blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi buzzi,
Ik hoop niet dat je mij voor onprofessioneel uitmaakt! 
Mijn info over 100V systemen is tegen de 20 jaar oud, daar ik al bijna zolang in de IT zit.
Dat was de tijd dat Philips net op de markt kwam met de anti-rondzing processor, wat een unicum was.
Meestal was rond de 8 a 10dB meer gain mogelijk voor het geluid aangetast werd (tegen het rondzingen aan)
Nu is het vrij simpel/goedkoop processing toe te passen op de microfoon kanalen, 20 jaar geleden was dit alleen zo
bij de grote klanten zoals 1e, 2e Kamer en de Ridderzaal waar ik het onderhoud deed.
Bij de kleinere klant was bijna altijd de geluidsinstallatie een sluitstuk in de begroting...
Bij de Eerste Kamer, ik denk zo'n 30 jaar geleden, presteerden de architecten die de verbouwing regelde, de luidsprekers achter de gordijnen te positioneren en het katheder voor een luidspreker zuil te plaatsen,
Als je dan duidelijk maakt dat die opstelling heel erg ongunstig is voor het geluid en je krijgt dit soort opmerkingen=> dat kan je toch met de toonregeling oplossen!
Dan denk ik: mini breinen zijn het!
Dan nog even over de processing, die processing kan dan wel het volume meer constand houden, maar de klankverandering door verderaf of dichtbij spreken los je hiermee niet op.
Over de luidsprekers heb ik het hier al meer gehad, bij omroep installaties gaat men uit van "spraak" Philips heeft na een normverandering bijna al zijn versterkers gesloopt.
De meeste waren zeer goed zoals de SQ4 serie, ja daar gingen wel eens wat elco's uit en daarna dus de eindtransitoren omdat de beveiligng niet meer werkte.
Dit meestal alleen na vele jaren op hoog vermogen gewerkt te hebben en vaak in te kleine slecht geventileerde kasten.
Een paar jaar voor ik dus weg ging bij mijn laatste werkgeven ging bijna alles bij Philips op de schop,
uitgangs transformatoren voor een "60Watt" versterker waarbij je gaat huilen zou klein en slecht.
Het opgegeven vermogen werd meestal bij die type versterkers gehaald bij 10% vervorming en denk aan 200 a 250Hz laagste frequentie, bagger zooi!
De meest plafond luidsprekers zijn bagger! ook bij moderne installaties (ik luister er nog steeds naar als ik bij bedrijven binnen ben)
Paso, TOA, Bose ik vond ze allemaal maar matig, slecht rendament, te veel bundeling en niet vlak in frequentie.
De duurdere Philips luidsprekers waren één van de beste, maar bijna niemand kocht deze.
In de Bijenkorf in Amsterdam zaten grote breedband Philips luidsprekers met een goede trafo ergens in begin 60 jaren geplaatst, dit was een van de mooist klinkende omroep instalaties.
Voor de indruk, delen van het luidsprekernet had een impedantie tussen de 5 en 8 Ohm, die groep kwam dus niet op de 100V aansluiting 
De oude installatie nog met Philips buizen versterkers, konden gezamelijk een groot piekvermogen leveren, dit zat ruim boven 1KW, versterkers met 4xEL34 en tegen de 700V anodespanning.
Later zijn hier 100 en 200Watt transistor eindverstereks van Philips ingekomen, het goede model zoals SQ40 en SQ45 
Wat er nu zit, geen idee, wat ik al zij, dit is oude info.
Bij iedere geluidsinstallatie staat of valt het geluid met de kwaliteit van de luidspreker, de hoeveelheid gebruikte luidsprekers en hun positie/instelling.
En vergeet de microfoon dus niet, veel Pijkers gebruikt, ook die sloopte men...
Nouja, dit mijn probleem nu niet meer...
Groet,
Blackdog
Op 28 maart 2017 13:51:31 schreef blackdog:
Hi buzzi,Ik hoop niet dat je mij voor onprofessioneel uitmaakt!
Mijn info over 100V systemen is tegen de 20 jaar oud, daar ik al bijna zolang in de IT zit.Dat was de tijd dat Philips net op de markt kwam met de anti-rondzing processor, wat een unicum was.
