Dag Bram
Ik ben even door het topic aan het gaan en heb een vraag voor je. Ter lering ende vermaak 
Is er een reden waarom je je choke zo hoog in waarde kiest en je condensatoren zo relatief laag. Ik heb altijd gelezen dat je je choke laag kiest in waarde omdat deze de dynamische respons negatief beïnvloed (v = L di/dt). En om je hoge demping te verkrijgen verhoog je je capaciteit dan. Wanneer ik met je waarden (2H en 470u) wat reken bekom ik een demping van ongeveer 45dB op 100Hz en 85dB op 1KHz.
Als ik een kleine aanpassing maak door aan C3/C4 en R4/R5 nogmaals een identiek netwerk parallel (470u en 220k) te zetten bekom ik zelfs een demping van 52dB op 100Hz. Nadelig is dat de dynamiek van het systeem verslechtert.
Groet
Kris
edit: app note over pi filters
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Kridi, 
Dank voor het document!
Even wat voorgeschiedenis, ik wil al heel lang voor verschillende toepassingen een voeding hebben die 300V a 400V als uitgangsspanning geeft.
Voor de meeste toepassingen zou 50ma als stroom voldoende zijn.
Maar als ik toch wat wil spelen met b.v. audio eindbuisjes dan is wat meer stroom toch wel handig.
Ik had hier zelf nog een paar trafo's staan maar deze waren net niet wat ik zocht, 500V 80mA, 365V ik denk 350mA en nog een aantal kleintjes.
Tidak Ada bood mij ook een aantal trafo's aan of eigenlijk zij hij, dit heb ik staan, zoek er maar een uit.
Na wat afwegingen is dit de Philips trafo geworden.
Ook ben ik gaan zoeken of ik nog iets had wat smoorspoel betreft.
Ik heb ee naantal jaren geleden veel buizne spul allemaa weg gedaan, dus er was geen ruime keuze meer.
Maar ik had dus nog een 2H smoerspoel voor 150mA (doet ruim 200mA met de zelfde demping op 100Hz)
Dus deze smoorspoel is er niet "By Design" in geplaatst, maar is in het project gekomen omdat hij voor handen was.
Zoals je hebt kunnen zien, heb ik ook aan deze smoorspoel gemeten en ik kwam met de waarde van de condensatoren uit op het gene wat jij ook opgeeft, rond de 42dB demping.
De demping van de rimpel kan in mijn configuratie dus nog verder omhoog, als ik de ingangs condensatoren ook naar 470uF breng.
Daar heb ik voor gekozen om dit niet te doen, zoals het nu is, is liever voor de Philips trafo. 
De regel electronica is uiteindelijk niet anders dan mijn laagspannings voedingen, het Harrison concept.
De laagspannings voedingen hebben een rimpel op de bufferelco van vaak 1 a 2Vpp voor het de lineaire regelaar in gaat. (bij mij dan)
En nu hebben we het over zeg 70mVpp rimpel hebben voor ik de lineaire regelaar in ga, lijkt mij dit al een zeer grote verbetering.
De brom zal aan de uitgang beneden de 1uV kunnen komen, als de electronica niet zo dicht op de trafo en smoorspoel zou zitten.
Ga er maar vanuit dat mijn referentie schoon is
wat hebben we dan aan stoorbronnen in het systeem.
Voornamelijk weerstanden waar veel spanning overheen staat met ee nrelatief hoge waarde, mijn 400K en 20K spannings deler.
Ik ga de ruis proberen te minimaliseren door goede weerstanden te gebruiken.
Gisteren kwamen de Vishay weerstanden binnen die ik een week geleden besteld had, razend snel trouwens.
Deze weerstanden zijn 80K en 0,02% en ik dacht dat deze weerstanden 2e hands waren, maar ze zijn nieuw.
Ik heb de weerstanden op een stukje print geprikt om uit te zoeken wat de beste manier is om ze te monteren.
Jullie kunnen hier zien dat er 5 weerstanden aan de bovenzijde zwart gemerkt zijn, deze komen in serie te staan.
De vier weerstanden in het midden maken de 20K weerstand en staan dus parallel.
De grijze condensator is een MKP van 2n2 en 2KV die over de 400K weerstand komt de staan voor een beter fase gedrag van de voeding.
Deze waarde en type van de condensator ligt nog niet vast, ik ga eerst nog wat metingen hieraan doen.
De opset van het monteren van de componenten echter wel, de weerstanden wil ik dicht bij elkaar hebben zodat ze zo goed mogelijk de zelfde temperatuur hebben, zodat als je zeg 350V uitgangsspanning kiest, het vermogen in de 400K weerstand natuurlijk flink omhoog gaat t.o.v. zeg 50V.
Als de parallel geschakelde weerstanden nu "meelopen" in temperatuur, dan heb ik de drift zo goed mogelijk gecompenseerd voor de DC uitgangsspanning.
De weerstanden en tenminste één condensator komen op zo'n groen stukje print en waar het zinnig is boor ik de gaatjes uit voor een zo klein mogelijke lekstroom tussne de onderdelen.
Daarna maak ik van dun printmateriaal een bakje om de weerstanden heen en die vul ik met thermische lijm.
De weerstanden die aan de buitenzijde zitten dissiperen het meest en kunnen dan door het koperen bakje goed hun warmte kwijt.
Het koperen bakje maakt verder geen contact met de componenten in het bakje, het wordt aan de "0" van het regeldeel gekoppeld,
dat is dus de + uitgang van de voeding, daar dit de referentie is.
Waarschijnlijk doe ik eerst wat Conformal Coating om de componenten heen en dan de lijmlaag.
Dit is voor nu mijn gedachtengang over de opbouw van dit deel van de schakeling.
De opamp voor het U deel wordt waarschijnlijk een ruisarme Fet opamp zoals de OP140 series van TI.
Dit omdat de impedantie die de ingangen ziet van het netwerk dat ik net beschreven heb rond de 20K zit.
Het mooiste zou b.v. een opamp uit de 27 serie zijn van verschillende fabrikanten, en dan bedoel ik dus de LT1007 of een OP27 enz.
Volgens de datasheet van de LT1007 is bij impedanties rond 8K en 10Hz de stroomruis van de LT1007 dominant.
Bij hogere frequenties is dat de ruis van de gebruikte weerstanden.
Het voordeel van de LT1007 en zijn familie leden is de zeer lage 1/f ruis en hoge loopgain (resulteerd in een zeer goede brom onderdrukking van het 100Hz signaal)
Door de bias ruis van de LT1007 die trouwens wel vrij laag voor een bipolaire opamp is,
kantelt de selectie waarschijnlijk toch over naar de OPA140 Series lage ruis Fet opamps.
De OPA140 heeft een hogere bandbreedte en ook een hoge openloop gain.
Dus het hangt eignelijk alleen af denk ik voor nu, van de ruis in de lage frequenties bij de 20K bron impedantie.
Ik maak voor de testsetup een versterkerprintje met een gain van 80dB,
waarbij ik de weerstand van de ingang kan kiezen uit een aantal waarden om te kunnen meten wat de ruis is in die configuratie.
Hierbij meet ik dan de RMS waarde en kijk met de DC gekoppelde scoop naar de hele lage frequenties.
Dat ik dus het op en neer bewegen van de scoop trace als ik b.v. mijn passieve low pass filters gebruikt (10, 100, 1Khz en 10Khz)
Dit laat ik later hier wel even zien.
Tijd voor Lunch!
Groet,
Blackdog
15:37
Flink wat taalfouten verwijderd (hoop ik) 
Hey Bram
Smakelijk!
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Nu we voorgeschiedenis kennen is de keuze voor een choke van 2H duidelijker.
Mooie weerstanden van Vishay! Kunnen zij de dissipatie aan als ze ingepot zijn? Ik kom als snel uit op een vermogen van 0.3W bij een spanning van 350V.
Veel meetplezier op de ruiswaarden. Ik ben benieuwd.
Groeten
Krist
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Kridri,
De 400mW wordt over vijf weerstanden verdeeld (dat is bij de Max 400V uitgansspanning)
Dan kom je aan 80mW per weerstand bij 80V over de weerstand.
Ik heb ondertussen nog een andere manier bedacht voor het monteren van de totaal 9 weerstanden.
Dit moet ik nog even laten bezinken, dat maakt dan geen gebruik van zo'n groen stukje print.
Dat is lastiger voor mij te bouwen en ik ben dan een deel koeloppervlak kwijt.
Het voordeel is dan dat de lek kleiner kan worden, maar ik weet nu nog niet goed of dit wel een probleem is...
De weerstanden zijn van AE (alpha-elec.co.jp) dat volgens mij een onderdeel van Vishay is geworden.
De leverancier zegt dat ze van het type XQ zijn, daar kan ik echter niets van terug vinden...
Wat ik in hun documentatie heb gevonden zijn de weerstanden van het type FLC deze zijn max. 250mW
en dat lijkt me voor de grote van 7,5mm breed en 6,2mm hoog een redelijke dissipatie.
Willen jullie meer weten over die weerstand zoek dan hierna met google: flc AE resistor
Wat betreft het "inpotten" dat maakt de dissipatie juist beter 
Want dat gebeurd met thermische lijm, en ik zorg er dan voor dat het printmateriaal op ongeveer 1mm van de buitenste rij van de weerstanden komt voor de beste thermische geleiding.
Oja nog een leuke opmerking voor Gertjan 
Tijdens wat andere metingen die ik aan het doen was (dat was aan de meetversterker)
omdat er deze week ook nog wat Fets binnen gekomen dacht ik, wat ruik ik toch...
