Hallo,

Ik heb geen bedraad internet in mijn woning.Ik was dus genoodzaakt om met een Powerline systeem met wifi op de ontvangers, te werken.
Eerst had ik één Devolo Powerline circuit.Dwz een zender aan de telenet router en één ontvanger in de woonkamer.
Daarna heb ik daar een set Topcom powerliners aan toegevoegd, zender aan de router en één ontvanger.
Nu ondervindt ik dat zowel het wifi signaal als het internet signaal via kabel aan de beide ontvangers zeer zwak is.
Zou het kunnen dat twee zenders op hetzelfde circuit(monofasige elektriciteit teller)voor storing zorgt en er daardoor zwak internet signaal is?
Ik had ergens gehoord dat een Powerline systeem in feite werkt met één zender en meerder ontvangers van het zelfde merk(type).
Ik ondervind dit probleem al sinds de plaatsing van de tweede set powerliners(na plaatsing van telenet technieker notabene).
Nu is mijn vraag of twee zenders inderdaad elkaar kunnen verstoren en nefast is voor een goed signaal aan de ontvangers?

Hi vinny1970,

Ik denk niet dat deze vraag op dit forum thuis hoort, mamar ik heb wel wat opmerkingen voor je omdat je problemen te maken hebben met mijn vakgebied.

Beide systemen, PowerLine en WiFI zijn over het algemeen een drama...
Powerline adapters hebben erg veel last van geschakelde voedingen die tegenwoordig bijna overal bij zitten,
ik kom eigenlijk nooit situaties tegen die goed werken met deze apparatuur.

Wifi wordt vaak slechte apparatuur gebruikt en op verkeerde plaatsen aangebracht en ook nog eens verkeerd ingesteld,
ik noem het niet voor niets een drama... :-)

Beste is bedraad!
En de tweede keus is b.v. dit Accesspoint: https://www.unifisupply.nl/unifi/149-unifi-ap-ac-pro.html
en misschien zelfs meerdere, ik ken jouw omgeving niet.
Er is wel kennis voor nodig deze goed te configureren.

Zonder kennis van je omgeving is niet goed te zeggen wat optimaal is, behalve dan bedrading leggen!

Groet,
Blackdog

Beste is bedraad!

Daar valt niets aan toe te voegen of aan af te dingen.

Voor een tiental euro's koop je een gigabitswitch, voor een paar euro's een rol van 100 meter utp-kabel met een paar connectors en een krimptang en je hebt er geen omkijken meer naar.
Werkt altijd en geen storing van wat dan ook.

idd bekabeld is het beste systeem. ik ken een situatie waar men de vaste utp bekabeling naar de communicatie unit in elke zorgflat te duur vond bij de bouw. dus kwamen er 64 setjes powerline dingen in. sinds de opening niks als problemen mee gehad, er waren zelfs modulen die onderling gingen koppelen na een stroomuitval, dus tussen 2 setjes onderling. cat5e kabels er nadien toch ingetrokken en nooit geen problemen meer mee gehad.

wifi werkt stabieler, maar daar heb je weer last van muren en plafonds, metalen delen en spiegels. zeker in nieuwe huizen heb je vlot 1 accespoint per verdieping nodig. vaak lijkt een verbinding goed, maar ga je data trekken dan zakt het signaal zo weg.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met wifi geen stabiel systeem kon krijgen nadat ik de powerprut eruit gemikt had. Wel moet je dan soms op een strategische plek een range extender plaatsen voor de wifi. Dat zal je de kop niet kosten, voor 20 a 30 euro heb je een goed werkende.

Verder sluit ik me erbij aan dat bekabeld nog altijd het beste is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Bedraad is simpelste om een goede stabiel verbinding te krijgen. Zowel powerline als wifi werken goed, maar zijn veel meer omgevings afhankelijk. Powerline werk soms niet tussen 230V groepen en is afhankelijk van de gebruikte adapters storinggevoelig. Wifi heeft last van buurzenders, afscherming door betonwapening, etc. Beide heb ik met merk apparatuur en goed geconfigureerd stabiel werkend.
Toch is het de moeite waard bedraad netwerk aan te leggen als dit mogelijk is.

Ik ken kantooromgevingen waar honderden mensen de hele dag op hun laptop over wifi zitten te werken. Alleen de infra is bedraad aangesloten (printers, servers, routers/switches en natuurlijk de controller voor de access points).

Alleen voor de hele dikke werkstations van b.v. reclame makers (MAC's) wordt er dan nog een uitzondering gemaakt.

In de retail - waar ieder dubbeltje 3 keer omgedraaid wordt - is bij een klant van ons ooit een poging gedaan om PLC te gebruiken als alternatief voor het aanleggen van netwerkkabel, maar daar is men snel mee gestopt. Die PLC adapters lagen al snel in de afvalbak.

als je een smartphone hebt, installeer daar eens "wifi analyser" of inSSIDer op je pc. daarmee kan je alle actieve wifis zien in je geburen. als jouw telenet wifi op hetzelfde kanaal zit als uw eigen wifi's, dan storen ze elkaar al.

2de punt: vaak hebben die adapters een eigen netwerk en maken ze een lokaal netwerkje achter zichzelf. het kan dus ook voorvallen dat je netwerk conflicten krijgt.

bv zo een powerline ding connecteerd op het internet, en maakt een eigen netwerk aan waarbij hij zichzelf 192.168.1.1 geeft en alle gebruikers erachter 192.168.1.2-20.
jouw telenet gateway is 192.168.0.1. er is geen probleem.

als je echter telenet op 192.168.0.1 hebt zitten, en dart powerline ding maakt zichzelf 192.168.0.1 waarbij hij alle gebruikers op 192.168.0.2-20 zet, dan heb je al een conflict omdat je 2 keer 192.168.0.1 in gebruik hebt.

mijn broer had dergelijk voor. die had voor zijn dreamkast zo een wifi acces pointje gezet. om bekabeld net boven te zetten had hij zo iets van powerline dingen gebruikt.

gevolg was:
telenet 192.168.0.1
powerline 192.168.0.1 en 192.168.0.2 uitgaand
wifi acces point voor de dreamcast 192.168.0.1 en 192.168.0.2 voor het device.
en die wifi boven + de wifi van telenet beide op kanaal 6 (waarbij de geburen ook allemaal op kanaal 6 zaten).
mijn broer maar klagen dat zijn pc slecht internet had en zijn playstation regelmatig vast liep.

ik heb daar een hoop adressen veranderd en de wifis beide op een vrij kanaal gezet. downloadsnelheid ging van 1,5MB/s naar 30MB/s

Hi,

Graag geef ik hier nog wat extra info over WIFI :-)

Het plaatsen van het Access Point op een "vrij" kanaal is bijna altijd iets wat je niet moet doen!
En ik heb het hierbij over drukke omgevingen zeg met meer dan 10 Access Points die je op de verschillende punten
binnen je werkgebied meet.

Er zit inteleligentie in het WIFI systeem en die werkt alleen goed als je b.v. met je buren op het zelfde kanal zit.
De Access Points houden dan rekening met elkaar!
Heb je drie buren op 1 en vijf op kanaal 6 en acht op kanaal 11, denk dan niet dat je goed bezig bent door een van de tussen liggende kanalen te gaan gebruiken...
Het kan een keer (moment opname, het is een heel dynamisch systeem) iets beter werken, maar bijna altijd slechter als je dus de tussen liggende kanalen gaat gebruiken.
Hier in Amsterdam waar ik zeer veel ervaring heb opgedaan is het soms gewoon niet goed mogelijk WIFI te gebruiken over een wat grotere afstand, zeg 10Meter op één vloer.
De 5GHz band brengt dan meestal wel wat opluchting maar niet alle apparaten werken daar nog goed mee.

