Opruiming elektronica'verzameling' Deel 2

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Op 14 augustus 2017 11:26:05 schreef Shiptronic:
Wat kan je nog met zo'n oude laptop? (ik heb er zelf nog wat met W95/98 liggen voor direkt acces op COM poort gebruik)

Ik heb nog een 386 laptop, met gewoon Dos erop.En en echte seriele poort..
Ideaal om PLC's te programmeren..
En om telexontvangst te doen :)
Kost niks,en is heel eenvoudig,niet wachten tot hij klaar is, gewoon de schakelaar uit :)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 14 augustus 2017 11:30:48 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Yo!

Ja het was gezellig, goed eten (De pinda soep en de balletjes!)

Hieronder een foto van een deel van de score van zaterdag,
Het 50uA meterjte en de dubbeldeks veel standen schakelaar zaten in een Motorola testkastje, waarschijnlijk om mobilofoons te controleren.
Ik had nog een 50uA metertje nodig om de ESR meter van Jay_Diddy_B van EEVBLOG te maken.
verder twee zakjes met BC109 en ce complimentaire BC179 transistoren.
Een zakje oude precisie opamps, de uA714, dat was niet de bedoeling, ik dacht dat het een zakje uA741 metal can opampjes was, leuk voor de heb.
Hoe herken je een dyslect *grin*
Onder de hier beschreven handel liggen diverse koelelementen een aantal met TO3 transistoren van RCA en heel belangrijk,
isolatie om de koelelementen geisoleerd te monteren zodat je geen mica of iets anders nodig hebt.
En als laatste een ringkern met meerdere aftakkingen op de primaire zijde, misschien dus toch een "trafo" voorregeling voor mijn 350V voeding?
http://www.bramcam.nl/Diversen/Deurne-2017-01.png

Maar het mooiste spul, waren geschenken van Florick!
Een rolletje Teflon draad met dikke isolatie, dit is nu reeds toegepast op het weerstands netwerk, hier rechtsonder op de print.
Vier precisie shunt weerstanden, ik had al een precisie stroombron op stapel staan, maar deze weerstanden gooien het ontwerp weer een beetje om.
In het geheel niet erg, door de zeer hoge temperatuur stabiliteit van deze serie weerstanden.
De nauwkeurigheid is veel beter dan op de weerstanden aangegeven, en zit in de paar honderste van een procent.
Nogmaals mijn dank Florick!
http://www.bramcam.nl/Diversen/Deurne-2017-02.png

En dan nog dit, vergeten ik hoop dat je nu beter slaapt door het aanpassen van de bedrading van het weerstands netwerk *grin*

Dus het was voor mij een gezellige dag met mooi materiaal vanuit twee bronnen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

De 5 transistor ESR tester staat ook nog op mijn "nog te bouwen" lijstje. Kan ik ook weer zo'n mooie draaispoel meter in hergebruiken.

Je hebt toch niet €50 voor je BC109/179 betaald hé wat op het zakje staat? :)

Wat zijn die metal cans (van Florick) op zijn kop met de groene onderkant? Zeker matched differential pair transistors ?

(uA714s zijn toch veel bijzonderder als uA741s? Ik heb ze bijvoorbeeld nog niet in mijn verzameling)

blackdog

Golden Member

Hi flash2b ,

Nee, natuurlijk niet, ik had een handvol diverse silicium grut in een zakje gedaan.
En Mans zijn randombrein generator heeft daar een prijsje voor gemaakt :-)

Er komen en paar uA714CH naar je toe :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

@Jeroen:
Is dat die unit met een 5" KSB? Is dat geen monochroom monitortje?

Allen bedankt voor de dank voor de soep >:)

Ik heb twee kastjes met inhoud meegenomen. Het ging mij om de behuizingen, maar ik wordt nu toch nieuwgierig wat de functie van de inhoud is, Er gaat voeding in (spanning onbekend) er zit een 8 pensmodulair contact op (BRI gemerkt) en een optische AUX en LINE aansluiting.

Hier de foto's

Logo:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Lijkt me een fiber-optic naar "iets" converter.
8051 processor, en een leuk stukje CPLD "huisvlijt".

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 14 augustus 2017 15:35:49 (36%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

BRI = Basic Rate Interface een ISDN term. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_Rate_Interface

NTT = Nippon Telegraph and Telephone. Dat is de Japanse KPN, maar opereren ook met NTT binnen Europa in telecom land.

