Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Het gaat hier over een gaskachel zonder mogelijkheid om die vanop afstand of met een tijdschakelaar elektrisch te bedienen.
Zo heb ik het toch begrepen.

trix

Golden Member

wat stof afnemen betreft heb ik een gouden tip:
kleefdoekjes, in plaats van hoofdzakelijk stof verschuiven en doen opwaaien, zit meteen alles vast in een doekje. het zit pak hem beet 16x opgevouwen in de verpakking, uitgevouwen ziet het eruit als gaasverband. werkt ook super voor het dashboard in de auto.

https://www.macaverf.nl/files/shop/prod/643/843_643_kleefdoekjes_sam.jpg

o, mike its amazing

eigenwijs = ook wijs
pietplof

Golden Member

Voor eenmalig gebruik?
Nog te betalen ook?
Nat afnemen gaat ook prima maar geeft vocht en vooral in kieren kan dat so s vervelend zijn.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
trix

Golden Member

geen idee :?

vermoed van wel, het kleven is echt met kleefstof, en niet op het statische principe.

gaat ook goed tussen alle knopjes en schakelaars van b.v. een scoop.

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 24 oktober 2016 21:06:16 (26%)

eigenwijs = ook wijs
evdweele

Overleden

Een droge doek zal zelden antistatisch zijn.
Een emmer met water, een druppel afwasmiddel en een vaatdoekje zijn vast veel goedkoper en in elk geval antistatisch.

Al die "tovermiddeltjes" om het huishouden "gemakkelijker" te maken zijn er alleen om het geld uit je zak te kloppen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
trix

Golden Member

nee joh,....geloof me nou en probeer het eens, het zal je bevallen.

en duur, ja als je elke dag poetst, maar dat doet hier niemand. volgens mij kosten die zelfde doekjes bij de cranenbroek 75 cent.
geen geknoei met water, dreft en doeken simpel maar goed.
volgens mij moet je die doekjes in de schildershoek zoeken, stofvrij maken voor het schilderen i.p.v. alles de ruimte inblazen.

lijk wel een vertegenwoordiger van die dingen,...maar dat is echt niet het geval hoor.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Ondanks dat het relatief veel ruimte kost dit weekend een "Inlay" gemaakt voor mijn schroevendraaierlade.

Aan de ene kant, ja het kost relatief veel ruimte, van de andere kant, had ze in een doos liggen en toen kon ik er geen één meer vinden. Bovendien zie ik nu in één oogopslag wat er weg is.

Schroevendraaiers liggen op 4mm boutjes, met een labeltje er onder welke maat er hoort te liggen.

Of het op de lange termijn prettig is... ik zal het ondervinden.

Groeten, Bram.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 31 oktober 2016 13:35:05 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Waar zijn de geïsoleerde schroevendraaiers Bram? Of werk je niet onder hoogspanning. :) Mooie oplossing zo, je kan er lekker veel kwijt op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Je bent een half uur aan het zoeken welke de goede is >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Geisoleerde schroevendraaiers zitten samen met de set geel/rode Knipex tangen in zo'n rolletje. Die gebruik ik toch maar af en toe.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Super handig zeg. Eigenlijk heb ik al het gereedschap in een lade. Daarin een bakje met het fijne spul en de rest staat op mijn werktafel of ligt in wat grotere dozen. Onder de werkbank staat nog een (TU foei!) kist op wieltjes met het grote spul..

Eigenlijk wil ik geen gereedschaps"wall" maar dat is wel de meest overzichtelijke. De gesorteerde-lade-met-alles-een-vast-plekje is het meest ideale.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 14:31:29 schreef tfteetje:
Eigenlijk wil ik geen gereedschaps"wall" maar dat is wel de meest overzichtelijke.

Ik heb alle schroevendraaiers en kleine tangen die ik het meest gebruik aan een magneetstrip hangen, lekker binnen hand bereik. De rest van het gereedschap hangt allemaal in kasten, (ook van Küpper) allemaal netjes op de bij behorende haken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hier is ook iemand stevig aan het verzamelen geslagen :)

http://link.marktplaats.nl/m1103070566

RTFM, dan pas vragen...
mel

Golden Member

Ik heb niks aan magnetische dingen hangen, nadeel is dat je gereedschap ook magnetisch word.
Ik heb mijn gereedschap in een la liggen,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Een Tek 547 scoop, Marconi SA, HP-VNA en Tek curve tracer namen wel erg veel ruimte in. Die stonden in het rek van de eerste foto. Die muur loopt tot de nok van het dak terwijl mijn werkplek tegen de lage muur er tegenover was. Dat betekende dat mijn apparatuur daar niet echt handig stond tijdens gebruik en ik een hoop ruimte verspilde aan de andere kant.

Toen dacht ik de oplossing te hebben, ik draai de boel om. Even de apparaten over zetten en klaar. Tenminste dat dacht ik.... Dat rek was zo leeg, paar planken erbij en klaar. Maar toen moest de apparatuur er op en daar zit meestal een stekker aan. Ik wilde geen warboel van draden en dozen achter de apparatuur.

Dat heb ik opgelost door een aantal verdeel dozen op een houten plank te monteren. Alle stekkers lopen achter de apparatuur door van hun eigen plank. Ze komen eruit bij de plank. Elke stekker heeft een label. Doordat er geen apparaten op elkaar staan is het eruit pakken een fluitje van een cent. (bv voor onderhoud of om tijdelijk een ander apparaat neer te zetten.)

