Zijn die batterijen van Panasonic nu echt zo goed?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb wat problemen met Panasonic AAA batterijen

Ik heb er twee in een buitensensor van een thermometer gestopt en vier in iemands bloeddrukmeter. Beide apparaten geven na een dag al een te lage spanning aan.
Voorheen hebben beide apparaten zonder problemen gewerkt.
De thermometer sensor zal een minimale stroom gebruiken, dus die batterijen kunnen helemaal nog niet leeg zijn.
De bloeddrukmeter gebruikt maximaal 350mA tijdens het pompen en tijdens de meting 40mA (gevoed met labvoeding) op 6V.

Alle batterijen zijn vers uit de winkel en hebben als houdbaarheidsdatum 01-2023. Aan de temperatuur kan het niet liggen, die lijkt me hoog genoeg momenteel.
Ik meet nu met een crap (grote C) 1,4V op de cellen.

Is dit een verkeerd type voor het doel?
Ik ken geen andere van Panasonic.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Ik gebruik van Panasonic AA zink carbon die zijn 1.5V maar ik heb een apparaat met een klein motortje en dan is het na 1 minuut over :(
Nu dacht ik in eerste instantie dat het apparaatje meer stroom is gaan gebruiken maar...
Als je de oude batterijen meet (belast) zijn ze dan echt leeg?
In mijn foto toestel is de batterij monitor verlopen (stuk) geeft met volle batterijen leeg aan lens gaat niet open een net iets hogere spanning uit de voeding 3.3V i.p.v. 3V en alles is in orde.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Geen idee, maar de oude batterijen waren echt leeg
't Zou ook wel een erg groot toeval zijn als beide apparaten vrijwel tegelijkertijd het zelfde euvel vertonen.
Overigens doet de temp.-sensor het weer met een ander merk (Aldi)batterij.
Voor de bloeddrukmeter heb ik er niet genoeg in huis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

En waren de nieuwe batterijen zo uit de verpakking?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

@electron920: Zink-kool is natuurlijk ook het goedkoopste wat er is. Die panasonic kosten 99 cent per 12, kun je ook niet veel verwachten... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ja, splinterniew :( Heb alleen geen bon meer.

Die alkaline Panasonics kosten overigens ook maar 25ct/st.

Ik wil gewoon een betrouwbare batterij, voor dingen, die of lang achter elkaar gevoed moeten worden (temp-sensor) of incidenteel gebruikt worden (bloeddrukmeer).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 27 juni 2017 17:28:47 (44%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 27 juni 2017 16:32:12 schreef Arco:
Die panasonic kosten 99 cent per 12

Waar zijn die te koop?

Arco

Special Member

Action. (weet niet of 't een aanbieding was...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb deze eens gekocht van panasonic, in een doosje van 20 ofzo.
https://www.bhphotovideo.com/images/images2500x2500/panasonic_pan12aa_aa_1_5v_alkaline_battery_1073512.jpg

heb er zo eentje in een klokje gestoken, 6maand later leeg. vervangen, 4-5maand later leeg. voorheen werkte dat klokje 2-3jaar met een goedkope batterij. vind die panasonics niet zo goed. heb er dan een serie gehad van die witte uit de colruyt, best tevreden van. nu heb ik ervan top craft uit de aldi

ik heb eerder de neiging panasonic aan kant te laten liggen nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 juni 2017 17:26:23 schreef fcapri:
[....]

ik heb eerder de neiging panasonic aan kant te laten liggen nu

En dat terwijl ze "made in Belgium" zijn....! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

De zink-kool cellen van Panasonic doen inderdaad niet veel...:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die Ebola's vallen me ook tegen als ik dat grafiekje zo zie, alleen alkaline power en pro power doen het nog een beetje gemiddeld. Ik heb inmiddels ook al een paar Topcraften uit België zien lekken, wel onder slechte omstandigheden maar toch.

Jammer dat GP hier zo slecht te koop is, vroeger toen Nedis die dingen nog had, kocht ik ze vaak.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 juni 2017 18:13:08 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat om de batterij, die roodgekleurd is in de grafiek.

Op valt trouwens op, dat het verguisde Dure(a)cell er veel beter uitkomt. Maakt niet veel uit, maar toch.

Waar komt die grafiek vandaan?

Het gaat mij alleen meer om de levensduur (dus een combi van capaciteit, zelfontlading en recovery) bij continue laag vermogen zowel als bij incidenteel hoog vermogen (C/>10)

GP heb ik helemaal slechte ervaring mee:
GP390 (=SR390) binnen een half jaar leeg gelekt, zowel elektrisch als chemisch, in een weinig gebruikt rekenmachientje :(
Varta deed het veel beter!

Maarten, GP haal je bij de "Handyman", wat mij al achterdochtig maakt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zink-kool is voor dingen die weinig verbruiken, bijvoorbeeld een klok. Dit is zo omdat zowel de capaciteit als de zelfontlading laag is in verhouding tot Alkaline; althans zo is mij dit vroeger verteld.

