Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een oude kristal pickup heeft meestal weinig dynamiek. Als je tape ingang gebruikt met een signaal met bas erin, krijg je hetzelfde probleem.
De speakerranden zijn nu eenmaal 'op', je kom er zo doorheen schijnen op de foto. (foto is niet erg duidelijk, maar het lijkt zo in ieder geval)
Dat betekent dat bij bas/lage tonen de conus veel te ver uitslaat en vastloopt. De spider is meestal nog wel in orde.
(conusrand kun je ook met een vinger erover testen. Moet bij lichte druk stevig aanvoelen, niet zacht en meegevend)
Er kan natuurlijk nog wel een uitgedroogd elkootje of verlopen weerstand in zitten die de boel verergert op FM stand.
Ik heb totaal meer als 100 plano's onder handen gehad, en nog nooit een die te veel bas had, eerder zou je wat meer willen.
De twee AD3800AM's die ik als test van foamranden had voorzien zitten in een B7X43A die ik regelmatig gebruik. (de randen waren te ver heen voor reparatie)
Daarmee kun je echt het volume bijna helemaal openzetten zonder vastlopen en een fantastisch geluid. (frequentiegebied is wel wat verschoven)
Dit is alleen aan te raden als de speakerranden helemaal niet meer te redden zijn, wat maar zelden voorkomt. (de AD3700 is ook nogal klein voor zo'n operatie)
[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]
Hallo Arco,
Vorige maand had ik een Siera SA8113A om te herstellen, dit chassis is hetzelfde als de Philips B5X42A. Het probleem was enkel dat het pu-motortje vastgelopen was. Het viel viel me echter op dat op FM weer die vervormde bassen te horen waren.
Ik heb toen een FM-tuner (Marantz) aangesloten op de tape-ingang en dat geluid had geen last van die vervormde bassen.
Er is dus ergens "iets" in de FM-ontvanger van de radio die die vervormde bassen veroorzaakt, de elko in de discriminator was het niet en ook de spoel iets bijregelen hielp niet.
Om dan niet teveel tijd te verspillen heb ik het gewoon opgelost door dat condensatortje in de schakeling op te nemen.
Ik heb hier nog ergens een B7X43A staan dacht ik, binnenkort eens horen hoe die het doet en dan eens zien of ik het kan oplossen door de luidsprekerranden te verstevigen.
Groeten
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De testspeakers in een B7X43A. Was eigenlijk als test, maar klonk zo goed dat ze er nu nog inzitten... 
(moest wel de opening wat afschuinen, anders liep de nieuwe rand daar tegenaan)

Heeft de vervorming niet te maken met het verschil in moduleren tussen nu en vroeger. De Optimods staan zwaar op de lage tonen ingeregeld als ik sommige stations hoor in de FM band.
IK heb alleen AM radio's in de verzameling en daar hoor je ook lage tonen vervorming bij sommige stations.
Arco
Special Member
Het analoge radiosignaal (tv trouwens ook) op de kabel is vaak van bedroevende kwaliteit...
Er is veel verschil in sterkte. Mijn tuner heeft op sommige kanalen moeite met mono/stereoschakeling, en op een ander kanaal problemen met de RDS (stukken weg, enz...)