Is nog maar de vraag of die SIMkaart het blijft doen..
En een Prom is wel uit te lezen, en eventueel te herprogrammeren.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik zou inderdaad niet al te raar opkijken als er flink wat beveiliging in zit: stel nu dát iemand die SIM-kaart in de tijd dat die dingen gebruikt werden, verwisselde met een eigen kaartje, puur om een gebruiker dwars te zitten.
Ik denk niet dat dat zomaar gaat. Ik denk dat de rest van de elektronica geregeld controleert of de originele SIM-kaart aanwezig is door het nummer ervan na te gaan en te vergelijken met een ingeprogrammeerd gegeven.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het eenvoudigst lijkt mij om de hele inhoud van de praatpaal eruit te slopen en een gewone mobiele telefoon aan te sluiten op de luidsprekers en de microfoon.
Met een vooraf ingeprogrammeerd telefoonnummer gekoppeld aan de oproeptoets kan je dan naar je eigen huis bellen.
En de kwajongens in de straat gaan dat natuurlijk ook uitproberen. Bij voorkeur midden in de nacht.
Een moderne versie van het 'belletje trekken', zoals ik dat 60 jaar geleden deed 
Tja maar die mobiel heeft een Camera, dus je weet dan wel wie er op de bel gedrukt heeft, en waar ze zich verstopt hebben
, ja kan via motion al beginne met opnemen voordat ze op de del gedrukt hebben 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik vermoed dat het ding werkt met een willekeurige simkaart die op het gsm net kan werken. omprogrammeren naar een ander nummer kan miss wel, maar dat moet er een mogelijkheid tot programmeren zijn. wrs kan dat met de 5 pin din stekker die erin zit.
Waarschijnlijk RS232, en aan te sturen /programeren met AT codes
http://www.zeeman.de/wp-content/uploads/2007/09/ubinetics-at-command-s…
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (38%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Er zit waarschijnlijk nog enige veiligheid in die praatpalen ingebouwd om foutieve handelingen van gebruikers of kwade opzet om de praatpaal onklaar te maken vanuit de centrale te kunnen herstellen.
Edit: Ook een systeem ter controle of de praatpaal nog goed functioneert zal wel aanwezig zijn. Er zal niet dagelijks iemand alle praatpalen zijn langsgereden om deze te testen.
Zonder documentatie van de praatpaal zal het niet makkelijk zijn om deze anders te laten functioneren als in de oorspronkelijke opzet de bedoeling was.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (21%)]
Zo'n ANWB praatpaal lijkt qua elektronica wel een beetje op de NS praatpaal\SOS paal.
Die werkt ook met GSM maar er zit geen accu in,hangt gewoon aan de 230 Volt.
Bij storing maakte we het luikje open en verbonden we een laptop met een testprogramma aan de RS-232 DB-9 in de paal.
Het testprogramma was gewoon een riedel AT Hayes commando's om de status uit te lezen.
Je kon ook gewoon bellen naar zo'n praatpaal,het telefoonnummer stond altijd in het servicelogboek geschreven.
Daar werden wel eens geintjes mee uitgehaald om de mensen op het perron toe te spreken. 
Na het indrukken van de knop speelt de paal een tekst af, start de GSM module op en belt het nummer van de ANWB. De paal heeft verder geen aansluitingen voor voeding iod. Het geheel loopt op een SAFT LSA 20 lithium battery van 3.6V. Deze batterij gaat een lange tijd mee.
De communicatie unit heeft wel een service aansluiting. De werking ervan heb ik nog niet uitgezocht.
Hierbij de handleiding voor het plaatsen van een praatpaal:
https://revspace.nl/images/8/83/Praatpaalhandleiding.pdf
pa0fmy
Overleden
Wel vreemd dat ze nu de praatpalen in de verkoop deden. Er was eerst sprake van gratis voor iemand met een goed idee. Dat werd dan beoordeeld. Ik had het idee om twee praatpalen op een speelplaats te zetten. Met een simpele elektronica zou je met elkaar kunnen praten. Een tweede idee was om deze aan te sluiten op de amateur zendontvanger. Heb je toch een zeer originele microfoon en luidspreker.