Meestal was rond de 8 a 10dB meer gain mogelijk voor het geluid aangetast werd (tegen het rondzingen aan)Groet,
Blackdog
Tot nu toe heb ik het niet over personen gehad en verslijt ik niemand voor dom. Ik maakte alleen een opmerking in het algemeen, dat er veel mensen zijn die weinig verstand hebben van 100 Volt systemen, en die deze afdoen als inferieur.
Het zijn twee takken van sport met raakvlakken, maar de gewone PA en de 100 Volttechniek kunnen elkaar niet vervangen.
Voor de processor denk ik dat jij Profecta bedoelt. Inderdaad een kostbare oplossing. Voor Profecta (ik heb er ook een staan) was er bijv de systeemversterker SQ6. De "processing" bestond daaruit, dat in de microfoon base een compressor/limertje zat. Het stemvolume werd dus gecorrigeerd. Het nabijheids effect heb je minder grip op, maar de meeste ongeoefende sprekers hebben toch de neiging, om de microfoon van heel dichtbij te bespreken, zeker als men zichzelf niet kan horen over de luidsprekers.
Verder moet je voor spraak geen "vette" stem willen. Dat kan voor de bühne dan wel prachtig zijn, maar voor spraak absoluut ongewenst. De lage tonen regeling kan dus ook een heel stuk linksom.
Ik vind het dan ook belachelijk dat er op sommige bijeenkomsten met alleen sprekers, complete geluidssets worden opgebouwd, inclusief een stapeltje SUB's met een vermogen van kilowatts. Als de installatie goed is afgeregeld doen de subs niet eens mee, maar ja weten die full-rangers veel.
Ik denk dat ik weet wie blackdog is, maar kan me vergissen. stuur eens een PM
Buzzy
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
philips had voorheen degelijk en goed gebouwd spul, op m'n oude werk stond er wel het eea van die sq30 reeksen uit de 80's. 15 jaar haalde die dingen in een omgeving van 28 graden en 95% luchtvochtigheid, chloordampen. tot de potmeters begonnen te kraken. de onderdelen heb ik er nog van, mooie koelprofielen en ringkern trafo's van 120va en meer.
nu het bosch security is geworden, is het niet veel meer. heb een nieuwe set een tijd terug open gehaald omdat deze in een patchkast moest komen. lijmpistool lijm en krap berekende koelprofielen, frutfans die veel te hard lopen. bloktrafo's die er chinees uitzagen. printen waren ook niet zo mooi gebouwd meer, bekende gammele witte stekkertjes.
ook de 100V naar 4ohm trafo's waren ringkern spul in de oude philips versterkers. de versterker was gewoon een 4 ohm model, op de trafo aan de 4ohm versterkeruitgang zat altijd een rc filter.
de versterkers bij oa de bijenkorf ken ik wel uit verhalen uit de oude doosch, m'n pa werkte vroeger bij de TD van philips, waar die grote systemen voor winkels als de bijenkorf werden gebouwd. dat waren idd hele bakbeesten met buizen wat ie daarvan heeft verteld. dat was van achterin de 60's tot medio 70's. toen ik begon met de hobby waren er nog heel veel van die messing philips schroefjes en chassis moertjes uit zijn tijd bij philips, werkbank veegsel kon je toen kopen voor 25 cent de kilo..
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
TOA 100 volt installatie in een bedrijfsgebouw -->> NIET zelf aan gaan lopen klieren.
je kunt hier serieuze problemen met de brandweer mee krijgen.
Dit zijn veelal gekeurde en gecertificeerde systemen (EN54 bijvoorbeeld). als je daar zelf een aanpassing in maakt is de keuring ongeldig en mag de voordeur op slot.
installateur bellen en niet zelf gaan lopen vogelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat geldt alleen als de installatie een officiele ontruimingsfunctie heeft, samen met brandalarm bijvoorbeeld. in veel gevallen is het alleen muziek en omroep, en dan mag je er zelf alles aan doen.
in geval klasse A ontruiming systemen test de versterker zelf, en worden er in meerdere talen ontruiming berichten omgeroepen. de kabels zijn dan ook functie behoudend uitgevoerd, die rode kabels..