electronische of softwareproblemen, bij mij zelden"...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Onlangs nog in een bedrijfje geweest. Nog met ventielen op een nokkenas. Bedrijf bestaat 103 jaar. Het enige wat aan de machine modern was geworden? Een digitale thermostaat op de chocolade machine. De kost om het geheel draaiende te houden waarschijnlijk heel laag. Zet daar een nieuwe machine met plc en wat nog bij en er komen waarschijnlijk veel meer kosten bij kijken.

Of een oude machine het verdient gereviseerd te worden is wat persoonlijk. Ook de algemene toestand van het geheel is van belang. Ik zweer momenteel ook nog bij mijn WECP-20 (30 jaar?). Mocht die onverhoopt de geest geven zal ik toch niet eindeloos proberen te reanimeren. Een sjienees zal het niet worden. Waarschijnlijk terug een degelijke Weller.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Waarschijnlijk terug een degelijke Weller.

Ik heb ondertussen een sjinees NAAST m'n weller staan. Ik gebruik 80-90% de chinees. Ze hebben alletwee hun voordelen, maar voor wat ik doe, is de chinees in 90% van de gevallen fijner. Deels ook omdat we nu minder punten hoeven te wisselen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik gebruik m'n 17 jaar oude 50W weller meer als de nieuwere 80W weller. de warmteoverdracht van element naar punt van dat ding is niet goed. er zijn echter geen lr21 model bouten met 80W..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Heeft iemand een idee waar je enkele (als in tien of minder) van deze schroefjes (plaatje is geleend van de Jeveka website en linkt naar verdere data) kunt krijgen/kopen? Het is schroef voor kunststof met PT-draad...
https://www.jeveka.com/img/products/normal/KT79821Z.png[attachment=0]
We hébben ze met een TorX kop, maar we zoeken dus die met een Phillips kruiskop...
In de detailhandel ben ik ze nog niet tegengekomen en de groothandels leveren alleen per 500 of 1000. Nu kosten die dingen inclusief orderkosten maar 30 cent in die aantallen, maar als je er maar enkele nodig hebt om uit te proberen (letterlijk) kosten de vier schroefjes die je daarvoor nodig hebt dus 15 euro per stuk (die andere 496 gaan nooit gebruikt worden)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Kun je bij Wurth of zo geen "sample" krijgen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

is ook geen kwestie van een 5x30 spaanplaat schroef afslijpen? of zijn dit schroeven met een platte onderkant van de kop, dus flathead koppen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Ik haal schroeven altijd bij de Hornbach bouwmarkt. Daar heeft men een behoorlijk uitgebreid assortiment en de schroeven worden per stuk verkocht. In een zelf te vullen plastic zakje en afgerekend op gewicht.

Of er iets bruikbaars voor je bij zit kan ik zo op de website niet direct beoordelen.
Op de website verkopen ze de schroeven per pak, maar in de winkels ligt alles los in bakjes waaruit je kan grabbelen. Link

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fatbeard

Honourable Member

Spaanplaatschroeven hebben een andere schroefdraad, deze hebben speciaal voor kunststoffen ontwikkelde Delta PT® draad. Het gat waar ze in moeten is afgestemd op deze draad, een 'gewone' (spaan)plaatschroef zal ofwel teveel kracht gaan vergen bij het indraaien, ofwel te snel doldraaien...

Los daarvan, een 5x30 spaanplaatschroef is sowieso een factor 2 te dik (2.5 spaanplaatschroeven heb ik nog nooit gezien, laat staan met een Phillips kop)...

edit
@bprosman: Wurth heeft die maat helemaal niet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik heb eventueel deze (buitendiameter schroefdraad 3mm, lang 15mm, ze zijn niet roestvrij):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dank voor het aanbod, maar 3mm is te dik (het is geen nieuwe ontwikkeling, dus het gat bestaat al)...
We zoeken het schroefje om te kunnen bepalen of de kans op 'cam-out' acceptabel is bij een Phillips kop. Vandaar dat de maten niet mogen afwijken, anders zijn we appels met olijven aan het vergelijken.

edit
Er schijnt meer haast bij te zijn dan ik dacht, dus hebben we er maar 500 besteld bij Jeveka.
Iedereen toch bedankt voor de inbreng.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 15 november 2016 14:17:55 (17%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard:
Probeer het eens bij:
http://www.essentracomponents.nl/bevestigingsartikelen
Ze leveren ook gratis monsters en de zeeeer uitgebreide catalogus.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fatbeard

Honourable Member

Heb ik gedaan, hadden het niet.
Ook (zonder resultaat) geprobeerd:
Conrad
Ettinger
Mädler
Mparts (v/h van Veenendaal)
Rosentaler Schrauben
SAM (screws and more)
Wixroyd
en twee modelbouw gerelateerde toko's:
ModelFixings
King Microscrews

Voor de duidelijkheid: ik zocht dus een speciaalschroef voor kunststof met

  • (delta)PT-draad
  • vlakverzonken
  • Phillips drive
  • ø2.5mm
  • lengte 10mm

in KLEINE aantallen.

De enige die het gezochte ook (per 100) had was Bossard, maar die bleek all-in een factor twee duurder dan Jeveka...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een Philips kop is zeker niet de schroef die ik koop als het niet moet. Ik ga veel sneller voor pozidriv, inbus of Torx. Waarbij de laatste 2 duidelijk de voorkeur hebben.

@rew: I know. Een Philips is net iets beter als de 'gewone gleuf'. Alleszins meer cam out dan pozidriv en zeker als inbus en Torx. Ondanks het gebruik van de correcte maten schroevendraaier. Een pozidriv schroef kan je nog wat verkloten met een philips schroevendraaier of een verkeerde grootte. Een inbus of torx vraagt gewoon om de correcte schroevendraaier. Externe Torx is ook nog een heel goede schroef.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 16 november 2016 11:29:24 (55%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit topic is gesloten