Dan nog even dit, de hoeveelheid streepjes die gemeten worden op de draagbare apparatuur betreffende de gemeten sterkte zegt niet zoveel.
Ik heb het hier op CO als eens eerder duidelijk proberen te maken op deze manier.
Zeg je hebt een woonkamer van 5 bij 6 meter en twee emnsen hebben een gesprek op een normaal volume, maar ieder zit tegenover elkaar in een hoek.
Zijn zij de enige in die ruimte, dan kan op een normaal volume met elkaar gesproken worden.
Nu komen de twee dochters van school en gaan aan tafel zitten en beginnen re roddelen over wat er allemaal op school is gebeurd.
De uitstekende signaal/ruisverhouding van de eerste twee personen is nu volledig zoek *grin*
Als de vier personen afspreken wanner wie spreek en luistert kan er nog steeds met een goede signaal/ruisverhouding informatie worden overgedragen.

Nu gaat vlak bij een van de personen in de hoek van de kamer nog vier mensen staan kleppen, maar deze houden geen rekening met de anderen.
Die persoon in de hoek heeft een uitstekend signaal en ik bedoel het niveau is nog steeds voldoende maar wordt helemaal overstemd door de vier personen
die vlak bij hem staan.

Mooi, dan ga je deze opmerking krijgen, kan ik dan geen "sterker" kastje kopen, ja dat kan, dan komt het signaal wel goed een richting op maar de andere kant op blijft nog steeds te zwak om over de storende signalen heen te komen.
Je kan bijna nooit je tabled, telefoon en zeg laptop met goede en krachtige WIFI kaart uitrusten, dus dat is geen oplossing.

En dan hebben we nog de andere stoorbronnen zoals babyfoon, video telefoons, magnetrons enz, die allemaal in de zelfde frequentie band zitten,
die je niet goed of helemaal niet ziet met de voorgestelde software :-)

En het is zelfs nog complexer, maar dat gaat voor nu te ver voor hier in dit topic.

Groet,
Blackdog

Om maar te zwijgen dat PLC,(power Line Communication)een enorme eatervervuiler is..Ik denk dat de kortegolfluisteraars bij jou in de buurt (terecht) boos zullen zijn...

Ik heb vanaf het begin alles bedraad. Dat ligt er nu bijna 20 jaar in. En het werkt ook al bijna 20 jaar zonder problemen. Nu woon ik redelijk vrij. Zelfs op de kortegolfbanden heb ik geen s9 maar s3 storing. Bijna iedereen die ik ken heeft permanent s9 storing op alle banden. Ik verwacht dus dat internet over de powerline (Waarvan ik vind dat het net als goedkope netadapters verboden zou moeten worden.) en het wifi bij mij ook wel redelijk zal werken. Maar mijn ervaring bij vrienden en kennissen (in flats) is net als bovenstaande opmerkingen zeer slecht. Bij flats zijn doorgaans alle wifikanalen in gebruik met een extreme ruisbult (leuk om eens met een spectrum analyzer te kijken.) op kanaal 11 van de mensen die niet weten dat je iets kunt instellen.
En sommige huizen zijn zo gebouwd dat wifi niet eens van de ene kamer naar de ander gaat. En wat het internet over de powerlines betreft. Er hoeft maar een apparaat met een rottige voeding te zijn en er werkt niets meer.

Dat kunnen ook voedingen van goede kwaliteit zijn die oud worden. Mijn sec1223 voeding bijvoorbeeld. Altijd zeer tevreden over nooit ook maar enige storing bemerkt totdat ik ineens over alle hf, vhf en uhf banden storing had. Toen dacht ik eerst dat de buren misschien een nieuw of juist oud apparaat hadden dat was gaan storen. Opeens begon de voeding dus ook nog akoestisch te piepen en gillen. Nou toen wist ik het wel. Nieuwe condensatoren geplaatst in de voeding en alles werkt weer als vanouds.

De condensatoren waren zo slecht geworden dat de regelaar de schakelfrequentie naar het hoorbare gebied moest laten zakken om de voeding toch nog wat te laten presteren.

Nu heb ik het steeds over radio ontvangst en vraag je je af wat dat er mee te maken heeft. Nou wifi en internet over de powerlines maakt ook gebruik van gewone radiozenders en ontvangers en hebben dus ook last van alle stoormogelijkheden. Een rottige voeding genereert dus veel storing die zoals verwacht naar het apparaat dat door de voeding gevoed wordt gaat. Helaas gaat de storing vaak ook de andere kant op. Gewoon naar het 230 volt net. Een netwerk dat erg groot is. Je praat vaak toch over kilometers koperdraad. En nog mooier, dat netwerk is dan ook nog eens een enorme grote mooie antenne die de storing de lucht in straalt (en oppikt).

Dit soort van dingen verpesten dus de betrouwbaarheid van de draadloze communicatie systemen. Als je het zelf bent heb je vaak niet eens in de gaten.

Er zijn bij iedereen zeer veel spotgoedkope en zeer slechte apparaatjes in gebruik die dit veroorzaken. En daar is niets tegen te beginnen helaas. Ook het gebruik van twee verschillende internet over de powerlines merken systemen is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Helaas kan ik net als de anderen maar een oplossing voor jou probleem geven. Al die powerline zooi in de prullenbak en alles bedraden. Dataverkeer is dan nog sneller ook. Wifi zou je ernaast erbij kunnen houden. Er zijn nu eenmaal apparaten (zoals telefoons e.d.) die alleen draadloos kunnen verbinden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]

Welkom op het forum waar zo ongeveer 50% zal beginnen te zeuren over het gebruik van powerline adapters ;)

(luistert er buiten een paar ex-duikboot telegrafisten nog uberhaupt iemand naar de lange golf ? (duikt)]

Eerst had ik één Devolo Powerline circuit.Dwz een zender aan de telenet router en één ontvanger in de woonkamer.
Daarna heb ik daar een set Topcom powerliners aan toegevoegd, zender aan de router en één ontvanger.
[...]

Nu is mijn vraag of twee zenders inderdaad elkaar kunnen verstoren en nefast is voor een goed signaal aan de ontvangers?

Ja, twee systemen door elkaar die samen 1 lichtnet moeten zien te delen is inderdaad vragen om problemen.
Waarom die topcoms er bij als je al een werkend devolo net hebt? dat had je net zo makkelijk kunnen uitbreiden.

Ga ook NIET met meerdere wifi accesspoints liggen stunten, ook die storen elkaar weer met alle problemen van dien.

Als je met een enkel wifi punt dekking problemen hebt dan zijn de (vrij nieuwe) mesh-wifi systemen misschien een oplossing. Bijvoorbeeld:
Linksys Velop, Netgear Orbi, TP-Link Deco M5, Asus Lyra, Google WiFi, Ubiquiti AmpliFi High Density, en vast nog wel een paar meer.

https://tweakers.net/productreview/161683/tp-link-deco-m5-(set-van-3).…

https://tweakers.net/productreview/158591/linksys-velop-mesh-wifi-syst…

Op 4 september 2017 10:30:54 schreef Sine:

(luistert er buiten een paar ex-duikboot telegrafisten nog uberhaupt iemand naar de lange golf ? (duikt)]

[...]

bleef de storing alleen maar op de lange band , maar de powerline adapters veroorzaken storing op meerdere banden .
ook op banden waar radio amateurs een primaire status hebben

Met spread-spectrum en andere modulatie technieken kun je die storings ellende redelijk te lijf gaan, maar ik heb mijn twijfels over het innoverend vermogen wat hiervoor nodig is van zendamateurs.

Op 4 september 2017 11:11:30 schreef joopv:
Met spread-spectrum en andere modulatie technieken kun je die storings ellende redelijk te lijf gaan, maar ik heb mijn twijfels over het innoverend vermogen wat hiervoor nodig is van zendamateurs.

over het innoverend vermogen van radioamateurs hoef je geen zorgen te maken
welke modulatie technieken en op welke band zijn wettelijk vastgelegd.
spread spectrum ? terwijl amateurs juist zo smalbandig mogelijk proberen te werken vanwege de beperkte mate aan banden en beschikbare frequentie`s waar we mogen werken .
oooh je bedoeld spread spectrum van de adapters , dan kunnen ze op nog meer banden storing veroorzaken
maar als ik jou opmerking begrijp , moeten radioamateurs technieken en trucs uithalen om storing veroorzaakt door een ander te voorkomen op banden waar die apparatuur helemaal geen storing mogen veroorzaken ?

afgezien van het feit dat storing veroorzaken zo wie zo niet mag , storing betekend vaak ook overlast of hinder .
al word er bitter weinig tegen opgetreden of wat aan gedaan

dat is min of meer het zelfde als dat ik schrikdraad in mijn tuin moet zetten om de katten uit de buurt uit mijn tuin te houden , terwijl de eigenaar er voor moet zorgen dat de katten uit mijn tuin blijven .

