Goedemorgen heren, dames,

Zojuist kwam ik iets m.i. vreemds tegen, waarvan ik hoop dat iemand mij een hint kan geven.

We hebben een grote afzuiger staan met een 18.5kW 3-fase asynchrone draaistroommotor. Deze wordt in ster-driehoek gestart. Nu heb ik net een fancy lekstroomtang binnengekregen, en dacht, laat ik eens kijken hoeveel zo'n motor lekt. Tot mijn stomme verbazing las ik 3A af! De tang zat daarbij om de kabel uit de stuurkast, dus inclusief aardedraad. Blijkbaar vloeit er dan 3A weg, buiten de aardedraad om?

Ik heb even een filmpje online gezet van het inschakelen. Het filmpje start bij het inschakelen, op 0:18 schakelt de motor van ster naar driehoek. Bij ster zie ik 1A lekstroom, bij overschakeling naar driehoek piekt hij naar 16A, en zakt dan weer naar 3A bij 'stationair' draaien.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=E5s8-3KuBNc

Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak? Of is dit normaal en snap ik het gewoon niet?

Alvast hartelijk dank!

Ik weet niet of dat de juiste manier is om de boel te meten. Ik ken dat meetapparaat niet, maar het ziet er uit als een normale stroomtang.
Kun je eens de stroom door uitsluitend de aardedraad meten?

Het is deze stroomtang: http://www.morssmitt.nl/installatie-portfolio-nieaf-smitt/draagbare-te… Ik heb hem gekocht omdat hij speciaal geschikt is voor zeer kleine stromen, maar hij zou tot 60A nauwkeurig moeten meten.

Als ik de aardedraad meet, meet ik de stroom die op de normale manier (via de aardedraad) wegvloeit. Die kan ik inderdaad ook meten, maar dan meet ik gewoon iets anders. Als ik het goed begrijp, meet ik op deze manier de stroom die (onbedoeld) wegvloeit via een andere weg, zoals bijvoorbeeld het staal van de behuizing o.i.d.

Ik heb min of meer dit gevolgd:
http://www.fluke.com/fluke/uses/comunidad/fluke-news-plus/articlecateg…

Zou het misschien dit kunnen zijn? https://en.wikipedia.org/wiki/Shaft_voltage

Het tekeningetje voor driefase laat zien dat je om alle fases (zonder de nul en aarde dus) meet. Uit je eigen uitleg maak ik op dat je inclusief de aarde meet. Probeer het dus eens zonder de aarde/nul, als dat praktisch mogelijk is.
De verschillen in ster en driehoek zouden zomaar kunnen optreden doordat in ster de nul wordt 'meegemeten' en in driehoek de nul niet gebruikt wordt.

Als de machine via een steker met de netspanning is verbonden, is het ook een kleine moeite om 'm even te meggeren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

Misschien snap ik het niet, of leg ik het onduidelijk uit, maar ik meet het volgende:

http://www.fluke.com/NR/rdonlyres/9BBAB14B-BA16-430E-8217-DCF2DED9CBE0/0/LK60_Figure_04.jpg

Da?a?r meet ik 3A, en dat vind ik behoorlijk zorgelijk. Het rare is echter wel, dat de hoeveelheid lek afhankelijk is van of en hoe de motor draait (zie filmpje), dus het zit denk ik ergens in de motor. Ik heb alleen geen idee wat het kan zijn.

[Bericht gewijzigd door ktf op (27%)]

Die tekening is in een enkelfasesysteem van toepassing, je doorsnee huisinstallatie dus. Maar je machine zit op een driefase net.

In jouw geval is dit van toepassing:
http://www.fluke.com/NR/rdonlyres/C9D43737-CA1A-4775-A7AF-78949F8EEC62/0/LK60_Figure_02.jpg

MEESTAL zit e.e.a. achter een ALS. Ofwel aardlekschakelaar of beter op zijn vlaams differentiaal

Die mag hooguit 300 mA zijn maar is meestal 30. Die vlamt er dus al uit als dat waar zou zijn.

ik heb ernstig mijn twijfels bij
.1 de stroomtang
.2 de meet methode

is de stroomtang netjes genuld?
is de stroomtang gecontroleerd met een betrouwbare stroom
is de stroomtang true RMS in het gewenste bereik? bij een KA motor geen probleem, maar als er ergens iets in zit wat harmanische op kan wekken?

Zijn alle fasen actief?
zomaar wat dingen die mij te binnen schieten....

