Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Deel 31 alweer in deze reeks.

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je hier.

Nog ouder? Hier:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29

Het vorige topic deed er meer dan een jaar over om aan 30 pagina's te komen .... we zijn toch niet in aan het slapen Co-ers ?

Lucky Luke

Golden Member

mr-beamer is aardig aan het elm-chan-nen in het vorige deel!

Petje af! Heel mooi.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

In een van de oude show your project pagina's had ik ook al eens paar foto's gepost wat ik ooit lang geleden gemaakt heb, is gewoon koperlakdraad:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/103304/1/plc+wire?query=hen…
ook zo'n monikkenwerkje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Ah, met een MC14500. Heeft in 1979 ooit iets over in Elektuur gestaan. Ik heb toen ik dat in die oude jaargang las nog eens zo'n ding besteld, maar nooit aan begonnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gewoon koperlakdraad? Ik dacht dat er zoiets bestond als fijn geïsoleerde waarvan de isolatie afsmelt wanneer je het soldeert. Lijkt me een pak handiger werken als je niet eerst op maat moet knippen, dan isolatie verwijderen, en dan pas solderen.

pa3gws

Golden Member

Op 15 mei 2016 10:34:01 schreef waaslandwolf:
Ik dacht dat er zoiets bestond als fijn geïsoleerde waarvan de isolatie afsmelt wanneer je het soldeert.

Dat is Posijndraad maar bij dun wikkeldraad wil de islotie er ook wel afbranden als je de bout wat heter zet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik had een aantal jaren geleden een 2dehandse 0-30V gekocht maar bij thuis komst eens nader bekeken en als je een spanning of stroom instelde was die absolute niet stabiel. Dus wat aan't nadenken en kwam op het idee om een multi turn erin te steken.

Het probleem is dat er geen/heel weinig 6k8 multi turn pot's zijn zodus heb ik maar de gok gedaan bij de eerste bestelling bij mouser voor een 10k 3 3/4 turn en dat ding is stabiel. Dan bij een 2de bestelling dezelfde besteld en voila het resultaat: https://youtu.be/F3pqp7ML4Sw

Een ander project waar ik mee bezig was/ben (het ligt stil) voor de RX7 nieuwe bumper lichten in led vorm, ik vond dat ze wat weinig ligt gaven.
Rechts is de led en links is de originele.
https://www.youtube.com/watch?v=B-yrS0Vct1o

[Bericht gewijzigd door Damic op zondag 15 mei 2016 13:17:57 (15%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Thevel

Golden Member

Ampèremeter blijft op 0.02 staan en loopt op zonder belasting?

Ey je mag niet teveel verwachten van een Velleman/... voeding. Ik mag al blij zijn dat die aparte trappen in en uit schakelt :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Bedankt voor de complimenten.
Helaas was dit geen dagelijks werk. :p

Dit heb ik gebruikt als draad.
Van 0.25mm tot uuu 0.01mm lijkt het wel.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Merci om de foto te posten. Brandt de isolatie eraf bij het solderen, of moet je eerst 'strippen'?

flash2b

Special Member

Op 15 mei 2016 13:06:13 schreef Damic:
Ik had een aantal jaren geleden een 2dehandse 0-30V gekocht maar bij thuis komst eens nader bekeken en als je een spanning of stroom instelde was die absolute niet stabiel. Dus wat aan't nadenken en kwam op het idee om een multi turn erin te steken.

Het probleem is dat er geen/heel weinig 6k8 multi turn pot's zijn zodus heb ik maar de gok gedaan bij de eerste bestelling bij mouser voor een 10k 3 3/4 turn en dat ding is stabiel. Dan bij een 2de bestelling dezelfde besteld en voila het resultaat: https://youtu.be/F3pqp7ML4Sw

Hij regelt nu ver buiten de specs (52,6V !!!!), dus dat zullen de elco's vast niet zo leuk vinden.

@flash2b Zijn er nog meer bezwaren op dergelijke modificaties? Buiten het feit dat de elco's hier niet blij mee zijn en vervangen moeten worden door nieuwe met een hogere werkspanning.

Ik heb hier namelijk nog een oudje van voltcraft staan, DIGI 35 0-30V/ 0-2,5A.
Daar heb ik bij het vervangen van de pots eens gekeken hoe hoog de uitgangsspanning kan worden en dat zat ook ergens in de 50+V.

Ik wil deze zo inregelen dat ik een zo hoog als mogelijke uitgangsspanning heb waarbij de 2,5A ook geleverd kan worden.

flash2b

Special Member

Ook moeten de pass transistoren dit aankunnen, maar dat zal meestal wel het geval zijn.

Ook het regelcircuit zal dit aan moeten kunnen. Is deze (zoals bij de CO voeding 2016) stroom geregeld, dan zal dit niet zo'n probleem zijn maar zit er bijvoorbeeld een uA723 in dan kan dit wel tot problemen leiden.

Ook de meters moeten dit aankunnen, maar die van Damic kan dat wel aan.

Ook zal de maximale stroom een flink stuk lager zijn, bij hogere spanningen. In jouw geval minder dan 50% van de maximale stroom, waarschijnlijk eerder 60-70% minder.

RAAF12

Golden Member

Op 17 mei 2016 16:32:38 schreef flash2b:
Ook moeten de pass transistoren dit aankunnen, maar dat zal meestal wel het geval zijn.

Daar zou ik niet vanuit gaan. Maar dat is zo te zien aan de SOA van de betreffende serietransistor(s). En anders merk je het wel als die eruit knalt. Foutjes kosten meestal geld (en tijd).

Op 17 mei 2016 16:32:38 schreef flash2b:
Ook moeten de pass transistoren dit aankunnen, maar dat zal meestal wel het geval zijn.

Ook het regelcircuit zal dit aan moeten kunnen. Is deze (zoals bij de CO voeding 2016) stroom geregeld, dan zal dit niet zo'n probleem zijn maar zit er bijvoorbeeld een uA723 in dan kan dit wel tot problemen leiden.

Ook de meters moeten dit aankunnen, maar die van Damic kan dat wel aan.

Ook zal de maximale stroom een flink stuk lager zijn, bij hogere spanningen. In jouw geval minder dan 50% van de maximale stroom, waarschijnlijk eerder 60-70% minder.

Tja ik denk niet dat ik vaak 56V nodig heb en anders doet het *POEF* het meeste vermogen dat ie al heeft moeten geven was iets van een 13.8V en 100mA ofzo (led strips voor in de wagen, ze dachten dat die defect waren)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 17 mei 2016 15:00:13 schreef waaslandwolf:
Merci om de foto te posten. Brandt de isolatie eraf bij het solderen, of moet je eerst 'strippen'?

Bij een bepaalde temperatuur brand je de isolatie er van af.
Het ligt aan de dikte van de draad (en waarschijnlijk merk etz)
Het uiteinde van de draad op de foto van 0.2mm kan je op +/-380°C wel schoon krijgen. wil je sneller en meer blanke draad dan moet je de temperatuur nog wat opschroeven.

Bij de dunne draad kan de temp naar een 350°C of zelfs nog iets lager.

En wil je ergens in het midden een soldering aanleggen dan is het blank schrapen wel aan te bevelen.

Ps vandaag zijn de "echte" printjes binnen gekomen.
Na 3 uur lang met de hand 0402tjes etz in de soldeer pasta(via een screentje aangebracht)geplaatst te hebben

Zijn er nu 6 printjes.

(toch vind ik mijn proto print mooier :p)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

Bij het kunnen zien van de tinbolletjes in de pasta werd mijn soldeerbout een paar graadjes heter! Mooie foto's!

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

@mr-beamer: Dat heb je snel voor elkaar!

Over die lakdraadjes: Aan het einde van de draad is het met normaal soldeer goed te doen, een bolletje tin aan de bout en de punt van de draad erin steken. Door de warmtegeleiding brand er dan een kort stukje af, precies genoeg om het draadje vast te solderen.
Het bolletje tin moet je wel er weer eerst met een sponsje afhalen want er zit geen hars meer in.

En inderdaad in het midden een stukje wegbranden is lastig. Wat ik altijd doe is het draadje bijna dubbelvouwen om de pincet en dan het lusje in een zelfde tin bolletje aan de bout. Het duurt dan even voor je door de lak heen bent.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht uit de losse pols niet direct een SOA-probleem als je de uitgangsspanning opvoert, immers krijgt de serietransistor juist minder te dissiperen. De dissipatie in een worst case zoals kortsluiting zal niet verschillen omdat de ingangsspanning hetzelfde is. Een methode die mogelijk effectiever is tegen SOA's is om de ingangsspanning te verlagen.

Of zie ik iets over het hoofd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

En inderdaad in het midden een stukje wegbranden is lastig. Wat ik altijd doe is het draadje bijna dubbelvouwen om de pincet en dan het lusje in een zelfde tin bolletje aan de bout. Het duurt dan even voor je door de lak heen bent.

Een oude truuk is om de draad te verwarmen op een tablet Aspirine / Chefarine 4 (de echte van Bayer, niet de gewone Paracetamol).
Het Acetylsalicylzuur in de tablet laat de lak meteen smelten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een mix van de Naze32 rev6 footprint en de SPRacingF3 electronica (eigen ontwerp).

Vedder ESC, een opensource BLDC motor controller voor een elektrisch skateboard (niet eigen ontwerp). Demo.

Power distributie board voor mini quadcopter (eigen ontwerp).

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.
Jeroen

Moderator

Nette printjes Danny!

Ik kan eindelijk ook eens een project showen: een DC dummy load, max. 8A of zo'n 80W. Het ontwerp is dat van pros, met wat wijzigingen. Er zit ook een temperatuurregeling bij die de fan inschakelt en als het echt te warm wordt de load afschakelt.

Kastje wil ik nog eens opnieuw spuiten.

Lambiek

Special Member

Ziet er strak uit Jeroen. En nu maar lekker stoken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Behuizing + Voeding (12V 10A) voor m'n Imax B8 van wat rest hout (6 mm)

Geen simpel model om te maken voor mij, kan hier en daar nog wat beter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit topic is gesloten