Hallo, ik bezig met een experimenteer set van Conrad en heb bovenstaande schakeling gemaakt met een 9V batterij. Volgens de beschrijving kent deze schakeling enkel twee standen; waarbij één LED volledig 'aan' en één LED volledig 'uit' is en omgedraaid. Echter bij mij blijft telkens de LED die uit zou moeten zijn nog zwak branden? Ik heb deze schakeling nu meerdere malen opgebouwd (en gecontroleerd) met het zelfde resultaat.
Mijn vraag is dan ook waar kan dit aan liggen? Want als ik de schakeling verder uitbreid met twee condensatoren (zodat de LED's vanzelf uit en aan gaan) gaat de LED wel volledig uit.
Dat de leds niet volledig 'uit' gaan heeft zijn oorzaak in de stroom die door de basisweerstand naar de transistor die 'aan' is, loopt.
Voorbeeld: na drukken op de linker toets spert de linker transistor en de rode led gaat uit terwijl de groene led aan gaat. Er blijft echter een klein stroompje door de rode led via de linker collectorweerstand en de bovenste basisweerstand naar de basis van de rechter transistor lopen, waardoor de rode led niet helemaal 'uit' gaat. Overigens moet die stroom naar de basis van de rechter tor lopen om die in geleiding (aan) te houden.
Drukken op de linker toets heeft nu geen effect meer ,maar een druk op de rechter toets draait het hele gebeuren om. Je zal nu zelf wel kunnen achterhalen waarom de groene led nu flauwtjes 'aan' blijft.
Er is minstens één manier om deze onvolkomendheid van de niet volledig uitgaande leds met enkele bijkomende onderdelen op te lossen. Denk eens na of je weet hoe.
Stel nu dat je de transistoren vervangt door fets type BS170
Zouden de leds dan volledig uit gaan? Benieuwd naar je antwoorden!
Wat er precies gebeurd als de schakeling astabiel functioneert met condensatoren vertel ik je nadat je daar het schema van hebt gepost, kwestie van de juiste uitleg.
Eleen
Thevel
Golden Member
Een plaatje is misschien wat duidelijker.
Stel dat de rode led brand, de rechter transistor spert dan en de groene led hoort uit te zijn.
Zoals je ziet loopt er via de rode lijn toch nog een klein stroompje, omdat de stroom via de 22K weerstand gaat zal de led een klein beetje oplichten.
Het zal je nu misschien ook duidelijk zijn dat de led met twee condensatoren wel uit gaat.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zelfs zonder die basisweerstanden kan een HE led nog licht geven.
De lekstroom door de BC547 is max. 4uA, genoeg om hem duidelijk zichtbaar op te laten lichten...
Allemaal bedankt voor de heldere uitleg!
Het is me duidelijk dat er een zwakke stroom blijft lopen via de led naar de basis van de tor. Echter in de beschrijving staat dat de led's enkel 'aan' of 'uit' kan zijn bij z'on flip flop schakeling en niet 'half' aan. Kan ik hieruit concluderen dat dit dan een 'onvolkomenheid' is in het ontwerp?
Eleen,
Ik ben bezig geweest met een aantal aanpassingen om het 'probleem' te verhelpen maar helaas zonder goed resultaat, maar wel veel geleerd
.
- Bij het verhogen van de 22k weerstanden blijven de leds nog steeds branden zelfs bij 470k. Maar eigenlijk logisch aangezien 4µA voldoende is voor deze led (waar staat HE eigenlijk voor??) wel mooi om te zien dat als de basisstroom kleiner wordt dat de collector stroom mee veranderd.
- Door de 22k weerstanden direct op de +rail aan te sluiten (afgekeken van de astabiele multivibrator) gaan alle twee de leds branden (stom, stom, stom
) - Op een of andere manier moet de basisstroom naar de tor langs de led geleid worden, ik vraag me af of een tweede kleine weerstand parallel aan de led/weerstand zou kunnen helpen?
De BS170 is een mosfet type tor die schakelt bij voldoende spanning in plaats van een stroom. En laat geen stroom door via de gate, dus zouden de leds niet moeten gaan branden aks de tor is gesperd!
Hieronder het schema van de astabiele multivibrator, deze werkt prima en begrijp hem al voor een deel. Stel dat R3 als eerste een stroom doorlaat dan gaat T2 in geleiding en D2 branden. Volgens mij loopt er dan geen stroom naar C1 maar wat er nu precies met C1 en C2 gebeurt daar loop ik op vast.
Gelijkstroom kan alleen maar via de weerstanden lopen.
Een condensator laat geen gelijkstroom door.
Wat gebeurt er met de basisweerstanden?
Op 9 januari 2017 20:42:01 schreef mel:
Gelijkstroom kan alleen maar via de weerstanden lopen.
Een condensator laat geen gelijkstroom door.
Wat gebeurt er met de basisweerstanden?
De condensatoren loopt wel een laadstroom door en stroom is stroom, waardoor de leds niet mooi doven. Beneden een volt zijn de meeste leds wel uit. Aan de hand van de voedingsspanning en de gebruikte basisweerstanden kun je uitrekenen wat er aan basisstroom in de geleidende transistor (en dus ook door de "gedoofde" led loopt.
Een paar kilo-ohm parallel aan de led is meestal voldoende on het euvel op te lossen.
Zou de flipflop voorzien zijn van extra uitgangstransistoren, dan zie je in de meeste schema's ook weerstanden tussen de basis en de emitter, om dezelfde reden.
Sinds wanneer loopt er een gelijkstroom door een condensator?
Hooguit de stroom om de condensator op te laden...
Precies wat je zegt, tijdens het laden. Daarna moet de stroom weer de andere kant op. Tijdens zo'n laad- of ontlaadperiode lijkt het alsof er stroom door loopt, wat er door de ene poot in komt moet er tegelijk door de andere poot weer uit.