SAA1049 - datasheet

EricP

mét CE

Op de pijnbank een toerenteller met urenteller. Het komt uit een bootje en wordt aangestuurd door iets wat onder het vliegwiel zit (daar gaat het draadje heen). Ik vermoed een soort van dynamo-iets, dat is het enige wat er aan electrisch spul onder zit.

Aan de toerenteller zitten +12V, GND en de veter die onder het vliegwiel verdwijnt.

De 12V is er. De urenteller gaat ook lopen als de motor gestart wordt (niet op alleen 'contact aan'). De toerenteller doet... niks.

Afijn, ding open gepeuterd. Mooie waterdichte housing. Die liep leeg toen-ie open kwam :(. Waterschade valt mee. Wat 'vliegroest' en de electronica lijkt gespaard te zijn gebleven - onderkant van de PCB heeft net water geraakt, maar het is epoxy, dus dat gaat lang goed.
Het draaispoelinstrument reageert prima op een 1.5V batterij, wat mij doet vermoeden dat er nog hoop is.

Afijn, wat touwtjes eraan gesoldeerd, spanning erop, toonfiets erop. En inderdaad, er gebeurt niks. De voeding bestaat uit een diode (1N4002) met daarachter een weerstand die het erg warm heeft gehad. De multimeter zegt (in circuit) 27Ω. Daarachter een tantaal elcootje van 4.7μF / 25V. De weerstand lijkt nog functioneel, er staat iets van 0.7V over als ik spanning op de teller zet. Over de diode ook zoiets, de voeding is krap 12V, zodat er 10.3V over de tantaal staat.
Dit geheel vormt de voeding van een SAA1049. Dat IC wordt ook iets warm. Niet schokkend, maar net iets meer dan kamertemperatuur - met je vinger erop, voel je het net.
De input gaat via een C en wat weerstanden ook naar dit IC.
Het draaispoelinstrument hangt via wat weerstanden en een elco van 100μF / 10V aan wat weerstanden, een potmeter en ook aan dit IC.

Dan zit er nog een SAJ300T op. Die lijkt een soort van wisselspanning voor de urenteller te genereren, voor het moment niet zo interessant. Echter, z'n datumstempeltje zegt 7945 - redelijk 'klassiek' dus.

Het potmetertje lijkt niet zo goed tegen waterdamp te kunnen. Enig draaien brengt enig leven in de draaispoelmeter. Dus dat is hoopgevend. Echter, met de beste wil van de wereld, krijg ik het ding niet 'hoog genoeg'. Ofwel: het blijft rond 600rpm hangen, terwijl de meter tot 3000 gaat. Niveau van de inputmaakt niet uit. Vanaf zo'n 300Hz loopt het draaispoelinstrument ook weer terug (dat is ook eigenlijk best wel akelig hoog qua toerental).

Dan hebben we nog een schakelaar die ik op 'A' en 'B' kan zetten. Ook die doet wat met weerstanden aan zowel de ingang (het signaal van onder het vliegwiel) als aan de uitgang (wat naar de meter gaat). De invloed is echter niet anders dan dat de maximaal haalbare uitslag bij een lagere frequentie gehaald wordt.

Het is liefdewerk-oud-papier, anders was het niet zo moeilijk ('koop maar een nieuwe'). Maar om die reden wil ik toch eens kijken of er nog wat aan te repareren is.

Ik heb de voedingsspanning opgeschroefd naar 13.7V - dat moet kunnen als de accu onder lading staat. Vervolgens kom ik met het draaispoelinstrument tot ongeveer 2000rpm.

De vraag is dus eigenlijk: heb ik een 24V instrument te pakken? Uiteraard staat er op de housing nauwelijks wat - +, - en G voor de veters, IDEA is het merk en 'made in germany'.
Op de PCB kom ik naast een paar + (voor de elco's) alleen 'DB2' tegen.

Het is mij onbekend of het tellertje in deze setup ooit gewerkt heeft. Bootje was van de ouders van de eigenaar. Die zijn niet meer. Het is vooral sentimenteel om nu niks te willen veranderen - geen technische achtergrond en de uitkomst zou best eens kunnen zijn 'kan niet werken' - maar dan wil ik dat graag een beetje kunnen onderbouwen.

Ik weet niet hoe 'picky' die SAA1049 is, ik weet wel dat als ik er op zoek er vooral partbrokers boven komen. Helaas geen datasheet. Daarom wil ik niet botweg spanning opvoeren, maar eerst dus ff rondvragen of iemand wellicht een (link naar een) datasheet heeft. Een schema van een teller waar het IC in zit is natuurlijk ook welkom.
Ik verwacht dat het IC een interne zener oid. heeft en dat de weerstand in de voeding dient om overtollig vermogen te dissiperen. Je zou tenslotte verwachten dat het ding (redelijk) spannings onafhankelijk is. De betreffende 27Ω weerstand is een 'klein' exemplaar. Met een beetje goede wil 0.25W of heel misschien wel 0.5W, meer zeker niet.

Iemand wat zinnigs te melden?

flash2b

Special Member

De SAA1049 schijnt gelijk te zijn aan de Plessey SL494, maar ook van die laatste is geen datasheet te vinden.

Zie: https://www.mikrocontroller.net/topic/413229

(de Plessey type aanduiding is verwarrend aangezien er een TL494 kloon is met aanduiding SL494 maar dit is een PWM controller en 16 pins en helemaal niet gelijk aan die Plessey SL494)

EricP

mét CE

Dat schemaatje van hunter lijkt op 12V te draaien - als ik zo de site waar het vandaan komt bekijk. Ook wel wat 'replacement' te vinden op de site van dinoplex - beetje doorklikken op de links.

Ik kan nog eens naar de waarde van de weerstanden kijken. Wellicht rolt daar nog wat spannends uit. En anders toch maar een 'vervanger' klussen. Dan nog ff uitzoeken hoe de urenteller gestuurd wordt en dat stukje dan ook meteen maar meenemen...

Dank voor jullie resultaten. Datasheet blijft welkom...

RAAF12

Golden Member

. lag on the line >jiskefet

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 17 april 2017 23:58:25 (80%)

RAAF12

Golden Member

Venster comparator verder kom ik niet. 2 opamps inside?[/quote] Te weinig pootjes |:(

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 18 april 2017 00:12:03 (35%)

Een lm2907/2917 gebruik ik ook wel eens voor ombouw van een oude teller.
Lm2917 lijkt nog het meest op de saa1049.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

Ik zat er ook al aan te denken, Paul. Maar ik weet nog steeds niet of het IC nou gewoon stuk is (het doet wel wat...) of dat ik een 24V teller te pakken heb.
Een andere PCB maken is wel te doen. Echter, dan komt ook het stuk urenteller nog om de hoek kijken - daarvoor wordt ook nog wat met het toerentellersignaal gedaan en daarvoor staat er wat op een Xtal te klapperen (los van de toerenteller). Dat moet dan dus ook 'mee'.
Als ik hier niet verder kom, dan zal het daar wel op uit draaien. Maar ja, het mooiste blijft natuurlijk... een datasheet :)

In het schema van hunter staan nog wat componentwaarden. Die kan ik eens controleren - zo heel spannend is het nou ook weer niet. Verder heb ik het idee dat die schakelaar iets voor 'op de dynamo' en 'op de ontsteking' doet.
Je zou verwachten dat die 56Ω daar deel is van een (zener)gestabiliseerde voeding. Geen idee hoeveel stroom daar mag lopen - en dus ook niet of dat stuk nog werkt... Datasheet is blijkbaar zeldzaam...

EricP

mét CE

Goed, het lijkt erop dat niemand me hier aan een datasheet gaat helpen. Jammer. De schema's lijken wel wat op wat er in dit klokje zit, maar het is het niet helemaal.
Ombouwen naar een LM2917 ofzo kan, maar ja, het is wel ff klus.

Dus een voorzichtig kickje.

Van de SL494 (die er 'erg op zou moeten lijken'), vond ik hier een datasheet. Dat (b)lijkt echter ene PWM controller te zijn met 2 pootjes meer. *Iets* zegt me dat dat niet compatible is. :).