Door wat omzetten van voedingen voor de meting die ik aan het doen was, had ik de RIGOl voeding uitgezet.
Deze voeding stond op 7V voor de ventilator, van het te testen koelblok.
Ik denk dat het bijna een uur zo heeft gestaan, maar wat ruik ik toch, gaat het mis op mijn meetversterker...
Pas na denk ik drie keer dat ik dacht, "ruik ik nu iets" deed ik het volgende.
Whoaaaa, ik kijk op de multimeter die nog aanstaat en de temperatuur aangeeft van het koelblok 120C°!!!
De laatste test die ik had gedaan was met 65-Watt te dissiperen vermogen in het koelblok.
(de verwachte absotute max. dissipatie van de powersectie, bij kortgesloten uitgang van de voeding)
Dat resulteerde zonder ventilator in mijn opstelling van dat moment, op thermische weerstand 1,5C°/Watt, weten we dat ook weer.
Voeding weer even aan en echt binnen twee tellen was de temperatuur weer normaal (35C° voor dat moment) met de ventilator op 7V.
En de 25 Watt weerstanden zijn nog steeds heel 
Groet,
Blackdog
miedema
Golden Member
Ha Bram,
We weten natuurlijk dat het rendement van passieve koeling beter wordt naarmate het temperatuurverschil koelichaam - lucht groter wordt...
Maar leuk dat je het nu in de praktijk getest hebt
.
Die test staat mooi in lijn met het klapperende en pulsende relais voor je ingangs beveiligingstesten
.
Maar inderdaad, het valt me 100% mee. Je hebt daar een uitmuntende CPU koeler!
Even serieus: ik denk inderdaad dat de meeste mensen veel te voorzichtig zijn met passieve koeling. Ze gaan al piepen als het koelblok meer dan handwarm wordt. Maar dan is de verschiltemperatuur slechts 20...30°, en het rendement dus nog uiterst matig! zolang je een halfgeleider onder de 100° houdt is er niks aan de hand
. (die 120° is ook nog probleemloos, maar ik hou ook van conservatief dimensioneren)
groet, Gertjan.
rbeckers
Overleden
Gertjan, over even serieus. 
Eerst in de datasheet kijken, dan rekenen,
Zie:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10
(Er schijnen
IC's te zijn die veel meer dan 100°C aankunnen, zie Analog)
miedema
Golden Member
Ha René.
Natuurlijk moet je bij het toepassen van een koellichaam even je warmte afgifte, en warmte weerstanden voor jouw toepassing doorrekenen.
Voor mijn "voor de vuist weg" bewering hier boven had ik de datasheet van posterchild 2N3055 in m'n hoofd.
Die heeft een max. junction temperatuur van 200°C. En een junction-case thermische weerstand van 0,98°C. Die zal véél kleiner zijn dan die van het koelblok. Dus denk ik inderdaad dat ik aan de veilige kant bleef 
Als er nu iemand is die blind aanneemt dat je elk power IC òòk zo heet kan stoken, Tja.....
Verder dwalen we weer af richting rookontwikkeling boven Amsterdam
.
groet! Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik ben mij bewust hoe iets aanvoeld en wat de temperatuur die daar ongeveer bij hoort.
Ondermeer door onderhoud aan power versterkers en de totale warmte in versterkerrekken (BTU) en ontwikkeling van Infrarood stralers,
dit zeker 30 jaar geleden.
Ten eerste vind ik alles zeg maar boven de 60C° aan de buitenzijde van een apparaat ongewenst (behalve een kachel
)
Die 60C° die ik hier nu even aan hou, geeft dan een nog hogere temperatuur in de kast.
Dit vind ik voor dit voedings ontwerp ongewenst.
De kast die ik gekozen heb, heeft ook een soort koelprofiel en er zijn van dat merk ook nog kasten die veel beter koelen.
Deze zijn groter en dan heb ik in de ongunstige situatie nog steeds hoge temperaturen in de kast, want die kast wil ik niet te groot hebben, mijn werkbank is geen Tardis.
Ik wil ook geen oven toepassen voor mijn regelelectronica en denken jullie dan eens na over de referentie spanning en de uitgangs spanning.
Deze is 20V en max 400V, dat is 20x versterkt, wat doet dit met de ruis en drift...
Ik probeer goede keuzes te doen, zodat ik zonder naar extreme zaken te moeten grijpen, toch een ruisarme en stabiele voeding krijg in de hoge spanningen.
Ik heb dus voor een kastje gekozen uit de serie waar ook de OCXO referentie van Gertjan en die van mij in zit, maar dan een groter type.
Dit is het kastje: https://www.eltim.eu/data/articles/images/zoom/m_13440.jpg
De Philips trafo ga ik zo goed mogelijk tegen de zij en achterkant aan monteren,
zodat de behuizing meehelpt de temperatuur in de kast laag te houden.