Het is dus een fiber naar ISDN2 omzetter.

lijkt een tool die ze in het begin van het isdn tijdperk hebben gebouwd gehad. recentste datum die ik zie is 1997, maar dat kan een toevalsnummer zijn. andere data zijn rond 1993 wat meer met de datumcode op de sticker accordeert van 1995 ,dat was nog voor het begin van die isdn tijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

OK, geïnteresseerden? Anders haal ik er af wat ik kan gebruiken, en dat is niet veel.
Maar het zijn mooie gegoten aluminium huisjes :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op de sticker staat ook een datumcode van 93 zo te zien. Het nummer dat met 9560 begint is een 12NC van Philips Teleklomp Industrie (APT bedoel ik). 94953 op dat ene spoeltje is ook een 12NC, althans een staart. Ik heb ook nog ergens een gewone NT1 voor bedrade netwerken liggen met vergelijkbare componenten en nummertjes, ook relatief weinig nummers die onmiddelijk aan Philips doen denken maar alsnog wel herkenbaar.

Nog even verder gekeken... Het gaat duidelijk wel om een product dat in ontwikkeling was. Op een IC zie ik een stickertje met een schetsnummer 8222 151 enz. Zulke nummers werden vaak gebruikt voor producten die nog niet gereed waren of waarvan het anderszins niet nodig was om een centraal gecoordineerde 12NC te trekken. De gevonden nummers allemaal weer netjes de nummertjesverzameling in, dankjewel TA.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 augustus 2017 13:45:34 schreef flash2b:

Wat zijn die metal cans (van Florick) op zijn kop met de groene onderkant? Zeker matched differential pair transistors ?

Dat zijn inderdaad Tesla KC811 Dubbeltorren. Heb daar in een impulsieve bui 100 stuks van gekocht. Ze hebben dezelfde pin-out als MAT01 torren alleen zijn de opgegeven specificaties nogal summier. Binnenkort maar eens het verschil in Vbe meten bij 1mA Ic.

expert in percussive maintenance
rob040

Golden Member

Als oud PTI-er valt het me op dat er in Deurne veel spul te vinden is wat uit Hilversum afkomstig is. Is dat een oud werknemer geweest die van alles verzameld had?

Hugo Welther

Moderator

Volgsns mij gewoon opgekocht toen PTI verdween. Een kennis van mij, ex PTI, kwam zijn eigen Hilversumse proto types in Deurne tegen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
blackdog

Golden Member

Hi Hi flash2b,

De opamps zijn naar je onderweg!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hi Katz:
Kan je contact met mij opnemen? Dit in verband met camerareparatie, waar we, wachtend op Desiree, over spraken.
Mailadres in mijn profiel.

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op dinsdag 12 september 2017 20:55:25 (100%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
dijkmane

Golden Member

Op 14 augustus 2017 15:29:18 schreef Tidak Ada:
Meer foto's:

Wie weet er meer van?

lijkt spreken op de kastjes waar ik destijds bij APT in huizen rond 1993 aan gewerkt heb.
heb toen ook aan de eerste NT1 gemeten, maar volgens mij kwamen deze ook voorbij.
tis alweer even geleden, dus veel meer details heb ik niet.

na t meten zetten wij er een stempeltje op, ieder zijn eigen nummer.
begint met een E dan 3 cijfers, dat ergens te zien ?

In no Sense, Nonsense
Tidak Ada

Golden Member

Ha dijkmanne,

Ik heb de volgende labeling op de bodem van de kastjes gevonden:

ND-ONU B
No. 0A-00005
ID-A040F0B100000000

9560 114 4402 (Philips 12NC code?)
Barcode:93UZ05MS0172
___________________________________

ND-ONU B
No. 0A-00002
ID-A040F0B100000000

9560 114 4402 (Philips 12NC code?)
Barcode:93UZ05MS0169

Letter E niet aanwezig

Of bedoel je die witte stempel op de onderste print van de stack?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

4560 faalt op 2 punten de 12NC-check, kan het 9560 zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

nee, wij gebruikten gewoon blauwe stempelinkt.

maar als dit een of ander prototype is, is deze niet in de productielijn geweest.

In no Sense, Nonsense
flash2b

Special Member

Op de foto's staan een nummer dat met 9560 begint.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 september 2017 13:27:13 schreef maartenbakker:
4560 faalt op 2 punten de 12NC-check, kan het 9560 zijn?

Inderdaad 9560 : Slordig overgschreven terwijl het hier al stond :o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 11 september 2017 14:04:44 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

En ik was lui dat ik het niet gecontroleerd heb, nummer staat inclusief linkje al lang in m'n bestand...

Voor de liefhebbers de punten waarop de check faalde: 45 is een fabrieksnummergroep voor Philips medical dus niet zo waarschijnlijk op een stukje telecom en 60 is een niet bestaand of in die groep niet voorkomend coderingscentrum.

Op zo'n manier is het 12NC-systeem ook behoorlijk foutbestendig, een kenner ziet vaak in 1 oogopslag dat er iets niet klopt. Misschien nog wel beter dan een checkdigit zoals in geautomatiseerde nummersystemen vaak aanwezig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten