Ik zou graag een baybus willen maken voor mijn pc om fan's te regelen.
Hiervoor ga ik de LM317 gebruiken. De spanning wordt regelbaar van 5 tot 10,75 volt. (tot 12V gaat niet omdat de ingangsspanning ook maar 12V is)
Dit moet allemaal verder wel lukken.
Nou wou ik een bi-color led gebruiken om de status van een kanaal te bekijken. Als bij op ze zachtst staat (5V) moet de led groen branden en op ze max (10,75V) rood.
Daartussen in moet de led langzaam van groen naar rood overgaan tot die dus ze min of max zit.
Alleen hoe ik dit moet aanpakken is nog een raadsel.
Ik dacht zelf aan stero-pot's. Het eerste kanaal voor de LM317 en het 2e kanaal voor de led's.
Maar aangezien dat nog al een dure grap wordt met die sterio-pot's zoek ik eigenlijk een andere oplossing.
Wie kan mij daar bij helpen?
Zoiets ? Als je fan niet te zuinig is.. 
o (+ 12 V)
|
R 350 ohm
_|__
\ / LED groen
_\/_
|
(5-10.3 V out --o
naar fan ) _|__
\ / LED rood
_\/_
|
R 350 ohm
|
o (+ 5 V)
Jou schakeling werkt perfect, alleen ik zit met het probleem dat bi-color led's common kathode hebben.
En een laaste kickje, ik heb inmiddels ook een topic op GoT gestart. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/995702
Mja, uitgangsspanning even spiegelen in 8.5 V met een LM324 en je kunt de groene LED net zo aansluiten als de rode.
Dus een inverterende versterker met de (+) van de opamp aan 8.5 V (maken met zenertje of deler oid)
Als er iets van 3.5 mA door loopt zenert 'ie wel. 1 k lijkt me best.
Een deler van 2 weerstanden van 1 k in serie tussen de 5 en 12 V geeft het zelfde resultaat.
Je kunt aan die schakeling in de praktijk misschien nog iets tweaken aan de spiegelspanning (hier die 8.5 V) en de versterking van de opamp (nu -1) om het verloop echt mooi te krijgen.