@zaq
jah maar hij heeft ook z`n shunt's voor een deel verweiderd om zijn coil meer vermogen te geven. ik weet niet hoeveel hij nu kan leveren maar ik geloof dat hij ze half eruit had gehaald wat dus nog redelijk scheelt.
edit:
ik zit nog eens te denken. ik heb nu een coupling van 0.15 zou het beter zijn deze nog wat omhoog halen door bijvoorbeeld mijn primaire onder een hoek te zetten of zou dit wel genoeg zijn ?
ik weet dat de coupling ook weer niet te groot moet zijn maar vroeg me af of dit een beetje goed is ofniet kan namelijk niet echt wat erover vinden op internet
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Bobby ik zie dat je twee mooie variacs hebt liggen. Schakel ereen als variabele inductor. Dat gebruik ik ook bij mijn coils. Mijn trafo's zijn ook niet gelimiteerd namelijk.
nul direct naar mots. Fase naar een kant van de windingen van de variac. De sleper naar de mots.
Hoe minder windingen hoe meer vermogen.
Kun je het traploos regelen van praktisch 0 ampere tot het vollevermogen. Nooit helemaal opendraaien want dan trekken de mots veel meer als de variac aankan.
En je hebt geen verliezen zoals met de weerstand
Ik heb nog een schema op het net geloof ik, zal even zoeken.
Gevonden 
@fry
hmm dat ziet er wel interesant uit maar als je het voltage niet gaat regelen kun je dus met 1 variac uit.
hmm misschien dan toch maar is op zoek gaan naar wat mot's
edit:
fry dat schema werkt ook wel voor 1 mot ofniet ?
ik heb er namelijk nu 1 we hadden hier toevallig nog een oude magnetron staan wie mijn vader net weg wou doen
er zat nog een behoorlijke mot in.
serieus coilen met 4 mot's kan zeer goed kijk maar eens naar dit plaatje
http://tesladownunder.iinet.net.au/Tesla_outside.jpg
en het kan nog groter
http://tesladownunder.iinet.net.au/Tesla18inch1st.JPG
deze bijde tesla's zijn gevoed met 4 mot's
ziet er veelbelovend uit
deze is met 1 mot
http://www.scopeboy.com/tesla/fryingtonight2.jpg
Bobbyb
hallo
Hier de filmpjes
http://www.euronet.nl/users/sonja/film/trafo's.ASF (3.6mb)
Hier een close-up van de trafo’s
http://www.euronet.nl/users/sonja/film/vlamboog.ASF (3mb)
Hier een langer filmpje van een vlamboog
http://www.euronet.nl/users/sonja/film/hoffman.ASF (352kb)
En een laddertje van Jacobs
Ik heb ook die variac geprobeerd om de stroom te begrenzen en dat werkte goed toen ik het probeerde met een weerstand als belasting.
Helaas werkte het niet bij mijn mot’s zodra er een vonk “kwam” ging de koolborstel (van variac) heftig roken. Terwijl ik hem bijna helemaal “dicht” had staan?¿
Ik heb ook mijn tesla even geprobeerd maar zoals verwacht gebeurde er niets
Die mots zien er toch wel leuk uit. Als je de boel veilig afzekerd aan de voorkant kan er weinig misgaan denk ik. Als ik weer eens een oude magnetron tegenkom weet ik iig wat ik er mee moet doen 
Leuke filmpjes bobbyb. Die vlamboog trok iets van 4A zei je toch? Dat is dus bijna 1KW aan vermogen, niet verkeerd 
Misschien is de weerstand van de variac niet voldoende voor het begrensen van de stroom. Die grote weerstand die je daar hebt staan, wil het daar niet mee?
hmm ik was juist van plan mijn mot te gaan testen. maar nu ik lees dat jouw variac ging roken lijkt het me toch wat minder heb liever niet dat die van mij ook gaat roken 
maarjah ik ga het denk ik zodadelijk toch maar even proberen. de variac is gezekerd met een automatische zekering van 6A maar ik hoop dat die erin blijft.
Bobbyb
hallo
@killerb
Ik gebruik die weerstand ook 
Dat is de rede ook dat ik niet veel meer dan 5 ampere kan voeden aan mijn mot's dat kan die weerstand niet aan 
Verder... hahah iedereen aan de mot
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
mot getest werkt goed
je moet die puntjes alleen wel zeer dicht bij elkaar zetten. ik had de condensator in serie en dan werd hij niet echt warm na 4 seconden
zonder condensator was hij na 2 seconden al een beetje lauw. hij moet dus wel begrensd worden maar eerst nog maar eens wat mot's erbij zoeken of een voltage verdubbelaar maken.
ik heb hem nog niet geprobeerd met mijn variac in serie met de primaire omdat ik niet weet of hij het wel aankan (is maar een 550 watt variac)
ArjanEmm
Variacs hebben meestal een ampere rating, niet VA of watt.
Die 550 watt variac kan waarschijnlijk 2A leveren. Dat is ongeacht de stand van de loper. Hij kan dus 230V bij 2A leveren of 10V bij 2A.
Enige overbelasting kunnen ze ook nog wel hebben, maar let op, hij wordt het heetst binnen in waar je het niet ziet. Maar je ruikt het meteen als je tever gaat 
Ik snap niet dat de koolborstel ging roken met de variac bijna "dicht" bobbyb. Weet je zeker dat hij niet juist helemaal openstond ?? Dicht betekend dus zoveel mogelijk windingen gebruiken.
Even puzelen aan welke kant je hem precies aansluit dus. Kan lastig zijn.
De reactantie met alle windingen is zogroot dat er nauwelijks stroom kan lopen. Onbelast op de normale manier aangesloten staat hij ook gewoon met allewindingen over de nul en de fase, dan trekt hij ook niet meer als een minimale magnetiserings stroom. Een 10tal mA. Dat gebeurd ook als er een kortgeloten trafo mee in serie staat.
Als je een varic op deze manier gebruikt draai hem niet veel meer als voor 2/3de open anders gaat het mis, kern verzading, snelle stroom toename, rokende variac...
Voor wie er nog aan een serieuze VTTC wilt beginnen kwam ik nog een leuk 'buisje' op ebay tegen ...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=65902&it…
Datasheet : http://www.tubes.ru/techinfo/ModulatorPulseTubes/gmi-90.html
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Heb net mijn nieuwe voeding binnen (eigelijk zijn het er 4 in een behuizing)
Berekende voltage 11,4 KV (kan maar meten tot 750v AC)
Stroom geschat 90 mA
Dat is dus ongeveer 990 VA
Hiermee moet je bij een goed ontwerp TC en netjes gebouwde TC toch wel aardige streamers cq vonken mee kunnen opwekken
Dat de waarde hoger zijn komt omdat ik met een variac werk die tot 265 V gaat, want op de plaatjes van de trafo's staat input 220V, 250VA en output 10KV, 22 mA
Nog ff een vraagje wanneer ik over die 11 KV een 5 watt 1K
weerstand zet en de variac op vol vermogen is dan de gemeten spanning over de weerstand de totaal stroom die de voeding leverd???
[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]
@zaq. klinkt goed die nieuwe voeding van je 
moet je zeker leuke vonken mee kunnen maken zijn het 4 nst's parralel ?
vandaag m`n primaire afgemaakt lukte gisteren niet meer omdat het al zo vroeg donker werd hier een aantal foto's
hij is niet zo heel erg mooi geworden maar ik hoop dat hij wel goed gaat werken hij is iniedergeval wel kleurrijk 
edit:
hmm de foto is hier volgens mij ook een beetje misvormd agjah de onderste is wel goed volgens mij
en hier een totaal beeld
op de achtergrond kun je nog een klein stukje van mijn oude tesla zien wie redelijk in het niets valt bij deze
nu alleen nog wachten op draad voor mijn secondaire spoel en dan is hij af 
Op 6 januari 2005 16:57:18 schreef ZAQ:
Nog ff een vraagje wanneer ik over die 11 KV een 5 watt 1K
weerstand zet en de variac op vol vermogen is dan de gemeten spanning over de weerstand de totaal stroom die de voeding leverd???
Dat klopt inderdaad volgens de wet van ohm. Let er op dat bij een stroom van 100mA de spanning over de weerstand 100V zal zijn (en dus makkelijk te meten) en het vermogen 100*0,1 = 10Watt zal bedragen. 5W is dus te weinig, tenzij je het binnen een kort tijdsbestek meet.
Houdt er rekening mee als je aan het meten bent, dat de weerstand goed vast zit! Als deze losspringt (of doorbrand!) zal het hoge voltage van 10kV of meer, direct op je multimeter komen te staan. Dan gaat er gegarandeerd iets kapot.