Ik kan niet altijd alles in deze stukjes zetten waarom ik welke beslissing neem, dan kom ik niet aan werk toe 
Het komt langs als ik weer met een onderdeel van het geheel bezig ben of jullie b.v. een vraag stellen.
Groet,
Blackdog
Op 30 juli 2017 17:51:34 schreef blackdog:
Hi Kridri,De 400mW wordt over vijf weerstanden verdeeld (dat is bij de Max 400V uitgansspanning)
Dan kom je aan 80mW per weerstand bij 80V over de weerstand....
Wat betreft het "inpotten" dat maakt de dissipatie juist beter
Want dat gebeurd met thermische lijm, en ik zorg er dan voor dat het printmateriala op ongeveer 1mm van de buitenste rij van de weerstanden komt voor de beste thermische geleiding.
Ik was even verstrooid met de dissipatie en het inpotten. Ik dacht dat je het 'gewoon' ging ingieten in plaats van thermisch te koppelen. Dan is deze 400mW Ee schijntje.
Groet
Kris
blackdog
Golden Member
Hi,
Eergisteren en vanochtend gewerkt aan het printje met de precisie weerstanden en de bedrading hieraan.
Omdat één van de aansluitingen, dat is de gene die naar de opamp ingang gaat,
een hoge impedantie heeft en hierdoor dus gevoelig voor stoorsignalen en is er wat afscherming nodig.
Ik ben gaan nadenken hoe dit aan te pakken, uiteindelijk ben ik toch bij mijn eertste gedachten weer uitgekomen, netwerkkabel aders.
Ik heb ook gekeken naar de dunne afgeschermde symitrische microfoonkabel die ik hier heb liggen,
maar ik vond de aderisolatie wat aan de dunne kant, er is een maximaal spannings verschil van 420V tussen de aders.
Maar deze kabel heeft wel een hele mooie afscherming, jammer maar hij is het niet geworden.
Maar goed, het zijn uiteindelijk de aders van de netwerk kabel geworden in de soepele uitvoering.
Ik heb vier adres genomen waar ik er maar drie nodig heb voor wat extra afscherming.
Maar eerst even het printje voor de kabel er aan is gesoldeerd.
Waar zinnig zijn de eilandjes verwijderd, er is ook een rij eilandjes verwijderd rondom de componenten, daar komt het dunne printmateriaal te staan voor de afscherming.
De verplichte onderzijde.
De door mij gefabriekte kabel, de groene buitenzijde is van een stukje symetrische Neutrik microfoonkabel een andere dan waar ik het hierboven over had.
Blauw is de "-" aansluitklem van de voeding, oranje is de referentie aansluiting, en de witte aders zijn de opampingang en de aansluiting voor de afscherming.
Que, wat is dit nu, je zou toch het geheel ingieten en met printmateriaal als afscherming!
Grafiet spray voor wat extra statische afscherming!
Als laatste een plaatje waar jullie goed kunnen zien hoe de bedrading gemonteerd zit en met mijn foutje,
witblauw moet nog losgemaakt worden om aan de koperen afscherming gesoldeerd te gaan worden.
Oja, moet het nu allemaal zo "moeilijk", nee natuurlijk niet, ik vind het leuk om over dit soort zaken na te denken en hoe ik het beter dan standaard kan maken.
Hieronder de weerstanden waar ik als eerste mee begon, 1-Watt metaalfilm serie.
Ook deze bij elkaar monteren voor de beste "tracking".
De bovenste twee in serie geven weer de benodigde 20K naar de referentie spanning.
En de onderste vier in serie geven de 400K voor de - sensing.
Er zijn nog en paar foto's hierover maar dat komt wel met de volgende posting.
Samen met een opmerking over de gebruikte condensatoren en ader eigenschappen.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik zou nog wat vertellen over de gebruikte condensator en de eigenschappen van de kabel.
Op de onderstaande foto is de meetsetup te zien van wat eenvoudige testen.
Ik bedoel eigenlijk een eenvoudige setup, zou ik dit beter willen doen dan moet het geheel in een koekblik gemonteerd worden voor afscherming,
Om welke meters gaat het in het onderstaande plaatje, dat is de onderste 34461A en de Agilent voeding die 137,4V aangeeft.
Off topic
De HP6237A voed mijn 10V LAB referentie, en de kleine NoisAmp voeding staat nog steeds mijn 14 LT1021CH IC'ste verouderen 
On Topic
De meetweerstand die over de klemmen zit van de onderste 34461A multimeter is 10K.
Dit resulteerd in het laagste DC bereik van de 34461A in een resolutie van 10pA.
En wat ik meet is de drift van de bias van de 34461A multimeter en de ruis/drift van de Agilent E3612A voeding.
De multimeter "nul" ik eerst en doe dan een tijdje een meting.
Het komt er op neer dat de ruis en bias drift dominant is bij deze metingen,
ik krijg geen zinnige metingen of ik de grijze condensator aansluit of het stukje gele symetrische microfoonkabel.
Voor de indruk, 1 digit is 10pA en dat geeft een DC afwijking van 4uV bij de 400K weerstand, maar laten we eens van 100pA uitgaan,
dan is dit 40uV verandering van de ingestelde verwachte waarde, dat is dit ruim beneden 1PPM t.o.v. zeg 300V uitgangsspanning.
Het is trouwens onmogelijk met de door mij gekozen potmeter ook maar een resolutie te krijgen die ook maar enigzins in de buurt komt van die aangenomen 40uV.
We nemen een 10 slagen Spectrol 534 potmeter met een waarde van 100K, deze heeft volgens de fabrikant een resolutie van 0,007% zie het plaatje hieronder.
Laten we dit even afronden op 0,01% want dat rekend makkelijker voor het voorbeeld.
Voeding op 400V instellen, wat is nu de kleinste stap die je kan doen met het heel gevoelig aan de potmeter te draaien?
Hoofdrekenvoorbeeld, 400V en dan 1% hiervan is 4V, maar voor de makkelijkheid hebben we voor 0,01% resolutie gekozen.
Dus delen we de 4V door 100 en dan komen we uit op 4mV resolutie door de potmeter draaddikte en of de gebruiker gezopen heeft *grin*.
Nog een rede om de voeding zo koel mogelijk te houden, nu heb ik mooie Vishay weerstanden om de versterking in te stellen,
Ik doe mijn best de twee weerstanden die de versterking instellen zo goed mogelijk te laten tracken.
Maar kijk eens in de datasheet van de Spectrol 534 Series, die potmeters zijn 20PPM/C° dat is veel slechter dan mijn mooie blauwe Vishay's...
Deze potmeter zal dan ook dominant zijn over mijn te gebruiken spannings referentie en de Vishay weerstanden die de versterking instellen.
Deze uitleg doe ik hier, om zo veel mogelijk "error terms" te laten zien die de stabiliteit van een voeding bepalen.
Coating
De leverancier zij dat de conformal coating die ik had besteld, zij dat de levering nog wel even op zich zou laten wachten.
Dus ik heb toen maar de spuitbus "Kontakt Chemie-70" te voorschijn gehaalt en daar een beetje van de inhoud in een dopje gespoten.
Het printje heb ik voor een deel afgeplakt waar ik geen coating wou hebben, ook de onderzijde heb ik afgeplakt.
Die resulteerde natuurlijk dat de lak toch door de gaatjes ging er er ook een laagje rond de solderingen kwam, dit was gewenst.
Als je goed kijkt dan kan je ook aan de onderzijde zien dat in alle gaatjes coating zit, de print is dus "watervast" geworden.
Er komt nog een laag overheen, als deze laag goed gedroogt is.
Net verscheen in mijn mailbox, dat er morgen toch een van de twee coating producten geleverd gaat worden...
Dit is de bovenzijde, kijk de componenten eens glimmen, mijn foutje is ook hersteld, zie de afgeknipte blauw/witte draad die nu verlengt omhoog loopt.
De coating heb ik met een klein kwastje angebracht, spuiten vond ik door de kliederboel die dit zou opleveren geen optie.
Ook in dit plaatje is te zien dat overal een dun laagje coating is aangebracht
en ik heb de kabel vastgebonden met een stukje bindgaren die ik met kunst en vliegwerk heb vastgezet met twee knoopjes en wat 10 seconde lijm.
Met de volgende stap ben ik net bezich geweest, er was nog wat coating over die wat dikker was geworden, hiermee heb ik de onderkant
weer ingesmeerd.
Nu zijn bijna alle gaatjes dicht, dit is nodig voor als ik de thermische lijm ga aanbrengen zodat dit niet aan de onderzijde van de print er uit komt.
Morgen meer over dit onderdeel van de voeding.
Groet,
Blackdog
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ha Bram,
Waarom heb je die kabel aan de bovenkant van de print aangesloten? Was het niet makkelijker geweest om hem aan de onderzijde te monteren ?
Grtz. T.A.
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Ik gebruik Kontact Plastic 70 regelmatig als conformal coating. De ervaringen zijn prima. Het is zeer hoogOhmig, en geen gepruttel meer in mijn koptelefoon als ik een tropisch zwemparadijs binnen stap 
Omdat het waterdun is zuigt het lekker in de vezels van de print als je geboord/gefreesd hebt, en kan daar dus geen vocht meer intrekken. Zoals de gaatjes die je uitgeboord hebt.
Overigens zag ik nu op de website dat Kontact het nu zelf ook conformal coating noemt.
