Electrocutie door mobieltje in bad?

Op 16 juli 2017 22:06:17 schreef maartenbakker:
In de tijd van mechanische kostentellers moet de lijn toch echt zwevend geweest zijn of symmetrisch met een wat hogere impedantie aan aarde geknoopt, anders zou je er nooit kostenpulsen overheen kunnen krijgen of toch niet zonder dat je ze tijdens het gesprek hoorde.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de spanningssoorten. Voor wisselspanningen is de lijn symmetrisch t.o.v. aarde, voor gelijkspanning niet. De kostentellerpulsen waren wisselspanning. Overigens denk ik ook niet dat de a-draad hard aan aarde ligt, daar zit inderdaad nog een trafowikkeling tussen.

Anoniem

Gdvr wat voor elektronici zijn jullie eigenlijk?
In plaats van oeverloos te zitten over en weer tokkelen, kom vanachter die PC en steek nog eens het licht aan in je werkplaats. Veeg het stof van je multimeter en doe zelf de proef. Dan kom je misschien tot andere inzichten.
Ik heb net mijn leven voor jullie geriskeerd en mijn zware regelbare voeding aangezet op 48V. :-)
Vingers natgemaakt met speeksel en hard op de bananenfiches geduwd kom ik aan 1schamele mA.
Met mijn vingers in een kom zoutwater gezeten, en ik haal 5 mA. Daar kun je niet aan doodgaan, je voelt het nauwelijks.
En dan zaten er niet nog allerlei beperkingen in zoals op het telefoonnet. Het 400 Ohm relais in serie in de lokale switch (centrale) en de weerstand van het kabeltraject die kan oplopen tot 900 Ohm om er twee te noemen. Ik heb enkel de stroombegrenzing van de voeding ingesteld op 100 mA. Dat ding kan 10A leveren. Je weet maar nooit hé :-)Als je er niks van afweet ben je maar beter voorzichtig. :-)

Arco

Special Member

Als er een nieuwe kabel gelegd wordt staat er geen spanning op.

Ja, dat lijkt me logisch... :)
Maar dan doet het er ook niet toe of het een telefoonkabel of een hoogspanningskabel is...

Als een kabel door werken doorgerukt wordt ook niet, want dan zijn alle klanten op die kabel zo al buiten dienst.

Nog meer onzin. Waarom zou de spanning op de telefoonlijn dat verdwijnen?
Er zijn twee mogelijkheden: sluiting (centrale ziet dat als 'offhook'), of open lijn (centrale ziet dat als 'onhook'). Er blijft gewoon spanning op de lijnen staan.
Nogmaals: liever geen onzin uitkramen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juli 2017 23:04:18 schreef grotedikken:
Met mijn vingers in een kom zoutwater gezeten, en ik haal 5 mA. Daar kun je niet aan doodgaan, je voelt het nauwelijks.

Ik neem aan dat het gelijkstroom was. Bij wisselstroom zit je met 5 mA toch wel aan de grens van wat nog gezond is. Dat een aardlekschakelaar op 30 mA staat wil nog niet zeggen dat 30 mA veilig is. Dat is het alleen maar omdat die aardlekschakelaar razendsnel afschakelt.

Anoniem

Op 16 juli 2017 23:14:33 schreef Arco:
[...]

[...]
Nog meer onzin. Waarom zou de spanning op de telefoonlijn dat verdwijnen?
Er zijn twee mogelijkheden: sluiting (centrale ziet dat als 'offhook'), of open lijn (centrale ziet dat als 'onhook'). Er blijft gewoon spanning op de lijnen staan.
Nogmaals: liever geen onzin uitkramen...

Misschien omdat werkzaamheden om de straat open te breken voor een reparatie gepland worden en dat iemand zo slim is om de kabel in de lokale switch stroomloos te zetten. Geen overbodige luxe, want bij Proximus hebben de werknemers een overlijdensvergoeding. En zoveel doden kan de sociale dienst niet trekken. Dat zou het Sinterklaasfeest in gedrang brengen :-):-)

Euh, in plaats van steeds harder "onzin" te schreeuwen terwijl je er zelf voortdurend uitkraamt zou je je standpunt met valabele argumenten kunnen verdedigen.

Confucius zei overigens: "Duizend beledigingen hebben nog nooit één zijden hemd gescheurd".

