Opruiming elektronica'verzameling' Deel 2

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Deel 1 is gevaarlijk vol, dus we gaan hier verder.

Meteen even een waarschuwing voor iedereen die deze 'C-tjes' gekocht heeft:

Dat zijn geen C-tjes

Naast WEL C-tjes, je ziet waarom ik ze voor C's aanzag ;)

Staat Neosid op, dus...
Eerlijk gezegd had ik ze eerst ook als c'tjes meegenomen.

http://www.neosid.de/produktblaetter/neosid_Festinduktivitaet_Sd75.pdf

Sine

Moderator

Voor de rookies

Oi!
Het is nog altijd prutser ja!

Neosid ... nooooit van gehoord
Spoelen zijn dan ook enge ondefinieerbare onderdelen met een eigen wil

Hewlett

Honourable Member

Ja, in Deurne liggen er een serie Neosid spoeltjes (4.7µH, 100µH, 130µH en 2.2mH) in de condensator laadjes ;-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
RAAF12

Golden Member

Blijkbaar weinig verlichting in de spelonken daar, gezien de berichtgeving, en dan zal het moeilijk zijn om de items juist te determineren!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 4 januari 2015 16:41:26 (28%)

pietplof

Golden Member

Jongens kom toch, er is toch niets leukers dan verrassingen.

festina lente
Schimanski

Golden Member

Ga ermee naar Fred101, die kan een spoel zich als een C laten gedragen...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Ik vind determineren juist een van de leukere hobby-aspecten :) Het mooiste is dat je daar dan ook weer staat tussen mensen die daar allemaal wat van weten (zoals in dit topic RAAF12 die meteen weet wat Neosid doorgaans maakt), dus convergeert het vaak ook best snel naar de juiste conclusie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 januari 2015 17:01:11 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Gelukkig had ik voornamelijk SMD mee, waar ik al een hoop lol van heb gehad overigens, en een railtje L200C waar ik inmiddels mijn oude Sommerkamp 788DX (Koffie warmer) weer mee tot leven heb gewekt...
Dit is niet mijn apparaat overigens.
http://www.yaesu-museum.com/a_TS_788DX__1_.jpg
Voordeel van SMD C is dan weer dat je ze gemakkelijk via een printspoortje tegen massa kan zetten in deze oude dingen.

Nu nog uitzoeken waarom de swr protect hapt op mijn dummy en we zijn klaar voor de 10 meter....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Schimanski

Golden Member

Hé zo'n mooie Sommerkamp (780DX, dus zonder display) heb ik hier ook liggen. Heb ik van PA3CNO gekregen die hem heeft omgebouwd voor 28-30 MHz. Komt 100W uit. AM, FM, en SSB. Is i.d.d. erg leuk voor 10 meter mobiel werk als de condities weer wat aantrekken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 4 januari 2015 16:46:09 schreef pietplof:
Jongens kom toch, er is toch niets leukers dan verrassingen.

Ik had een aantal "relais" meegenomen. Ze hadden dezelfde pinout, kleur en afmetingen zoals een aantal relais dat ik al had. Daarna vergeten over het licht te kijken, en dus zit in nu met 12 kristalfiltertjes :P daar heb ik dus helaas helemaal níets aan...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ik heb eens een als vermogensweerstand verkleed (en bedoeld) spoeltje gemonteerd in een home made schakelend voedinkje. Zakte onder belasting in.. en ik maar zoeken naar het probleem :(

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Op 4 januari 2015 17:11:01 schreef Schimanski:
Hé zo'n mooie Sommerkamp (780DX, dus zonder display) heb ik hier ook liggen. Heb ik van PA3CNO gekregen die hem heeft omgebouwd voor 28-30 MHz. Komt 100W uit. AM, FM, en SSB. Is i.d.d. erg leuk voor 10 meter mobiel werk als de condities weer wat aantrekken.