Die trafootjes die je nu hebt gekocht, zijn dat gewone NST's? Met vier stuks moet je toch een flinke TC kunnen maken
Ben benieuwd.
Jorrit, dat is zondermeer de meest kleurrijke primaire die ik ooit heb gezien!
Misschien had je beter de isolatie overal vanaf kunnen halen. Dat is ook wat makkelijker met tappen enzo. Je secundaire ziet er ook al aardig uit. In ieder geval al een stuk groter dan je eerste. Maar wat ga je nu als primaire trafo gebruiken dan? Je oude NST of ook een MOT zoals Bobbyb?
Edit:
Fry, ik heb het plaatje van mn coil op de eerste pagina van deze thread even geupdate. Op de laatste foto staat de TC er wat completer op.
Bedankt voor het antwoord killerB
Ben er nog niet helemaal uit wat voor trafo's het zijn.
Ik heb weer eens op iemands eerlijke blauwe ogen vertrouwd.
De trafo's zitten in een gelijmd omhulsel dus moet ik alles slopen om bij de trafo's te komen.
Ik ga eerst met mijn weerstand van 5 watt meten (kort)
en kijken wat dat op leverd.
ArjanEmm
Het zelf updaten van foto's op de eerste pagina is erg fijn idd.
ik heb het al vaker zien gebeuren.
Die nieuwe tesla ziet er goed uit jorrit. De verhoudingen zijn zoals ik met mijn tes ook wil. Ik ben zelf ook opzoek naar materiaal om zo'n super grote toroid op mijn grote tesla te zetten. In mijn geval 25-30 cm diameter, grote diameter 1 meter. Het enige wat ik kan vinden is rvs flexibele schoorsteenpijp waar ik de vorige toroid ook van gemaakt heb. Alleen kost deze zooi 60 euro per meter en ik heb er 3 meter 50 van nodig 
Zaq, dat is een mooi vermogen
ongeveer vergelijkbaar met wat ik in mijn eerste tes pompte. Moet je toch zeker de 50 cm halen 
Waarschijnlijk meer. Op een of andere manier kunnen jullie zovaak met die spoel aan de gang. Ik heb meteen last van geluidsoverlast, storing op tv's zeurende buren enz. Dus ik kan niet zovaak tweaken als jullie. Qua rendement streven jullie me nu al voorbij, dus qua lengte moet het ook nog wel lukken 
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
@fry zo duur ? hmm dat is raar
ik kan hier ook flexibele afvoer buis krijgen van 25 cm geloof ik of 20 tenminste dat denk ik het is inieder geval een stuk groter als die 10 wie ik heb. en dat kost dan voor 5 meter iets van 20 euro geloof ik. als ik er binnenkort nog weer een keer kom zou ik wel kijken.
ik heb zelf voor mijn nieuwe tesla misschien ook nog een grotere toroid nodig.
ik zit er nu over te denken om 2 mot's in serie te zetten dan krijg ik zon 4.5 kv bij 500 mA hoop ik en dan 2 strengen van 8 condensatoren parralel zetten voor 37.5 nF
maar ik zit nu alleen een beetje met het voltage wat wel redelijk laag is. dus misschien gelijkrichten en dan dc resonant gaan laden ofzo.
edit:
zo mijn tweede tesla is zo goed als af het nu alleen nog wachten op draad voor mijn secondaire. de basis is helemaal klaar de secondaire is klaar op de draad na en de primaire en toroid zijn ook al helemaal af. hopelijk binnenkort de condensatoren binnen en dan testen.
wat zou het slimst zijn
2 mot's in serie en dan 2 strengen van 8 condensatoren in serie parralel zetten. dan krijg je dus 37.5 nF
of 2 mots in serie en dit gelijkrichten en dan resonant laden ook met een cap van 37.5 nF
of mijn oude nst weer nemen met een cap van 15 nF
met 2 mot's krijg ik denk ik wel langere vonken alleen leveren ze in serie maar iets van 4.5 kv wat redelijk weinig is maar als ik ze gelijkricht en dan dc resonant laad moet ik nog tot 9 kv kunnen komen alleen moet ik dan een goede spoel zien te vinden voor het resonant laden.
@Fry
je hebt het over een testalon gehad op dit forum, als ik mijn tweede TC af heb (6 tot 8 maanden ivm hobby buget)
wil ik wel eens een ontmoeting van TC'ers in Nederland zien.
Hoe denk jij hier over??
Dus geen wedstijd of zoiets maar laten zien wat we in het echie gemaakt hebben en demonstraties natuurlijk.
