Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Vandaag nog 2 eurokaarten vol met printjes ontwikkeld. Nu kan mijn Fischercontroller volledig afgewerkt worden. Daarmee kunnen mijn verschillende Fischertechnik modules gestuurd worden.

https://farm5.staticflickr.com/4325/36127368095_a9e0de2009_c.jpg

Fischertechnik PCB's DSC_2364_2 by Frans, on Flickr

https://farm5.staticflickr.com/4292/35735593300_85c9cc1466_c.jpg

Reeks PCB's voor de Fischerbaan sturing DSC_2364_1 by Frans, on Flickr

Ik heb ze ondertussen op maat uitgesneden (met plaatschaar.)Nu nog boren, een beetje schuren en protectie soldeer vernis erover om daarna te bestukken. Etsen duurde 45 min, mijn vrouw doet de opkuis en maar helpt ook wat tijdens het etsen.

Oeps functie printjes vergeten bij te plaatsen:
- Motor sturing met 4 stuks TB6612 drivers = 8 motoren.
- Output connectie print voor 16 motoren
- Output connectie 2x voor 32 servo motoren.
- 13 stuks NeoPixel houder op 15x15mm (Fischer formaat)
- 1 Strip 4 Neopixels op Fischer formaat.
- 1 strip 3 neoPixels op Fischer formaat.
- 1 reflectie detector test printje op Fischer formaat.
- 1x 7 segments display op Fischer formaat.
- Rest zijn printjes voor de leds op de controller box.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op maandag 24 juli 2017 12:43:58 (22%)

Thevel

Golden Member

soldeer vernis erover

Zelf gebruik ik SK10 Lotlack maar ik merk dat sommige printen naar loop van tijd soms toch een beetje gaan oxideren.
Gebruik jij iets anders?

Thevel

Golden Member

Op 24 juli 2017 12:06:13 schreef Thevel:
[...]Zelf gebruik ik SK10 Lotlack maar ik merk dat sommige printen naar loop van tijd soms toch een beetje gaan oxideren.
Gebruik jij iets anders?

Edit/
Strakke printjes trouwens!!

Ja ik gebruik ook SK10, al vele jaren.
Soms laat ik de printjes enkele uren in de oven op 100 graden. Dan zijn ze meer uitgedroogd en de beschermlaag is iets harder waardoor je vingers er niet zo snel op staan.

Thevel

Golden Member

de printjes enkele uren in de oven op 100 graden.

Dat doe ik ook, ook op 100 graden. Twee zielen, een gedachte. :)

Lucky Luke

Golden Member

Er schijnen hier wel liefhebbers te zijn van zo groot mogelijke klokken.

Dus bij deze presenteer ik MegaZevenSegmentsRGBLedKlok.

Project begon met 5 meter 12V RGB ledstrip met 3 led's per WS2811 chip, en hangt nu boven mijn deur.

't ding is exact net zo breed als de deur (1 m)

Functies:

  • Tijdweergave
  • Datumweergave
  • Temperatuurweergave

elk in kleur naar keuze (Instelbaar*) of in traag bewegende regenboogkleuren (Want waar bouw je anders een mega RGB ledklok voor?)

  • Tijdweergave verkleurend o.b.v. het moment van de dag
  • Dimt automatisch a.d.h.v. omgevingslicht
  • Tijd/Datum instelling via DCF-77 (of rotary encoder)

En een PIR om automagisch uit te gaan als ik te stil zit of er niet ben.

Binnenste:

Detail van de hoekjes:

Zit een Arduino in just for blog cred**, heb een beetje lopen klooien met de time.h lib, die gebruikt standaard een 1ms (nouja, 1024us maar daar corrigeert 'ie voor) interrupt, wat niet helemaal lekker werkt met het bijwerken van de ledstrip, omdat daarbij gedurende 3 a 4 ms de interrupts worden uitgezet. (om de WS2811/12 timing te halen). Dus daar heb ik een 200 ms interrupt van gemaakt, die gelijk het bijwerken van de strip start (via een vlaggetje). Zo heb ik dus 196 ms over heb, en 5 Hz animaties, in plaats van 4 interrupts te missen. (Ik gebruik de timer die anders voor "servo" wordt gebruikt, de timer voor "milis()" loopt nog zoals Arduino dat wil, omdat de DCF-77 library daar gebruik van maakt om de pulsbreedte te meten. Daar gaat dus wat mee fout door gemiste interrupts, maar aangezien dat consistent genoeg is om lange en korte pulsen te onderscheiden werkt het prima om de eendjes en zwaantjes eentjes en nulletjes uit Mainflingen te kunnen verstaan.

