Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 11 januari 2005 18:51:04 schreef ledfreak:
[...]

ja meestal wel maar das het nadeel kunnen ook meerdere exposures zijn over elkaar heen
ik moet het altijd ff in het echt gezien hebben

Betaal jij mijn vliegtuigticket :p ;)

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 11 januari 2005 18:52:35 schreef Blue-Bora:
[...]

Betaal jij mijn vliegtuigticket :p ;)

uhhh nee lol maar goed wat ga je dr eigenlijk mee doen want zolang je niet van plan bent hele serieuze shows dr mee te geven is 200 mw overkill en zonde van het extra geld

Op 11 januari 2005 19:00:42 schreef ledfreak:
[...]

uhhh nee lol maar goed wat ga je dr eigenlijk mee doen want zolang je niet van plan bent hele serieuze shows dr mee te geven is 200 mw overkill en zonde van het extra geld

Ik zou idd een defitge set scanners kopen,maar ik weet totaal niks van die dingen.

En een kant en klare set met closed-loop scanners bestaat niet zeker?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 11 januari 2005 19:04:24 schreef Blue-Bora:
[...]

Ik zou idd een defitge set scanners kopen,maar ik weet totaal niks van die dingen.

En een kant en klare set met closed-loop scanners bestaat niet zeker?

Dat bestaat wel maar daar moet je ook ff de knaken voor neer leggen. Persoonlijk zou ik dat eerst doen en dan pas de laser upgraden.

Op 11 januari 2005 19:04:24 schreef Blue-Bora:
[...]

Ik zou idd een defitge set scanners kopen,maar ik weet totaal niks van die dingen.

En een kant en klare set met closed-loop scanners bestaat niet zeker?

jawel hoor zekers wel
koop je toch een setje widemove scanners en bijbehorende controller en software dan ben je klaar

http://www.medialas.de/brochures/widemovext2005.pdf
en de usb controller en beamen maar

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 11 januari 2005 19:20:18

Op 11 januari 2005 19:15:17 schreef ledfreak:
[...]

jawel hoor zekers wel
koop je toch een setje widemove scanners en bijbehorende controller en software dan ben je klaar

http://www.medialas.de/brochures/widemovext2005.pdf
en de usb controller en beamen maar

Dan ga ik dat bestellen denk ik één van de dagen.
Maar dan heb ik nog geen software zeker?Ofwel ?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 11 januari 2005 19:33:52 schreef Blue-Bora:
[...]

Dan ga ik dat bestellen denk ik één van de dagen.
Maar dan heb ik nog geen software zeker?Ofwel ?

ik weet niet of die dr bij zit voorheen had je altijd laser painter live van medialass maar weet niet of ze deze nog hebben

Hallo mensen,

Ik heb een tijdje terug een laser gekocht. Het is een HeNe laser 5mW class 3b. Nu zou ik hier graag een voeding voor maken maar ik weet niet goed hoe. Ik heb flink gegoogled en kan een hoop schema's vinden maar daar is vaak weinig bij vermeld. Want ik zal ook wel rekening moeten houden met de 1 of andere start spanning en dergelijke?
Heeft iemand een schema van een goed werkende voeding voor een 5mW HeNe type?
Alvast bedankt!

Jeroen

In de laserfaq staan meerdere bruikbare ontwerpen. :)

Binnenkort ga ik waarschijnlijk ook zoiets bouwen voor een wat grotere buis, 20 mW. Ben van plan daar twee lijneindtrafo's parrallel voor te gebruiken.

Is een 5mW laser uberhaupt een beetje de moeite waard? Is dat duidelijk feller dan zo'n laserpointer?
En wat wil dat class IIIb zeggen? Wat is het verschil tussen een class IIIb en IIIa?
En hoe kom ik aan die 10KV ontsteekspanning? Zit dat in die schema's ingebouwd? Ik heb totaal geen ervaring met lasers maar kon mezelf niet inhouden toen ik deze zag. Wou er al lang 1 hebben. Hij heeft zo'n zelfde soort stekker aan een draad zitten als die gele van ebay.

Op 12 januari 2005 19:23:27 schreef ·°*teslaman*°·:
Is een 5mW laser uberhaupt een beetje de moeite waard? Is dat duidelijk feller dan zo'n laserpointer?
En wat wil dat class IIIb zeggen? Wat is het verschil tussen een class IIIb en IIIa?
En hoe kom ik aan die 10KV ontsteekspanning? Zit dat in die schema's ingebouwd? Ik heb totaal geen ervaring met lasers maar kon mezelf niet inhouden toen ik deze zag. Wou er al lang 1 hebben. Hij heeft zo'n zelfde soort stekker aan een draad zitten als die gele van ebay.

ja hij is zowiezo feller omdat ie op 632.5 nm zit ipv 650 nm zoals de meeste laser pointers en de straal kwalitijd is een stuk beter

en ja als je die schema;'s nabouwt dan komt alles goed bij de meeste schema's kom je aan die 10kv door een aantal condensator ik raad je aan zoals aart ook al zij om eerst de faq over laserbuizen door te nemen

Die klassen zijn niet zo heel interressant, is echt alleen dat men gemakkelijk kan inschatten hoe gevaarlijk een laser is en welke maatregelen daar eventueel bij horen. Tot op zekere hoogte.