Iets anders, was dat groen/geel plakband plus grafiet gedoe alleen tijdelijk, als afscherming voor je meting? Je uitleg was daar wat vaag....
groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi!
Even wat vragen beantwoorden tijdens het nuttigen van wat "breinvoedsel"
op het ogenblik is dit Goede Earl Grey Thee en een roomboter krakeling.
Ok, we beginnen eerst met twee foto's hoe je ook de opset kan doen van de 20K en 400K weerstanden.
Op dit stukje print heb ik de 6 weerstanden gestoken, 4x 100K onderop en daarboven de 2x10K.
Als ik dit nog zou gaan gebruiken zou ik een laagje kapton tape om de weerstanden leggen i.v.m. het grote spanningsverschil tussen de weerstanden.
Het zijaan zicht van een alternatieve opbouw, ook bij deze opbouw is er voor gezorgt dat de weerstanden een zo goed mogelijke thermische kopeling hebben (niet de kapton tape vergeten!)
Eilandjes weghalen waar kan en waar nodig voor lage lek en alle hars residu verwijderen met IPA.
Dan komen we nu aan bij de vraag van Tidak Ada, waarom de kabel aan de bovenzijde?
Omdat ik een afschermplaatje aan de onderzijde wil hebben dat het zelfde potentiaal heeft als de afscherming aan de bovenzijde.
Dit is in principe niet de kast waar de voeding in komt, deze is zwevend met de mogelijkheid deze aan de + of de - te koppelen net als de vele HP/Harrison voedingen.
Hier ligt het afscherplaatje nadat ik het net heb geknipt op het printje.
Nop, het is nog niet afgewerkt, alle zijden hebben nog scherpe randjes en daar hou ik niet van.
Het viel niet mee deze foto te maken, ik stond buiten en ik heb nog steeds maar twee handen en er stond een redelijk sterke wind.
Ook natuurlijk de camera in de andere hand en nu maar recht houden en hopen dat het stukje print niet wegwaaid 
De vraag van Gertjan.
De geelgroene tape was alleen nodig voor het spuiten van de kabel, ik weet hoe geniepig die graffiet spray overal tussen kruipt.
En ik had zo mijn best gedaan het geheel zo lekvrij op te bouwen en dat wou ik zo houden, Margareth was ook blij met de door mij gekozen kleur tape *grin*
Gisteren heb ik er ook nog over nagedacht hoe ik de weerstanden beter thermisch kan koppelen en dit niet geheel te laten afhangen van de thermische weerstand van de te gebruiken thermische lijm.
Na wat experimenteren kwam ik tot deze contraptie <= zoek dat woord maar even op, als je het nog niet weet 
Dit brengt wat extra thermische massa aan en de opgewekte warmte (max. 400mW) hoeft minder afstand door de lijm af te leggen die een hogere thermische weerstand heeft dan de plaatjes.
Hierdoor wordt het "tracken" tussen de 20K en de 400K weerstanden beter.
Het zijn Alu Oxide isolatie plaatjes die ik in de grotere versie regelmatig hier op het forum heb laten zien.
Deze zijn bij Conrad te koop en niet kostbaar.
Dan nog dit, een fabrikant die ook zoiets wil maken als deze voeding, besteld natuurlijk bij Caddock of Vishay een weerstand met de gewensde specificaties en drie pootjes...
Als ik er aan toe kom, dan zal ik nog één laagje coating aanbrengen, van print materiaal het bakje maken en dit dan monteren op de print.
De resultaten zal ik hier weer plaatsen.
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi!
Wat ik nog als tip aan jullie wil meegeven is het onderstaande stukje gereedschap.
Dit kwastje werkt echt prachtig voor het aanbrengen van het laagje coating dat ik op de print en weerstanden heb aangebracht.
Een oud collega van mij, Wijnand had geloof ik weer via zijn vader vernomen dat Matterharen kwastjes er goed waren.
Dit kwastje schijnt de eigenschappen van Matterhaar en Filament te hebben, zal wel, ik heb er verder weinig verstand van, maar het werkte erg goed.
Deze foto is wat scherper dan de gene in de vorige post, je kan zien dat de weerstanden licht naar de Alu isolatie plaatjes zijn gebogen.
Een beetje met een verwrongen perpectief daar het wat lastig fotograferen was,
er is goed zichtbaar dat de ruimte rond de weerstand klein is zodat er maar weinig thermische lijm nodig is voor opvulling naar de Aul plaatjes.
En de weerstanden langs de zijkant, ook is de Kapton tape te zien die om de onderzijde van de condensatoren zit.
Dit dient er voor, dat de lijm niet kan weglopen onder de condensatoren door.
De eerste laag lijm aangebacht voor de Alu plaatjes op hun plaats gezet worden.
De Alu plaatjes zijn eerst met seconde lijm aan elkaar vastgezet en daarna in de thermische lijm gedrukt zoals jullie hier kunnen zien.
