weet iemand hoe je deze gave klok zelf in elkaar zet?

Dit is de Berlijn-klok, de klok die in de TV-toren van Berlijn zit.

In de Elektuur HG van 1999 of 2000 heeft een ontwerp gestaan. Kijk ik straks thuis wel even na.

ja staat idd in de halfgeleider gids van vorig jaar. Ze hadden em gemaakt met een PIC16f84 geloof ik.

idd cewl moest ff goed kijken hoe ik em moest aflezen maar snap em nou

thanx....bij die laatste bedoelde je zeker (ook) http://home.att.net/~dennis.shepard/clock/clk_dwg.pdf die ziet er lekker simpel uit

Hmmmm.....Pixie, vertel me eens, hoe laat is het?? ;) :P:P

SWS

(Leuk klokje) ;)

Hihi, wel geinig, dat iets wat er dusdanig moeilijk uitziet voor de leek, zo simpel is om te bouwen, heb de schema's nog niet bekeken, maar het kan nooit meer zijn dan een uC'tje met de LED's er keihard aan.

Maareh, ff een vraagje, wat hebben jullie toch allemaal met LED's ?

Massul
Antoine

Titel edit van KEWL -> Gave klok

Op di 29-10-2002 19:12:55 schreef Antoine:
Maareh, ff een vraagje, wat hebben jullie toch allemaal met LED's ?

Wat heeft de mens met geld?

Op di 29-10-2002 17:34:38 schreef Hugo Welther:
Dit is de Berlijn-klok, de klok die in de TV-toren van Berlijn zit.

In de Elektuur HG van 1999 of 2000 heeft een ontwerp gestaan. Kijk ik straks thuis wel even na.

Het is de Halfgeleidergids van 1998 eigenlijk ;). Met een PIC16C54.

Op di 29-10-2002 19:14:18 schreef Bastiaan:

[...]

Wat heeft de mens met geld?

Heeft niks met geld :D

IS idd een gaaf ding heeft iemand toevallig de source code?

heb ik meteen een functie voor die led's die ik besteld heb
al hoop ik dat je er dan nog fatsoenlijk in kunt kijken

hehe source code? waarom dacht je dat die aappies bij elektuur weer ns een 16c54 hebben gebruikt.. kan je niet uitlezen.

Moet die 16c84 dan bij elektuur gekocht worden?

het hoeft toch niet met een PIC?
kan toch ook met een paar tellers die binaire uitgang hebben

dat simpele schema: http://home.att.net/~dennis.shepard/clock/clk_dwg.pdf

kan aan mij liggen hoor maar volgens mij mist ie een paar leds (t zijn er 12 ipv 20) en ook een paar knopjes om de tijd in te stellen zijn geen overbodige luxe denk ik. (anders moet je em precies om 12 uur 's avonds aanzetten:))

Zou iemand dat artikel uit de HGG misschien kunnen inscannen, dan zou ik dat graag ontvangen.

Sytse

Klopt dat schematje heeft geen seconden

Ik heb eens gepuzzelt
en heb nu een schema met seconden
onbreekt maar een ding
desource code
ik gebruik alle poorten van een pic 16f84
rb0/rb3 voor de leds
rb4/rb7 multiplex
ra4/ra3 multiplex
ra2 minuut+
ra1 uren+
ra0 seconden+?
tot zover is het simpel
nu nog een progje dat de hele handel bij elkaar houd.
dus als iemand voorbeelden van PIC klokjes heeft houd ik mij aanbevolen

toren klok

berlijn klok

mvg,

Martijn

(edit, tweede toegevoegd)

[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op ]

Ik heb meer links gevonden:)

http://www.stockportradiosociety.co.uk/folderdetail.asp?FolderID=5 <-- Met een nixiebuisje, staat wel code bij, werking is anders.

En deze:

http://tristus1er.free.fr/electronique/the/binclk.zip <-- Is precies wat we willen geloof ik.

Dit zit in de o.a. in de .zip, inc wat sourcecoce voor een programma:

http://www.expandctss.com/upload/files/binclock.gif

Als iemand een werkend schema heeft, zou ie hem dan online willen zetten?
En is er iemand die software kan schrijven?
Is het niet een idee, als we deze werkend hebben, om hem bij de schakelingen te zetten?

[Bericht gewijzigd door Jorn op ]

het is de bedoeling dat als ik alles klaar heb dit te delen met iedereen hier op CO

ik zou alleen wel iets nemen met een een tijdontvanger erin, loopt hij altijd goed. en zo lastig lijkt het mij niet. al weet ik niet hoe duur zo'n ding is.

"tijdontvanger"? dat gebeurt toch dmv een spoel? ik heb een kapot klokje wat satelliet gestuurd was een keer uit elkaar gehaal en er was niets bij wat leek op een "tijdontvanger".....of heb ik het mis?

een tijdontvanger bouw dat dan maar zelf.
ik kan wel leven met 1 minuut afwijking per maand

PiXie een tijdontvanger is gewoon een soort radio die tijdpulsen ontvangt van een atoomklok zender
daardoor lopen deze klokken zeer naukeurig.
hoe dit precies werkt weet ik niet
mischien dat elke sec een puls word uitgestuurd
als je die onvangt is dat je kun je je klok een seconde laten verspringen heb dus zelf geen tijdbase nodig
vaak word dit toegepast in combinatie met een eigen klok
zodat als het signaal ff wegval je klokie door blijft lopen
.

Doet mij eraan denken:

heb nog klok met 7 segmetn led displays die datum en alles kan zelfs wekker functie en die werkt op de atoomklok voor zijn pulsen.

Maar als je een 7 segments klok als een wekker radio hebt en je haalt de BCD -> 7 segment eruit dan kun je op die uitgangen toch zow led's hangen en ben je toch klaar??
Ik zie de moeilijkheid van deze klok niet in. Behalve dat iemand te lui is geweest of het geld op was voor een 7447 of een 4511 ofzowiets wat erop lijkt of anyweg een BCD -> 7 segment om er een fatsoenlijk display aan te hangen

Groetjes

Sven