De muur er tegenover heeft nu een plank met onderdelen voorraad en wat standaards. Daaronder wat scoop calibrators en een variac/scheidingstrafo/HV voeding en een powermeter. Er naast een tafel met mijn Curvetracer (die gebruik ik erg veel), twee scopen en nog wat spul. Ik kan alleen mijn 2 HP VNA's niet meer kwijt, maar sinds ik een digitale heb worden ze toch niet meer gebruikt.

Die witte tafel daarvoor is nu mijn tweede werkblad en ook ideaal om zoals op de foto een groot apparaat open te maken en dan bv op de tafel er tegenover de elco's van een van de PCBs te vervangen. Ik hoef alleen maar mijn stoel te draaien om te switchen. Ook is de afstand niet groot zodat ik bv een apparaat wat ik even nodig heb daarop kan zetten en dan een stuk coax naar het andere werkblad.

Maar wat ik even dacht te doen werd een week werk (tenminste voor mij vanwege wat lichamelijke problemen) Maar de eerste "test" beviel al prima.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Fred,

Oef! Dat moet een flinke klus geweest zijn....
Waar laat je al die spullen op je (dan toch opeens kleine) zolder halverwege zo'n verhuizing :-)

Het ziet er nu een stuk beter uit. En eindelijk echt gescheiden werkplekken voor meer reparaties tegelijkertijd, waar ik je al eerder over hoorde!

groet, Gertjan.

Ha fred101,

Fantastisch om te zien Fred straalt een stuk enthousiasme uit.
Kan je achterom lopen voor de connectors aan de achterkant of moet de apparatuur dan naar voren.
Ik ben nog steeds aan het dubben hoe ik dat kan oplossen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

De aansluitingen aan de achterzijde ( waarvan ik denk ze echt regelmatig nodig te hebben) zijn middels leidingen verbonden met connectoren op een apart paneeltje aan de voorkant.
Bv de aansluiting voor m'n dummyload loopt met 2 x 4 kwadraat leiding naar twee forse stekerbussen.
Idem de extra ingangen van m'n scoop maar dan met coax uiteraard.

festina lente

Allen,

ik ben ooit bij Fred geweest, maar ik verbeeld me, dat er nu een zee aan ruimte is. Mooi gedaan Fred.
Wat het probleem van de aansluitingen achterop de apparatuur betreft, volg ik deels de oplossing van pietplof. Als er naast het apparaat ruimte is, monteer ik er met hoekaluminium een paneeltje op. Veel HP apparatuur, hier veruit favouriet, heeft daar al voorzieningen voor rackmontage voor. BNC doorvoeren (2x female) doen de rest.

Een aantal jaren geleden, heeft Robert PA0RYL, op de Dag van de Radio Amateur in Apeldoorn een mooie oplossing gedemonstreerd. Een kast gemaakt van hout/spaanplaat, breedte en diepte voor 19 inch apparatuur op 4 wieltjes. De inbouw kon met behulp van geleiders naar voren getrokken worden en het geheel was ook nog een keer zwenkbaar om zijn as. Met een eigen 230V aansluitblok. Met handgrepen en daarmee transportabel.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Tidak Ada

Golden Member

Momenteel ben ik ook een verandering aan mijn werkplek aan het maken. Daar komt ook het probleem van die WCD's aan de achterzijde naar voren.
Ik vraag mij nu af of het verstandig is een contactblok aan de voorzijde van de plank met meetapparatuur te zetten. De vraag is echter kan die 230V ac + rommel zo vlak bij de aansluitbussen geen kwaad?
Ik kan, net als fred, natuurlijk een contactlijst boven de apparatuur maken, maar ik houd ten eerste niet van die lianen voor mijn gezicht en ten tweede kom dat contactblok dan ook weer angstwekkend dichtbij het front van de apparatuur door dat schuine dak bij mij.
Wie weet een oplossing?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 november 2016 08:59:48 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

1 of 2 wandgoten vertikaal naast de planken maken, en op iedere "verdieping" een aantal wcd, plaatsen.
En de stekers labelen.
Dan kan je altijd de goede stekker vinden.
Dit kan natuurlijk ook voor meet in en uitgangen.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 14 november 2016 09:58:54 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Het ziet er soort opgeruimd uit nu Fred. :)

Dat heb ik opgelost door een aantal verdeel dozen op een houten plank te monteren.

Ik heb het op precies de zelfde manier gedaan, werkt prima en je ziet geen één aansluitsnoer lopen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Zie ik niet zo zitten, gezien de situatie:

De situatie

De meeste van deze meetapparatuur moet op die plank achter het bureau, zeker de scoops,de DVM's en de generatoren. Het bureau moet vrij blijven voor DUT en troep
Momenteel ziet het er nog zéér opgeruimd uit :P

En hier staat ook nog wat in de huiskamer, dat over de plaatsen achter het bureau en op het rek verdeeld moet worden....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 november 2016 11:31:10 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Hier nog wat aanvullingen van mijn hok, vorig weekend bureau gemaakt van een Ikea tafelblad. Gereedschap opgehangen met wat elastieken dat het niet te hard rammelt als je een deur dicht doet.

En de "inlay" voor mijn schroevendraaierlade.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.