De B5x hebben de kleinere AD3700AM, die heeft 90Hz resonantie...
Vaak zijn de randen zo versleten, dat je er met een zaklantaarn zo doorheen schijnt (alsof er helemaal niets is...)

Ik heb ook wel eens (als test) een paar versleten AD3800AM's voorzien van foamranden, werkte verrassend goed. (resonantie was zelfs iets lager als de originele opgave)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/3700am_voor.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]

Maar, alhoewel er b5x04a in de topictitel vermeld is, gaat het hier om een B6x43a.

Misschien kan een mod dat even aanpassen?

Op 8 juni 2017 13:09:17 schreef Arco:
De B5x hebben de kleinere AD3700AM, die heeft 90Hz resonantie...
Vaak zijn de randen zo versleten, dat je er met een zaklantaarn zo doorheen schijnt (alsof er helemaal niets is...)

Ik heb ook wel eens (als test) een paar versleten AD3800AM's voorzien van foamranden, werkte verrassend goed. (resonantie was zelfs iets lager als de originele opgave)

[afbeelding]

Gegevens van Plano en andere speakers van ome Flip.mss nuttig voor plano fans.

Op 8 juni 2017 12:46:23 schreef murphy:
[...]

Ik heb dat ook al met enkele radio's gedaan en zet hiervoor eenvoudig een extra condensatortje in de signaalleiding van de FM:

[bijlage]

Groeten...

Waar kan ik deze plaatsen?
Ik heb alleen nog een 2.7 uf condensator

Verder heb ik ff een foto van de defecte elco bijgevoegd.

Condensator komt op plaats zoals eerder in schema aangegeven.
Niet dat het een goede oplossing is. Ik heb nog nooit een plano met teveel bas gehad, eerder te weinig. Controleer eerst de speakers eens.
Een goede AD3700/3800 kan heel veel hebben voordat 'ie gaat vervormen.

Ik kan niet goed schema's lezen.
Ik heb een foto van de onderkant van de buisvoet gemaakt.
Zou jij mij willen aanwijzen op de foto waar hij moet komen murphy?

Die "defecte" elco kan je voorlopig laten zitten, die heeft niets te maken met de bassen en kan zeker geen kwaad.
Jouw foto van de "uitgang FM" is niet de signaalleiding waar ik het over had.
Die extra condensator waar ik het over had moet 2200 pF of iets in die grootorde zijn, maar zeker geen 2.7 uF !
Hij moet geplaatst worden tussen de draad die komt vanaf het knooppunt R17 - C47 en de aansluiting 19 van de derde druktoets.
Dus de draad losmaken aan aansluiing 19 van die schakelaar en daar een C van 2200 pF tussen zetten:

Foto van speakerrand .

Mag ik ook houtlijm heel erg verdunnen en met een kwastje uitsmeren op de randen.

Of de speakers vervangen voor moderne

Vervangen DOOR moderne schiet niet op bij deze. Het gaat hier om 800 ohm speakers en die zijn vrij zeldzaam. Repareren of ergens hetzelfde type tweedehands vinden zijn je enige opties. Ik denk dat houtlijm verdunnen en uitkwasten wel zou werken, maar heb zelf geen ervaring. Er is hier vast wel iemand die kan vertellen hoe en hoe dun precies.

@ledlover: De radio van Elektroboy21 is wel degelijk een B5X04A, ik raakte in de war omdat Ex-Fietser een B6X43A heeft. Ben wel nog steeds benieuwd wat hij voor condensatoren gebruikte.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]

Gewone witte houtlijm heel goed verdunnen met water en er voorzichtig dun opsmeren met kwastje kan ook.
Je kunt met een of twee laagjes beginnen, kan altijd later wat meer op.
Kijk wel eerst of het echt nodig is, of de ophanging zwak en dun is geworden...

Op 8 juni 2017 20:54:28 schreef murphy:
Die "defecte" elco kan je voorlopig laten zitten, die heeft niets te maken met de bassen en kan zeker geen kwaad.
Jouw foto van de "uitgang FM" is niet de signaalleiding waar ik het over had.
Die extra condensator waar ik het over had moet 2200 pF of iets in die grootorde zijn, maar zeker geen 2.7 uF !
Hij moet geplaatst worden tussen de draad die komt vanaf het knooppunt R17 - C47 en de aansluiting 19 van de derde druktoets.
Dus de draad losmaken aan aansluiing 19 van die schakelaar en daar een C van 2200 pF tussen zetten:

[bijlage]

Wat voor soort condensator moet ik hebben?
Hoeveel volt en met wel of geen polariteit?