Dat er palen zijn die draadloos via de GSM werken is mij niet bekend. Dat moeten latere modellen zijn. De palen zijn geïntroduceerd voor de komst van de autotelefoon en mobiele telefoon. Ging dat niet via een vaste lijnverbinding.
Er waren ook palen waar een zendontvanger naast stond, in een aparte kast, en een antenne..
Maar,idd,Frans,dacht ik ook,dat het gewoon een lijnverbinding was.
Op 25 augustus 2017 11:00:58 schreef Pietermannetje:
Samengevat:
- Welk type accu is er nodig
- Wat is de aansluit spanning van de praatpaal
- Is het voorgeprogrammeerde telefoonnummer te veranderen, en hoem vr gr
Pietermannetje
- batterij, Saft LSH 20
- 3,6V
- Het is in elk geval te veranderen door de UART transit lijn naar het modem te onderbreken en middels een eigen processor het ATD commando af te vangen en een ander nummer te sturen.
Firmware wijzigen is netter, daar moet ik nog naar kijken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de reden voor het ontbreken van vaste bekabeling is heel simpel, men trok die kabels met elke snelweg uitbreiding/ aanpassing kapot, en werd vaak niet gemaakt. toen is men gsm gebaseerde palen gaan maken. of die wel een eigen 230V voeding hadden vraag ik me wel af, aftakken van de lichtmasten en een accu kan ook, of een zonnepaneel erop.
het gsm net lag er al toen in 1994 de huidige palen gezet werden. toch zal men de palen met gsm module pas veel later zijn gaan gebruiken.
evdweele
Overleden
Als ik het me goed herinner stonden langs de A2 tussen Vught en Best een paar praatpalen met zonnepanelen en 450MHz richtantennes. En ook op de dijk Enkhuizen-Lelystad.
De eerste praatpalen met "oren" kwamen in 1970 volgens de ANWB/praatpalen.
Toen moest het woord autotelefoon nog worden uitgevonden, laat staan dat er sprake was van gsm.
Ze waren toen via telefoonlijnen aangesloten op het dichtstbijzijnde steunpunt van de ANWB-Wegenwacht.
Ik heb de atmega168 controller kunnen uitlezen.
Van de 10pin header zijn de eerste 6 pinnen een standaard avr pinout.
Het nummer lijkt in ascii in de eeprom te staan.
0104283830 (is actief en wordt opgenomen door de ANWB)
Er staat ook nog een 061234... nummer in maar komt niet overeen met de sticker.
De service connector is een ttl serieel poort 9600
geel = 3v3
wit = gnd
bruin/groen = rx/tx (weet niet precies)
Data op de serieel zijn elke keer 3 letters, en komen niet overeen met AT codes.
De gsm module is een siemens mc55.
De eeprom aanpassen werkt, eerste nummer kan worden veranderd naar een eigen nummer.
Na een beantwoorde oproep kan je nog terug bellen ook.
Tweede nummer lijkt op het sms nummer voor status berichten.
Er is iemand op MP die het voor je kan doen:
https://link.marktplaats.nl/m1200705510
Al is het niet bepaald goedkoop..
Als men de sim vervangt dan belt de paal gewoon naar de ANWB, dus paal meenemen in de auto;) LOL
[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op (19%)]
Op 6 september 2017 09:19:15 schreef Oxyian:
De eeprom aanpassen werkt, eerste nummer kan worden veranderd naar een eigen nummer.
Na een beantwoorde oproep kan je nog terug bellen ook.Tweede nummer lijkt op het sms nummer voor status berichten.
Zou je willen delen welke AT commando's je hebt gebruikt voor het uitlezen en programmeren van je eigen nummer?
Dank U
Op 7 september 2017 11:42:44 schreef dalo:
[...]Zou je willen delen welke AT commando's je hebt gebruikt voor het uitlezen en programmeren van je eigen nummer?
Dank U
Volgens mij heeft hij gewoon het eeprom herprogrameerd met een AVR programmer.
