Powerliners

iets wat je ook goed kunt zien met bijv inssider is dat veel modems en dergelijke dingen met overduidelijk een ssid vanuit de fabriek constant het zendvermogen staan te reguleren naar gelang wat de omliggende netwerken doen. 1 zend meer, ander netwerk zend minder, en zo de hele dag door. vandaar dat je dan slecht bereik hebt, je wifi heeft een wisselend zendvermogen waardoor je net op de rand van het bereik bij vol vermogen niks als uitval hebt. zet je die functie uit in de wifi, dus een constant zendvermogen dan is het wifi stabieler, want je hebt niks aan dat terug regelen op andere wifi netwerken, geeft alleen maar een brak ontvangst op je eigen wifi.

ik meen dat er tegenwoordig al rookmelders zijn met ingebouwd wifi, zo'n ding hoort in nieuwbouw toch op elke verdieping te hangen. ding wordt met utp gevoed vanuit de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Zeker een rookmelder zou ik niet draadloos willen hebben..
Ik heb ze hier gewoon met een kabeltje aangesloten.Die dingen bewegen niet..dus waarom draadloos?

Trouwens,de meeste zenders hier hebben een draadje..Alleen de porto;s niet.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 4 september 2017 11:41:14 schreef maartenbakker:
[...]Dat geldt niet voor een accesspoint en een extender

Ook, extenders zijn per definitie bagger. Het kan af-en toe een keer werken maar het is ook weer een stoorbron op zich.
Ik ben geen fan in ieder geval.

Op 4 september 2017 13:24:50 schreef DJSmiley:
Mesh systemen zijn makkelijk, maar niet altijd de beste oplossing. De snelheid halveert per hop, en het bereik verschilt heel erg.

Vergeet niet dat er nogal wat systemen zijn, en de manier van werken nogal verschilt. Bij de TP-LINK bijvoorbeeld kun je elk punt bekabeld aansluiten en wordt de hele backhaul over ethernet verzorgd, dat is uiteraard optimaal als je al kabel hebt liggen.

Een veel groter voordeel van deze constructie is dat het ook voor niet tech-savvy gebruikers werkt, je hebt maar een enkel SSID, dus je hoeft niet te wisselen tussen AP_Boven en AP_Beneden bijvoorbeeld.

2.4Ghz krijg je in veel gevallen niet meer rocksolid door de hoeveelheid meuk in het betreffende spectrum. 5Ghz kom je nog wel mee weg meestal (Vooral door het beperktere bereik)
In alle gevallen: sitesurvey is zeker handig, en je ziet ook meteen andere (non-wifi) storingsbronnen. Denk aan babyfoons of radar-PIR detectoren (die soms ook 2.4Ghz zijn)

Zeker, zit maar eens in een woonhuis wat tegen de gevel van een flatgebouw aankijkt ... heel veel 2.4GHz hokjes :)
Alle andere meuk zwijg je dan inderdaad nog maar over, ook (analoge) kamera's staan als een plaal van storing in het spectrum.

Gebruik niet de goedkope meuk. Maar je hoeft ook geen enterprise oplossing te nemen. De al eerder genoemde Unifi accesspoints zijn prima bruikbaar.

Ubnt is al behoorlijk prosumer, en bij het gebruik van meerdere unify AP's heb je eigenlijk ook een controller nodig.

Op 4 september 2017 17:44:24 schreef Frederick E. Terman:
Waar het bij wifi tenminste nog in principe de bedoeling is dat alles een beetje kan samenwerken, is dat bij verschillende fabricaten powerline denk ik niet het geval; die storen elkaar alleen maar.

Precies, en als ik de TS goed begrijp zit hij met twee verschillende powerline oplossingen (die elk apart naar aan de router geknoopt zijn) op een enkel lichtnet te hobbelen. Dat zal wel wat problemen geven ja. Een enkele powerline oplossing is al zelden probleemloos.