Behuizing bestaat uit 4 lagen, de binnenste 2 4mm MDF, de buitenste 2 3,6mm timmerplaat, lasergesneden en geverfd bij MakerSpace Leiden (Waar anders ;)). De segmenten zijn gesneden uit "dual satin" plexiglas.

Ik heb er aan de primaire kant van de voeding een verbruiksmeter aan gehangen, dat varieert tussen de grofweg 3W en de ongeveer 15W afhankelijk van hoe fel het display is. Bij normale helderheid zo'n 8W.

*) Daar heb ik bij de laatste een-na-laatste meest recente aanpassing aan de software zorgvuldig een vervelend bugje in geïntroduceert, dus dat moet ik ff fixen voor ik daar foto's van kan maken.
**) Met dat gedoe met libraries begin ik me af te vragen of dat de handigste keuze was...

Edit: Testman heeft gelijk (bedekt idd het raam), en mel heeft mail.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

Leuk ding..:)
Ik heb met de gedachte gelopen of ik ook zoiets zou maken,maar door jouw foto,s krijg ik weer inspiratie.
Ik zou graag je software hebben.Kan ik ermee spelen,zonder dat ik het wiel weer uit moet vinden.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Ziet er zeker leuk uit, is lekker groot ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

en de klok bedekt tevens het raam bovenin de deur zeker :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het resultaat van 1 van de 2 labvoedingsprinten die ik hier op de site had gekocht:

Het afgewerkte resultaat:

Meer info: https://www.elektronicastynus.be/2017/07/28/labvoeding-0-30v-0-6a-upda…

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
mel

Golden Member

Leuk gemaakt.:) Alleen dat gifblauw :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Dat zie je goed in het gras >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Oef, veel mooie modules hier te zien! Mooi dat er toch nog veel gebouwd wordt!

Even een tussenstand van de bedrading van mijn Fischertechnik controller:

https://farm5.staticflickr.com/4329/35871121460_1f8f0e5a19_c.jpg
Inside view Fischertechnik controller P7317207 by Frans, on Flickr

Ook nog een kijkje op de achterkant waar de meeste aansluitingen opzitten.

https://farm5.staticflickr.com/4326/35873410240_6cacc99dec_c.jpg
P7317212 by Frans, on Flickr

Zoals te zien nog niet volledig af maar we zijn er bijna!

Update: foto achterkant bijgevoegd.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op zondag 30 juli 2017 19:23:05 (26%)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu word ik erg nieuwsgierig naar de FisherTechnik die ermee aangestuurd gaat worden.

Gr.

Erik

Bedankt!
Dit Fischertechnik project loopt al vanaf November 2016. Met een voorlopige opstelling werden verschillende modules getest. Tijdens deze periode zijn verschillende wijzigingen aan het project gemaakt. Zo worden er nu NeoPixels leds gebruikt ipv gewone leds omdat deze meer mogelijkheden bieden naar signalisatie toe. Ook de aansluitingen met 3 draden in een doorlopende kring is beter geschikt.

Fischer onderdelen heb ik voor het eerst gebruikt begin 1980 voor mijn beiden kinderen. Na ruim 37 jaar heb ik besloten om een zeer uitgebreide knikkerbaan te maken, nu voor mijn kleinkinderen. De oude stukjes worden opnieuw gebruikt maar heel wat nieuwe bouwdozen werden onlangs aangekocht. Zou heb ik nu 40 stalen kogels voor de loopbaan en 20 m geleiders. In totaal gaat het nu om 5000 stukjes. Het wordt een vaste opstelling op een tafel. Verschillende modules brengen de knikkers naar boven. Servo motoren sturen een soort wissels om de het traject te bepalen. De kleinkinderen kunnen dan het traject bepalen, ook het aantal knikkers enz. Een lift met 2 extra verdiepingen is reeds ontworpen en getest. Encoders op de as van de lift motor bepalen de hoogte positie. Servo's bedienen de deuren en de NeoPixel leds geven de status van de beweging. Zevensegment displays geven dan weer de verdieping waar de lift zich bevindt.