Arco

Special Member

Confucius heeft geen telefooncentrales en kabelnetwerken gebouwd, ik wel... :)
Telefoonkabels worden zelden afgestopt voor werkzaamheden, dat zou onnodig veel onbereikbare klanten geven.
Let wel dat er 900 (Nederland) tot 2000 (Belgie) abonnees op een (koper)kabel kunnen zitten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik kan me herinneren dat de telefooncentrale op een vorige baan boven die kast een aardrail had zitten, waar voornamelijk rode draden op aangesloten zaten, alsook de aarde van de dikke loodkabel waar het isra op binnenkwam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 16 juli 2017 23:21:39 schreef KlaasZ:
[...]Ik neem aan dat het gelijkstroom was. Bij wisselstroom zit je met 5 mA toch wel aan de grens van wat nog gezond is. Dat een aardlekschakelaar op 30 mA staat wil nog niet zeggen dat 30 mA veilig is. Dat is het alleen maar omdat die aardlekschakelaar razendsnel afschakelt.

Nee, je mist een nulletje. Wisselstroom kan hartritmestoornissen opwekken, de veilige grens wordt rond de 50 mA gelegd. Of je ergens dood aan gaat is natuurlijk een rekbaar begrip. Daarom heeft men voor bepaalde zaken de term LD50 ingevoerd. Dat is de hoeveelheid van een schadelijk iets waarbij 50% van de proefdieren overlijdt. Om de berekening naar mensen toe te maken zal men wel benaderen via dierproeven en extrapoleren. Al is het bij sommige dictatoriale regimes in een niet al te lang verleden anders geweest.
Maar bij gelijkstroom worden pas waarden die de 100mA een stuk overschrijden als gevaarlijk beschouwd.
Met de 5mA die ik in extreem ongunstige omstandigheden weet aan die 48V te onttrekken ben je er lang niet.

Anoniem

Op 16 juli 2017 23:30:09 schreef Arco:
Confucius heeft geen telefooncentrales en kabelnetwerken gebouwd, ik wel... :)
Telefoonkabels worden zelden afgestopt voor werkzaamheden, dat zou onnodig veel onbereikbare klanten geven.

Het argument van die onbereikbare klanten lijkt een beetje zwak als de kabel toch al in 2 getrokken is.
En waarom zou men de spanning niet afzetten? Omdat het risico nihil is natuurlijk, anders zouden er wel duidelijke instructies rond gegeven worden. De grote telecom bedrijven hebben een goed uitgebouwde medische preventiedienst.

Op 16 juli 2017 22:06:17 schreef maartenbakker:

In de tijd van mechanische kostentellers moet de lijn toch echt zwevend geweest zijn of symmetrisch met een wat hogere impedantie aan aarde geknoopt, anders zou je er nooit kostenpulsen overheen kunnen krijgen of toch niet zonder dat je ze tijdens het gesprek hoorde.

De kostenpuls (60 Volt, 50 Hz) werd op de lijn gesuperponeerd door middel van een trafo met drie gelijke wikkelingen. Wikkeling 1 en 2 stonden in serie met de a en de b draad. Op wikkeling drie kwam de telpuls. Zodoende werd de telpuls als common mode signaal tov aarde op de a en b draad gezet. De spraaksignalen werden niet beïnvloed want die stonden symetrisch op de lijn. Het had geen invloed op de DC spanningen op de lijn. Eén kant van de 60 of 48 Volt voeding bleef aan aarde.

Op 17 juli 2017 00:12:00 schreef grotedikken:
[...]Het argument van die onbereikbare klanten lijkt een beetje zwak als de kabel toch al in 2 getrokken is.
En waarom zou men de spanning niet afzetten?

Bij de klassieke electromechanische centrales kon dat helemaal niet. Je kon niet selectief de spanning van één kabel afhalen, Je zou dan op de hoofdverdeler alle aderparen van die kabel moeten losmemen of de hele centrale moeten uitschakelen. Onzin.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op maandag 17 juli 2017 00:33:10 (23%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Arco

Special Member

Het argument van die onbereikbare klanten lijkt een beetje zwak als de kabel toch al in 2 getrokken is.

Vaak zijn kabels alleen beschadigd, niet door.
Als de kabel wel door is, wordt ook meestal niet afgestopt, omdat ieder hersteld aderpaar dan weer een blije abonnee oplevert...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juli 2017 23:56:26 schreef grotedikken:
Nee, je mist een nulletje. Wisselstroom kan hartritmestoornissen opwekken, de veilige grens wordt rond de 50 mA gelegd.

Ik mis geen nulletje. Heb ooit een tabelletje gezien met daarin de effecten van 50 Hz stroom. En daarin werd 5 mA genoemd als: kan dodelijk zijn. Dus niet: je gaat er gegarandeerd dood aan, maar het kan, in bepaalde omstandigheden.

joopv

Golden Member

Wellicht interessant leesvoer...

evdweele

Overleden

De voorwaarden die PTT in 1972 aan apparatuur van derden stelde om op het telefoonnet te mogen aansluiten. (klik)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Op 17 juli 2017 10:21:40 schreef joopv:
Wellicht interessant leesvoer...