[Bericht gewijzigd door klaasy op (15%)]

Op 4 september 2017 10:30:54 schreef Sine:
Ga ook NIET met meerdere wifi accesspoints liggen stunten, ook die storen elkaar weer met alle problemen van dien.

Dat geldt niet voor een accesspoint en een extender, maar meerdere accesspoints die niet als extender geconfigureerd staan is inderdaad een slecht plan, dat pakt je apparaat ook niet soepel over als je pech hebt.

Als je met een enkel wifi punt dekking problemen hebt dan zijn de (vrij nieuwe) mesh-wifi systemen misschien een oplossing. Bijvoorbeeld:
Linksys Velop, Netgear Orbi, TP-Link Deco M5, Asus Lyra, Google WiFi, Ubiquiti AmpliFi High Density, en vast nog wel een paar meer.

Da's stof om me in te lezen, klinkt handig.

En op de lange golf luister ik(mijn pc dan)regelmatig naar fax en andere exotische signalen..
(boze modus)
En idd, Zendamateurs zijn gehouden aan machtigingsvoorwaarden, terwijl de "gewone" burger allerlei HF dingen mogen kopen en gebruiken, zonder dat ze er maar enige notie van hebben WAAROM het zo werkt..
En trouwens , Zendamateurs zijn gelukkig niet alleen in dit streven, er bestaat ook nog zoiets als Defensie , die dezelfde last ondervind..
(/einde boze modus)
Excuus voor dat gescheld, maar moet me even van het hart.. :)

Het plaatsen van het Access Point op een "vrij" kanaal is bijna altijd iets wat je niet moet doen!

Ik heb omgekeerde ervaren met een wat ouder access point (pre-5GHz) op hetzelfde kanaal van de buren. Snelheid viel enorm terug. 2 kanalen verder ingesteld was het opgelost.
Is die intelligente zend/luister mode iets recents?

Mesh systemen zijn makkelijk, maar niet altijd de beste oplossing. De snelheid halveert per hop, en het bereik verschilt heel erg.

Bedenk wel dat een mesh systeem 'gemaakt' is voor de (vooral) amerikaanse markt, waarbij de bouw van een woning heel anders is. Een mesh systeem wat in een houten huisje prima werkt, kan hier in een goed geisoleerde woning met beton compleet kansloos zijn.

Beste oplossing is
- Meerdere accesspoints
- 2.4Ghz radio zo laag mogelijk vermogen zetten om te voorkomen dat alle AP's het spectrum vervuilen
- Bandsteering gebruiken om zoveel mogelijk op de 5Ghz te zetten
- AP's een bekabelde uplink geven
- Lage datarates uitschakelen om zo sticky clients te voorkomen.
- Ga geen 40, 80 of soms zelfs 160Mhz-brede spectrums willen gebruiken in een toch al overvolle regio
- Gebruik DFS frequenties
- AP's zo slim mogelijk plaatsen, rekening houdend met het antennepatroon. Dus niet in een meterkast op de grond tussen de kabels.

2.4Ghz krijg je in veel gevallen niet meer rocksolid door de hoeveelheid meuk in het betreffende spectrum. 5Ghz kom je nog wel mee weg meestal (Vooral door het beperktere bereik)

In alle gevallen: sitesurvey is zeker handig, en je ziet ook meteen andere (non-wifi) storingsbronnen. Denk aan babyfoons of radar-PIR detectoren (die soms ook 2.4Ghz zijn)

Goede wifi zenders zijn er genoeg: Je moet ze alleen goed configureren.
Gebruik niet de goedkope meuk. Maar je hoeft ook geen enterprise oplossing te nemen. De al eerder genoemde Unifi accesspoints zijn prima bruikbaar.