Op 6 september 2017 09:19:15 schreef Oxyian:
Na een beantwoorde oproep kan je nog terug bellen ook.Tweede nummer lijkt op het sms nummer voor status berichten.
Heb je zoiets nodig om het nummer te veranderen?
https://learn.sparkfun.com/tutorials/pocket-avr-programmer-hookup-guid…
Op 11 september 2017 11:02:51 schreef ReadyToGo:
[...]
Heb je zoiets nodig om het nummer te veranderen?
https://learn.sparkfun.com/tutorials/pocket-avr-programmer-hookup-guid…
Volgens mij is dit het? http://www.dx.com/nl/p/open-smart-avr-isp-programmer-for-avr-studio-47…
Met de Sparkfun Pocket AVR Programmer (die ook ReadyToGo aangeeft) is het mij inderdaad gelukt de praatpaal uit te lezen en te programmeren.
De electronica van de praatpaal bevat een Atmel 'Atmega 168' controller. Deze bevat zowel flash- als EEPROM geheugen. Het EEPROM geheugen is 512 bytes groot en bevat o.a. het telefoonnummer van de ANWB waar naartoe wordt gebeld als op de knop wordt gedrukt. Ook bevat het EEPROM geheugen een 06-nummer, het nummer dat waarschijnlijk overeenkomt met het nummer van de SIM-kaart (dit hoeft voor een goede werking overigens niet het geval te zijn).
Er zijn inmiddels mensen die hebben ontdekt hoe de configuratie van de praatpaal aangepast kan worden via de seriële interface, met behulp van de originele software van de leverancier van de printplaten. Echter, naast de seriële interface is een SPI interface aanwezig waarmee de gehele Atmega controller geherprogrammeerd kan worden, zowel het flash- als EEPROM geheugen. De 6 meest linkse pinnen op de header kunnen daarvoor worden gebruikt. Dat is de manier waarop ik mijn praatpaal ook heb aangepast.
Een handleiding met instructies en foto's staat hier:
https://drive.google.com/drive/folders/0B4jXHdOwrEk3RXBwdHE2QjdvNmM
Het is ook mogelijk om het nummer in de praatpaal te programmeren via de plug aan de onderkant van de kop. Je hoeft de kop daar niet voor open te maken. Ik heb een plug met adapter gemaakt die op een steriele poort van een PC aangesloten kan worden. Met een programmaatje kan je alle instellingen zien en wijzigen.
Voor wie wil kan ik het nummer in je communicatie unit gratis aanpassen. Ik kan ook de kabel leveren voor 50 euro, zodat je het zelf kan doen.
Overigens zit er een ontwerpfout in de antenneopstelling in de praatpaal. De palen zullen daarom niet altijd goed werken op plaatsen met slechtere GSM dekking. De inwendige GSM antenne is bevestigd op een strip metaal in de kop. Het gebruikte type PCB antenne is hier echter niet geschikt voor, en raakt hierdoor verstemd zodat de ontvangst en het zendbereik aanzienlijk minder wordt.
Hier is gelukkig wel eenvoudig iets aan te doen:
Open de kop door de 5 inbus bouten aan de buitenrand aan de onderzijde van de kop los te maken. (niet de schroeven van het deksel)
De kunststof blauwe bovenkant met gele knop kopen dan los van de blauwe onderkant van de kop.
De microfoon en speakers zijn dan zichtbaar.
Onder de microfoon zit een zwarte strip met een draad. Dit is de GSM antenne. Deze zit met dubbelzijdig tape op een metalen strip geplakt.
Snij voorzichtig net een scherp mes het dubbelzijdig tape door (met het mes richting het metaal gericht, zodat de print van de antenne niet beschadigd!)
De antenne komt nu los van het metaal.
Plak nu een niet geleidende (plastic) afstandhouder onder de antenne (ik heb zelf 2 stukjes glasband gebruikt). De afstand tussen de antenne en het metaal moet minimaal een halve centimeter zijn. De antenne past dan nog netjes onder de microfoon.
De werking van de paal is nu een stuk beter, en ook bij mindere dekking zal de paal goed werken.