Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Op 29 december 2016 19:56:28 schreef Jinny:
[...]
Volgens mij had ik het over een fatsoenlijke PDF, niet over een reclamevod...
Je kunt in ieder geval zien wat het apparaat zou moeten doen en hoe dat geïnstalleerd dient te worden, verder heb je er niks aan...
Hier heb je de website van de fabrikant http://www.biologa-gmbh.com/
Lees vooral de garantievoorwaarden in de AGB echt vrolijk wordt je daar niet van.
Ze kunnen ook wel zeggen aan EU normen te voldoen maar bij invoeren van VDE in de zoekfunctie vindt je niets.
Wel ongebruikelijk bij een Duitse fabrikant.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@mel
Helemaal mee eens.
Ze verkopen een rolletje snoer van 50 meter voor dik 200 euries is dat niet gewoon oplichterij?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan verkopen ze aan dat peloton een nieuw nutteloos apparaat wat de herrie en kruitdamp ervaring zou moeten verminderen 
Dit is de fabrikant die "afgeschermde" WCD voor hun maakt http://www.geschirmte-kabel.de/ zie alleen daarbij niet die netvrijschakelaar een of andere schalksmulle moet dat toch maken zullen ze wel niet zelf doen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Nogmaals:
Hoeveel je je wilt laten bedond.... moet je zelf weten, maar:
Het is GEEN aardlekschakelaar
Het is GEEN beveiliging tegen overstroom etc.
Het apparaat gebruik je naast je normale beveiligingen in je meterkast.
Even het PFDje gelezen.
Leuk dat een 2 polige versie ook geschikt is voor een 3 fase netwerk.
Als je werkelijk iets wilt doen om straling te verminderen is:
NOOIT meer een mobieltje gebruiken
GEEN WiFi in huis aan hebben
GEEN DECT telefoon gebruiken
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
En daarbij, de straling van elektrische leidingen is nihil in vergelijking met de (radioactive)straling die normaal in de muren zit.
En wat dacht je van de kosmische straling die echt overal doorheen komt.
Om van de radiofrequenties maar niet te spreken...
Op 29 december 2016 19:24:48 schreef Shiptronic:
[...]Geen Nederlandse handleiding.
voor de LVD hoeft dat ook niet, in tegenstelling tot bv de MD.
Nou, het is me weer gelukt; ongeveer een pagina reacties per uur 
Ik zal binnenkort weer eens een 'gevoelig' onderwerp aansnijden. Misschien breek ik dan een record.
Maar qua techniek ben hier nu wel wat wijzer geworden.Zo had ik niet begrepen dat hij ná de groepszekering hoort te komen.
Dat het geen aardlek is, dat had ik wel door en het advies om liever een aardlek te kopen is dan ook niet echt op ons van toepassing. Aardleks zat hier.
Genoeg opmerkingen om verder te filosoferen hier in huis.
Hartelijk dank voor jullie bijdragen aan dit zo verhitte item.
Alleen die opmerking over het vuurpeloton vind ik zelf niet zo kies.
(Maar dat is een persoonlijke opvatting over wat je wel en wat je niet in fora moet zeggen. Ik zal daar niemand de wet over voorschrijven, want anders was ik wel mod geworden of zo 
Thomas
Wij zijn techneuten, we zien er doorheen.
Maar mensen die ter goeder trouw die dingen aanschaffen, worden volgens mij toch echt opgelicht.
En ik mag gewoon mijn mening zeggen.
Op 29 december 2016 20:39:13 schreef GJ_:
[...]voor de LVD hoeft dat ook niet, in tegenstelling tot bv de MD.
Ben even niet bekend met de afkortingen waarna je verwijst. Maar ik meende toch dat producten aan consumenten leveren altijd van een native gebruikershandleiding moesten worden voorzien. Kan je iets meer uitleg geven ?
Op 29 december 2016 20:29:02 schreef Toeternietoe:
Wie kent deze normen:
- conform alle geldende normen SEV/OVE/SEMCO
SEV = https://www.electrosuisse.ch/en/en-footernavigation/imprint.html
OVE = https://www.ove.at/normung-oek/produktprogramm/ove-richtlinien/
SEMCO = geen idee
Lijkt mij dat deze normen niets waard zijn in Nederland en wellicht ook in Duitsland en Belgie niet worden erkend.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Dat soort instituten bekijkt alleen of producten niet schadelijk zijn. Of een product werkt zoals de fabrikant beweert zal ze worst zijn.
Op 29 december 2016 21:06:07 schreef Shiptronic:
[...]Ben even niet bekend met de afkortingen waarna je verwijst. Maar ik meende toch dat producten aan consumenten leveren altijd van een native gebruikershandleiding moesten worden voorzien. Kan je iets meer uitleg geven ?
LVD = laagspanningsrichtlijn.
MD = machinerichtlijn.
