Chriet Titulaer (73) overleden

Helaas is Chriet Titulaer dit weekend overleden.
Het was vroeger altijd leuk om naar de wondere wereld te kijken om te zien wat de toekomst ons ging brengen.

Een hele encyclopedie op 1 cd'tje, hoe was het toch mogelijk.
Video bellen, dat leek wel sciencefiction als hij dat demonstreerde.
en zo waren er nog 100 tal spannende dingen die nu zo gewoon zijn.

Rip

Anoniem

Chriet Titulaer was een wetenschapper die een heleboel dingen begrijpelijk voor iedereen heeft uitgelegd. Veel van zijn voorspellingen zijn ook echt uitgekomen.

Ghriet RIP en sterkte voor de nabestaanden.

Als jongeling zag en hoorde ik hem graag over de toenmalige hedendaagse en toekomstige techniek praten. Slecht nieuws. Sterkte aan de nabestaanden...

Mvg Oswald

Hij was een man die zijn tijd ver vooruit was. Ik was destijds niet van de tv weg te slaan wanneer hij zijn wondere wereld presenteerde. We hoorden de laatste tijd niet zoveel meer van hem, maar zijn hese stemgeluid zal bij velen nog naklinken. Ik wens zijn familie en allen die hem dierbaar zijn veel sterkte toe.

Evarist

Golden Member

"Dan heb ik voor jullie een hebbedingetje meegebracht uit Japan". Zo zal ik mij Chriet Titulaer herinneren.
Sterkte aan de familie.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hij interesseerde zich voor de gekste zaken.
Zo ken ik hem doordat hij ook lid is (was! helaas) van de Zonnewijzerkring.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Ja, dat was een leuk programma destijds. Ik weet nog wel dat ik altijd op tijd voor de TV zat als het kwam, daar wilde je niets van missen. En inderdaad er zijn veel dingen uitgekomen die hij toen voorspelde. Veel sterkte aan de familie en vrienden van Chriet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook als Belg herinner ik me deze man. Was zijn tijd meer dan vooruit en stond open voor nieuwe zaken. Een icoon is heen gegaan. Sterkte aan al die hem dierbaar waren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik hoop dat ze nu toch wel die teletekstprinter alsnog gaan uitbrengen. Even een printje van 101 en 703 vanaf de ontbijttafel!

Ook ik kan mij Chriet Titulaer herinneren, vooral met het TROS-Programma Wondere Wereld.

Hier nog en uitzending van Wondere Wereld op https://youtu.be/wjJ6wOcCeGU.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Arco

Special Member

Vergeet ook zijn 'huis van de toekomst' niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 24 april 2017 10:27:58 schreef K7Jz:
Ik hoop dat ze nu toch wel die teletekstprinter alsnog gaan uitbrengen. Even een printje van 101 en 703 vanaf de ontbijttafel!

Philips, ergens rond 1982/1983. Paste niet helemaal op de ontbijttafel dus je moest even opstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En bij de landing op de maan, geweldige interessante presentatie

Thevel

Golden Member

1988, de "platte" televisie, slechts 20 cm dik :)
https://www.youtube.com/watch?v=YqgeGi6sFOQ op 8:13

maartenbakker

Golden Member

Zou wel eens een plasma geweest kunnen zijn. 8 jaar later ofzo was hij in dikte bijna gehalveerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Kan heel goed kloppen, de eerste platte tv die ik zag was op een beurs zo rond 1995.
Was en Philips met een beeldformaat rond de 90cm en was een cm of 10 dik.
Koste slechts 25000 gulden.

evdweele

Overleden

Op 24 april 2017 12:33:23 schreef BenI2C:
En bij de landing op de maan, geweldige interessante presentatie

Het commentaar van "Apollo Henkie" / Henk Terlingen sprak mij meer aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zonnewijzerkring ... nooit van gehoord maar verbaast me niets. Chriet is ooit begonnen als practicumassistent sterrenkunde. Ik herinner me nog goed de barre kou op de trans van de Sonnenborgh op winterse, kraakheldere vrijdagavonden. En hoe ik (als noorderling) me wel erg moest inspannen om zijn gesproken woord te kunnen volgen. De laatste keer dat ik hem iets heb zien presenteren was ooit bij en festiviteit in Houten, waar een robot viool speelde. Heel bijzonder destijds.

Albert

[Bericht gewijzigd door aobp11 op maandag 24 april 2017 15:34:18 (18%)

Heel interessant om te zien hoe computers vroeger al moeten hadden met een simpele 3d projectie, en er nu complete games worden geprojecteerd. Wat me trouwens ook opvalt is dat de verhalen vaak wat stoteriger en minder vloeiend zijn. Wat ik wel prettig vind is dat het niet iedere 2 seconden naar een ander beeld floept. Dat kijkt veel rustiger.

PE2BAS
RAAF12

Golden Member

Ik was helaas allergisch voor zijn stemgeluid en heb hem niet gevolgd in zijn TV carriere.

Anoniem

Titulaer was ook in Belgie een bekend en gewaardeerd figuur.
Ik meen begrepen te hebben dat hij al lange tijd sukkelde met zijn gezondheid en daardoor een beetje uit het beeld verdwenen was.

In die tijd was competentie nog vaak voldoende om publiek te kunnen optreden.
Tegenwoordig hecht men meer belang aan een perfect uiterlijk, een vlekkeloze uitspgaak, correctdenkendheid en een vlotte babbel. De kennis zit dan vooral bij de mensen achter de schermen terwijl de presentator vooral een afgeborsteld mediafiguur moet zijn.

maartenbakker

Golden Member

Toch kwam ondanks zijn competentie het verhaal vaak niet zo goed uit de verf, is mijn indruk. Neem als voorbeeld die televisie van 20cm dikte. Met 3 woorden extra had hij de gebruikte technologie erbij kunnen vermelden zodat kijkers daar zelf op door zouden kunnen zoeken.

Verder niets dan goeds, zijn karakteristieke stemgeluid zou het bij mij waarschijnlijk goed doen tussen de filmpjes resp. podcasts van mensen als Big Clive, Louis Rossman en Dan Savage waar ik allemaal graag naar luister door een gunstige combinatie van inhoud en stemklank/verstaanbaarheid. Zelfs aan die kwakende Australër wiens naam me even ontschoten is, valt nog te wennen al zal het nooit m'n hobby worden om naar hem te luisteren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is toch een heel ander type informatie, niet te vergelijken. Bij dat lijstje wat jij noemt gaat het echt puur om inhoudelijk technische informatie, bedoeld voor een beperkt groepje techneuten. Wat Titulaer deed was technologie brengen voor iedereen, bv ook voor "tante Truus van hiernaast". Dat is de kracht van zijn programma's.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Wat Titulaer deed was technologie brengen voor iedereen, bv ook voor "tante Truus van hiernaast"

En dat was precies waaraan ik me verschrikkelijk ergerde.
Hij ging op zijn hurken zitten om de kleutertjes in het land een verhaaltje te vertellen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.