Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

Hi,

Noodzakelijk kwaad, ;-)

Die is er niet, ben nog niet zover dat ik iets zinnigs kan laten zien.
De tijd die er nu over is na mijn werk, gaat in meetsystemen zitten voor het meten aan voedingen.

Vanavond laat ik weer wat zien over mijn ruis meetsysteem.

Wat betreft www.bramcam.nl, ik wist niet dat de webserver niet bereikbaar was.
Ik had een paar dagen geen nieuwe plaatjes op de server gezet en dus ook niet gecontroleert of ze zichtbaar waren.
Intern was de server wel goed te benaderen, het probleem zat in de port routering in mijn firewall die "mental" was geworden :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja, da's leuk, want die meetversterker wil ik mogelijk ook nabouwen. Waar heb je die LSK170's gekocht? Of heeft de nieuwe versie een andere jfet (of helemaal geen).

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-42.png

English:
Can somebody explain what is the reason of using 1 ohm resistors in the circuit (R3/R6, R23, R13/R15)?

Google Translate:
Kan iemand uitleggen wat de reden is van het gebruik van 1 ohm weerstanden in het circuit (R3 / R6, R23, R13 / R15)?

Hi bluerooo, :-)

R3, R6, R24 kills all the HF noise.
They work together, with the Low ESR capacitors behind these resistors.

R13 and R15 are keeping the power section stable, DO NOT REMOVE!!!
Same for R14 and R16 mount these direct on the base of the 2SC2811 and DO NOT REMOVE!!!
Neglecting is burning your ass :-)

This is a extremeley low nosie powersupply, if it is build it well.
RMS noise @ 7Amps load, was <5uV 22kHz bandwidth, a fast response and low Ri @ 100kHz <0.03Ω

It is not a beginners power supply ;-)

Kind regards,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi! I'm back on a topic of this PSU and have another question :)

Are LEDs in Current and Voltage control section (LED-1, LED-2) could (or should) be used on front panel?

Or if a better way is to only use those signals to feed additional comparator which will drive separate LEDs?

Hi bluerooo,

Deze aansluitingen voor de LED's zijn redelijk gevoelig, als de bedrading kort is dan kan je de LED's op het front zetten.

Twee extra comparators geeft je de extra functie dat je niet in een overgangsgebied kan komen.
De comparators dan wel uitrusten met een kleine hysteresis.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog can you explain it a little more?

I thought of doing something similar to this (on upper left corner):
https://gerrysweeney.com/wp-content/uploads/2013/02/Rev_0.4_3.png

Would it be good idea to add resistor between legs 3 & 5 on IC11 instead adding hysteresis?

Hi bluerooo,

Ik heb niet veel tijd op het ogenblik en ook niet veel zin om het schema van Gerry te ontleden.
Waarom bouw je het niet zoals het bedoeld is, over het grootste deel van het bereik van de voeding, is er eigenlijk geen overgangs gebied.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou graag al het nodige didactische materiaal willen ontvangen dat beschikbaar is als de nieuwste elektrische schema's en PCB-lay-out van het project van deze bron. Ik ben van plan een dergelijke bron voor mijn bank te plaatsen.

Bedankt.

73,

Fernando J. Pompeo - Call sign PU2PPP - Brazil

RAAF12

Golden Member

All the info is in this thread, u can use Google Translate. Maybe member and author @blackdog has a decent hapklare brok for you, he will appear here soon, I suppose...

Just for fun, which time zone?
12:37 Ilha de Fernando de Noronha (GMT-2)
11:37 Belém (GMT-3)
10:37 Manaus - Amazonas, Brazilië (GMT-4)
09:37 Rio Branco (GMT-5)
edit:
Ah, Latitude: -22.6041667
Longitude: -46.5416667

Nice place!

Hi Blackdog,

Met heel veel interesse heb ik dit Topic gelezen en op sommige fronten uitgepluist om e.e.a beter te begrijpen :)

Het lijkt er echter op, en dat gevoel krijg ik op de twee laatste pagina's dat het topic een beetje abrupt is stil gevallen of is gestopt.
Is http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NA-PSU-SCH-42.png
de definitieve versie van al je testen? opzet?
Ik wil graag je voeding bouwen, maar zie in deze tekening nog xxx bij R7 en C13. Wat mij me doet afvragen of dit het definitieve schema is.

Op een gegeven moment in het Topic is gesproken over het toevoegen van een Arduino of PIC processor voor bepaalde automatisering acties.
Is dit er ooit van gekomen?

