Op 3 december 2016 14:30:23 schreef royvdgriend:
Oke, maar wat ik nu niet snap is wat dat dubbele nu inhoud. Kan ik de + niet in 2en splitsen en dan de ground er als geheel in doen ( blijkbaar niet, maar hoe zit dat dan).

Nee, dat gaat niet. Je hebt een symmetrische voeding nodig, dus t.o.v. de nul (massa) een +15V en een -15V (spanning mag wat lager of iets hoger zijn zie ik in de specs).
Als je op internet eens leest over versterkers en hun voeding zal het toch wel snel duidelijk worden?

Ik lees op internet dat als ik een dc voeding er op aansluit dat hij dan doorbrand omdat dc en ac allebij met andere weerstanden werken)

Daar kan ik geen chocolade van maken. Waar lees je dat, want dat gaat vast over iets anders?

Waarom maken ze er überhaupt AC van aangezien het een klein versterkertje is voor portable gebruik.

Ik vind drie eindtrappen van 18W niet iets voor portable gebruik, je sjouwt je een breuk aan accu's als je dat ten volle wilt benutten...
De toepassing is toch L + R en een subwoofer?

de doorsnee "portable" is 6W, geen 54

Je hebt een print gekocht die ontworpen is om aan de 230V te hangen.
aangezien vrijwel alle versterkers positieve en negatieve spanning nodig hebben is deze ontworpen voor 2 wikkelingen van 12V AC, eigenlijk een hele normale ontwerpkeuze.

en hier zitten gewoon diodes op om die 12VAC meteen gelijk te richten. dus je kunt er wel gewoon 2 accu's aanhangen. maar dat valt dan ook weinig "portable" meer te noemen als hij enkele uren mee moet

Ik probeer op internet ook wel wat op te zoeken en heb daar gelezen dat je ac dus niet op dc kan zetten omdat het andere stroom is. Dus een weerstand werkt in een dc heel anders en zal teveel stroom doorlaten als je er ac opzet. Zal kijken of ik het nog kan vinden!!

Ik lees net ook uit een van de reacties dat ik een dc bron kan aansluiten voor de diodes dus dat het dan gewoon kan.

Heb zelf een lithium battery pack van 12v en 3000mah en daarop kan ik 14 uur spelen met 15watt, dus 3x18=54watt kan ook wel 3 uur mee

Een weerstand gedraagt zich altijd hetzelfde.

een weerstand is een weerstand
jij hebt vast iets gelezen over impedantie. soort "complexe weerstand" bij spoelen en condensatoren.
maar daarmee zou je een nieuw topic kunnen vullen. en heeft niets met de voeding van dit printje te maken

Op 3 december 2016 15:15:27 schreef royvdgriend:
[...]

Waarom maken ze er überhaupt AC van aangezien het een klein versterkertje is voor portable gebruik.

Waar zie je dat het portable gebruik is?

En in de specs staat gewoon dat ie 2x12V nodig heeft. Waarom koop je dat ding dan?

Het is maar een idee, maar het is praktischer om eerst te kijken wat je wilt, wat je budget is, en wat je doel is. Daarna ga je, aan de hand van de aanwezige kennis, iets kopen, varieerend van kant en klaar tot zelf ontwerpen.

Al je topics gaan over een 'krat'radiotje, dan weer teveel bas, dan moet ie hard gaan, dan moet ie ineens niet op AC werken.... Op deze manier gaat het nergens over en wordt het een onsamenhangend verhaal.

Op 3 december 2016 18:02:57 schreef DJSmiley:
[...]

Waar zie je dat het portable gebruik is?

En in de specs staat gewoon dat ie 2x12V nodig heeft. Waarom koop je dat ding dan?

Het is maar een idee, maar het is praktischer om eerst te kijken wat je wilt, wat je budget is, en wat je doel is. Daarna ga je, aan de hand van de aanwezige kennis, iets kopen, varieerend van kant en klaar tot zelf ontwerpen.

