TDA7294

hallo,

Wie kan mij helpen ?

Op welke pinnen stuur ik het audio signaal in op het de
TDA7294 ?

Mag het audio signaal direct aangesloten worden op pin 7 en 8
http://home.eunet.cz/rysanek/pdf/tda7294.pdf

kijk eens bij pin 2 en 3 daar staat in - en in + dat rare golfje moet het dachtik op

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik heb deze versterker ook gemaakt en ik zet het audiosignaal gewoon op de massa en de 470nF condensator da werkt prima. Wel moet je opletten dat als je hem aanzet en niks hoort, dat je dan (ik meen de standby en anders de mute) + moet geven. Dan duurt da effe en dan krijg je na een tijdje goed geluid. Dit is bij die van mij wel namelijk.

heeft iemand ook een layoutje van dit alles?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Jaa hee ik heb nog effe getest en bij mijn versterker moet ik die draad van de standby moest ik eerst een keer aan de min houden ( zo'n 5 sec ). Dan met de plus doorverbonden laten en hij blijft het doen. Maare ik ga nog uitzoekn dat da op een makkelijke manier kan. Ik ga die datasheet nog es bestuderen. Veel succes met het bouwe!

Hugo Welther

Moderator

Op vr 01-11-2002 18:19:09 schreef Erik:
heeft iemand ook een layoutje van dit alles?

Layout zit in de datasheet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

heeft iemand ook een duidelijkere layout?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op za 02-11-2002 16:59:35 schreef Erik:
heeft iemand ook een duidelijkere layout?

In de Elektuur van november 1996 staat een versterker met de TDA7294 beschreven, onder de titel "Compacte 50-Watter". In dit artikel staat ook een printlayout.

mmm maar tis toch een 100 watt dmos versterker? waarom gebruiken ze zijn volledige capaciteit dan niet?

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

ik heb het boek 306 schakelingen bekeken (daar hoort 1996 ook in te staan) maar de versterker staat er niet in dus zou je het willen inscannen en mailen naar gswgeld@freemail.nl

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Ik heb het artikel "Compacte 50-watter" met de TDA7294 uit Elektuur november 1996 ingescand en omgezet in PDF formaat.

Het vermogen dat deze versterker kan leveren hangt zoals altijd af van de gebruikte voedingsspanning en de belastingsweerstand. Wanneer de versterker geschikt moet zijn voor een belasting van 4 Ohm, dan mag de voedinsspanning niet hoger zijn dan + en - 30 Volt. Kijk je in de datasheet, dan zie je dat de TDA7294 bij deze voedingsspanning het volgende vermogen kan leveren (bij 0.5% vervorming):
ca. 53 Watt in 8 Ohm
ca. 84 Watt in 4 Ohm

Die 100 Watt is dus enigszins overdreven. Overigens wordt bij + en -30V die 100 Watt in 4 Ohm wel gehaald, maar de vervorming is dan ca 10%, niet om aan te horen dus.

Zie deze discussie voor meer informatie over het maken van een voeding voor de versterker. Ikzelf raad aan een trafo van 2x22V 160VA voor een mono versterker, en 300VA voor een stereo versterker. Als je 6 of 8 Ohm luidprekers hebt mag het vermogen van de trafo wat minder zijn, 120VA voor mono en 225VA voor stereo is dan genoeg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 maart 2008 02:08:03 (6%)

is 25V 160Va ringkern trafo ook okay? die heb ik namelijk nog liggen

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

mmm ik heb geen voedingen die -30 levert... was daar ook niet een andere manier voor? de ringkern heeft wel maar 2 uitgangspunten dus dat zallem denk ik niet worden

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op za 02-11-2002 22:04:23 schreef Erik:
is 25V 160VA ringkern trafo ook okay? die heb ik namelijk nog liggen

In principe is het wel mogelijk om met een trafo met slechts 1 secundaire wikkeling een symmetrische (+ en -) voeding te maken. De tekening hieronder geeft twee oplossingen om een symmetrische voeding te maken.

http://home.kpn.nl/~cjspeelman/filez/Amp_Supply.png
De linker oplossing is de meest gebruikelijke. Een trafo met twee wikkelingen van 22V zal na dubelzijdige gelijkrichting en buffering DC spanningen geven van ca + en - 30Volt.

De rechter oplossing kun je gebruiken wanneer je een trafo met slechts 1 secundaire wikkeling hebt, in jouw geval 25V. In dit geval kun je de gelijkrichting realiseren met 1 diode voor de positieve en 1 diode voor de negatieve spanning. Het nadeel van deze oplossing is dat je enkelzijdige gelijkrichting hebt, waardoor je een 50Hz rimpel krijgt in plaats van een 100Hz rimpel. Bij gelijke waardes van de bufferelco's en de opgenomen stroom, zal de rechter oplossing een twee keer zo hoge rimpelspanning opleveren dan de linker oplossing. Bovendien is die + en -35 Volt aan de hoge kant, waardoor bij 4 Ohm belasting de versterker bij volle uitsturing erg veel gaat dissiperen, en bovendien zal de stroombegrenzing van de TDA7294 aanspreken.

Wanneer je wilt experimenteren met de TDA7294, dan kun je het rechter schema als tijdelijke oplossing gebruiken. Wanneer je 8 Ohm luidpsrekers gebruikt, of bij 4 Ohm niet te ver uitstuurt, dan lijkt me dit een acceptabele oplossing.

ik heb 8 ohm speakers en ik zit inderdaad met die rechter situatie is er dan niks anders aan te doen om een nette voeding te bouwen met 1 secundaire wikkeling??

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Het rechter schema is volgens mij de enige mogelijkheid om met een trafo met 1 secundaire wikkeling een symmetrische voeding te maken.

Voor de goede orde, ik denk dat deze oplossing in jouw geval met jouw trafo van 25V, 160VA een acceptabele oplossing is. Je krijgt hiermee een voeding van ca + en -35V. Volgens de grafiek in de TDA7294 datasheet levert de versterker dan ca 70 Watt in 8 Ohm. De trafo die je nu hebt is in principe zwaar genoeg voor een mono versterker.
Wil je een stereo versterker maken, dan zou ik kiezen voor een trafo van 2 x 22V, 225 of 300VA. Voor geschikte trafo's zie http://www.amplimo.nl.

op de site staat ook nog eeen mogelijkheid met een op-amp die kan helaas maar 20mA leveren

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.