Hallo !

Ik ben momenteel voor een eigen project een robot op afstands bediening aan het maken. Hiervoor gebruik ik een 433MHz transmitter en receiver.
Nu ontvangt de receiver mijn data die ik wil verzenden niet.
Hebben deze modules een aparte antenne ? zo ja, hoe kan ik deze zelf maken, en hoe moeten deze verbonden worden ?

Heb ondertussen al verschillende keren al mijn vcc's nagemeten. Ik krijg 5VDC aan op beide modules.

Het probleem licht al vast niet bij mijn motordriver, heb 5V op een enable-pin gezet en kreeg mooi 12V over mijn motor.

In de bijlage vindt je de datasheets van de 2 modules die ik gebruik, mijn schema's voeg ik er ook bij toe.

Alvast bedankt om dit te lezen, en hopelijk kan jij mij verder helpen !

mvg

Robin Vandersmissen

Voor de antenne kun je een stukje koperdraad nemen van een twaalftal centimeter lang.Om te optimaliseren moet je wat rekenen en een dipool antenne maken.
Zenden zonder antenne heeft de eindtrap niet graag(niet doen dus).
De vraag is hoe je de modules moet aansturen, is er een protocol nodig? ,
eventueel AT comando's? of kun je gewoon serieel aansturen.
Scoop plaatsen om te kijken of er iets binnenkomt op de Receiver en zo verder...

Bedankt ! De modules worden gewoon serieel aangestuurd

Na het plaatsen van de draadjes van +-12cm merk ik geen verbetering.

Heb je nu alleen een receiver in de robot, of ook een transmitter? (als het duplex is heb je dus 2 receivers en 2 transmitters)

ik gebruik 1 transmitter in de afstandsbediening, en 1 receiver in de robot

Weerstand vergeten aan led3? dat is een cmos uitgang

moet dit dan ook een weerstand zijn van 1k ?
Maar ik denk niet dat een probleem is wat heel de schakeling om zeep zou helpen. Dit is maar een simpele signalisatie.

Weet je wel zeker dat de ontvanger niet werkt? (of kan het ook de zender zijn)

Op 2 september 2017 14:39:30 schreef Robin_Vandersmissen:
Hebben deze modules een aparte antenne ? zo ja, hoe kan ik deze zelf maken, en hoe moeten deze verbonden worden ?

In de documentatie die je opgeeft, staat dat er bij.
In het Demo circuit voor de zender staat aangegeven: Transmitting antenna.
In het Demo circuit voor de ontvanger staat zelfs: Receiving antenna length 13 cm.
Die lengte is ook goed voor de zendantenne.

Arco, geen idee. Het kan zowel ontvanger als zender zijn. Of beide. Misschien ligt het zelfs aan de encoder-decoder. Maar alle voedingspanningen die ik meet zijn correct.
Nergens een kortsluiting tussen Gnd en Vcc ook.
Zou geen flauw idee hebben hoe dit op te lossen

Frederick, bedankt ben het vlug even gaan nakijken en heb dit inderdaad gemist. Voor dit te realiseren, is dat dan een kant van de draad verbinden met de ANT pin, en de andere met niets ? of hoe zit dit juist ?

is dat dan een kant van de draad verbinden met de ANT pin, en de andere met niets ? of hoe zit dit juist ?

Dat klopt met een éénvoudige spriet antenne is dat de ene draad verbinden met de ANT aansluiting en de andere kant met niets die 13 cm draad wijst dus omhoog.

Martin, heb dit zo gedaan en er is geen verandering merkbaar

Op 2 september 2017 15:43:00 schreef Robin_Vandersmissen:
Maar ik denk niet dat een probleem is wat heel de schakeling om zeep zou helpen.

'T is te hopen voor u en ja 1K is prima.

zo heb ik mijn ontvanger en zender verbonden.

Werkt het zonder zend-ontvanger, gewoon data out verbinden met data in?

hey MGP, slim plan !

En inderdaad als ik pin 14 met pin 17 verbind krijg ik geen spanning over mij motoren.
Als ik rechtstreeks 5V aansluit op een pin van van motordriver wel.

Dus als ik de juiste conclusie neem, licht het probleem bij de encoder/decoder en niet bij de zend/ontvanger ?

Links op de foto is het schema dat ik heb gevonden op het internet.

Rechts is hoe ik het verbonden heb.

Is dit hetzelfde ? of heb ik dit fout overgenomen?

Heb wat verder getest. Ik denk dat schakelaars wel juist staan want ik krijg +5V of 0V aan AD8-AD11 van de encoder, afhankelijk van de schakelaars.

Maar deze komen niet aan op D8-D11 van de decoder.

De draad tussen pin 14-17 is nog steeds aangesloten

alle aansluitingen op de HT12D zijn correct. Pin 17 = 5V, dus hij kan wel degelijk data ontvangen. toch lukt het overbrengen niet. Wie kan mij helpen ?

Maak eens een eenvoudige schakeling zonder L293D en hangt ledjes aan de uitgangen.
Vervang uw schakelaars door drukknoppen.

Maak eerst dat alles werkt en dan kun je verder.

Hier een website met meer info.

Ik zag in een schematje van jou dat je twee pins van de receiver aan mekaar had gehangen. Wat ik me kan herinneren van rond de 10 jaar geleden toen ik met die dingen wat aan het experimenteren was.... Dat is dat er complementaire uitgangen op zitten. Dus de ene doet precies omgekeerd van de andere. Aan mekaar hangen is dan zowiezo niet goed.

Je hebt bij de pin 14/17 test toch wel de Gnd van zender en ontvanger doorverbonden hoop ik? (anders gebeurt er ook niet veel natuurlijk)