Review Siglent SHS-1062 geisoleerde scoopmeter

fred101

Golden Member

Ik heb hier een Siglent SHS-1062 te leen van de Eleshop. Deze heb ik zo'n week of drie gebruikt. Met RBeckers allerlei tests ermee gedaan en er een review/teardown-video en website artikel over gemaakt. Daar staan de nodige teardown fotos en de filmpjes

De scoop kreeg ik niet te leen voor de review. Ik kocht daar een Brymen BM869s en raakte toevallig aan de praat over scoopmeters omdat ik net met een Fluke bezig was en er waanzinnige bedragen voor werden betaald (zoals 1000 euro voor een (achteraf defecte) van 20 jaar oud). Toen boden ze spontaan aan om deze Siglent te sturen om eens mee te spelen.

Het is een 60 MHz portable geïsoleerde scoop. Naast scoop is het tevens een logger en multimeter.

De multimeter is geen hoogstandje. Het is meer een bonus. Wat ik wel beter vind dan de Fluke 190 serie is dat de meter bussen voorop zitten. Deze kan ook stroom meten. Het ding meet prima DC en weerstand. Was zelfs spot-on. Ook de diodetest is OK maar AC en continuity is een lachertje. Dat VAC is geen ramp, dat meet ik liever met een scoop. De doorpieper is hooguit geschikt incidenteel wat door te piepen. De reactietijd is meerdere secondes. De stroomingangen zijn "gezekerd" maar dan heb je het wel gehad.Een resetable fuse voor de 600mA ingang, een 250V/10A glaszekering die gesoldeerd zit. Echt heel erg fout. Jammer, vooral omdat het apparaat verder heel netjes in elkaar zit. De DMM is net als beide scoop kanalen totaal geisoleerd.

Het scoopdeel werkt boven verwachting. Hij triggert echt bizar goed. De kanalen zijn geïsoleerd tov elkaar. De probes idem en de bnc's op de scoop zelf hebben kunststof hulzen. Heel mooi is dat de aardring net boven de probepunt, onder een verende huls zit. Verder weinig op aan te merken. Het werkt gewoon prima.

Wat niet zo goed is, is het GUI. Er zijn twee kleurvarianten waarvan de lichte het meest bruikbaar is. De donkere is best mooi maar er te weinig contrast mbt de tekst in de menubalk.
Daarnaast rammelt het wat. Alles werkt wel en went snel maar het kan beter. Het is niet concequent. Zo heb je onder in beeld de menu balk. Daar staat dan bv ON bij een functie. Soms is dat de status, dus de functie staat aan, maar soms moet je de functie daarmee aanzetten en staat er Off wanneer hij aanstaat. Zo moet je soms na hewt kiezen van een functie keuze op pijl-rechts klikken als bevestiging en soms op de menuknop. Daar zou ik een "enter" toets in het midden tussen de pijlen voor hebben ontworpen.

De derde mode is Record. Zowel van meter als scoop. Van de week voor het eerst gebruikt en dat is toch best handig maar ik kan het nergens mee vergelijken.

Echte bugs: de trace verdwijnt na run/stop. De scoop-recorder functie ziet niet dat er een 10x probe aan hangt. In het scoop menu kan je de probe op 10x zetten maar dat wordt niet aan de recorder door gegeven. Wel prettig is dat hij zijn settings onthoud bij uitzetten. Ik zag een oudere review en daar was dat niet het geval.

De twee 250MHz geisoleerde 10x probes zijn van multi-contact Voelen heel degelijk aan.

De DMM probes hebben siliconen draad. Niks mis mee. Lage weerstand en scherp. Ik denk koper als basis want de punten zijn wat buigzaam.Er zitten krokodilklemmen bij, ik heb zo'n zelfde setje van Fluke en de Siglents doen daar niet voor onder. Hij komt met PC software, een behoorlijk manual, USB kabel en lader. De accu is 5000mAh. Het deksel zit, net als de hele achterkant met schroeven in metalen inserts vast.

De boel is goed afgeschermd. We konden geen EMI storing meten.

Overzicht van de binnenkant:

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Dank je wel voor je review Fred101. Ik heb ook de uitgebreide versie op je eigen site gelezen.

Is het batterij pack makkelijk te vervangen? Daar hadden de Philips/Fluke modellen geloof ik problemen mee, met slechte batterijen.

Voor het field service werk is deze scope goed geschikt lijkt me. Zoals met alle portable scopes is hij nog wel aan de prijs voor een soortgelijk bench model. Dat is met multi meters weer andersom.

fred101

Golden Member

De batterij is volgens mij makkelijk te vervangen. Hij zit met een stekkertje in een apart vakje waarvan de deksel met twee schroefjes los kan.
Is een 5Ah, geen idee of hij kwalitatief goed is. Wat me zo opviel was dat op de multimeter zekering na alles best goed in elkaar zat. Ook best goede probes (250 MHz), siliconen meetsnoeren, goede krokodilklemmen etc

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs