18650 capaciteitstester

dat er meer energie (hogere spanning x stroom) in gaat weet ik ook, maar de mAh zouden hetzelfde moeten blijven.

allesinds scheelt het normaal niet veel. sommige batterijen die op 3.0V staan test ik gewoon door op te laden. maar dat zal ik blijkbaar toch moeten herzien als er zoveel verschil kan op zitten.

zal toch mijn zelfbouwtester nog eens bovenhalen en die een mogelijkheid geven om accus te laden. dan kan ik in principe de accu bv 3x een laad/ontlaad cyclus laden doorlopen.

echter schuilt hier wel gevaar in. ik heb namelijk een paar batterijen die ooit 0,3-0,6V waren. heel langzaam weer tot leven herwekt en ze werken perfect op mijn laadstation (omdat die pulserend laad).
als ik ze echter op zo een goedkoop chinees laadchipje zet, geraakt de accu niet boven de 4,15V en wordt bloedheet.
haal ik die eruit en steek op de turnigy lader, dan krijgt die ze binnen het half uur op 4,2V zonder opwarming.
zal dus ook één of andere temperatuursensor moeten toevoegen op de arduino

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik ken deze accutypen nog wel, zijn van inspiron apparaten van een 12 jaar geleden. zitten blauwe panasonic cellen in dacht ik..

deze packs hebben vereffening aan boord, als je de cellen laadt zonder de print los te halen gaat die vereffening werken en trekt de cellen gelijk. 1 cel die anders meet als de cel die je aan het opladen bent in dat pack bepaalt de celspanning voor de andere cellen. vandaar dat je in een gare cel veel meer stroom aan het steken bent..

dit gaat ook op bij ontladen, 1 cel die snel zakt, en de balanceer elektronica gaat de andere cellen belasten..

dit model is niet van andere cellen te voorzien, elektronica die dood is blijft dood. het 75UYF model accu van deze serie kan wel van andere cellen worden voorzien heb ik ervaring mee. die start opnieuw op na een set andere cellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

accu komen uit dell latitude C600-C640

ik heb 1tje die een 75UHF (14,8V, 3800mAh)is met groene panasonics CGR18650A in. die waren allemaal schoon 2.0V.
de 2de heeft geen type nr maar een P/N op die plaats staan en die is 1691P. allemaal groene sony's intern (14,8V 3600mAh) US18650GR cellen
de 3de heeft als type een 66WHR (14,8V 4460mAh). dit is geen volledige zwarte, maar eentje met grijze bovenkant (zoals op de foto). deze komen uit een latere P4 laptop (de volledige zwarte uit een P3). daar zitten ook diezelfde sony US18650GRcellen in

ik had destijds zo een dell C600 met 600MHz P3 erin, heb daar toen een 1000MHz P3 erin gestoken die ook zo een functionaliteit had om zijn snelheid te verlagen (dacht naar 260MHz) als die weinig belast werd. daar dan 2 van die latere en krachtigere p4 (C640) batterijen erin maakte dat die laptop 8uur aan een stuk kon werken op accu. 100GB ide schijfje en CDbrander/DVD lezer erin van de P4. machtig machien in zijn tijd.
schermresolutie 1440x960. die zijn fijne resultion en helder scherm mis ik nog altijd. die 2 P4 batterijen werken nu nog altijd !!!(leeftijd vermoedelijk rond de 15-16jaar oud)

mijn opvolger (HP NC6400) haalt maar 1280x800 en het scherm zelf is veel groter. die zit op 9jaar nu al aan zijn 6de batterij en is weer dood.

helaas, de laptop is dood, werd werkend weggelegd en wou die weer bovenhalen voor mijn datalogging via RS232. krijg niks meer op het scherm, zelf geen dell logo.
vandaar dan ik nu zijn batterijen sloop.

UPDATE: de laptop leeft weer, geheugenlat kapot. ff andere spare erin en gaan met die banaan. ff de 2 laatste accu's checken. goed om te weten dat ik die ene ook kan recellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 december 2016 10:31:29 schreef fcapri:

ook mijn 'testsysteem' heeft wat upgrades te verwerken gekregen.
de eerste versie takte het RS232 TTL signaal af, voerde dat aan de BC547 om het te inverteren zodat mijn PC RS232 poort het kon lezen.
de 2de versie was een 'gehackte' usb tot 'iets' kabel om een GPS muis op een pc te verbinden. daar kwam +5V, GND en een soort RX/TX uit. ook daar met een BC547 moeten spelen om het signaal correct te lezen.
ik had in china een usb tot TTL RS232 printje gekocht en wacht daar nog op, totdat ik op de fotos een geowne CH340G zag zitten. en laat die chip nu ook eens op een arduino nano cloon zitten. dus een arduino genomen, de GND en TX van de turnigy accucell verbonden op de TX/GND van de arduino en ik heb direct een usb to RS232TTL converter (zonder enige code in de arduino). heb veiligheidshalve toch een 470ohm in serie gezet tussen die RX/TX.
[bijlage]

ipv een USB to TTL RS232 te kopen in china voor 0,77€, kan je evengoed een arduino nano van 1,3€ misbruiken daarvoor (heb die toch met hopen liggen). dat zal nog veel van pas komen voor de toekomst ;-)

Effe een ouder topic openen, of moet er een nieuw komen?

Ik ben inmiddels ook met dit systeem bezig. Mijn vraag aan TS is of hij alle testcellen ook constant aan een pc heeft hangen , of misschien een logger gemaakt om naderhand de data in logview te bekijken ?
Ik ben even bezig geweest om de ruwe serial data in een arduino te krijgen, en dat lukt. Zou dan op een sd card kunnen opslaan.
Echter dat zou ik selektief willen doen, maar dan moet de serial data eerst "gedecodeerd" moeten worden.Maar dat is een lastig opgave.
Maar misschien heb jij dat al gedaan?