Al je topics gaan over een 'krat'radiotje, dan weer teveel bas, dan moet ie hard gaan, dan moet ie ineens niet op AC werken.... Op deze manier gaat het nergens over en wordt het een onsamenhangend verhaal.

Klopt zie vaak dingen over het hoofd. Mijn vorige project is klaar dus is wel gelukt. Wou nu is een grotere box maken met dus ook een subwoofer erin. Heb nog nooit een ac spanning gehad op een versterkertje en bestel ze vaak op dealextreme en dat soort sites. Had er tot nu toe nooit naar gekeken (ac en dc) tot dat ik deze binnen kreeg en ik er niks mee kon :)

Voortaan inderdaad wat beter plannen en mischien wat dingen bijhouden in een notitie boekje ;)

Ben vaak ook iets te gewillig. Zo las ik pas geleden over een regel voor bass luidsprekers--> kleine behuizing/ goed laag / efficiëntie --> hier moet je er 2 van kiezen en de derde valt weg. Ik wil dus te graag ze alle drie gebruiken hahaha.

Alles leuk en aardig dat je wat aan het knutselen bent en zodoende wel wat bijleert, maar wellicht is het verstandiger eerst wat theoretische kennis op te doen voordat je gaat "prutsen". Vooral de nodige kennis van veiligheid lijkt me een absolute must: ik kreeg de kriebels toen ik de foto van die trafo zag en je in gedachte al enthousiast met netspanning bezig zag om die trafo aan te sluiten.

theorie over veiligheid valt toch wel mee?
1) 230 = dodelijk
2) spanning erop = handjes eraf

praktijk is oh zoveel moeilijker... vooral als je veel wisselt tussen testen en aanpassen

Op 3 december 2016 19:57:04 schreef DK:
theorie over veiligheid valt toch wel mee?
1) 230 = dodelijk
2) spanning erop = handjes eraf

praktijk is oh zoveel moeilijker... vooral als je veel wisselt tussen testen en aanpassen

Ik denk dat je mijn punt wel begrijpt.
Daarnaast is niet alleen netspanning dodelijk, een auto-accu die zijn totale stroom door je lichaam jaagt lijkt me ook niet gezond.
Daar staan veel mensen niet bij stil ("Het is toch maar 12 V DC?") en aangezien onze TS "kistradio"-achtige projecten heeft...

Op 3 december 2016 20:03:29 schreef Twan1983:
een auto-accu die zijn totale stroom door je lichaam jaagt

Dat is dan ook best wel onmogelijk, een lichaam heeft zo'n grote weerstand dat je je accupolen gewoon kunt vastpakken

accu's worden pas gevaarlijk als je een stuk gereedschap oid op de polen laat vallen, het gevaar zit hem dan meer in de vlamboog dan in het elektrische deel

Op 3 december 2016 20:20:02 schreef DK:
[...]Dat is dan ook best wel onmogelijk, een lichaam heeft zo'n grote weerstand dat je je accupolen gewoon kunt vastpakken

Als je het contactvlak maar groot genoeg maakt gaat er toch wel genoeg stroom lopen. En dan treedt er een heel akelig effect in werking. Omdat het gelijkstroom is krijg je elektrolyse waardoor je lichaamscellen uit elkaar spatten.

Heb jij dan "contactvlak" in cm2?
Want ik kan uit ervaring zeggen dat contactvlak mijn vingers op contactvlak accupolen bij mij in ieder geval 0 gevoel geven

Door het grotere oppervlak verandert de stroom door de iedere cel toch ook niet. Alleen zijn er dan meer waardoor (dezelfde) stroom loopt.

Als je meer lampjes parallel zet, gaan ze daardoor toch ook niet stuk. De stroom blijft per lampje gelijk.

De belangrijkste weerstand die je moet overwinnen is de huidweerstand. En die kan je verkleinen door een groter contactvlak. Dan moet je denken aan enige vierkant decimeters. Ik raad je wel af om het te proberen, want ik ken een geval uit het verleden waarbij iemand is overleden die wilde aantonen dat het geen kwaad kon.