Philips digitale multimeter

Arco

Special Member

Uit de OKI shortform catalog 1999:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Da's het betere werk! Bevestiging wat het is en van de fabrikant. Nu nog ergens een schema opduiken... Ik heb ook al even wat zitten bladeren. Opzich als het ding in 1999 nog steeds in het assortiment zat, zouden er toch wel tientallen of honderden modellen meters moeten zijn met zo'n ding erin.

Edit: OKI heeft de halfgeleidertak in 2008 verkocht, mogelijk is er via die weg wat te vinden, eens zien.

Edit2: @Arco hieronder: dat dus... GMTA :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Misschien dat Lapis (voorheen OKI) nog een datasheet van de chip heeft. Er staan heel wat MSM52xx chips op hun site, maar deze niet...
http://www.lapis-semi.com/en/datasheet/obsolete.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tot nu toe iedereen bedankt voor zijn bijdrage , maar ik denk we voor
een schema van de meter voorlopig nog op een dood spoor zitten.

Mvg
Frans,

blackdog

Golden Member

Hi Vidor,

Je kan ook wat extra inzet tonen en gebruyik maken van de informatie die ik je deze week gaf over de stroombron schakeling die vrijwel zeker een defect heeft.

Meestal gaat deze stuk als men spanning op het Ohm bereik of de diode/pieper functie gebruikt.

Zoek naar beschadigde onderdelen op de print en ja de storing kan ook in de DMM chip zitten, dan is het dikke pech...
Maar meestal is de beveiliging tegen misbruik extern geregelt, zoek dan daar naar.
Prober zoveel mogelijk info te vinden, kijk hoe andere chips van het DMMchipje werken voor het Ohm bereik en de doorpieper.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Foto's van de gehele print rondom de chip kunnen ook nuttige hints over de schakeling bevatten, zelfs als je de werking van de chip niet kent.

Verder kun je in het algemeen schemata van multimeters zoeken, de chip is geheid in een hele stapel modellen toegepast als hij meer dan 15 jaar in productie is geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Blackdog,

Het is natuurlijk niet de bedoeling om hier stil te zitten wachten op de perfecte oplossing.

Ik wil via dit forum proberen zoveel mogelijk info te verzamelen en dan het nodige doen om de meter hersteld te krijgen.

Dus alle info is welkom.

Die stroombron schakeling dat is een tip in de goede richting denk ik.

Mvg
Vidor

maartenbakker

Golden Member

Je bent nog niet klaar met 'via het forum zoveel mogelijk informatie verzamelen', dus ik zou zeggen: wees welkom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Een stroombron kan erg eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld een IC en een paar weerstanden.
Als je foto's plaatst, dan probeer de tekst leesbaar te krijgen.
Eventueel onder verschillende hoeken foto's maken.

Nog een paar foto's nu van de frontprint los uit het toetel

Op het eerste zicht niets verbrand dat is al goed.

We hebben dus als actieve elementen nog een IC en drie transistoren

Het IC kan nu dienst doen als stroombron maar met een transistor
lukt dat ook al.

Het IC (TL061CP) zal volgens mij deels dienst doen voor het AC volt
gedeelte.

Ik denk van er misschien zelf een schema van op te nemen maar dat word niet gemakkelijk door de dubbelzijdige print.

maartenbakker

Golden Member

Dat zal inderdaad lastig worden, ook nog eens vrij compact gebouwd.

Nou kom ik wel tot een interessante conclusie; deze print is helemaal niet door Philips gebouwd! Philips heeft kennelijk een samenstelling van een ander merk in eigen kastje met eigen voeding gezet.

Staan er op de printplaat in de silkscreen of koperlaag (mogelijk aan de soldeerzijde) nog artikelnummers of merkjes ofzo? Mogelijk is dat nog een aanknopingspunt om via merk en type een alternatief schema te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op het net kwam ik Philips Japan als aanwijzing tegen. Aangezien de DMM chip ook door SOAR (Soar Corporation; Hanishinagun) gebruikt wordt, laat het zich raden.

maartenbakker

Golden Member

Heb je een linkje? Da's atijd interessant, kijken of er nog meer aanwijzingen uit te halen zijn.

Soar klinkt als een realistische mogelijkheid, ik meen dat Philips daar wel meer zaken gedaan heeft.