Wat meet je als je enkel de aardgeleider meet ?

Wat ook kan is dat je iets onbalans in je wikkelingen hebt waardoor de 3 stromen niet gelijk zijn.

De stroomtang moet om de drie fasen, en eventueel ook de nul als die er is. Maar de aarddraad moet je er buiten laten.
Een eventuele stroom door de aarddraad kan heel ergens anders vandaan komen en hoeft niet uit je machine te komen.

Ik denk dat je mogelijk een aardlus hebt, dus dat er naast de aardedraad die in de kabel zit waar je nu meet, nog een andere verbinding naar de aarde is. Die twee verbindingen vormen samen een lus, en als daar een sterk magnetisch veld doorheen gaat, wat niet onwaarschijnlijk is bij zo'n grote motor, zou er een stroom gaan lopen in die lus. Wat je kunt proberen, is met de machine uitgeschakeld de aardedraad los maken en meten of je vanaf de behuizing van de motor nog steeds een verbinding naar de aarde hebt.

Meet je ook met de meter een eind bij de motor vandaan? Als je daar erg dichtbij zit, kan je meter zomaar het strooiveld oppikken. In dat geval zou je een flinke verandering moeten zien als je de meter draait ten opzichte van de motor.

Je meet om de kabel die naar de motor gaat?
Dan is normaal de totale stroom door de kabel 0, ook bij een aardsluiting. Dan zal nl de foutstroom ook door de kabel gaan.
Alleen als je motor beter geaard is via het huis/constructie en niet geaard is via je voedingskabel dan kan er een verschilstroom ontstaan in de kabel. Maar ook als je motor via de constructie goed geaard is, en je installatie is slecht geaard. In dat geval meet je dus een stroom naar aarde vanuit je installatie.

Blijf het toch raar vinden.
Ik zou graag weten wat er echt aan de hand is.
heb je met deze meter al eens ergens anders een meting mee uitgevoerd?

Op 22 maart 2017 13:11:46 schreef High met Henk:
MEESTAL zit e.e.a. achter een ALS.

In Nederland (vrijwel) nooit, in België vaak wel.

Amperetangen gebruik je om de stroom door 1 geleider te meten. De je meerdere geleiders tegelijk meten, dan zie je wel wat maar hetgeen je ziet heeft geen betekenis. Je zult nooit kunnen constateren of een van de fases van je motor meer stroom trekt als een andere. In dit geval zal jou motor als het goed is achter een aardlek zitten. Bij dit soort stromen had deze er allang uit moeten knallen.

@GJ_ bij inbouw ventilatoren wel. Bij machines vaak niet.

Of er is en Motorbeveilingsschakelaar (PKZ o.i.d.) die het probleem oplost

Op 22 maart 2017 11:35:41 schreef ktf:
Goedemorgen heren, dames,

Zojuist kwam ik iets m.i. vreemds tegen, waarvan ik hoop dat iemand mij een hint kan geven.

We hebben een grote afzuiger staan met een 18.5kW 3-fase asynchrone draaistroommotor. Deze wordt in ster-driehoek gestart. Nu heb ik net een fancy lekstroomtang binnengekregen, en dacht, laat ik eens kijken hoeveel zo'n motor lekt. Tot mijn stomme verbazing las ik 3A af! De tang zat daarbij om de kabel uit de stuurkast, dus inclusief aardedraad. Blijkbaar vloeit er dan 3A weg, buiten de aardedraad om?

Ik heb even een filmpje online gezet van het inschakelen. Het filmpje start bij het inschakelen, op 0:18 schakelt de motor van ster naar driehoek. Bij ster zie ik 1A lekstroom, bij overschakeling naar driehoek piekt hij naar 16A, en zakt dan weer naar 3A bij 'stationair' draaien.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=E5s8-3KuBNc

Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak? Of is dit normaal en snap ik het gewoon niet?

Alvast hartelijk dank!

Staat de motor op een metalen constructie? Is hij verbonden met een metalen constructie?

Ik moet zeggen dat 3A ziezo wel veel lekstroom lijkt voor een motor van 18kW

Op 22 maart 2017 13:11:46 schreef High met Henk:
MEESTAL zit e.e.a. achter een ALS. Ofwel aardlekschakelaar of beter op zijn vlaams differentiaal

Deze niet, rechtstreeks op 3x63A meszekeringen

Op 22 maart 2017 14:50:14 schreef toeter:
Amperetangen gebruik je om de stroom door 1 geleider te meten.