Ik ga je vertellen dat de 10 lekker open lag vandaag...
Ontvangst is uitsteekbaar.
Overigens staat de MRF424 die er als powertor inzit op datasheet voor 80 Watt met een rendement van 50 procent.
Daar ze 160 Watt input opgeven zal die 80 Watt ook wel niet helemaal gehaald worden.
Het koelblok wordt na een poosje fluiten (ivm een triggerhappy swr protection) iig lekker warm.

Deze geeft op een meter iets van ruim 30 Watt (misschien 40) op SSB.
Maar het hoog laag schakelen werkt ook niet, dus er zal nog wel iets mis zijn...
In ieder geval komt er weer lawaai uit, en dat was de afgelopen 5 jaar op de plank ook niet het geval.... (defect gekocht)

(Btw, de 788 liep van eind 26 tot einde 10 meter band uit zichzelf)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fatbeard

Honourable Member

Op 4 januari 2015 17:29:10 schreef The Engineer:... en dus zit in nu met 12 kristalfiltertjes :P daar heb ik dus helaas helemaal níets aan...

Ik wil er wel een aantal (5 of zo) van je overnemen, ik kon er niet bij zijn.
Heb nog een project in mijn achterhoofd om een audio toonhoogte-corrector te maken (SSB-style). Met vrijwel dezelfde componenten ook bruikbaar als compressor.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 4 januari 2015 21:17:43 schreef fatbeard:
[...]
Ik wil er wel een aantal (5 of zo) van je overnemen, ik kon er niet bij zijn.

Helaas zijn ze al aan een ander beloofd, anders had ik ze zo in een envelopje gestopt voor je. Sorry :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fatbeard

Honourable Member

Jammer.

Waren er nog meer of waren dat de laatste? (ik zoek een argument om de volgende keer kostwatkost wèl mee te gaan ;))...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik heb gezien, liggen er bergen kristallen en oscillators...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Ja, maar kristalfiltertjes... that's different koek. Ze zullen er misschien nog wel zijn, maar in welk laadje??

Misschien weet De Ingenieur nog ongeveer in welke hoek hij ze gevonden heeft?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Jinny

Golden Member

En welke frequentie, is ook wel gemakkelijk om te weten...
Volgende keer zal ik er ook naar zoeken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ze zijn van Murata, 433KHz 455Khz. Ze zijn nu weg dus het exacte type kan ik niet meer geven. Er waren er nog wel zeker meer van!

Ze lagen in het het tweede hok aan de gang (dichter bij de toiletten, niet het ingangs-hok dus) en dan als je binnenkomt voorbij de kast die een knelpunt in het midden vormt, de kasten tegen de muur aan de linker kant, ergens in het midden van de rij.

Voor hen die het weten is het waarschijnlijk wel te vinden zo. Ik ga zelf denk ik geen derde keer meer. Voor mij zijn de interessante dingen er wel zo'n beetje uit, of heb ik er al veel levensvoorraad van ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
RAAF12

Golden Member

Dan zijn het geen kristalfilters maar keramische filters!
Murata doet voor zover ik weet niet in echt kristalwerk.

Dat is een echt xtalfilter

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 5 januari 2015 19:12:41 (17%)

Hewlett

Honourable Member

433kHz? Gekke waarde, het zullen dan wel 455kHz filters zijn, waarschijnlijk Murata CFW455, deze ceramische filtertjes liggen inderdaad links in het midden ergens. :-)

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Mods/Atlas215%20speechprocessor/cfw455hf2.jpg

daar in de buurt liggen ook zakjes met Murata SFL455C, identieke oranje blokjes 455kHz ceramische filters met een extra stelschroef bovenop.

In het donker lijken beide typen wel wat op kleine printrelais.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Jinny

Golden Member

Goed om te weten voor de volgende keer...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
guidob

Overleden

Op 5 januari 2015 19:08:36 schreef RAAF12: Dat is een echt xtalfilter

Toevallig net zo'n ding meegenomen de laatste keer. Ook 10.7 MHz en dezelfde behuizing, alleen staat er ITT Crystal Filter op :)

Dit topic is gesloten