Ik heb nog een week werk aan de controller zelf. Daarna kunnen de ontworpen modules een voor een opgebouwd worden. Dit zal vermoedelijk nog wel 3 maanden in beslag nemen. Alle software komt in de FPGA (verilog code). De kleinkinderen (2 en 4jaar) kunnen parameters wijzigen zodat er creatief met de knikkerbaan kan gespeeld worden. De jongste moet nog wat groeien maar dat gaat snel!

En ja kostprijs, het is voor de kleinkinderen, daar wordt nooit op bespaard! Het moet betrouwbaar zijn en veilig. Leuke video's zullen zeker volgen want er zitten ook mechanisch vele mooie kleine details ingebouwd. Ook dat is een hobby op zichzelf. Wordt vervolgt.

trix

Golden Member

nou maak je me toch wel erg nieuwschierig.
de kleinkinderen hebben het wel getroffen met zo'n opa.
succes ermee.

eigenwijs = ook wijs

Ik denk dat de meeste kleinkinderen graag hun Opa en Oma hebben, ze mogen veelal iets dat ze thuis niet mogen of kunnen.

En ja mijn controller is nu volledig toe:

https://farm5.staticflickr.com/4402/36198475132_dd3c6dbbb2_c.jpg
Controller for the Fischertechnik building bloks P8057250 by Frans, on Flickr

En de eerste testen lopen. Na het aanbrengen van de voedingen nu ook de spi lijnen getest, keyboard en lcd display maar ook de IR detector. Deze IR detector ontvangt de signalen van de origineele Fischertechnik control set. Signalen zijn in ieder geval perfect conform de verwachtingen en het protocol is mij bekent. Ook de NeoPixel leds heb ik aangesloten en die werken ook zoals voorzien.

Nu lopen er nog wat testen voor de intern spi module die de vele leds, encoders, switchen van het frontpaneel sturen. Maar dat verloopt ook prachtig en de meeste functies draaien. De scope is een echt super hulpmiddel om stuk per stuk de modules op te meten en dit zonder het toestel te moeten open doen.

Volgende stap zullen het aansluiten van de motoren en servos zijn. Omdat die gemultiplexed zijn is daar nog wat meer werk aan om de juiste optie's bij de juist motor te krijgen.De optie's verlopen via een spi bus, de PWM signalen via een parallel bus. Vandaar dat tot 64 servos en 64 motoren kunnen gestuurd worden. Maar ik start met 16 motoren en 32 servos.

Lambiek

Special Member

Ziet er weer strak uit Frans. :) Het blijft mooi spul hé dat Fischertechnik, vroeger deed ik zulke dingen met Mecano. Geen knikkerbanen maar wel alles automatiseren met elektromotoren, alleen had ik toen nog geen PC en microcontrollers, was een jaar of 8 toen. Zo'n 53 jaar geleden. :+

Ben wel benieuwd naar het nieuwe filmpje als de nieuwe baan klaar is, dat oude filmpje ziet er ook leuk uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt Lambiek!

Idd, vroeger was het Mecano, ijzer sterk, maar de vijzen gingen na een tijdje toch roesten.
Voor het Fischertechnik filmpje zal het nog even duren. Dat staat gepland rond Oktober-November. Zoiets wil ik dan ook goed hebben. Ik heb al geruime tijd Pinacle Studio 19 voor video montages. Zo worden opnames deftig gemonteerd.

De eerste grote module wordt die lift met deuren. Daarbij komt een groot gedeelte sturing en signalisatie aan te pas. Bouwen gaat vrij traag want regelmatig moeten deeltjes aangepast of herwerkt worden. Het moet ook speelbaar zijn voor de kleinkinderen. Ze moeten hun bijdrage kunnen leveren anders haken ze af. Vandaar dat ik ook die IR bediening als een van de eerste modules aan de praat breng. Die NeoPixel leds moeten de animatie ook verhogen. Vandaar vrij veel detectoren die de stalen knikker kan detecteren om info door te geven voor de leds en servos. Alles valt wat groter uit dan eerst gedacht. De code wordt langer maar gezien het een FPGA is heb je nooit problemen met timings of reactie tijden door het programma. Ik heb nu 3700 macro elements van de 22.000 (17%) in gebruik. En interne ram (dual ported uitgevoerd) is amper gebruikt (slechts 1%).

Vandaag ook nog 4 stuks Rotary encoders getest. Die draaien al op de software en selecteren de motoren, bepalen de PWM en de posities instellingen van de servos. Straks de motoren aansluiten om te zien of alle functie werken (pwm, dir, ena, stby) en dit voor alle motoren. Spectaculair is het verschil tussen remmen of gewoon uitbollen van een motor. Remmen is nodig voor de lift als ze op de juiste positie komt.

Een paar jaar geleden had ik bij de loods van Desiree een van de befaamde Donner HR 70-3AI labvoedingen gekocht.

Deze heeft het probleem van de 3300µF elco over de uitgang, dit maakt de voeding nogal ongeschikt voor test werk.
Toen de voeding kapot ging heb ik daarom beslist deze aan te passen met de print van de co actie. Echter zou er dan een 210W gedessipeerd moeten worden, daarom heb ik de voorregeling erin gelaten en een sturing gebouwd die deze steeds op een 10V hoger dan de uitgangsspanning houd.

Schema:
https://www.elektronicastynus.be/wp-content/uploads/2017/08/schema1.gi…
https://www.elektronicastynus.be/wp-content/uploads/2017/08/schema2.gi…

De printen ingebouwd in de behuizing:

Andere aanpassingen die aan de voeding moesten gebeuren zijn:

  • De vermogen torren zijn vervangen door torren van het type MJ11016
  • Er is een extra 2x9V AC hulpvoeding toegevoegd
  • De uitgangselco van 3300µF is vervangen door een van 150µF
  • De potmeters zijn vervangen (andere weerstandswaarde)

De nieuwe uitgangselco:

Meer info: https://www.elektronicastynus.be/2017/08/05/70v-3a-labvoeding-upgrade/

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Lambiek

Special Member

Op 5 augustus 2017 13:03:29 schreef fotoopa:
Idd, vroeger was het Mecano, ijzer sterk, maar de vijzen gingen na een tijdje toch roesten.

Daar heb ik eigenlijk nooit last van gehad. tenminste niet dat ik me kan herinneren.

Ik heb nu 3700 macro elements van de 22.000 (17%) in gebruik.

Heb je die samen gesteld uit poort combinaties?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 augustus 2017 13:49:31 schreef Lambiek:
[...]
Heb je die samen gesteld uit poort combinaties?

Nee, de software doet dit voor je. Een element is al een ganse blok logica die intern configureerbaar is. Zo zitten er 22.000 van die blokken. Een blok kan gewone ands,or's,alle soorten flipflops enz bevatten. Maar je mag het ook zelf met poorten grafisch tekenen. Enkel de software is veel slimmer en weet beter hoe hij dat moet configureren. Daarnaast zitten ook nog eens 132 Embedded Multiplier 9-bit elements bij voor het rekenwerk. Die moeten maar 1 clock hebben om het resultaat van een vermenigvuldiging aan de uitgang te hebben!
Het gaat gewoon super snel allemaal... , basis clock is 50 Mhz. Maar er zijn 4 PLL's beschikbaar voor om het even welke frequentie je wenst. Mijn meeste logica draai met een clock van 1 MHz, de NeoPixel driver draait op 20 MHz omdat die perfect de standaard pulsen gebruikt van 400, 450, 800 en 850 nsec met een periode van 1250 nsec (800 KHz).

Dit topic is gesloten