Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje over een lichtorgel van Vellemann (zie foto). Zoals de schakeling nu is opgesteld zullen de 4 leds reageren op geluid. Ik zou echter graag de 4 leds willen vervangen door een relais zodat ik door middel van geluid het relais kan bekrachtigen. Ik heb niet onwijs veel verstand van electronica en vraag me af of dit mogelijk is. Weten jullie dit misschien?
Willie W
Golden Member
En wat wil je met dat relais gaan schakelen?
Als dat 230Volt lampen zijn zou je een solid state relais kunnen nemen.
Een echt mechanisch relais gaat alleen maar wat staan klapperen op het ritme van de muziek.
Nee lampen van 24V. Ik zou dan graag de gevoeligheid zo willen afstellen dat je behoorlijk wat geluid nodig hebt voordat het relais gaat schakelen.
Als je de schakeling voed met 9V kan je dit relais plaatsen : https://www.eoo-bv.nl/relais-meer-dan-2a/15971-frs16nha-9v.html
Op de plek waar nu r9 en alle diodes zitten.
1 kant op de uitgang van T4
andere kant op de -
Wel een blusdiode over het relais zetten om T4 heel te houden.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (13%)]
Hmm als ik het relais of iets anders aansluit op de plek van r9 en alle diodes lijkt het niet te werken... Ik meet gewoon een constante 9v mits er voldoende geluid aanwezig is. Maar zodra ik iets op die plek aansluit, lijkt de spanning hierover weg te vallen. Enig idee hoe dit kan?
Willie W
Golden Member
werkt je schakeling wel normaal met de 4 LED's?
Als dat niet naar behoren werkt is er al iets met de schakeling mis en zal dit eerst opgelost moeten worden.
Als het met de LED's wel gewoon werkt zou je R5, 100K, wat in waarde kunnen verlagen. Bv. 10K of 15K.
De schakeling werkt wel met de 4 LED's. Ik heb nu geprobeerd R5 wat te verlagen, maar dan werkt het ook niet helaas. Heb hem veranderd naar 10k
[Bericht gewijzigd door Boorno op (11%)]
MGP
LDmicro user.
Een relais ter vervanging van R9, dus in serie met de leds, gaat niet werken.
Je kan die leds aanzien als zeners van +-2V en dit x 4 , dan heb je een spanningsval over de leds van zo'n 8v en dan blijft er maar 1V meer over voor uw relais.
Je moet uw relais parallel op de leds+R9 plaatsen, dus tussen de collector en de GND (met blusdiode).
Thevel
Golden Member
Op deze manier dus.
Edit/
Het is mogelijk dat het relais niet goed aantrekt, weerstand R5 (100KΩ) is nogal aan de hoge kant.
Het is beter om deze te verlagen naar 10KΩ
[Bericht gewijzigd door Thevel op (70%)]
Als ik het op die manier opstel lijkt het alsof de spanning in elkaar klapt zodra ik het relais aansluit. Ik heb nog even rond gezocht en stuitte op een topic van vorig jaar: https://www.circuitsonline.net/forum/view/123296 Dit is eigenlijk precies hetzelfde probleem als bij mij. Het is mij alleen onduidelijk hoe het uiteindelijk gelukt is. Mijn relais is 5V/500Ω
Ik dacht dat ik dat had gedaan, maar misschien heb ik in eerste instantie toch een foutje gemaakt. Maar het lijkt nu wel te werken! Hartstikke bedankt! Het verlagen van R5 heeft gewerkt! Bedankt voor jullie hulp!
Thevel
Golden Member
Vergeet vooral de blusdiode niet.
Zonder blusdiode werkt het ook wel maar door de inductie (hoge spanning!) van de spoel van het relais kunnen componenten kapot gaan.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
het gaat dus gewoon om een lichtorgel, maar dan met lampen ipv leds.
volgens mij is dan elke oplossing met een diac/triac voor het schakelen voldoende
MGP
LDmicro user.
Op 15 december 2016 21:35:06 schreef Thevel:
Edit/
Het is mogelijk dat het relais niet goed aantrekt, weerstand R5 (100KΩ) is nogal aan de hoge kant.
Ze maken hun schakelingen zoveel mogelijk "studentproof", je mag al eens de leds vervangen door een lamp of iets anders die >100mA vraagt dan nog blijft de transistor intakt.
30mA is ongeveer het max dat transistor doorlaat, door die 100K.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij aansturing van een relais zou ik ergens een tijdsconstante inbouwen, want ik neem aan dat het relais niet op de toonhoogte van de muziek moet staan zoemen maar een lamp gedurende een zichtbare tijdsconstante aan moet laten blijven. Bijvoorbeeld als piekindicator. Het zou handig zijn als de TS zou vertellen wat de bedoeling is.