De UAP-AC-Lite is voor 90% van de mensen voldoende.
De pro is duurder, maar bied 3x3 ondersteuning. Alleen moet je client dat ook aankunnen, en moet je voldoende vrij spectrum hebben. In de praktijk ben je beter af met meerdere (goedkopere) AC-Lites dan een Pro

Wat betreft storingen: Er is (teveel) bagger op de markt, icm mensen die gewoon maar alles bijprikken (powerline, wifi, Ali-express voedingen enz)
De regel van 100mW EIRP is leuk maar in de praktijk kopen mensen liefst de router die het hardst schreeuwt. Zendvermogen terugzetten rekening houdend met de gebruikte antennes... dat doet men niet. Met het gevolg dat de 2.4Ghz band inmiddels eigenlijk kansloos is tegenwoordig.

-verkeerde knopje-

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (99%)]

En op de 2.4GHz band alleen de 1, 6 en 11 kanalen gebruiken, dat zijn de enige niet overlappende kanalen.

Op 4 september 2017 14:08:23 schreef RAAF12:
En op de 2.4GHz band alleen de 1, 6 en 11 kanalen gebruiken, dat zijn de enige niet overlappende kanalen.

Of 2-7-12. In alle gevallen wel bij een 20Mhz bandbreedte.

Maar meer moet je uberhaupt niet willen op de 2.4Ghz

Op 4 september 2017 14:08:23 schreef RAAF12:

Dat zou je toch eens moeten proberen.
Stel je eens voor dat je 11 wifi-verbindingen zou kunnen laten lopen.
De ene dag geef je ze ieder een eigen kanaal, van 1 t/m 11.
De andere dag zet je er vier samen op 1, drie samen op 6, en vier samen op 11.
Je zou verbaasd zijn op welke dagen de throughput beter is.

(Iedereen die weet hoe analoge kleuren-tv werkte begrijpt hoe dat komt.)

Hi Frederick E. Terman,

Het vervelende is dat je als installateur geen enkel garantie kan geven over de dekking en snelheid van de verbinding over WIFI.
Het is een heel dynamisch systeem, waarbij vaak de stoorbronnen, voor nu even alleen de buren hun kanaal vaak op automatisch hebben staan, het zwabbert dus alle kanten op.
Samen met dat er nooit door ieder WIFI station constant wordt gezonden/ontvangen, hierdoor gaathet soms goed en dan weer een tijd niet.
In mijn toch niet zo grote werkomgeving varieerd de te behalen bandbreedte tussen de 3 a 4 MB/sec tot 35MB/sec en ik heb het over MegaBytes.
De gang inlopen kan zeer grote gevolgen hebben voor de snelheid.
Jij als HF man :-) weet ook dat ontvangers goed kunnen worden overstuurd, ben net even buiten het pand geweest en tel binnen 30 seconde meer dan 100 Access Points, TADA :-)

Hoe zou het zijn met de 3e orde producten in mijn werk laptop of mijn mobiele telefoon? (op mobiele telefoons is de WIFI vaak veel slechter)
Apple App. is ook drama...

Een van de trucs die ik steeds meer toepas, is het Access Point/Router bij de voor of achterzijde an het pand bij ramen weg te houden.
Zodat de buren de ontvanger minder kunnen dichtdrukken, maar het blijft moeilijk hier in Amsterdam je klanten gelukkig te maken.

Groet,
Blackdog

Tja, een draadje is inderdaad toch het best en stabielst. Mijn huis is bedraad, maar hier zie je echt de 'remmende voorsprong': mijn wifi is sneller dan mijn bekabeling. Er zou moderne kabel in moeten.
Op de begane grond is alles nu nieuw bekabeld, maar hier en daar vind je bij mij nu ook wifi. In de voorsteden is dat gelukkig nog geen probleem; de buren zijn niet zó dicht bij.

Maar ik dwaal af, @TS had een andere vraag.
Waar het bij wifi tenminste nog in principe de bedoeling is dat alles een beetje kan samenwerken, is dat bij verschillende fabricaten powerline denk ik niet het geval; die storen elkaar alleen maar.

Het zijn trouwens verschillende frequenties. Signalen op 2,45 GHz storen powerline niet, en andersom.

Dus, @TS: in welk gedeelte van de installatie zou er storing kunnen zijn?