Overigens "bestaat" Nihon Philips eigenlijk niet als fabrikant. Althans ik heb nog nooit een product gevonden dat daadwerkelijk door Philips in Japan gefabriceerd is; dat was altijd inkoop. Waarmee Soar dus inderdaad tot de mogelijkheden behoort (behalve als het ook gewoon een inkoper is zoals Arco hieronder zegt - dan zou Yokogawa inplaats daarvan tot de mogelijkheden behoren).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 augustus 2017 22:33:33 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De SOAR meters werden door de Yokogawa Electric Corporation gemaakt, misschien de Philips print ook...
Ze ontwikkelden o.a. test en meetapparatuur, ook voor Philips: http://tmi.yokogawa.com/about/clients/

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 4 augustus 2017 22:46:36 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Linkje van deze kan ik zo snel niet terugvinden, maar wel nog een leuke andere: http://www.radiomuseum.org/r/philips_digital_multimeter_sbc_81.html

maartenbakker

Golden Member

Ahja. RMorg kiest ervoor om geen onderscheid te maken tussen merk en fabrikant (is te ingewikkeld voor niet-technische bezoekers). Wel weer leuk om allerlei meters langs te zien komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

@VIDOR
Kun je ontcijferen wat op de drie "transistoren" staat?

Op de hoofdprint is geen nummer of naam van fabrikant terug te vinden,wel op het opsteekprintje met de beeper staat een nummer
"5030-22D" maar ik denk dat we daarmee niet ver springen.

De gebruikte transistoren zijn:
-608 E4A
-K44 B3M
-491BJ 8341
-D612K

Dus ook duidelijk geen europese typen.

Ik heb nog geprobeerd iets terug te van de SBC 811 maar tot nu toe nog niets gevonden.
Misschien heeft deze DMM een gelijkaardige opbouw van schakeling omdat ze van het zelfde bouwjaar zijn.

Mvg
Vidor

Op 30 juli 2017 21:06:39 schreef maartenbakker:
Testman weet het soms niet, ik soms wel ;-)

De fabrikant is de Philips apparatenfabriek Hasselt,

blijkbaar had ik die wel meteen goed :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Soms niet en soms wel betekent stiekum ook gewoon hetzelfde :D

Op 5 augustus 2017 18:21:51 schreef VIDOR:
Op de hoofdprint is geen nummer of naam van fabrikant terug te vinden,wel op het opsteekprintje met de beeper staat een nummer
"5030-22D" maar ik denk dat we daarmee niet ver springen.

Dat kun je denken, maar ik denk dat het een perfecte demonstratie is van het nut van nummertjes zoeken ;)

Zie bijvoorbeeld http://www.ebay.com/itm/Soar-5030-Digital-Multimeter-w-o-handle-for-pa…

Waarmee equivalentie met Soar wel bevestigd is. Kennelijk een model dat oorspronkelijk een externe voeding nodig had; Philips heeft die ingebouwd. Vraag me af of Philips ze zonder kast kocht of dat ze ze eerst allemaal zelf hebben zitten uitkasten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 augustus 2017 21:12:04 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Overeenkomsten tussen de Soar en Yokogawa meters...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Zo had Philips de SBC812 en die was technisch gelijk aan de SOAR4020.

mel

Golden Member

De Soar ziet er mooier(en professioneler ) uit dan de yoko,Maar dat is persoonlijk. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hij jongens het probleem is opgelost , hoe stom , zekering defect.
De zekering achteraan de meter zit niet tussen de voeding maar dient
voor de beveiliging van spanningsmeting in de stand ohm .

Ik ben er opgekomen door de voedingsprint los te maken van de achterplaat om te kijken of daar geen gegevens op stonden van de fabrikant en toen zag ik dat de draden van de zekering niet op de voedingsprint toe kwamen maar door liepen naar de frontprint.

Ik was er eindelijk ten volle van overtuigt dat de zekering in het voedings circuit zat en doordat de meter werkte eindelijk de zekering niet gecontroleerd , hoe je eindelijk op een verkeerd spoor terecht komt he.

Ik heb eindelijk nog nooit meegemaakt dat van een DMM een zekering zit ter beveiliging van het ohm meetbereik wel van analoge universele
meters bv AVO.

Nu een schema of afgeleid schema is natuurlijk nog altijd welkom nu was het probleem relatief simpel maar het kan soms wel anders uitdraaien.

Ik bedankt allen voor de bedrage en het meedenken

Mvg
Vidor (Frans)

mel

Golden Member

Blijft het feit ,hoe komt het dat de zekering kapot was?
Misschien spanning op de weerstand stand gezet? of zo iets..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..