Verder vond ik nog een Duitse toko (Oser Electronic) die zegt nog wat van dat spul te hebben. Daar maar eens een mailtje heen gestuurd en eens kijken wat er terug komt - op 1 weerstand na is alles optisch nog in goede staat en zegt de meter dat de weerstandswaarde ook aardig overeen komt met de kleurcode. Dus blind het IC vervangen en met die ene weerstand die het warm gehad heeft ff gokken (in het ergste geval zit ik te hoog...) is ook een optie.

Van de urenteller weet ik inmiddels hoe het werkt - een SAJ300T die enabled wordt door een output van de SAA1049 via 2 torren met een C om het spul heel ff 'aan' te houden tussen de pulsen. Maar goed, liefste origineel houden. Als dat lukt...

Arco

Special Member

Van de SL494 (die er 'erg op zou moeten lijken'), vond ik hier een datasheet. Dat (b)lijkt echter ene PWM controller te zijn met 2 pootjes meer.

Om het makkelijk te maken bestaan er 2 ic's die SL494 heten... ;)
De ene heeft 16 pootjes en is een PWM controller, de andere heeft 14 pootjes en is een revolution counter...
De SAA1049 wordt nog wel aangeboden: http://www.ebay.com/itm/LOT-x2-SAA-1049-INTEGRATED-CIRCUIT-DIP-14-HSH-…
Omschrijving is wel vreemd. Opdruk lijkt van Philips, terwijl omschrijving National Semiconductor meldt...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 22 april 2017 14:48:38 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Op 17 april 2017 15:58:57 schreef flash2b:
De SAA1049 schijnt gelijk te zijn aan de Plessey SL494, maar ook van die laatste is geen datasheet te vinden.

Zie: https://www.mikrocontroller.net/topic/413229

(de Plessey type aanduiding is verwarrend aangezien er een TL494 kloon is met aanduiding SL494 maar dit is een PWM controller en 16 pins en helemaal niet gelijk aan die Plessey SL494)

Reeds gemeld in mijn eerste post, het derde post van dit topic. Lezen is zeker moeilijk (:

EricP

mét CE

Jaja, ik weet het. Weer teveel vertrouwen in de search engines. Als je zoekt op Plessey SL494, dan zou je verwachten dat je wellicht iets te lezen krijgt over de SL494 van... Plessey. En als je dan op het linkje klikt... Blijkt het toch een PWM controller val SLS te zijn. Bijna goed dus.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 april 2017 14:43:26 schreef Arco:
[...]
Om het makkelijk te maken bestaan er 2 ic's die SL494 heten... ;)
De ene heeft 16 pootjes en is een PWM controller, de andere heeft 14 pootjes en is een revolution counter...
De SAA1049 wordt nog wel aangeboden: http://www.ebay.com/itm/LOT-x2-SAA-1049-INTEGRATED-CIRCUIT-DIP-14-HSH-…
Omschrijving is wel vreemd. Opdruk lijkt van Philips, terwijl omschrijving National Semiconductor meldt...

Het aangeboden IC is 100% zeker van Philips. De kans dat NS dit type ooit gemaakt heeft, svhat ik bovendien laag in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dag!
Als er nog behoefte is aan een SL494 (14 pins), neem dan even contact op met CASU Nieuwegein, 030-2884470, nog enkele tientallen (nieuw) op voorraad.
Douwe

EricP

mét CE

Werk je er dat je dat weet? :)
Heb je er dan wellicht ook een datasheet van?

Maar goed... Op dit moment op de tekentafel een 2917 ontwerp. Door tijdgebrek schiet het niet op. Ik houd je aanbod / tip ff in gedachten!

Ja, ik werk daar, 43 jaar intussen. Ik heb geen datasheet maar het schema "contagiri" elders in dit topic komt mij wat aansluitingen betreft bekend voor. Dit ic wordt bij ons gebruikt voor Veglia toerentellers.
Douwe

EricP

mét CE

Ah, vandaar :). Handig, mensen die de voorraad kennen :)

Ik houd 'm zeker even in gedachten mocht het huidige pad nergens heen gaan. Dank!