Op de pijnbank een toerenteller met urenteller. Het komt uit een bootje en wordt aangestuurd door iets wat onder het vliegwiel zit (daar gaat het draadje heen). Ik vermoed een soort van dynamo-iets, dat is het enige wat er aan electrisch spul onder zit.
Aan de toerenteller zitten +12V, GND en de veter die onder het vliegwiel verdwijnt.
De 12V is er. De urenteller gaat ook lopen als de motor gestart wordt (niet op alleen 'contact aan'). De toerenteller doet... niks.
Afijn, ding open gepeuterd. Mooie waterdichte housing. Die liep leeg toen-ie open kwam . Waterschade valt mee. Wat 'vliegroest' en de electronica lijkt gespaard te zijn gebleven - onderkant van de PCB heeft net water geraakt, maar het is epoxy, dus dat gaat lang goed.
Het draaispoelinstrument reageert prima op een 1.5V batterij, wat mij doet vermoeden dat er nog hoop is.
Afijn, wat touwtjes eraan gesoldeerd, spanning erop, toonfiets erop. En inderdaad, er gebeurt niks. De voeding bestaat uit een diode (1N4002) met daarachter een weerstand die het erg warm heeft gehad. De multimeter zegt (in circuit) 27Ω. Daarachter een tantaal elcootje van 4.7μF / 25V. De weerstand lijkt nog functioneel, er staat iets van 0.7V over als ik spanning op de teller zet. Over de diode ook zoiets, de voeding is krap 12V, zodat er 10.3V over de tantaal staat.
Dit geheel vormt de voeding van een SAA1049. Dat IC wordt ook iets warm. Niet schokkend, maar net iets meer dan kamertemperatuur - met je vinger erop, voel je het net.
De input gaat via een C en wat weerstanden ook naar dit IC.
Het draaispoelinstrument hangt via wat weerstanden en een elco van 100μF / 10V aan wat weerstanden, een potmeter en ook aan dit IC.
Dan zit er nog een SAJ300T op. Die lijkt een soort van wisselspanning voor de urenteller te genereren, voor het moment niet zo interessant. Echter, z'n datumstempeltje zegt 7945 - redelijk 'klassiek' dus.
Het potmetertje lijkt niet zo goed tegen waterdamp te kunnen. Enig draaien brengt enig leven in de draaispoelmeter. Dus dat is hoopgevend. Echter, met de beste wil van de wereld, krijg ik het ding niet 'hoog genoeg'. Ofwel: het blijft rond 600rpm hangen, terwijl de meter tot 3000 gaat. Niveau van de inputmaakt niet uit. Vanaf zo'n 300Hz loopt het draaispoelinstrument ook weer terug (dat is ook eigenlijk best wel akelig hoog qua toerental).
Dan hebben we nog een schakelaar die ik op 'A' en 'B' kan zetten. Ook die doet wat met weerstanden aan zowel de ingang (het signaal van onder het vliegwiel) als aan de uitgang (wat naar de meter gaat). De invloed is echter niet anders dan dat de maximaal haalbare uitslag bij een lagere frequentie gehaald wordt.
Het is liefdewerk-oud-papier, anders was het niet zo moeilijk ('koop maar een nieuwe'). Maar om die reden wil ik toch eens kijken of er nog wat aan te repareren is.
Ik heb de voedingsspanning opgeschroefd naar 13.7V - dat moet kunnen als de accu onder lading staat. Vervolgens kom ik met het draaispoelinstrument tot ongeveer 2000rpm.
De vraag is dus eigenlijk: heb ik een 24V instrument te pakken? Uiteraard staat er op de housing nauwelijks wat - +, - en G voor de veters, IDEA is het merk en 'made in germany'.
Op de PCB kom ik naast een paar + (voor de elco's) alleen 'DB2' tegen.
Het is mij onbekend of het tellertje in deze setup ooit gewerkt heeft. Bootje was van de ouders van de eigenaar. Die zijn niet meer. Het is vooral sentimenteel om nu niks te willen veranderen - geen technische achtergrond en de uitkomst zou best eens kunnen zijn 'kan niet werken' - maar dan wil ik dat graag een beetje kunnen onderbouwen.
Ik weet niet hoe 'picky' die SAA1049 is, ik weet wel dat als ik er op zoek er vooral partbrokers boven komen. Helaas geen datasheet. Daarom wil ik niet botweg spanning opvoeren, maar eerst dus ff rondvragen of iemand wellicht een (link naar een) datasheet heeft. Een schema van een teller waar het IC in zit is natuurlijk ook welkom.
Ik verwacht dat het IC een interne zener oid. heeft en dat de weerstand in de voeding dient om overtollig vermogen te dissiperen. Je zou tenslotte verwachten dat het ding (redelijk) spannings onafhankelijk is. De betreffende 27Ω weerstand is een 'klein' exemplaar. Met een beetje goede wil 0.25W of heel misschien wel 0.5W, meer zeker niet.
Iemand wat zinnigs te melden?