Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

LetterHenk

Golden Member

Netjes hoor, waarmee heb je de schaalverdeling gemaakt?

Action expresses priorities LH

Hi Paul50,

Netjes gemaakt, laat je hem ook nog zien op EEVBLog?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 5 mei 2018 10:45:56 schreef Lambiek:
[...]
Nieuwsgierig aagje. :)

[...]
Nee, zo erg is het niet. :)

Het gaat een soort van doseer klep aansturen, heb daar helaas geen foto's van.

Heb even een schetsje gemaakt, hier moet je een beetje aan denken.

[bijlage]

Roosterkast noemen we die bij ons op bedrijf

Op 17 mei 2018 09:39:44 schreef Lambiek:
Nog maar een klein projectje. Het is een besturingskast voor alarmen in een schip.

Op de eerste foto zie je elektronica, links is het communicatie printje, "via RS232" deze verzorgt de communicatie tussen de controller een de PC. Rechts daarnaast is de controller en daarnaast de ingangsprint voor alle sensoren.

[bijlage]

Op deze foto zie je twee kleine printen, de linkse is voor de roerstand meter en de rechtse is een uitgang voor een paar zoemers.
Daar naast staat een rijtje zekeringen, met daar onder de aansluitklemmen voor de sensoren..

[bijlage]

Dit is de computer waar Profilab expert 4.0 op draait. Het is een hele compacte PC "PC2". Ik heb voor dit type gekozen omdat deze PC op 12VDC draait, ik heb dus geen 230VAC nodig. Het hele systeem draait op 12VDC trouwens.

[bijlage]

Ik had de software al eens beschreven in het boek "werken met Profilab expert 4.0"

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Hier staat het één en ander uitgelegd over het systeem. Staat op Blz. 137.

Mooie kast wel grappig dat de klemmen wel van Phoenix zijn
Ik heb vroeger eens kasten gemaakt, ic's mochten niet in een voetje op het schip of voorzien zijn van een klem. Daarnaast moesten hele testen en andere documentatie bij om de kast bij de bootkeuring erdoor te krijgen. Ook de draadgoten moesten type gatgoot zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 mei 2018 10:21:30 schreef Lambiek:
[...]
Zo heb ik altijd gewerkt, en doe het nog steeds zo. In mijn ogen hoort het ook zo, ik hou niet van knoei werk. :)

[...]
Die heeft ze niet zelf gemaakt hé.
[...]

Daarom schreef ik ook "....laat zien." Natuurlijk beticht ik Jinny niet! :) Het is alleen een mooi voorbeeld, dat hij om dezelfde reden hier publiceerde.

Toch is het soms moeilijk. Als je bijvoorbeeld zo'n huishoudgroepenkast moet bedraden, zit er zeker aan de bovenzijde, wel erg weinig ruimte om voldoende speling te houden en niet te hoeven proppen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2018 19:27:35 schreef Peter112:
Roosterkast noemen we die bij ons op bedrijf

Oké, dat wist ik niet. :)

Op 23 mei 2018 19:29:58 schreef Peter112:
Mooie kast wel grappig dat de klemmen wel van Phoenix zijn.

Ja die zijn dan weer toevallig van Phoenix.

Ik heb vroeger eens kasten gemaakt, ic's mochten niet in een voetje op het schip of voorzien zijn van een klem.

Ik gebruik voetjes met gedraaide bussen, ic's zitten muurvast in die dingen.

Daarnaast moesten hele testen en andere documentatie bij om de kast bij de bootkeuring erdoor te krijgen. Ook de draadgoten moesten type gatgoot zijn.

Kast is toen getest door de scheepvaart inspectie, met duidelijke schema's erbij geen enkel probleem.

Op 23 mei 2018 19:50:22 schreef Tidak Ada:
Daarom schreef ik ook "....laat zien." Natuurlijk beticht ik Jinny niet! :)

Ik maakte ook maar een geintje. :)

Het is alleen een mooi voorbeeld, dat hij om dezelfde reden hier publiseerde.

Ja, het is wel een groot verschil. Helaas ben ik een perfectionist, en dat keert zich wel eens tegen mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Op 23 mei 2018 19:50:22 schreef Tidak Ada:
[...]
Natuurlijk beticht ik Jinny niet! :) Het is alleen een mooi voorbeeld, dat hij om dezelfde reden hier publiceerde.

Er komt nog eens een dag dat ik gewoon mijn broek laat zakken, ik ben geen -hij-.

Toch is het soms moeilijk. Als je bijvoorbeeld zo'n huishoudgroepenkast moet bedraden, zit er zeker aan de bovenzijde, wel erg weinig ruimte om voldoende speling te houden en niet te hoeven proppen.

Dat is inderdaad bij kastjes met 12 groepen of meer wel eens proppen ja.
Maar we proberen het altijd zo netjes mogelijk te doen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Qua electronica niet spannend maar wilde het toch laten zien. Na de AVR-programmer, en zijdelingse OS discussie (toch) maar een AVR programmer gemaakt van een Arduino UNO met de AVRISP software er op.