Hoe dan ook ik ben zeer geïnteresseerd in de status en of dit de laatste stand is...

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Erik

Hi ElcoF,

Die waarden zijn afhankelijk van de toegepaste transformator.
Er ligt hier en testprint klaar maar nog niet de tijd gehad om daar verder mee te gaan,
andere projecten gaan voor.

Ik zou als je wat meer vermogen wilt zoals 30V bij Max 5A twee voedings transformatoren nemen dus b.v. 2x9V en dat dan twee keer en die met relais schakelen om het te dissiperen vermogen zo laag mogelijk te houden.

Ik ou met een arduino zowel de bufferspanning meten en de uitgangsspanning zodat je optimaal de trafo tab kan kiezen.
Een deel van de software had ik hiervoor al opgezet maar was nog niet af.
Het geheel bestaan uit wat weerstanddelers die aan de twe analoge ingangen hangt en je doet dan wat vergelijkkingen,
dit samen met wat software hysteresis om de relais niet te laten klapperen.
De omschakel niveaus hangen af van je trafo, je buffer elco en dus de software instellingen.
Maar je kan dat omschakelen ook doen met een paar comperators, wat jij wilt.

Netjes bouwen, aan aale zaken denken die ik al heb aangegeven, dan krijg je een hele mooie schone voesding. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het Topic goed gelezen dus zal me zeker houden aan alle zaken die voorbij zijn gekomen :)
0 - 20V / 5A zou voor mij al voldoende zijn. Ik vraag me even af ik dan wegkom met 2x9V of dat het toch 2x12V moet zijn. De eerste keuze vraagt om een relatief kleine rimpel.

In een van je laatste wijzigingen heb je aparte wikkelingen meegenomen voor stroom en spanningsmeters. Als ik deze ook met bijvoorbeeld een Arduino wil oppakken, zijn dan de u sense punten de plek voor een weerstandsdeler om de spanning goed schaalbaar te maken naar de ingang (0-5V) van de Arduino?

En voor de stroommeting is dan je schakeling binnen het ontwerp van deze voeding te gebruiken? Ik moet de weerstandswaarden even goed doorrekenen, maar zijn dan de i sense punten en het punt tussen R21 en R22 de plek om deze schakeling te koppelen?
Ik vind het lastig het juiste punt te vinden zonder de stabiliteit van de voeding aan te tasten :)

Mocht je nog een beetje tijd hebben, hoop ik dat je nog even mee kan denken...

Groet,
Erik

Hallo Blackdog,
Heb je toevallig ook opbouwfoto's?

Hi,

Wat betreft de spanning en stroom meting, als de voeding gescheiden is van de labvoeding zelf, dan kan je alee kanten op hiermee.
Een meter of een Arduino de stroom en de spanning laten meten gaat niet!

In ieder geval niet zomaar, als je een I-meting doet die niet galvanisch gekoppeld is kan je met een arduino ook de stroom meten.
Je kan ook een 12c scheider gebruiken zodat je de stroom met een ADS1115 meet en dan die galvanisch gescheiden aa nde Arduino koppeld.
Er zijn nog meer manieren om dit te doen, nu aleen geen tijd voor om dit allemaal uit te leggen.
Ik zou zeggen kom met wat manieren zoals je het wilt doen, dan geeft ik opmerkingen als ik er de tijd voor heb.
Verder is er hier voldoende kennis bij andere aanwezig die je ook kunnen helpen.

necessaryevil
Ik heb verschillende proef versies gemaakt en de laatste versie ligt hier op de plank wat de regelprint betreft.
Geen foto's die zinnig voor jullie zijn.
De regelelectronica en de referentiesectie werkt uitstekend, daar zitten geen foutjes meer in.
Dus het schema is wat mij betreft nabouw geschikt.

Iedereen wil altijd andere trafo's en buffer elco's gebruiken, daarom geef ik daar eigenlijk geen adviesen in.
Wat de powersectie betreft, dus de transistoren, gebruik wat ik heb aangegeven toch veranderen is vrijwel zeker billen branden. 8)7

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

HCNR200 met de single ended tranciever uit de datasheet zou je eventueel kunnen gebruiken om setpoints van stroom en spanning galvanisch gescheiden te kunnen communiceren.

Leeft het idee voor een print nog? Ik wil me daar best wel aan wagen namelijk.

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance

@Florick bij mij wel. Ik gebruik zelf EasyEDA van JLCPcb, daarmee kun je volgens mij ook samen aan een ontwerp werken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.