Hallo,
ik ben ik het bezit gekomen van een elektrische gordijnrails van het merk Silent Gliss, type 5160. De motor is van het type KMU 2000. Deze heeft aan de onderzijde 4 aansluitingen. Op de motor staat de beschrijving hoe deze aan te sluiten is: aarde, fase, nul en " schakeldraad". Als ik op deze schakeldraad de fase aansluit dan draait de motor een kant op, sluit ik hier de nul op aan dan de andere kant. So far so good.... Nu wil ik deze graag op afstand kunnen bedienen met bijvoorbeeld een KaKu, te koppelen aan de Homey.
Ik zie echter niet (tja, weinig ervaring... ) hoe en met welke KaKu ik deze kan aansturen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me?
alvast dank!
Progger
GMT+1
ik denk dat je een unit moet kunnen vinden voor zonwering/screens.
https://www.klikaanklikuit.nl/media/wysiwyg/manuals/70017_1.pdf
Bedankt voor deze tips. Had zelf ook al gezien ( en al eentje in gebruik voor screens) dat deze ASUN-650 hiervoor geschikt moet zijn echter deze heeft twee schakeldraden nodig naar de motor voor zover ik begrijp terwijl ik er maar eentje heb. Hoe zou deze dan aangesloten moeten worden?
Je hebt drie draden voor het schakelen.
De middelste word met de "L" verbonden OF vrij gelaten, OF met de "N"verbonden.
Da's duidelijk en zo heb ik de motor ook getest. Maar nu de aansluiting aan een draadloze ontvanger als de ASUN-650. Op welke wijze kan ik die erop aansluiten als de ASUN met twee schakeldraden werkt?
refererend aan bovenste plaatje:
de draad die naar "3" gaat aansluiten op tweede kontakt van links, het wissel kontakt van de ASUN 650.
Op het eerste kontakt dan L1 aansluiten en op de derde de N van de ASUN.
Deze drie kontakten zijn potentiaal vrij, volgens de beschrijving.
Suc6
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Yep, maar hoe gaat dat met die klik aan/uit. Dan zal de COM naar de unit gaan en sluit je L en N aan op NC en NO. Hoe zit je dan met je afstand? Dan heb je hetzelfde probleem waarom een franse wisselschakeling niet mag iets met vlamboog en afstand .
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maar hoe gaat dat met die klik aan/uit.
Niet. Je loopt naar de schakelaar op de muur en je houdt die net zo lang vast als nodig is.
Je zou het wel met KAKU kunnen doen,maar dan zou ik er een paar relais tussen zetten,die elkaar vergrendelen..
Zodat je nooit open en dicht gelijk kan doen..
Dus de door Benl2C gegeven oplossing met de ASUN gaan/kan in jullie ogen niet werken? Oplossing met vaste schakelaar is natuurlijk ook een prima oplossing maar niet wat we willen. Met een benedenwoning is het prettig om gordijnen te kunnen sluiten als je niet thuis bent en om daar nou elke keer de buren voor in te schakelen.....
Met telais werken zou dus wellicht een oplossing zijn? Moeten dat dan tijdvertragende zijn om sluiting te voorkomen? Hoe dan aan te sluiten?
Op 17 augustus 2017 02:04:46 schreef evdweele:
Voor zulke toepassingen worden 3-standen schakelaars gebruikt.
1. Dicht
2. Uit
3. Open
Na het loslaten van de schakelaar veert deze in de rustpositie "uit" terug. voorbeeld
Dat doet deze schakelaar toch ook !
commando "aan" --> gaat open tot eindschakelaar of loslaten.
Toets loslaten --> rust
commando "uit" --> gaat dicht tot eindschakelaar of loslaten.
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (15%)]
evdweele
Overleden
Technisch is er natuurlijk van alles mogelijk, maar beschik je over de handigheid om dat ook uit te voeren?
Met een benedenwoning is het prettig om gordijnen te kunnen sluiten als je niet thuis bent
Om inbrekers te weren? Die observeren eerst hun beoogde object en dan hebben ze al heel snel in de gaten dat er niemand thuis is.
Degelijk hang- en sluitwerk en voorkomen dat kan worden ingeklommen zijn doeltreffender.
@BenI2C
Oeps! Ik had de link naar die schakelaar niet gezien. Maar heeft de gordijnrail een eindschakelaar?
Ik begrijp dat de gordijnen moeten sluiten als er niemand thuis is. Zonder eindschakelaar lijkt het me brandgevaarlijk.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (21%)]
De rails heeft inderdaad een begin en eindschakelaar, dus mag ik aannemen dat het geen probleem is om de wijze van aansluiten van Benl2C toe te passen?
Nog geen gelegenheid gehad om te proberen. Op zoek naar de ASUN (ofwel nog niet naar de bouwmarkt geweest.) Ga er deze week mee aan de slag en laat nog even weten of dit werkt.
Net de ASUN gekocht en aangesloten zoals Benl2C heeft aangegeven. En ja! Werkt perfect!!! Iedereen heel veel dank voor het meedenken. Groet, Ronald