3b loopt van 5 mW tot 500 mW CW zichtbaar licht uit mijn hoofd, dat is zeker gevaarlijk voor ogen, mogelijk ook bij reflecties, maar niet direct voor de huid.

Maar gewoon golflengte en vermogen (eventueel apart per lijn) noemen is veel informatiever als je iets over een laser wilt vertellen :)

Ok dan zal ik eerst die FAQ wel eens ff doorlezen.
Hartelijk dank!

No prob daar zijn we voor

en nog ff nog een schematje helaas wel een voorbeeld op 115 volt maar goed beetje electro man kan dat wel aanpassen
eventueel is het ook wel aan te passen naar een 12 volt versie

http://www.eed.usv.ro/misc/mirrors/cc/circuit.pic/0175.gif

[Bericht gewijzigd door ledfreak op woensdag 12 januari 2005 19:51:28

Hey bedankt! Is deze geschikt voor 5mW?
Ik zal eens kijken tussen me trafo's of ik er ergens 1 heb liggen waar ik 1KV uit kan krijgen. Misschien een trafo van me waar 4KV of 8KV uitkomt op me regelbare voeding aangesloten.

Op 12 januari 2005 21:04:58 schreef ·°*teslaman*°·:
Hey bedankt! Is deze geschikt voor 5mW?
Ik zal eens kijken tussen me trafo's of ik er ergens 1 heb liggen waar ik 1KV uit kan krijgen. Misschien een trafo van me waar 4KV of 8KV uitkomt op me regelbare voeding aangesloten.

ja hoor deze zou tot 10 mw moeten kunnen zonder problemen

Op 12 januari 2005 21:04:58 schreef ·°*teslaman*°·:
Hey bedankt! Is deze geschikt voor 5mW?
Ik zal eens kijken tussen me trafo's of ik er ergens 1 heb liggen waar ik 1KV uit kan krijgen. Misschien een trafo van me waar 4KV of 8KV uitkomt op me regelbare voeding aangesloten.

zorg dat je de polariteit van de laser goed aansluit. Omgekeerd doet hij het wel maar gaat niet zo heel lang mee.

Bedankt voor de tips!
Dus als ik dit schema volledig zo uitvoer kan ik mijn 5mW laser daar zonder problemen op aan sluiten? Ik hoef niks van een stroombegrenzings weerstand in te voegen ofzo?
En hoe weet ik wat + en wat - is? Heeft dat te maken met de lengte van die pootjes van die stekker? Zelfde als bij LED's en elco's?

Op 12 januari 2005 23:08:39 schreef ·°*teslaman*°·:
Bedankt voor de tips!
Dus als ik dit schema volledig zo uitvoer kan ik mijn 5mW laser daar zonder problemen op aan sluiten? Ik hoef niks van een stroombegrenzings weerstand in te voegen ofzo?
En hoe weet ik wat + en wat - is? Heeft dat te maken met de lengte van die pootjes van die stekker? Zelfde als bij LED's en elco's?

jawel tussen de laser en de voeding moet wel een begrensings weerstand (balast weerstand) en de voorkant van de laser daar zit de plus aansluiting

Ik weet nie cker of je bij mij echt van een voorkant kan spreken. Er zit een stekker aan met een lang en een kort pootje net als op die foto van die gele laser op ebay.

Op 13 januari 2005 09:18:52 schreef ·°*teslaman*°·:
Ik weet nie cker of je bij mij echt van een voorkant kan spreken. Er zit een stekker aan met een lang en een kort pootje net als op die foto van die gele laser op ebay.

ohh ok ik zou zeggen probeer het gewoon kan opzich geen kwaad als ie verkeerd om is aangesloten geeft ie wel licht alleen niet veel dus je merkt het rap zat als je hem omdraaid en hij geeft dan wel veel licht

De dikke lange is de (-) en de iets dunnere korte de (+).
Als je in de buis kunt kijken is het nog simpeler, de kathode is groot (ivm sputteren), de anode heel klein.

Ik zal de betreffende stukjes laserfaq zelf ook weer eens opzoeken, maar verkeerdom aansluiten is volgens mij -als het al werkt- vrij snel dodelijk en HeNe-lasers kennen naar ik dacht ook een optimale stroom waarbij ze hun maximale vermogen leveren.

Die balast-R zal best werken, maar een echt (stroom-) geregelt voedinkje is wel veel netter. :)
Je hebt overigens ook dan altijd iets van een balast R nodig om de weerstand weer positief te krijgen.

Ik heb bericht terug gekregen van die firma.

De power supply zou maar 80Dollar kosten.Dus das de moeite niet om zelf te zitten prutsen aan de PS van die 130mW

Ik wil hem verkopen,maar onder de 350Euro gaat hij niet weg.Das 100Euro goedkoper dan dat ik hem gekocht heb.

*edit* je mag hem uiteraard eerst testen alvorens te kopen.

Iemand interesse?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 13 januari 2005 11:57:40 schreef Blue-Bora:
Ik heb bericht terug gekregen van die firma.

De power supply zou maar 80Dollar kosten.Dus das de moeite niet om zelf te zitten prutsen aan de PS van die 130mW

Ik wil hem verkopen,maar onder de 350Euro gaat hij niet weg.Das 100Euro goedkoper dan dat ik hem gekocht heb.

*edit* je mag hem uiteraard eerst testen alvorens te kopen.

Iemand interesse?

lol dat dacht ik al ja kan nooit veel kosten die voeding

Dit topic is gesloten