Ok, ik zal er dan niets op doen. Komt wel raar over, normaal smeer je altijd bewegende delen, juist tegen slijtage Aan de andere kant, stof kan ik hier ook niet gebruiken...
Ok, ik zal er dan niets op doen. Komt wel raar over, normaal smeer je altijd bewegende delen, juist tegen slijtage Aan de andere kant, stof kan ik hier ook niet gebruiken...
Grafiet is van zichzelf een smeermiddel, zo is het ook te gebruiken als toepassingen in sloten en glijlagers... het veranderd (oxideerd, verweerd) amper in de tijd, beschermen is niet nodig.
Bijkomend voordeel is dat het geleidend is, dus contact tussen de loper en je koolstofbaan in de potmeter maakt.
Niets meer aan doen.
Natuurlijk! Dat had ik kunnen weten, want je hebt natuurlijk ook grafiet vet!
edit: Hij kraakt alweer. Is (helaas) helemaal versleten Heb wel al een verzoekje op gloeidraad.nl staan, wellicht dat daar nog iets op uit komt. Tot die tijd zet ik de loudness maar vast en neem ik een standaard 1M potmeter.
edit: Ik ben verder gegaan met het schoonmaken en wat zie ik? Exact dezelfde potmeter voor de hoge tonen regeling (aftakking is aanwezig, maar niet bedraad). Deze kraakt helemaal niet, dus dan verplaats ik denk ik die naar de volumeregeling en dan vervang ik de hoge tonen regeling voor een standaard 1M potmeter! Probleem opgelost!
[Bericht gewijzigd door Wcool18 op zondag 19 februari 2017 19:40:45 (36%)
Nog even een andere vraag over die loudness/tonen tap, puur uit nieuwsgierigheid. Ik heb even een knipsel gemaakt van het deel van het schema waar de volumeregelaar (L+R) staat ingetekend en ben nieuwsgierig hoe je anders die loudness op kan vangen als je géén potmeter hebt met een extra tap. Moet je dan de 10K weerstand met een andere (virtuele 'potmeterweerstand') in serie zetten op de loper? Ik kom er niet helemaal uit en zo moeilijk kan het vast ook weer niet zijn, toch? Let wel, dit is puur voor mij om te doorgronden. Bovenstaande post heeft namelijk gewerkt
Op deze manier dus Je gaat dus enkele componentjes ertussenuit laten. Die serieweerstand verzorgt dan een vast gezette loudness instelling? Moet ik het zo zien?
Had zelf nog wel een idee, maar weet niet of dat kan. Stel, je wilt alle componenten zo laten als ze zijn, kun je dan niet gewoon de aansluiting tussen de 10K en (normaliter de) tap (800k) een weerstand op de aansluiting van de loper zetten van de pot zonder tap? Dan zet je hem toch ook vast? Deze 4 pins potmeters zijn nieuw voor mij en aangezien buizen elektronica ook mijn interesse heeft vind ik het wel leuk om dit uit te knobbelen
Golden Member
Op 22 februari 2017 20:29:01 schreef Wcool18:
Op deze manier dus Je gaat dus enkele componentjes ertussenuit laten. Die serieweerstand verzorgt dan een vast gezette loudness instelling? Moet ik het zo zien?
Zonder die 100k wordt de tegenkoppeling teveel 'belast' door de stand van de potmeter, de TK gaat vanaf de secundaire wikkeling van de UGT terug naar het rooster van de eindbuis.
edit: nope de loudness ben je wel kwijt in dit geval. Loudness heeft alleen zin bij lage volumes, dan worden de bass en hoge tonen wat opgekrikt. Bij normaal luistervolume heb je imho die loudness regeling niet nodig.
Dat geldt niet echt voor de Philips plano reeks. Die klinken neutraler mét loudness dan zonder.
Ik was zo vrij om die aftakking even niet aan te sluiten, maar ik vond hem toen toch wel beter klinken. Nu is voor mij dan de volgende vraag of dat dan 'max' loudness was of juist niet. Als ik de aftakking wel eraan hing, klonk alles wat zachter/genuanceerder, maar dat is toch het tegenovergestelde van loudness? Ledlover, bedoel je dat met neutraal? Ben er nog niet helemaal uit hoe die loudness schakeling in elkaar zit. Ga nog even wat meer uitzoeken hierover
Neutraal: hoog, midden en lage tonen worden even sterk weergegeven zonder sterk warm, schel of helder karakter. De grafiek van de frequentieweergave is zeer vlak.