@zaq ik ben hier ook wel voor lijkt me wel eens vet om gewoon met z`n allen is samen te komen en flink wat ozon te maken
. ik kan trouwens eventueel hier in de buurt wel een plaats regelen is alleen niet zo centraal gelegen (in de achterhoek dus) maar ik ben wel voor
.
@Jorrit
Ik woon tussen Nijmegen en Arnhem dus voor mij is de achterhoek niet al te ver weg.
@KillerB
Heb vermogen gemeten via weerstand kom op 120 mAmp, wanneer ik wat langer bezig was met meten liep dit langzaam terug, maarja de weerstand werdt dan ook zeer heet.
De vier trafo's zijn onsteek trafo's.
Let niet op de rotzooi (opruimen is niet mijn sterkste kant)
De waarde 117 was echt 120 toen de weerstand koud was.
ArjanEmm
Goed plan om over en half jaar eens een teslathon te organiseren !!
Tegen die tijd heeft mijn grote spoel ook een upgrade gekregen. Lijkt me supergaaf om dag de heleboel onder de ozon tezetten.
Ik zit in utrecht en heb ook een plek waar dat kan.
Maar naar de achterhoek komen lijkt me niet echt een probleem, alleen ben ik qua vervoer afhankelijk van anderen.
Mooi setje trafo's zaq
Ik dacht dat je alleen even een hoogspanningsd experimentje wilde uitvoeren. Verdomt verslavende hobby is dit 
Even terzijde, waarom heineken als er hertog-jan bestaat ?
@zaq.
ziet er inderdaad goed uit die trafo's
heb je verder al een idee voor je nieuwe tesla coil ?
@fry
ben wel benieuwd hoever je met die nieuwe toroid gaat komen.
maar ik denk dat je maar eens bij een andere winkel moet gaan kijken want hier is flexibele aluminium buis niet duur tenminste geen 60 eypo per meter. 5 meter kost iets van 15 eypo hier dus.
is het trouwens goed mogelijk om met 2 mot's in serie goed te kunnen coilen of zou ik het voltage toch wat moeten opkrikken ?
ArjanEmm
Die pijp van mij is rvs en bedoelt voor openhaardvuur en zo. dus erg duur. Ik ken wel flexibele alubuis maar niet boven de 15 cm dia. Ik gebruik nu al 18 cm en wil echt naar 25 cm. Waar kun je dat kopen in alu ??
Met 2 mots kun je een vette tesla maken. je hebt zelf de link gepost naar die van scopeboy met 1 mot...
Je moet alleen een wat grotere prim C nemen en kleine L voor grotere step up.
Met wat tweaken kun je 4 mots inserie zetten, olie komt er wel bij kijken, voor een tc mijn formaat.
het probleem is niet om aan 4 mot's te komen maar om ze te begrenzen. de stroom wie ze trekken is behoorlijk namelijk mijn variac kan maar 2.5 A aan dus die zit er niet echt in de buurt dan.
als primaire cap wou ik 2 strengen van 8 condensatoren nemen dan krijg ik 37.5 nF en er komt dan maar iets van 4 kv ac op (met 2 mots) dus dat moeten ze dan denk ik wel aan kunnen.
waar kun je trouwens transformator olie kopen ?
en voor de alu buis zou ik wel even kijken als ik weer bij de bouwmarkt kom.
ArjanEmm
Ik heb in 3 maanden 2 25A variacs gescored via marktplaats (30 euro p/s), eentje moet jouw ook wel lukken 
Die dingen zijn gaaf !
Een teslathon lijkt mij ook wel een leuk idee. De achterhoek is wat verder weg voor mij (~200km), maar het scheelt dat daar een groot deel van mijn familie woont. Misschien kan ik het een en ander combineren.
Ik heb alleen geen idee hoe de rest van dit jaar gaat verlopen. Ik moet namelijk afstuderen over 1 maand, en 5 maanden daarna kan ik (hopelijk
) op zoek naar een baan. Ik weet dus niet precies in welke situatie ik over een half jaar zit. Maar goed, dat zien we t.z.t. wel.
Zaq, leuke trafo's. Dat de stroom iets terugloopt komt misschien doordat de windingen van de trafo iets warmlopen en daarmee de eigenschappen van de trafo beïnvloeden. Ik hoop dat je niet al te veel van dat Heineken aan het drinken bent tijdens het coilen, anders kan het wel eens verkeerd aflopen
:)