mosfet driver nodig?

Ik had het over mosfet drivers. Niet dat het veel uitmaakt omdat die drivers ook voornamelijk uit mosfets bestaan ;)

China kunnen we eindeloos over meuten en dat is al voldoende gedaan op het forum meen ik ;)

Ik heb er goede en slechte ervaringen mee. Feit is wel dat ze soms spullen hebben die in Nederland alleen de Farnells en de RS Components hebben, die dan op zich niet per sé duur zijn, maar voor particulieren dan wel een minimale besteding van 50 euro. Dan wordt een beetje hobby toch wel erg snel erg duur.

Ik heb laatst een paar heel specifieke mosfets in China besteld (en ontvangen...), die in de wat lagere spanningen (12V) een grote SOA hebben (vrij zeldzaam). Zijn in NL moeilijk aan te komen en/of duur. Binnenkort ga ik ze aansluiten, dan zullen we weten of ze snel *poef* zeggen :) Maar omdat ze netjes met een driver (haha, weer on topic) worden aangestuurd verwacht ik nauwelijks dissipatie/warmte eigenlijk.

Op 6 augustus 2017 22:34:16 schreef Martin V:
[...]

Gewoon een mosfet driver ic'tje zoals de TC4427 ertussen plaatsen.

Ja dat zeg ik dus net een paar posts hierboven...

De TC4427 ken ik niet, maar ik zie net dat dat gewoon hetzelfde is als IR4427 en ook hetzelde als MAX4427. Zal wel weer het gebruikelijk spelletje zijn van fabrikanten/merken die elkaar opkopen en/of IP uitwisselen.

Wel mooi dingetje trouwens. Zit ook meteen Schmitt Trigger in en een heel hoge impedantie op z'n inputs. Als je niet zo'n heel grote load wilt schakelen (< 1.5 A) dan kun je de hele power mosfet weglaten en het de driver zelf laten doen!

Ik zie dat je bij eBay (= China...) 4427's in DIP kunt krijgen voor $0.40 per stuk, goedkoper zie ik ze niet, dat zijn dan IR4427's (of goede/slechte imitatie ;)).

Bij Conrad is de goedkoopste in DIP €1.38, is op zich ook nog wel te doen.

Wat mij opvalt is dat versies van Maxim (in dit geval MAX4427) altijd zo ontzettend belachelijk duur zijn, bij alle winkels waar ik kom, wat is daar de reden van?