MKT of MKP zal goed zijn, ceramisch liever niet in de signaalweg (Philips deed dat zelf ook wel, maar niet alle soorten zijn even geschikt en folie is altijd beter).

Ik vergat aan te geven dat de links op volgorde van voorkeur stonden.

Ik heb een condensator van 2.2nf toegevoegd en het geluid is veel beter veel mindet bass op alle zenders vooral slamfm.
Ik heb een 63v condensator gebruikt

Fijn dat het je gelukt is en je tevreden bent met het resultaat !

Groeten

Een week later en de radio werkt nog steeds perfect met de condensator mod.

Als je er maar tevreden mee bent... :)
('t Is niet mijn idee van oplossen. Ik repareer liever de speakers om het probleem zelf op te lossen, dan heb je weer fatsoenlijk geluid met bas...)

Op 21 juni 2017 22:21:28 schreef Arco:
Als je er maar tevreden mee bent... :)
('t Is niet mijn idee van oplossen. Ik repareer liever de speakers om het probleem zelf op te lossen, dan heb je weer fatsoenlijk geluid met bas...)

Hoi Arco ... ik weet dat je denkt dat het aan de luidsprekers ligt maar leg me dan eens uit waarom de radio wel goed speelt bij het aansluiten van een grammofoon.

Groeten

Een oude kristal pickup heeft meestal weinig dynamiek. Als je tape ingang gebruikt met een signaal met bas erin, krijg je hetzelfde probleem.

De speakerranden zijn nu eenmaal 'op', je kom er zo doorheen schijnen op de foto. (foto is niet erg duidelijk, maar het lijkt zo in ieder geval)
Dat betekent dat bij bas/lage tonen de conus veel te ver uitslaat en vastloopt. De spider is meestal nog wel in orde.
(conusrand kun je ook met een vinger erover testen. Moet bij lichte druk stevig aanvoelen, niet zacht en meegevend)

Er kan natuurlijk nog wel een uitgedroogd elkootje of verlopen weerstand in zitten die de boel verergert op FM stand.
Ik heb totaal meer als 100 plano's onder handen gehad, en nog nooit een die te veel bas had, eerder zou je wat meer willen.

De twee AD3800AM's die ik als test van foamranden had voorzien zitten in een B7X43A die ik regelmatig gebruik. (de randen waren te ver heen voor reparatie)
Daarmee kun je echt het volume bijna helemaal openzetten zonder vastlopen en een fantastisch geluid. (frequentiegebied is wel wat verschoven)
Dit is alleen aan te raden als de speakerranden helemaal niet meer te redden zijn, wat maar zelden voorkomt. (de AD3700 is ook nogal klein voor zo'n operatie)

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]

Hallo Arco,

Vorige maand had ik een Siera SA8113A om te herstellen, dit chassis is hetzelfde als de Philips B5X42A. Het probleem was enkel dat het pu-motortje vastgelopen was. Het viel viel me echter op dat op FM weer die vervormde bassen te horen waren.
Ik heb toen een FM-tuner (Marantz) aangesloten op de tape-ingang en dat geluid had geen last van die vervormde bassen.
Er is dus ergens "iets" in de FM-ontvanger van de radio die die vervormde bassen veroorzaakt, de elko in de discriminator was het niet en ook de spoel iets bijregelen hielp niet.
Om dan niet teveel tijd te verspillen heb ik het gewoon opgelost door dat condensatortje in de schakeling op te nemen.
Ik heb hier nog ergens een B7X43A staan dacht ik, binnenkort eens horen hoe die het doet en dan eens zien of ik het kan oplossen door de luidsprekerranden te verstevigen.

Groeten

De testspeakers in een B7X43A. Was eigenlijk als test, maar klonk zo goed dat ze er nu nog inzitten... :)
(moest wel de opening wat afschuinen, anders liep de nieuwe rand daar tegenaan)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/b7x43a.jpg

Heeft de vervorming niet te maken met het verschil in moduleren tussen nu en vroeger. De Optimods staan zwaar op de lage tonen ingeregeld als ik sommige stations hoor in de FM band.
IK heb alleen AM radio's in de verzameling en daar hoor je ook lage tonen vervorming bij sommige stations.

Het analoge radiosignaal (tv trouwens ook) op de kabel is vaak van bedroevende kwaliteit...
Er is veel verschil in sterkte. Mijn tuner heeft op sommige kanalen moeite met mono/stereoschakeling, en op een ander kanaal problemen met de RDS (stukken weg, enz...)