Kruimel

Golden Member

Er is een grappig en informatief Youtubefilmpje over batterijcapaciteiten van bigclivedotcom. Die raadt zink-koolbatterijen af omdat ze lekken als ze leeg raken. Het zink lost op als de batterij wordt ontladen en dat leidt bijna altijd tot lekken. Ik ontdekte ook dat Duracell batterijen na een tijdje ook gaan lekken (al maken die geen zink-kool batterijen). Ik zou afraden zinkbatterijen nog te gebruiken, er is geen voordeel meer aan, misschien zijn ze een paar cent goedkoper.

@Arco, waar heb je dat gafiekje vandaan? Het lijkt er in elk geval op dat alle batterijen van dezelfde chemie grofweg dezelfde capaciteit hebben.

edit: Grafiekje is er nu wel...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 juni 2017 18:32:47 schreef Kruimel:
@Arco, waar heb je dat gafiekje vandaan? Het lijkt er in elk geval op dat alle batterijen van dezelfde chemie grofweg dezelfde capaciteit hebben.

dat is het nu ook net. met dezelfde chemie, haal je ook dezelfde capaciteit. het enige dat zou kunnen veranderen is het omhulsen of de kern (bv voor hogere stroom of lagere zelfontlading). er zijn ook geen 100den batterijfabrieken.
duracell toont dit ook altijd aan. ze beweren altijd dat ze tot 4x langer meegaan dan andere batterijen *

en onderaan staat er dan ergens:
* in vergelijking met zink-kool batterijen.

ze beweren dus niet dat ze langer meegaan dan andere merken met alkaline

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

hangt ook van het apparaat af, het ene gaat bij 1,3V al uit en het andere werkt op 1V nog.

goede alkaline batterijen kunnen meer stroom leveren als zink kool, toch komen slechte contacten in het batterijvak ook nogaleens als reden boven. meer stroom verbruik, hoge spanningsval door een gammel veertje en plap uit gaat het ding.

het kan ook goed zijn dat de batterijen van 25 cent C keuze spul zijn die daar ook voor verkocht worden door panasonic. men weet de capaciteit van een pallet batterijen, 980mah per cel is klasse A spul voor bij de bijenkorf en 340mah is C keuze voor de aldi en lidl bakken van 25 cent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ah, een Google commercial! Daar voor moeten ze nu binnenkort €2.400.000.000,- betalen >:)

Het zegt dus helemaal niets meer.

@TESTMAN:
Aldi heeft lange tijd bekend gestaan om haar goede batterijen, maar de laatste 5 jaar is het helemaal niets meer. Zelfs de capaciteit van de NiMH's is omlaag gegaan en dat was te merken ook (Bruin werd blauw).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 juni 2017 20:57:17 schreef Tidak Ada:
@TESTMAN:
Aldi heeft lange tijd bekend gestaan om haar goede batterijen, maar de laatste 5 jaar is het helemaal niets meer. Zelfs de capaciteit van de NiMH's is omlaag gegaan en dat was te merken ook (Bruin werd blauw).

Ik heb weer eens wat AAA NiMH nodig voor in mijn telefoons etc. Welke zijn tegenwoordig goed?

Tidak Ada

Golden Member

Hier zegt men dat Eneloops goed zijn.

Ikzelf heb bevredigende ervaring met laadbare Duracellen, ooit bij de Action gekocht. Klopt het dat dat een soort Enetloops zijn? Helaas verkopen ze die niet meer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Het enige wat je bij Duracell zeker weet, is dat je teveel betaalt... :)
Bij testen waren ze slechter als de Topcraft(Aldi) en Tronic(Lidl) en ook vele malen duurder...
Duracell heeft ook LSD cellen, maar eneloop is nu juist weer van Panasonic...

Ik vind die nieuwe blauwe Aldi LSD cellen niet slecht, beter als die bruine (geen LSD, en er liep nog wel eens smurrie uit)
De Tronic LSD is nog iets beter. (houdt lading langer vast, maar de Aldi heeft weer wat meer capaciteit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 27 juni 2017 21:43:05 schreef Arco:
Het enige wat je bij Duracell zeker weet, is dat je teveel betaalt... :)

True that! Enorm duur die dingen, maar eigenlijk niet (meer) beter.

Ik heb persoonlijk nu redelijke ervaringen met de nieuwe Ikea NiMH batterijen, maar ik heb hier geen zware applicaties waarin ik ze redelijkerwijs kan vergelijken. Ze verkopen de (witte) hoge capaciteit en de (bruine) LSD varianten die ik nu voortaan wil inzetten in apparaten als klokken en afstandsbedieningen ter vervanging van Alkalinecellen, die bij mij soms gaan lekken, met schade als gevolg.

https://farm5.staticflickr.com/4193/33887823443_6c20f650a8_m.jpg

Die grafiek komt van dit forum http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?344619-AAA-lithium-…

Ze hebben daar veel topics over batterijen altijd met grafieken en andere meet data.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

eneloops houden het best goed vol op de lange termijn. heb er in een labelprinter zitten die af en toe wordt gebruikt, hoef ze maar eens per 8 maanden te laden. dat is een apparaat wat met die thermische kop en transportmotor toch wel stroom trekt. ook gewone batterijen houden dat niet lang vol..

waar rook was, werkt nu iets niet meer