Neehoor, je kunt er prima meer geleiders mee meten. Je meet dan alles bij elkaar opgeteld. [url=www.fluke.com/fluke/uses/comunidad/fluke-news-plus/articlecategories/e… ook linkje[/url].

Maargoed, de machine was net niet in gebruik, dus ik heb even wat extra metinkjes gedaan. Alles is gemeten met de machine op toeren in driehoek.

Toevoer:
L1: 31.8A
L2: 31.7A
L3: 31.7A

Motorkabel:
u1: 17.7A
v1: 17.8A
w1: 17.8A
u2: 17.8A
v2: 17.7A
w2: 17.8A
PE: 0.5A
Totaal/gehele kabel: 3.4A

Met de motor lijkt dus niks mis te zijn. Toch heb ik dus duidelijk forse lekstromen. Deze lekstromen zijn er *alleen* als de motor draait, en afhankelijk van de motorstroom, dus het is niet zomaar iets anders in het gebouw...

Mischien tijd om een isolatiemeting te doen op kabel en motor ?

Motor nog beveiligd met ptc of clixon wat op een vreemde manier aan de aarde is geknoopt ?

Stukje stuurstroom wat aan aarde is geknoopt omdat er geen nul in de buurt was ?

Op 22 maart 2017 15:46:48 schreef High met Henk:
@GJ_ bij inbouw ventilatoren wel. Bij machines vaak niet.

Of er is en Motorbeveilingsschakelaar (PKZ o.i.d.) die het probleem oplost

18,5kW is niet het gemiddelde inbouwventilatortje. Wat hebben een ALS en een MBS met elkaar te maken?

Heb je bij het meten van de stroom door de hele kabel ook de PE meegemeten? Dat moet je juist niet doen.

Een als meet verschil stroom in en uit naar aarde: ergo slaat bij lek uit

Een mbs meet overstroom per fase en is instelbaar. Bij 3 a lek slaat die (mits goed ingesteld) ook wel uit.
Daarbij zijn er bij die ook op stroom verschil uitslaan. Dus als 1 fase meer zou trekken is het ook afslaan. Dat is dus iig bij lek aan 1 fase

Het is een harstikke leuk filmpje, maar de essentie van de meting kunnen we nu net niet zien.

Het kan maar zo een nepfilmje zijn, daar zit het internet vol mee.
Dus laat eens duidelijk zien hoe je meet, want ergens klopt er iets niet.
Misschien zijn je batterijen wel bijna leeg.

Op 22 maart 2017 18:08:03 schreef High met Henk:
Een mbs meet overstroom per fase en is instelbaar. Bij 3 a lek slaat die (mits goed ingesteld) ook wel uit...

Goed ingesteld staat ie op ongeveer 36A. Die zal van 3A verschil niet schrikken. En als ie er dan toch op af slaat zal dat pas na een hele tijd zijn.
Ook een thermisch relais onder de netschakelaar, op ongeveer 21A correct ingesteld, zal er niet echt warm of koud van worden.

Overigens reageren lang niet alle MBS's op verschilstroom.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]

ik had even het vermogen gemist: 18 kW das idd een serieus ventilatortje.....

maar 3A verschil is toch wel fors. in de aanloop kan het, maar na aanlopen (megnetisch veld is opgebouwd) moet die recht trekken zou je denken.

3 A door de aarde lijkt mij ook vaag...

Op 22 maart 2017 13:00:21 schreef Ledlover:

In jouw geval is dit van toepassing:

Nee, volgens mij meet ie ook MET de ECHTE aardedraad.

Ik vermoed een aardlus.

Ik verwacht dat als je de drie fasedraden samen meet, je veel dichter bij nul komt. En dat je een forse stroom (die 3A) zult meten als je alleen de aarde draad meet.

De verschilstroom met alle draden door de stroomtang inclusief de aarddraad moet altijd nul zijn ,want de stoomvelden heffen elkaar op. Dus deze 1 of 3 amp gaat niet door de aarddraad maar door het constructieframe- ventilatorhuis -spiralo buizen ophangstroppen gebouwconstuctie potetiaal vereffening en machines die op de spiralobuizen zijn aangesloten. Of je maakt een meetfout :meter in de verkeerde stand
bek van de amp tang niet goed gesloten.
Bovenstaande meting is wat een ALS ook doet.