Whirlpool JT379 opnieuw defect, Error 2 back button

Beste Forum leden,

In 2010 heb ik een Whirlpool 379 (combi magnetron) gekocht , die gaf na een jaar problemen , het display reageerde niet meer.

Een erg aardige Whirplool monteur heeft toen in juni 2011 een nieuwe deur besteld en een aantal dagen later geplaatst.

Dat vervangen lukte wel , maar het probleem bleef.

Daarom heb ik een paar dagen later van Whirlpool een geheel nieuw apparaat gekregen.

Mooie service.

Na een jaar gaf deze af en toe een piep , maar na de stekker in en uit werkte het apparaat langere tijd weer goed.

De laatste 2 weken echter is het probleem sterker terug , veel gepiep , een display dat vanzelf invoer weer laat knipperen en sinds een aantal dagen de melding "ERROR 2 Back Button" aangeeft en nu niet meer te gebruiken is.

Morgen komt er opnieuw een monteur kijken.

Mijn vraag is :

Kennen jullie dit probleem en is er een oorzaak aan te wijzen?

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.

Alvast bedankt!

Klinkt als de bedieningsprint. Mogelijk een elco capaciteitsloos of een serievoedingscondensator gedeeltelijk onderbroken. Alternatief een defect toetsenbordje.

Een witgoedmonteur zal dan standaard de gehele print vervangen. Vraag eventueel of je de oude mag houden.

Bij een nieuwe print mag je de oude houden, die is van jou. Mocht het een ruil print zijn, dan zal daar een vergoeding voor staan.

klinkt ook wel alsof de deur niet meer in de schakelaars viel en zo de zekering uit de stuurprint heeft gejast. als je dus de magnetron wat scheef hebt staan kan dit na een tijd weer terug komen. dat het piepen weg was als je de stekker eruit trok zou kunnen komen omdat je de magnetron verschoof, waardoor hij daarna net anders stond en weer contact maakte met de deur in de schakelaars..

Mijn dank voor de antwoorden!

Wat testman zegt zit op zich wel wat in...we kregen wel vaker een melding "deur" te zien , terwijl die al dicht zat.

Overigens staat het apparaat recht / vlak.

Na het weer open en dicht doen begon het programma alsnog.

Maar het irritante piepen dat ie nu doet heeft ie op deze manier nooit eerder gedaan.

Het is veel vaker en gaat lang door.

Daarbij knippert ook tijdens het programma de wattage en tijds instelling.

Aardig van slag dus.

Jammer want het is/ was een erg fijn apparaat.

Hoe lang is de garantie van Whirlpool eigenlijk? Weet iemand dat?

klinkt alsof er een deurschakelaar aan het uitfikken is, door het knetteren geeft de trafo puls storingen af aan de stuur elektronica die van slag raakt..

je kunt dit makkelijk testen, het 1 of 2mm open duwen van de deur met de hand op magnetronstand geeft dan al storing. komt vaker ofwel door scheefstand, kapotte haak van de deur, kromme haak van de deur of door het heetworden van bijv de ovenstand dat de deur maar net contact maakt met de deurschakelaars..

Vandaag is de monteur geweest.

Bleek dat ik 2 jaar garantie had , maar dat die 3 weken was verlopen helaas....;-(

Na overleg met z'n baas heb ik het onderdeel gratis gekregen , werkloon en voorrijkosten kwamen wel voor mijn rekening.

Kostte me 113 Euro.

Het hele bedienings-paneel is vervangen. Ik heb de oude hier gehouden.

De monteur legde me uit dat door b.v. vocht een schakelaarcontact kan gaan "kleven" en dan af en toe contact maakt of blijft hangen.

Lullig klein mankement natuurlijk , maar het was niet anders.

Op zich wel goede / aardige service dat ik de 105 euro voor het onderdeel (wat is dat duur!!) werd kwijtgescholden in verband met de net verlopen garantie.

Ik hoorde van de monteur dat dit euvel bij veel magnetrons voorkomt...

Mijn dank voor de tips hier in ieder geval!

En nu de defecte print bestuderen waarom het fout gaat, heb je hem als reserve liggen...

En natuurlijk hier even een foto posten :0

Het apparaat is weer begonnen met dezelfde foutmelding.

Ik heb daarom gisteren een nieuw model besteld.

Omdat het apparaat verder in prima en nette staat verkeerd en ik bijna zeker weet dat er mensen op dit forum zijn die de uitdaging willen aangaan, kan het gratis worden opgehaald in Den Haag.

Bij interesse graag even melden voor afspraak en ophalen.

Anders gaat het dinsdagmiddag met de leverancier van m'n nieuwe model mee terug en naar de recycling.

En dat lijkt me gezien de aanschafwaarde van dik 300 euro en de nette staat best zonde.

Het schijnt bijna een 'normale' fout voor dat type te zijn, je ziet die klacht heel erg veel...
Bijv. in de reviews hier heeft bijna iedereen er vroeger of later mee te maken gehad... https://www.kieskeurig.nl/magnetron/product/887173-whirlpool-jt-379/re…

Het schijnt een softwarefout die volgens Whirlpool zo te verhelpen zou zijn:

Reset power to the product:

There may be a problem with the User Interface/Keypad, or the associated wiring.

- Power unit down by turning off the circuit breaker(s) for one (1) minute.
- Power unit up by turning on the circuit breaker(s).
- Monitor the oven for one (1) minute to ensure the error code does not display again.
- Verify oven operation.

[Bericht gewijzigd door Arco op (47%)]

Op 13 augustus 2017 11:52:44 schreef Arco:
Het schijnt bijna een 'normale' fout voor dat type te zijn, je ziet die klacht heel erg veel...
Bijv. in de reviews hier heeft bijna iedereen er vroeger of later mee te maken gehad... https://www.kieskeurig.nl/magnetron/product/887173-whirlpool-jt-379/re…

Het schijnt een softwarefout die volgens Whirlpool zo te verhelpen zou zijn:

[...]

Heb ik natuurlijk al veel eerder en vaker geprobeerd.

De stekker er uit en even (minuut) / lang (24 uur) wachten en weer terug plaatsen verwijderd inderdaad de melding en komt het apparaat / menu weer in de "eerste gebruik modus".

Maar tijdens het gebruik van oven / magnetron komen de piepjes en de de foutmelding vanzelf weer terug.

Aangezien zoveel mensen last hebben van dit probleem, lijkt het me een ontwerpfout.
Zou wel zo netjes zijn als Whirlpool dat kostenloos op zou lossen.

Op 13 augustus 2017 12:29:27 schreef Arco:
Aangezien zoveel mensen last hebben van dit probleem, lijkt het me een ontwerpfout.
Zou wel zo netjes zijn als Whirlpool dat kostenloos op zou lossen.

Zoals je kunt lezen heb ik een keer een nieuw apparaat gekregen.

Daarna is die weer gerepareerd.

Het lijkt inderdaad een ontwerpfout.

Afgezien van deze fouten heeft het apparaat verder altijd prima prestaties geleverd.

Vandaar dat ik het zonde vind dat, tenzij iemand hier het nog een kans wil geven, het bij de recycling zal eindigen.

Het twee keer vervangen/omruilen voor een apparaat met dezelfde kwaal vind ik geen oplossing; je weet dan dat het probleem weer terugkomt... :)
Het zou inderdaad mooi zijn als iemand de oorzaak zou kunnen vinden van het probleem...