Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

blackdog

Golden Member

Hi,

Noodzakelijk kwaad, ;-)

Die is er niet, ben nog niet zover dat ik iets zinnigs kan laten zien.
De tijd die er nu over is na mijn werk, gaat in meetsystemen zitten voor het meten aan voedingen.

Vanavond laat ik weer wat zien over mijn ruis meetsysteem.

Wat betreft www.bramcam.nl, ik wist niet dat de webserver niet bereikbaar was.
Ik had een paar dagen geen nieuwe plaatjes op de server gezet en dus ook niet gecontroleert of ze zichtbaar waren.
Intern was de server wel goed te benaderen, het probleem zat in de port routering in mijn firewall die "mental" was geworden :-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Ja, da's leuk, want die meetversterker wil ik mogelijk ook nabouwen. Waar heb je die LSK170's gekocht? Of heeft de nieuwe versie een andere jfet (of helemaal geen).

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-42.png

English:
Can somebody explain what is the reason of using 1 ohm resistors in the circuit (R3/R6, R23, R13/R15)?

Google Translate:
Kan iemand uitleggen wat de reden is van het gebruik van 1 ohm weerstanden in het circuit (R3 / R6, R23, R13 / R15)?

blackdog

Golden Member

Hi bluerooo, :-)

R3, R6, R24 kills all the HF noise.
They work together, with the Low ESR capacitors behind these resistors.

R13 and R15 are keeping the power section stable, DO NOT REMOVE!!!
Same for R14 and R16 mount these direct on the base of the 2SC2811 and DO NOT REMOVE!!!
Neglecting is burning your ass :-)

This is a extremeley low nosie powersupply, if it is build it well.
RMS noise @ 7Amps load, was <5uV 22kHz bandwidth, a fast response and low Ri @ 100kHz <0.03Ω

It is not a beginners power supply ;-)

Kind regards,
Blackdog

Hi! I'm back on a topic of this PSU and have another question :)

Are LEDs in Current and Voltage control section (LED-1, LED-2) could (or should) be used on front panel?

Or if a better way is to only use those signals to feed additional comparator which will drive separate LEDs?

blackdog

Golden Member

Hi bluerooo,

Deze aansluitingen voor de LED's zijn redelijk gevoelig, als de bedrading kort is dan kan je de LED's op het front zetten.

Twee extra comparators geeft je de extra functie dat je niet in een overgangsgebied kan komen.
De comparators dan wel uitrusten met een kleine hysteresis.

Groet,
Blackdog

Blackdog can you explain it a little more?

I thought of doing something similar to this (on upper left corner):
https://gerrysweeney.com/wp-content/uploads/2013/02/Rev_0.4_3.png

Would it be good idea to add resistor between legs 3 & 5 on IC11 instead adding hysteresis?

blackdog

Golden Member

Hi bluerooo,

Ik heb niet veel tijd op het ogenblik en ook niet veel zin om het schema van Gerry te ontleden.
Waarom bouw je het niet zoals het bedoeld is, over het grootste deel van het bereik van de voeding, is er eigenlijk geen overgangs gebied.

Groet,
Blackdog

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou graag al het nodige didactische materiaal willen ontvangen dat beschikbaar is als de nieuwste elektrische schema's en PCB-lay-out van het project van deze bron. Ik ben van plan een dergelijke bron voor mijn bank te plaatsen.

Bedankt.

73,

Fernando J. Pompeo - Call sign PU2PPP - Brazil

RAAF12

Golden Member

All the info is in this thread, u can use Google Translate. Maybe member and author @blackdog has a decent hapklare brok for you, he will appear here soon, I suppose...

Just for fun, which time zone?
12:37 Ilha de Fernando de Noronha (GMT-2)
11:37 Belém (GMT-3)
10:37 Manaus - Amazonas, Brazilië (GMT-4)
09:37 Rio Branco (GMT-5)
edit:
Ah, Latitude: -22.6041667
Longitude: -46.5416667

Nice place!