Die laatste had ik er als vergelijk bij gezet omdat die specifiek bepaald dat er een gebruiksaanwijzing moet zijn in de taal van het land van herkomst en een van de officiële talen in het land van verkoop. In Nederland zou dat dus ook in het Fries mogen zijn. 
De laagspanningsrichtlijn zegt niks over een gebruiksaanwijzing.
Aangezien zo'n fopschakelaar in de meterkast komt en de gemiddelde consument daar niks te zoeken heeft denk ik dat we het niet perse over consumentenartikelen hebben.
Ik weet verder eerlijk gezegd niks over consumentenartikelen en een daarbij verplichte Nederlandse handleiding, maar ik meen toch dat dat niet verplicht is. Als je een verwijzing hebt graag!
Niets te zoeken in de meterkast?? In de kast niet, maar er zitten aan de buiten kant bedien elementen waar de gebruiker bij kan, en iets in kan stellen, dus lijk me een handleiding op zn plaats.
Directe verwijzing heb ik zo 1,2,3 niet. Ik weet wel dat het geld voor de producten die ik aan consumenten verkoop, of in ieder geval voor de eind gebruiker. Veel hoeft dat niet voor te stellen, een in elkaar geflanst vodje van 3 regels kan al voldoende zijn, als er maar iets bij zit
Zal eens even zoeken.
[er is natuurlijk al wel een NL verzie gevonden]
GJ_, ooit gedacht rechter te worden , de regeltjes ken je geloof ik allemaal al
(zie : http://www.manualise.com/nl/europese-richtlijnen/ )
helaas laten ze kwa duidelijjk heid weer te wensen over
In welke taal moet de handleiding van een product gesteld worden binnen de EU?
Verbergen
Er bestaat geen uniforme Europese regelgeving over de taal waarin handleidingen voor consumentengoederen gesteld moeten worden. Voor een aantal specifieke productgroepen gelden er echter Europese richtlijnen waarin wel voorschriften staan voor het taalgebruik van de handleiding.In de machinerichtlijn staat bijvoorbeeld dat de handleidingen in de nationale taal gesteld moeten worden. Volgens andere CE-markeringsrichtlijnen moet een keuze worden gemaakt uit een van de drie moderne talen (Engels, Duits of Frans). Voor producten die niet onder een richtlijn vallen, hebben de lidstaten de vrijheid om het gewenste taalgebruik van handleidingen in het nationale recht vast te leggen. In de meeste gevallen hebben de lidstaten ervoor gekozen om wettelijk te bepalen dat de handleiding in de nationale taal moet worden gesteld
Hoewel die laatste zin nu weer ruimte tot twijfel laat, en niet expliciet vermeld hoe NL hier mee om gaat 
Bron: http://www.rvo.nl/node/61 , waarbij de garantie voor velen ook interessant is om te lezen, de gemiddelde winkel wil er nog wel eens 1 jaar van maken , en die 2e mag je er dan bij kopen.
Ga je wat dan ook voor wie dan ook als elektroinstallateur in een installatie monteren dan ga je een verantwoordelijkheid aan.
Breekt er brand uit na je werkzaamheden omdat een gemonteerde schakelaar niet deugt komen ze bij jou uit om je aansprakelijk te stellen.
Heb je een aansprakelijkheidsverzekering dan gaat die als eerste vragen naar technische gegevens en datasheets van het onderdeel dat gefaald heeft.
Neem ik een willekeurige gerenommeerde fabrikant van bijvoorbeeld aardlekschakelaars of installatieautomaten dan kan ik zondermeer online bij die fabrikant alle specs en certificaten vinden in meerdere talen die ik maar nodig zou kunnen hebben.
Van de onderhavige schakelaar kan ik die tot heden niet vinden, alleen een summiere gebruiksaanwijzing.
Ik zou alleen al om deze redenen iets dergelijks als installateur niet willen monteren.
Tja ook dat is niet helemaal zalig makend , zie het topic over de producten van DARE, op papier klopte het. Gelukkig heeft de actie er wel toe geleid dat ze er niet meer zijn. Op naar de rest van alle charlatans.
Als buitengewoon gevoelige voor elektrosmog maak ik me grote zorgen om dat apparaat.
Het zet continu gelijkspanning op de lichtnetdraden. Er is geen enkel bewijs dat dit veilig is!!!!!!!!!!
(Voor nieuwe CO-gebruikers - mocht dit mijn eerste post zijn die je leest: dit is een poging tot sarcasme.
)
Op 30 december 2016 11:06:36 schreef Shiptronic:
GJ_, ooit gedacht rechter te worden , de regeltjes ken je geloof ik allemaal al
Ach, ik hou het bij. Rechter worden zal er voor mij niet in zitten, ik heb nl een ENORME hekel aan regeltjes. Ik begrijp ergens wel dat ze nodig zijn, ik hou ook alles bij, maar dat wil dus niet zeggen dat ik er echt van gecharmeerd ben.