Thevel
Golden Member
Radio is >55 jaar oud en is helemaal niet gebouwd om zo lang mee te gaan.
Gewoon weggooien die ouwe meuk.
Nee hoor, het bovenstaande is natuurlijk een grapje 
Het is leuk om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die zulke nostalgische apparaten in ere houden!
En zoals al eerder gezegd: een prachtige radio.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Gewoon weggooien die ouwe meuk.
Mijn jongste radio in de verzameling is een Philips BX533A uit 1954.
De oudste is een Philips 2534 uit 1930.
Er staat ook nog een Philips 2511 uit 1928, maar die moet nog helemaal worden gerestaureerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 2 juni 2017 07:53:03 schreef Elektroboy21:
[...]Ja die zitten er bij mij ook in ze zien er nog prima uit maar dat zegt niks. Zou het ook verstandig zijn om de afvlakelco te vervangen(die grote)
Als de afvlakelco er van onderen goed uitziet (geen bloemkolen die door het rubber heenkomen) en je geen zware brom hebt, kun je die gewoon laten zitten. In de praktijk gaan die erg lang mee en vervangen door een willekeurige moderne kan zelfs achteruitgang betekenen.
De hoofdredacteur van het blad RAM(Radio Amateur Magazine) Willem Bos was ook een radioverzamelaar.
Hij verving alle teerknollen door goede condensatoren die hij ingoot in een mal met kunsthars en norit(koolstof)zodat het er precies hetzelfde uitzag als de originele teerknol.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alleen kun je dat niet vaststellen door de buis te wisselen. Althans het kan wel zijn dat hij met een nieuwe buis weer een tijdje werkt maar dat het achterliggende mankement er nog in zit. Dat was een van de punten uit de voorgaande berichten.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
In dit soort radio's houden buizen het meestal veel langer uit dan algemeen wordt aangenomen.
De meeste defecten zijn te wijten aan verlopen weerstanden en lekkende condensatoren. Als die zijn vervangen blijken de buizen die al "40 speeljaren" meegaan net zo goed te presteren als een nieuwe buis.
De buizen worden niet - zoals in kleuren-tv's vaak het geval was - tot het uiterste belast. De slijtage is daardoor geringer.
Ik heb de originele buizen uit een radio van 50 jaar oud wel eens op de buizentester gemeten. Met minder dan 50% van de oorspronkelijke emissie is geen verschil merkbaar tussen de oude en een nieuwe (new old stock).
Ik heb nog een foto van de bewuste teerknollen en hoe ik die vervangen heb.
Radio speelt weer als een tierelier. Ik heb heel wat moeten vervangen om hem weer goed spelend te krijgen, waaronder ook een aantal buizen. En Yes de ECC85 deed bijna niets meer.
Deze radio heeft vanaf 1963 ook bijna dagelijks staan spelen. Zodoende een paar flink uitgewoonde buizen
Het reparatie verhaal heb ik hier staan: www.freepower.nl
In het middelste plaatje bovenste rij staan de radio's
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
VOORDAT JE HEM LANGER LAAT SPELEN! Kun je bevestigen dat de roze condensatoren echt polypropyleencondensatoren zijn en geen papiercondensatoren? Ze lijken verdacht veel op papiercondensatoren. Op de linker staat 1000VDC/400VAC maar op de rechter zie ik 250VAC, of is dat een spanning voor X/Y bedrijf en staat daar ook gewoon 1000VDC op?
P.S. Ik heb wat foto's zitten kijken op je site en nou vallen me 2 dingen op... Op de typesticker staat B6X43A/01 zo te zien wat ook beter klopt met aanschaf in 1964, en er zit nog een sticker onder. Staat daar dan soms B5X04A op en zo niet wat staat daar dan op? Philips katte wel vaker overjarige modellen of modellen voor andere merken/markten om en dat vind ik interessant.
Goedemorgen
Ik heb nog een probleem ermee.
Zodra ik de radio wat harder zet dan overheerst de bass veel waardoor het geluid ineens overstuurt word. Bij achtergrond geluid heb ik hier geen last van.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
Lees ook even mijn waarschuwing over de condensatoren (en minder belangrijk maar wel interessant de vraag naar het typenummer).
Wat Arco schrijft lijkt me het eerste om te onderzoeken. Verder de vraag of de vervorming uit beide luidsprekers ongeveer hetzelfde is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de speakerranden erg dun zijn geworden (je kunt er vaak gewoon doorheen kijken!) dan kun je ze verstevigen met bijv. Visaton LTS50.
(Bisonkit flink verdund met bisonkitverdunner/thinner kan ook, kun je met een kwastje op de randen smeren)
VOORDAT JE HEM LANGER LAAT SPELEN! Kun je bevestigen dat de roze condensatoren echt polypropyleencondensatoren zijn en geen papiercondensatoren? Ze lijken verdacht veel op papiercondensatoren. Op de linker staat 1000VDC/400VAC maar op de rechter zie ik 250VAC, of is dat een spanning voor X/Y bedrijf en staat daar ook gewoon 1000VDC op?
P.S. Ik heb wat foto's zitten kijken op je site en nou vallen me 2 dingen op... Op de typesticker staat B6X43A/01 zo te zien wat ook beter klopt met aanschaf in 1964, en er zit nog een sticker onder. Staat daar dan soms B5X04A op en zo niet wat staat daar dan op? Philips katte wel vaker overjarige modellen of modellen voor andere merken/markten om en dat vind ik interessant.
Het zijn geen papiercondensatoren. Ze komen uit oude vooraad en zijn Nos. Maar ze zijn niet heel oud. Ik denk 20 jaar o.i.d. Van te voren heb ik ze eerst gemeten. Ook op hoogspanning. Er staat op 1000V gelijk. 400V wissel En 250V wissel met een b er achter. Eerlijk gezegd weet ik niet waar die b voor staat. Als je de condensatoren goed bekijkt lijken ze meer weg te hebben van styroflex waarbij het rode label in het plastic is meegegoten.
Zou een goede nieuwe papiercondensat zo slecht zijn? De orginele zijn ook bijna 60 jaar meegegaan. En Nos papiercondensatoren zou ik inderdaad liever niet gebruiken. De kans dat ze vocht hebben aangetrokken in al die jaren is natuurlijk ertg groot.
De radio is zo ver ik weet een B6X43A/01. En dat klopt ook met de schema's. Aan de voorkant zit rechts een groen stereo lampje. En links en rechts twee potmeters voor de hoge en lage klankkleur regeling. Dat werkt overigens alleen als geen van de modesta, parola enz toetsen is ingedrukt.
Plano's zoals deze met een groen lampje en de toonregelpotmeters en blank hout "dus niet bekleed" zie je om een of andere reden niet veel. Degene die wel eens ergens zie zijn altijd anders.
Er zitten inderdaad twee stickers op. Heb geprobeerd de de onderste te lezen maar dat lukte niet. Dan moet ik de plakker stukmaken en dan kun je het nog niet lezen. Dus dat heb ik maar laten zitten. Dus of hij is omgecat? Geen idee.
Arco
Special Member
De 'beklede' plano's (zoals de B5X04A, B6X04A, B5X12A, B6X12A, en B5X84A) waren toch echt wel uitzonderingen.
Meeste waren 'blank hout' (als je gefineerd spaanplaat zo mag noemen...), zoals de B6X23A/43A
Stereo lampje was inderdaad meestal rood, kan zijn dat het voor sommige landen groen was. (of ze hadden die glaasjes gewoon over...
)
Dat 'bekleedsel' (Suwide) is trouwens nog steeds te koop:
[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
@Arco: Suwide. Interessant! Wist ik niet en ga ik onthouden.
Op 5 juni 2017 22:39:58 schreef Ex-fietser:
[...]Het zijn geen papiercondensatoren. Ze komen uit oude vooraad en zijn Nos. Maar ze zijn niet heel oud. Ik denk 20 jaar o.i.d. Van te voren heb ik ze eerst gemeten. Ook op hoogspanning. Er staat op 1000V gelijk. 400V wissel En 250V wissel met een b er achter. Eerlijk gezegd weet ik niet waar die b voor staat. Als je de condensatoren goed bekijkt lijken ze meer weg te hebben van styroflex waarbij het rode label in het plastic is meegegoten.
Ik verwacht dat die 250V-aanduiding is voor gebruik aan de netspanning (X of Y klasse heet dat tegenwoordig).
Wat voor merk en type staat erop? Ze zijn m.i. te oud om volledig polypropyleen te zijn maar ik ben erg benieuwd wat ze wel zijn. Van styroflex weet ik even niet of ze zo hoog in spanning gingen, maar dat zou opzich wel goed moeten gaan dan. Polyester idem, kan alleen iets slechter tegen snel stijgende spanningen (dV/dt). Kan ook nog mixed dielectric (papier/polypropyleen) zijn en dan gaat het een hele tijd goed zolang je ze niet zwaar belast (zoals in een televisie, waar ook die vaak stuk gaan).
Afhankelijk van de fysieke opbouw zal bij een mixed dielectric condensator de capaciteit stijgen en de doorslagspanning afnemen als het papier veroudert, maar hij zal minder snel lekstroom vertonen.
Als ze gedurende minuten op 1000V volledig lekvrij zijn dan zal het misschien loslopen, maar ik zeg bij die dingen altijd "better safe than sorry".
Zou een goede nieuwe papiercondensat zo slecht zijn? De orginele zijn ook bijna 60 jaar meegegaan. En Nos papiercondensatoren zou ik inderdaad liever niet gebruiken. De kans dat ze vocht hebben aangetrokken in al die jaren is natuurlijk ertg groot.
Je hebt papiercondensatoren en papiercondensatoren en de vuistregel is dat je er met een boog omheenloopt als er alternatieven zijn. De originele teerknollen horen zelfs nog tot de relatief goede in hun soort (de vooroorlogse schijnen zelfs nog wat beter te zijn geweest) en het dagelijks spelen heeft wel geholpen om ze in enigszins redelijke staat te houden (hoe lang dat gat er al inzat weten we natuurlijk niet).
In dit soort consumer grade spul bestaan er eenvoudigweg géén goede nieuwe. Een Kemet (=Evox=RIFA) PME gaat vaak maar tussen de 5 en 25 jaar mee (vanaf fabricage, niet vanaf ingebruikname), een Wima MP3 misschien een paar jaar langer. Hangt behalve van electrische belasting en klimaat ook nog af van hoe voorzichtig je ermee bent, ze zijn door hun constructie mechanisch zwak.
Goede papiercondensatoren kun je zoeken in een paar prijsklasses hoger, duur papier in degelijke olie in een blikken bus die dichtgesoldeerd is of eventueel een rubberen seal heeft. Dan heb je het over een prijsklasse waarin het niet loont om een 2n2 1kV voor normale toepassingen te maken omdat die veel goedkoper in polypropyleen kan worden uitgevoerd en dan betere electrische eigenschappen heeft of in keramiek en dan iets andere maar ook prima electrische eigenschappen heeft.
De radio is zo ver ik weet een B6X43A/01. En dat klopt ook met de schema's.
[..]
Er zitten inderdaad twee stickers op. Heb geprobeerd de de onderste te lezen maar dat lukte niet. Dan moet ik de plakker stukmaken en dan kun je het nog niet lezen. Dus dat heb ik maar laten zitten. Dus of hij is omgecat? Geen idee.
Hij is absoluut zeker omgekat (definitie: de onderste en bovenste sticker zijn verschillend). De reden dat ik aan een B5X04A dacht was omdat dat in de kop van het topic staat, maar het meest waarschijnlijk is dat hij van een overeenkomstig model van 1 tot 3 jaar vóór 1964 is omgekat of van een model met een ander merk. Er zijn nog een paar andere mogelijkheden; ik heb ook wel eens gezien dat alleen het serienummer en/of het opgenomen vermogen veranderd waren. Een voorbeeld van omkatten naar een ander model is een B7X43A (modeljaar 1964) waarin ik een in 1963 gefabriceerd chassis van een B7X14A (modeljaar 1961) aantrof. Daar kwam ik achter door de sticker af te weken/stomen, maar dat is wel iets dat je moet oefenen (op postzegels bijvoorbeeld
) dus dat ga ik niet van je vragen.
Het serienummer is 34793.
En als ik de tape ingang gebruik heb ik geen last van de overheersende bass.
maartenbakker
Golden Member
@Elektroboy21: Sorry voor de verwarring/topickaap... Ik zat te reageren op de reparatie van Ex-fietser aan zijn toestel, dacht door de formulering van zijn eerste bericht even dat het om het reparatieverslag van dit topic ging. Hopelijk heb jij ook wat aan mijn toelichting over condensatoren.
Mag ik gewoon de condensators bij de eindtrafos weglaten zodat ik er later andere in zet. Waarvoor zijn die eigenlijm?
Arco
Special Member
Als ze niet kapot zijn zou ik ze gewoon laten zitten tot je nieuwe hebt. (hebben wat invloed op hoge tonen, maar niet op bas)
Mijn ervaring met Plano's is dat de teer C's op de uitgangstrafo's zelden defect gaan.
Dit in tegenstelling tot dezelfde C's bij oudere toestellen!
Als je bang bent voor het doorslaan van je nieuwe C's kun je in de anodeleidingen zekeringetjes opnemen van 63mA of 100mA snel ofzo.
Weglaten? Ze zijn van belang voor de ontkoppeling van de eindtrap. Soms kan het, soms gaat de boel keihard oscilleren en dat kan ook op een onhoorbare frequentie zijn. Dat zou voor schade kunnen zorgen.
De overheersende bas bij FM radio is normaal. Het boemt en bonkt de tent uit, vanwege de audioprocessing die er tegenwoordig wordt toegepast. Iedere B6x die ik heb gehad, had dat 'probleem'. Op de bandrecorderingang totaal geen problemen.
Als het een B6x toestel is, kun je de toonregelknoppen uitzetten (twee knoppen half indrukken zodat ze terugspringen) en dan met de toonregelaars het geluid naar smaak maken.
Voordat je aan de speakers gaat knutselen met kit, meet dan eerst de resonantiefrequentie daar even van. Anders krik je die door goedbedoelde reparaties op naar bijvoorbeeld 100hz en dan heb je helemaal een discogeluid 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]
Arco
Special Member
Anders krik je die door goedbedoelde reparaties op naar bijvoorbeeld 100hz
Op zich zou dat niet verkeerd zijn; resonantiefrequentie van de AD3700M is 90Hz...