testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de usb wil ook 5V zien, 4,2V via een usb poort is te weinig. de spanning zal ook wel teveel inzakken op 1 voeding, de impedantie en spanningsval onder last is hoger als die van de accu ben ik bang..
Op 16 februari 2017 14:08:43 schreef testman:
de usb wil ook 5V zien, 4,2V via een usb poort is te weinig. de spanning zal ook wel teveel inzakken op 1 voeding, de impedantie en spanningsval onder last is hoger als die van de accu ben ik bang..
Er zit 5v op de usb. Gewoon een standaard lader. Maar als ik de output meet na de connector zit ik op 4.2v.
En er hangen nu dus 2 voedingen van 2.5a aan.
Correct me if i'm wrong. Maar het is toch niet gek dat het usb-deel na de connector afgezwakt wordt naar 4,2v, de accu wordt toch niet geladen met 5v?
In ieder geval. Met 5v op de usb, en 4,5v op de batterij lijkt de tablet te werken. 2 voedingen, weet nog niet of ik er vrolijk van wordt.
je accu print is ontregeld of vergrendeld omdat de accu spanningsloos is geweest.
je hebt veel batterijen waarvan de cell onder 2.75V komt en je niks meer op de accupolen meet.
door de cell manueel weer naar 3.2V te laden, zie je ineens wel weer spanning op de aansluitingen van de print en kan de accu via de print opgeladen worden.
volgens mij 'denkt' die witte print nu: "de accu is leeg, ik laat ff aan de tablet weten dat er niet mag gestart worden.".
en zolang je de tablet die accu niet op de originele manier laat opladen, zal die gewoon weigeren.
al eens een 18650 (of een paar parallel) op die print aangesloten en dan de tablet in UIT stand ff de accu laten opladen.
zo een tablet heeft een grote accu zitten die best wat stroompieken aankan. goed mogelijk dat een enkele 18650 het niet haalt.
Op 16 februari 2017 14:58:52 schreef Knuppel1983:
In ieder geval. Met 5v op de usb, en 4,5v op de batterij lijkt de tablet te werken. 2 voedingen, weet nog niet of ik er vrolijk van wordt.
en als je van de 5V usb nu eens met een diode naar die accupool gaat zodat daar 4.4V komt, werkt het dan niet met een enkele voeding?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
Met 1 voeding met geen mogelijkheid aan te krijgen. Ook niet met op beide (accu-print & accu-polen) aangesloten. Enige dat werkt is gelijktijdig een 2e voeding aansluiten op de usb poort. En zelfs dan flikkert het beeld bij zware handelingen (helderheid vol open, wifi aan, etc).
Ga proberen met een laptopvoeding en wat dikkere bekabeling.
Resultaat!
Met een laptopvoeding (4,62a), afgezwakt naar 4,2v, start de tablet zonder usb-voeding, en is hij stabiel. Aangesloten op de accu-print. Eerst op 4,4v geprobeerd, maar dan blijft de accu-print op slot. Met 4,2v gaat hij bijladen en geeft de boel vrij.
Nu het volgende probleem; het accu-percentage loopt langzaam terug. De tablet denkt dat de batterij leegloopt. Is dit iets dat software-matig kan worden uitgeschakeld?
[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (17%)]
Op 17 februari 2017 13:35:08 schreef Knuppel1983:
Nu het volgende probleem; het accu-percentage loopt langzaam terug. De tablet denkt dat de batterij leegloopt. Is dit iets dat software-matig kan worden uitgeschakeld?
Ook getackeld, onderstaand meer info mocht iemand er behoefte aan hebben.
https://stanfy.com/blog/android-shell-part-1-mocking-battery-status/
Dit werkt ook in Android 5.0, mits je Android geroot is. Met Tasker kun je de commando's uitvoeren bij opstarten, of bijv. iedere paar uur.
Resume:
2.5a bleek niet genoeg voor deze Chinese tablet (Teclast X98 AIR III). Nu een laptopvoeding aangesloten via step-down-converter aan accu-print (4,2v). Bekabeling uiteraard wat dikker gemaakt. Tablet denkt door 'dumpsys battery set status 2' commando dat hij aan het opladen is. Percentage blijft nu netjes 100%. Mocht de stroom uitvallen dan moet de usb-lader er even aan anders blijft de accu-print in blokkade. Maar daar kan ik mee leven.
Bedankt voor het meedenken!