Zeer interessant.
Telefonie is niet echt mijn domein en dit toont in detail hoe het werkt. Kan nog van pas komen.Thnx.

Ik moet Roetzen gelijk geven. Bij de meeste herstellingen zal de kabel niet stroomloos gezet worden.
Maar dat lijkt me ook niet nodig.
Hier ben ik dus in de hitte van de discussie wat uit de bocht gegaan, maar dat neemt niet weg dat 80% van mijn argumenten overeind blijft, de meest relevante.

Dit deel van de discussie ging over: Kun je dood gaan aan 48V? Ik heb zoals reeds vermeld de proef gedaan in de meest ongunstige omstandigheden, met natte handen en zoutwater, en geen seriele weerstanden die in een telefoonnet wel degelijk aanwezig zijn. Ik slaag er niet in om een stroom door mijn beide handen te krijgen die ook maar in de verste verten als gevaarlijk kan beschouwd worden. Het enige wat ik niet geprobeerd heb is twee gaatjes in mijn huid prikken en daar de draden insteken. :-)
Ik meen dat hiermee overduidelijk bewezen is dat het verhaaltje over de dode telefoontechnici naar het rijk der fabelen kan verwezen worden.
Het staat iedereen vrij deze simpele proef thuis te herhalen. Als iemand tot een andere conclusie komt, dan hoor ik het graag. Maar kom alsjeblief niet af met fabel nr 2, dat er mensen zijn die hypergevoelig zijn voor stroom. Wan dan zijn we weer vertrokken voor een paar honderd posts.

Arco

Special Member

Op 17 juli 2017 14:07:04 schreef grotedikken:
Telefonie is niet echt mijn domein...

Dát hadden we al gemerkt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Bij voetbal worden spelers die voortdurend op de man spelen ipv op de bal aan de zijlijn gezet. :-)
Als jij beweert dat er doden gevallen zijn door het aanraken van 48V blijkt dat je er nog minder vanaf weet dan ik? Ik weet tenminste wat over de veiligheid van elektrische signalen. :-)
Details naast de kwestie gaan uitvergroten om gelijk te halen helpt je niet.
Ik heb de proef gedaan en de juiste conclusies getrokken. Wat ik ook probeer, ik krijg niet eens een schok. Wat heb je daar tegenin te brengen?
Als je me niet gelooft, je hebt toch ook een voeding en een universele meter ?
Nu ja, als je het licht van de zon wilt blijven ontkennen, ik, geef het op.

Op 17 juli 2017 16:28:02 schreef grotedikken:
Ik heb de proef gedaan en de juiste conclusies getrokken. Wat ik ook probeer, ik krijg niet eens een schok.

Dan heb je een dikke huid. :-)
Ik weet uit ervaring dat ik spanningen van 50 volt al onaangenaam voel kietelen. En ik heb een keer een schok gekregen van een fietsdynamo toen ik probeerde om al rijdende een losgeschoten draadje weer vast te maken.

Hubie

Special Member

Op 17 juli 2017 10:21:40 schreef joopv:
Wellicht interessant leesvoer...

Ik herkende het stukje meteen.
Het komt uit dit boekje wat ik hier nog ergens rond heb slingeren.
@FET\Later stond het ook in dit boekje. ;-) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 17 juli 2017 19:16:50 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou ja, het kómt natuurlijk eigenlijk uit Radio Bulletin juni 1987. :)
In dat boekje zal het ook wel staan, maar dat kwam later pas uit.

--
Onbelaste fietsdynamo's kunnen flink prikken; dat zijn meer stroombronnen, zoals we laatst eens uitgeplozen hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

je kunt zo een 12V accu bij beide accupolen vastpakken, maar als er op beide polen een braam zit, en die door de opperhuid steekt voel je die spanning ook wel. droge huid scheelt idd erg veel, vandaar dat je in natte toestand het snelste permanent de voicemail erop kunt krijgen, vandaar die eisen in badkamers mbt CAP en dergelijke..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 17 juli 2017 20:24:26 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Bramen hoeft niet, ik voel een accu prikken als ik met mijn onderarmen op een accupool ga liggen :) De huid is daar dunner? op mijn vingers voel ik met 12V niets, maar dat plekje wel .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Moet je eens aan een vol 9 Volt batterijtje likken.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Aan een batterij likken is een veel gebruikte methode om te weten of er nog prik in zit. Maar ik raad het af, want het verwoest je smaakpapillen.

Het antwoord op het gebeuren komt van ElectroBoom in een youtube filmpje.

Het meisje gebruikte een verlengkabel waarvan onopgemerkt de draden blootlagen, stom genoeg heeft ze perongeluk juist op die plek de kabel gepakt/aangeraakt.
De telefoon schijnt helemaal niet in het water gevallen te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=6Dd6_TghcE0