Loudness is eigenlijk het verkeerde woord ervoor. Philips noemde het zelf 'physiologische volumeregeling'. Dat houdt in dat bij lage volumes de lage en hoge tonen worden versterkt, omdat bij lage volumes de gevoeligheid van het oor voor lage tonen afneemt. Het doel daarvan was dat een neutrale klank zowel bij hoge als lage geluidssterktes werd bereikt. Later kwam men er achter dat alleen de lage tonen versterkt moesten worden, zonder de hoge tonen. Latere toestellen en hifi-apparaten hadden ook niet meer de volumeknop-afhankelijkheid, maar domweg een 'basversterkingsknop' als 'loudness' aangegeven.
De combinatie speaker-kast is in plano's redelijk ongelukkig. Door de kleine afstand van de achterwand tot de speakervoorkant is er vrij veel akoestische kortsluiting (lees: luchtdruk van de achterkant van de speaker kan de voorkant bereiken). Dat resulteert in een verminderde laagweergave. De meeste plano's (de b7x94a specifiek NIET! Die heeft tamelijk grote.) hebben bovendien krap bemeten uitgangstrafo's.
Draai je de volumeregelaar voorbij het loudnessgebied, dan wordt de weergave van de midden-hoge tonen (1-4khz) voor mijn gevoel té aanwezig.
Zou je dezelfde speakers in een mooie speakerbox monteren, dan zou de laagweergave vanzelf al correct zijn, en zou loudness voor een overdreven hoeveelheid lage tonen zorgen. Dat merk je als je een moderne hifi box aansluit op een buizenradio op laag volume.
Daarom laat ik mijn B7X14a altijd in het loudnessgebied werken. De lage tonen zijn daardoor mooi in proportie met de rest. De hoge tonen zijn wat dunnetjes en fris, maar wel aangenaam helder.
Mijn ervaring met de -94a was ook zoiets. Maar daar waren de lage tonen prima, en was het presente karakter meer de reden waarom ik de volumeregelaar niet ver open draaide.
Hey allemaal,
Na wat 'afwezigheid' (ree aangereden en nadat ik het halve front van de auto weer gerepareerd had incl. radiatoren gingen de handremkabels stuk, dus was wel wat frustratie) is de radio weer mooi opgepoetst en nagekeken. Speelt weer prima dankzij jullie hulp! Hij kan wel erg hard zeg en behoudt ook zijn mooie klanken bij hogere volumes.
Zeer tevreden ermee en hij krijgt ook een mooi plekje!
Nogmaals bedankt!
Golden Member
Nog even terug naar Hugo,
Beetje laat, en off topic, maar kan het niet laten.... En probleem van TS is al opgelost
Hier een EEPROM foto met een echte camera
(kleinbeeld, film, ergens rond 1990)
klik op foto voor grotere versie
En dezelfde EEPROM, met meer vergroting:
klik op foto voor grotere versie
Wel eens met Dominic dat voor goede technische foto's vakmanschap (fotografie èn belichting) het belangrijkst zijn. Maar als je wat dichterbij komt dan helpen betere spullen (macro lens) erg....
groet, Gertjan.
Gertjan, met de laatste zin ben ik het helemaal met je eens als hobby fotograaf. Ook een hele mooie foto trouwens, complimenten!
Golden Member
Wcool18,
Helemaal met je eens
Ook ik wordt blij van je foto's in dit topic. Goed voorbeeld voor velen.
Ik vond nog een EEPROM foto van recentere datum. M'n in de tussentijd verbeterde macro techniek levert een stuk meer detail op:
klik voor versie op volle resolutie
Om de foto echt te waarderen moet je eigenlijk op de volle resolutie kijken. Daarom heb ik voor deze keer de grotere klikbare versie op originele resolutie gehouden. Helaas wel flink moeten comprimeren (nog 4MB...)
Ook leuk, een klein detail uit een Chip-wafer van ASML:
klik voor versie op volle resolutie
Ik noem deze foto "Wafer skyline"
Het blijkt overigens opvallend hoeveel mensen de combinatie van elektronica en fotografie als hobby hebben...
groet! Gertjan.
Wederom pràchtige foto's! Nu ik erbij nadenk klopt het wel dat veel elektronica mensen ook fotografie/film als hobby erbij hebben. Komt misschien door het technische aspect van fotograferen. Zo vind ik, ondanks dat ik het globaal wel weet, nog steeds 'magisch' hoe een beeldsensor licht in elektriciteit om kan zetten
Met welke apparatuur en lenzen heb je die foto's gemaakt als ik vragen mag?
Golden Member
Ha Wcool18,
Die oudere EEPROM foto's heb ik gemaakt met een Canon A1, waarschijnlijk met Kodachrome, Canon 50mm FD macrolens en een stel tussenringen. Die extreme close-up met balg en een antiek Leica microscoop lensje.
Tegenwoordig gebruik ik nog dezelfde macro spullen, maar nu met een Canon 5Dmk2. Van die chip-wafer foto had ik toevallig een werkfoto gemaakt, zodat ik later makkelijk kan zien hoe ik dat ook alweer in elkaar gesleuteld had:
Een zwaar (cine)statief, op betonnen vloer. Tafel zit ook aan de muur vast.
Op mijn oude Canon balg heb ik de achterste FD bajonet vervangen door een EOS bajonet. Zo kan ik mijn 5D gebruiken met al m'n oude macrospullen. Er zit hier een 20mm Canon FD balg lensje voor op de balg. Om trillingen te bevriezen heb ik hier geflitst. (Meestal gebruik ik bestaand licht of continue licht)
M'n meer normale macro lenzen zijn ook ouder, en van andere merken: Zeiss ZF100, Leica R 60mm, Olypus OM 50mm en Canon FD 50mm. Allen prima via adapters bruikbaar. Bij dit soort fotografie is toch alles manual. Electronica loopt niet weg .
groet, Gertjan
Ha Gertjan,
Mooie foto's. Eigenlijk een overgang tussen macro en micro.
Wat mij nieuwsgierig maakt is hoe je diafragma en sluiter synchroniseert, zonder de benodigde elektrische verbindingen tussen lens en camera. Ik neem tenminste aan dat je niet met een handmeter de belichting meet.
Ik heb hier zelf ook nog een Zeiss balgapparaat en instelslede liggen en een aantal Olympus Zuiko objectieven. Helaas zal ik dan helemaal in de knoei komen met mij 30D camera, die maar een 1/3 sensor heeft. Natuurlijk zijn min Olympussen ook goed, zeker de OM4.
Overigens moet je me niet beoordelen op de foto's, die ik hier op het forum toon. Dat is vaak werk wat snel even met een point & shoot cameraatje uit de hand wordt genomen, weliswaar met beeldstabilisator, maar zónder statief. Gewoon even snel een plaatje maken.
Ik doe dat onder het licht van twee 75W HID spotjes. Ruimte om een opstelling te maken heb ik niet echt, anders had ik allang een fraaie serie van mijn buizen verzameling gemaakt.
Ik houd me daarom maar aan fotografie in het vrije veld.
Grtz.,
T.A.
Golden Member
Ha Tidak Ada,
Ontbreken van koppeling tussen lens en camera is geen probleem. Ik stel de lens (na vol open scherpstellen) in op het gewenste werkdiafragma. In de Av stand (diafragma voorkeur) meet de camera het binnenkomend licht, en berekend zelf de sluitertijd.
Overigens lijm ik wel chips op m'n adapters waardoor de camera kan zien welke lens het is. Voor de belichting maakt het niet uit, maar ik vind het handig later in de EXIF te kunnen zien welke lens het was. Ook werkt door die chip de autofocus weer (autofocus lampje in de zoeker althans), maar mijn ervaringen daarmee zijn uiterst matig.
Ook je (Canon?)30D is te gebruiken met alternatieve lenzen. Ik begon ermee op een 20D. Je lenzen worden wel 30% langer. Aan de tele kant soms een voordeel, aan de wijde kant een nadeel. Wel komt het karakter van een lens het beste uit op een full frame camera, daar is hij voor ontworpen. De cropsensor vergroot als het ware het midden van het beeld uit. Verder is voor het nauwkeurig scherpstellen live-view erg handig, en dat gaat niet met de 30D....
De zoeker van de 20D/30D is ook niet voor manual focus geoptimaliseerd.. Voor macro etc. kun je wel tetheren of meteen op een grote monitor terugkijken.
Niks mis met je foto's op CO hoor! Ik kijk er regelmatig met plezier naar
Mede omdat ik hier ook het nodige aan buizen heb liggen...
groet! Gertjan.
Op 18 februari 2017 15:17:50 schreef Arco:
Als 'ie het doet, zo weinig mogelijk troep erin spuiten of smeren. Vaseline trekt weer stof aan...
Vaseline hardt ook uit! Ik heb dat gemerkt bij de schroefdraad van de koppeling van onze parasol. Die kon ik eind seizoen niet meer loskrijgen. Heb daarvoor een gat moeten boren en dan met een staaf daardoor en met een hamer tikken om de boel los te krijgen (Ook IMAL hielp niet)
Bedankt Tidak! Zal dit zeker onthouden. Nooit geweten dat dat spul als 'lijm' kon fungeren
En beide, bedankt voor het extra stukje fotografie! Leuke hobby
P.S. Mijn broer gebruikt bij vastzittende delen van auto's JB 80 (Justice Brothers 80). Spul doet wonderen. Hoe verrot het ook is, tot nu toe krijgt hij er alles mee los.
[Bericht gewijzigd door Wcool18 op zaterdag 25 maart 2017 22:17:08 (35%)