De Alu plaatjes zijn geplaatst en er is al wat extra lijm aangebracht voor het opvullen boven de 20K weerstand.
En hier dient de koeler als kachel om de lijm sneller te laten drogen, de temperatuur van het koelblok is rond de 60C°s
Veel stappen zijn er nodig he, om iets moois te maken 
Vanochtend er dus voor gezorgt dat er nog een laag coating werd aangebracht en het eene gaatje dat nog open was, ook gedicht werd.
De onderzijde heeft over de solderingen ook nog een extra laag coating gehad.
Morgen knip ik het printmateriaal en plaats dit om de weerstanden en condensatoren heen.
Als het vastzit wordt het geheel verder opgevult met thermische lijm.
Verder denk ik regelmatig na over de regel electronica, zoals de te gebruiken opamp en het aansturen van de Fet.
Ik denk dat ik twee van die Fets parallel ga zetten of ik moet nog een extra serie weerstand opnemen in de drain,
zodat het piekvermogen in de Fet beperkt blijft bij calamiteiten, moet daar nog even wat aan gaan rekenen...
Zo, dat was de lijm foto bonanza!
Shoot @ It!
Groet,
Blackdog
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 1 augustus 2017 13:42:04 schreef blackdog:
Ik ben gaan nadenken hoe dit aan te pakken, uiteindelijk ben ik toch bij mijn eertste gedachten weer uitgekomen, netwerkkabel aders.
Ik heb ook gekeken naar de dunne afgeschermde symitrische microfoonkabel die ik hier heb liggen,
maar ik vond de aderisolatie wat aan de dunne kant, er is een maximaal spannings verschil van 420V tussen de aders.
Maar deze kabel heeft wel een hele mooie afscherming, jammer maar hij is het niet geworden.Maar goed, het zijn uiteindelijk de aders van de netwerk kabel geworden in de soepele uitvoering.
Ik heb vier adres genomen waar ik er maar drie nodig heb voor wat extra afscherming.
Dat je "onzorgvuldig" bezig bent verwacht ik zeker niet, zijn "we" ook helemaal niet gewend, het tegendeel zelfs. 
Maar max 420v aanwezig op deze netwerkaders, waarvan de voltage-rating meestal zo'n 50 volt is, daar heb heb ik toch zo mijn bedenkingen bij.
Of is het een special teflon uitvoering?
blackdog
Golden Member
Hi vergeten,
Tja, de test zal het uitmaken of de bedrading langere tijd 420V kan hebben. 
Het ziet en voelt Teflon achtig aan.
Waarschijnlijk is de 50V voor oudere kabels, ik denk dat met de moderne POE spanningen van 48V tot 57V is die 50V norm wel wat krap is.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Even een snel tussendoortje 
Ik heb de weerstanden nog een keer gemeten nu ze zijn ingegoten en wil even laten zien waarin de afwijkingen resulteren betreffende de uitgangsspanning van de voeding.
De 20K is op één van mijn TEK meters 19,9977K, dat is: -0.00625%
De 400K weerstand is 399,975K en de afwijking is: -0,0115%
Dit resulteerd bij een perfect aangeboden spanning van 20V op de 20K weerstand in een spanning van 400,021V, dat is 21mV afwijking.
Dit is een afwijking van 0,00525% en als je naar de 400,021V kijkt krijg je de indruk de de afwijking groot is, tenmiste ik heb dat gevoel.
Ik heb het een paar keer nagerekend of het wel goed was 
Mooi verder met andere zaken en gegroet,
Blackdog
Op 2 augustus 2017 22:11:43 schreef blackdog:
Hi vergeten,Tja, de test zal het uitmaken of de bedrading langere tijd 420V kan hebben.
Het ziet en voelt Teflon achtig aan.Waarschijnlijk is de 50V voor oudere kabels, ik denk dat met de moderne POE spanningen van 48V tot 57V is die 50V norm wel wat krap is.
Groet,
Bram
Dag Bram
Deze CAT 6 kabel van Amphenol heeft in zijn datasheet een waarde van Umax (peik) staan van 230V. Dit is al iets hoger dan de geschatte 50V. Ik denk dat je er geen grootte problemen gaat hebben.
Groeten
Kris
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 3 augustus 2017 12:13:59 schreef Kridri:
[...]Dag Bram
Deze CAT 6 kabel van Amphenol heeft in zijn datasheet een waarde van Umax (peik) staan van 230V. Dit is al iets hoger dan de geschatte 50V. Ik denk dat je er geen grootte problemen gaat hebben.
Groeten
Kris
Heeft Blackdog wel die kabel waar je het nu over hebt, CAT 6 kabel van Amphenol?
Die 50 volt is niet geschat, komt uit een datasheet.
De 420 volt die erop komt te staan is toch wel wat hoger dan de waarde (230v) die jij opgeeft, dus om dat zo maar zondermeer goed te keuren...hmmm.
De doorslagspanning van lucht (op zeenivo luchtdruk) is ongeveer 3 kV per millimeter en van PVC al 24 kV per millimeter en teflon zit op iets van 48 kV per millimeter.
Dus ik denk dat het wel meevalt met die 420 V.
blackdog
Golden Member
Hi vergeten 
Uhm, zo maar goed keuren? de spanningsdeler gaat een paar dagen aan een 800V voeding.
Ik moet even denken hoe ik het doe voor een paar dagen, en dan heb ik het over de veiligheid.
Ben hier namelijk niet de enige die hier rondloopt.
De bedoeling is het geheel onder spanning te zetten en ook te kijken wat de "Delta t" wordt als de 400K weerstand onder spanning staat.
Ik wil dit met b.v. 800V testen, lijkt mij hoog genoeg voor de bekabeling en ik heb dan 4x het maximale vermogen in de 400K weerstand.
Dat wordt dan twee wikkelingen van de Philips trafo in serie en dan via de variac de spanning op ongeveer 800V instellen.
En dan diverse temperatuur sensoren er op plakken enz.
En maar hopen dat jij geen gelijk hebt *grin*
Voor een productie voeding doe ik het natuurlijk niet zo, ik ga bij deze voeding,
wat een eenmalig project is, van een aantal aannames uit en de bedrading die hoge spanning voert is er een van.
Heb ik het uiteindelijk verkeerd ingeschat, dan zal ik dat direct hier laten weten 
Groet,
Bram
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bram, denk je ook aan brandgevaar met dat experiment?
Er zijn overigens diverse dunne coaxjes (2-3mmØ), die een doorslagspanning van een 1000 à 1500 volt hebben, o.a. RG174 (polyethyleen isolatie, 1500V) Verder een aantal met teflonisolatie.
Ik denk dat, gezien de thermische lijm, die je gebruikt de teflon soorten uitvallen, omdat die niet verlijmbaar zijn.
Ik kan je wel een paar stukjes RG174 opsturen als je wilt. Ook RG178, teflon, is op voorrad.
Grtz.,
T.A.
blackdog
Golden Member
Ha die Tidak Ada, 
Ja daar heb je gelijk is, daarom wou ik het ook in een andere ruimte testen en dacht aan en aantal kleine zekeringen (waarde 50mA of kleiner) die ik hier nog heb liggen toe te passen waar zinnig.
Ik heb hier nog wat dunne coax type liggen, waar ik mee kan testen als nodig.
Maar voor als nog dank, voor de tip wat de veiligheid betreft, altijd zinnig 
De lijm en de coax interactie is verder niet van belang, de weerstanden zitten nu omsloten door de lijm
en daar ging het om, er zal ook lijm om de kabel heen komen,m aar dit heeft behalve de kabel vast te houden geen functie.
Het afschermplaatje voor de onderzijde van de print is afgewerkt en gelakt, klaar voor gebruik.
De print aan de onderzijde heb ik van scherpe puntjes ontdaan, want dat is niet handig bij de wat hogere spanningen, nu nog schoonmaken en dan weer een laag coating er overheen.
Op het ogenblik ben ik de datasheet aan het doornemen voor de opamps die op mijn lijstje staan voor gebruik van de U en de I loop.
De gene die voorlopig bovenaan staat is wat ik al eerder zij de OPA140 Serie, dit is een Fet opamp met lage ruis en goede bias en ofset specificaties.
De andere twee zijn van LT en die zijn net binnen gekomen, dit zijn de LT1793 en de LT1677.
Het gaat er denk ik op neer komen dat er voor de U-loop ene andere opamp gebruikt gaat worden dan voor de I-Loop.
Dit alles heeft dus te maken met de bron impedanties aan de opamp ingangen.
Als ik wat meer weet laat ik het hier weten, eerst even een testschakeling fabrieken zodat ik wat sneller kan meten aan de opamp.
En de twee versies van de Conformal Coatings zijn binnen, de laatste die binnen kwam is een flesje ter grote van nagellak en is van het merk Electrolube type FSC.
Het stinkt als de hel en dat zal de Xylene wel zijn die er in zit...
Groet,
Blackdog
Tidak Ada
Op 3 augustus 2017 15:36:07 schreef blackdog:
Ha die Tidak Ada,Ja daar heb je gelijk is, daarom wou ik het ook in een andere ruimte testen en dacht aan en aantal kleine zekeringen (waarde 50mA of kleiner) die ik hier nog heb liggen toe te passen waar zinnig.
[....]
Vlamboog!!! Glaszekeringen zijn maar geschikt tot 250V AC Voor DC gelden andere maatstaven.
Dieper gaande informatie mogelijk bij Piet Plof.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]