Wat ik inmiddels wel geleerd heb is weg te blijven van USB "emulatie meuk" , zoals anderen ook al opgemerkt hadden, iets met een "echte" seriele poort of echte USB implementatie (AT90USB...).

Waar ik steeds meer 'schik' in begin te krijgen is mijn Proxxon MF-70 met CNC. Ook bij dit projectje, tekeningetje maken, deksel opspannen en alle gaten zitten netjes op steek.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2018 15:01:48 schreef bprosman:
Waar ik steeds meer 'schik' in begin te krijgen is mijn Proxxon MF-70 met CNC. Ook bij dit projectje, tekeningetje maken, deksel opspannen en alle gaten zitten netjes op steek.

Lekker makkelijk is dat hé, ik heb er ook iedere keer weer schik van als ik een kastje moet boren of frezen. :)

Mooi zo Bram.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 mei 2018 21:03:21 schreef Jinny:
[...]

Er komt nog eens een dag dat ik gewoon mijn broek laat zakken, ik ben geen -hij-.

[...]

:o :o Begrijp zelf niet hoe dat is gekomen, 't scheelt maar één letter en toch maakt het een wereld van verschil :o :o

Alleen moet je die broek maar niet laten zakken. Mensen schrikken gauw, ook als ik het zou doen ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 24 mei 2018 16:29:20 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Alleen moet je die broek maar niet laten zakken. Mensen schrikken gauw, ook als ik het zou doen

Dan heb ik toch mijn voorkeuren :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jij liever dan ik. Mijn voorkeur is allebei die broek omhoog houden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is dit nou onderbroekenlol?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons

Nee, geen onderbroek, had ik begrepen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@bprosman , begrijp ik het goed dat jij je Proxxon freesbank aanstuurt met Estlcam (servo motoren)?

Ik ken het pakket niet, maar het ziet er veel belovend uit!

Heb je foto's van je opstelling?

zonder prutsen kom je nergens!
Tidak Ada

Golden Member

Ik houd hem dan ook lekker aan :P

Maar ja, Jinny was wat geschrokken van mijn Freudiaanse typo

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

@Bram:
Kan je met die freesbank en het bijbehorende programma ook letters frezen/graveren? je zou de belettering dan ook op die manier direct in geëloxeerd aluminium kunnen frezen. Daarna met Wasco® of verf opvullen in de gewenste kleur.

Op mijn werk deden we dat ook zo, maar hadden daarvoor een chique pantografische letterfreesmachine met een letterset. (Leidde ook tot het maken van messing naambordjes, die nu nog vele huisdeuren sieren :+ ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Kan je met die freesbank en het bijbehorende programma ook letters frezen/graveren?

Het zou moeten kunnen, ik heb het eerlijk gezegd niet getest en ook niet aan gedacht. Ik heb wel van die graveerfreesjes (gekocht voor printplaat). Ik zal na het weekend eens testen.
Een printje frezen stond ook nog op mn lijstje maar ben inmiddels verwend door JCLPCB.
Estlcam ondersteund het in ieder geval wel.

https://www.youtube.com/watch?v=ADKnGjk6h3E&t=523s
https://www.youtube.com/watch?v=U8KdxxKhdLk

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 25 mei 2018 15:48:52 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2018 15:46:00 schreef bprosman:
Het zou moeten kunnen, ik heb het eerlijk gezegd niet getest en ook niet aan gedacht.....

Ik doe het in frontdesigner.

Je kunt in Frontdesigner een letter type kiezen, daar maak je dan je tekst mee. Als de tekst er staat selecteer je de tekst en klik je het graveer freesje aan in het programma. Daar kun je de waarde ingeven voor de breedte van je freesje.

Werkt prima bij mij.

Je moet trouwens wel een harde aluminium soort hebben, met pisbakken aluminium gaat het niet werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Vergeet de diepte niet! :+

Hoe groter de font maat, hoe dieper graveren. Beetje experimenteren met een teststukje.
I.i.g. een V-vormig freesje gebruiken dat spaart kleurstof en het houdt beter.

Direct na vullen van de letters schoonmaken met een spateltje en daarna voorzichtig met wat terpentine op een doekje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2018 15:36:34 schreef Tidak Ada:
Op mijn werk deden we dat ook zo, maar hadden daarvoor een chique pantografische letterfreesmachine met een letterset.

Breek me de bek niet open. Ik heb wat van die naamplaatjes gemaakt op zo'n ding, was voor in besturingskasten. Van die resopal plaatjes, was niet mijn meest favoriete werk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 mei 2018 14:36:59 schreef Lambiek:
[...]

Hier staat het één en ander.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135366#highlight=bprosman

Ziet er netjes uit! Heb je de verloopasjes voor de servo's zelf gemaakt?
Scheelt in ieder geval een hoop gezaag en gevijl om connectors etc. goed passend te krijgen :D.

zonder prutsen kom je nergens!
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2018 17:27:58 schreef Piet elektro:
Ziet er netjes uit! Heb je de verloopasjes voor de servo's zelf gemaakt?

Dat weet ik niet, die freesmachine is niet van mij maar van Bram.
Ik had je alleen maar de link gegeven. :)

Deze is van mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten