remco_blom
altijd druk met de verkeerde dingen
Florick je had het een keer eerder er over om een 25w lamp tussen de voeding en 230 te zetten maar kan dat mischien ook een pkz zijn ?
florick
expert in percussive maintenance
pkz? Een 25W E27 gloeilampje zal je toch wel ergens hebben liggen? De bedoeling is de stroom te limiteren als er iets verkeerd is aangesloten.
remco_blom
Op 3 september 2017 22:18:20 schreef florick:
pkz? Een 25W E27 gloeilampje zal je toch wel ergens hebben liggen? De bedoeling is de stroom te limiteren als er iets verkeerd is aangesloten.
Ik denks niet dat je helemaal begrijp wat een pkz is een pkz kun je instellen en is als een soort schakelaar.
In koeien stallen (en ander vee) hang je die pkz tussen de voeding en de ventilatoren zodat je nooit de ventilator opblaast ik zou zometeen even een foto maken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
ik zie dat die speciaal voor motoren zijn. Die staan toe dat de motor gedurende enkele seconden tot minuten veel meer dan normaal aan stroom gebruiken. Tenminste /dat/ is normaal voor een motor.
Een gloelamp is in een deel van een seconde warm en heeft dan dus de mogelijkheid om de volledige spanning te zien.
remco_blom
yess,
ik heb toesteming gekregen dus florick zet hem maar op de post.
ik zal je een email sturen over de andere zaken.
remco_blom
Weet iemand iets meer over gadget_inc
Ik heb hem 3 dagen terug een email gestuurd maar hij reageerd niet.
Typisch iets van de jeugd van tegenwoordig. 
Als iemand niet binnen een paar minuten reageert is er iets mis.
Voor de meeste mensen is CO een onderdeel van een hobby en daarnaast hebben ze nog een leven met dingen zoals een baan, vrouw/man en kinderen of misschien wel nog een andere hobby.
Gewoon nog even geduld hebben.
Mijn zoon klaagt ook altijd als ik niet binnen een paar seconden reageer op een whatsapp bericht.
Ze denken dat iedereen met een smartphone in zijn handen is geboren. 
Maar die telefoon ligt gewoon de hele dag op dezelfde plek en ik zit daar niet altijd naast.
Maar als er toch problemen zijn met het leveren van bepaalde onderdelen dan horen we dat nog wel, want er zijn meer mensen die je kunnen helpen.
remco_blom
Op 7 september 2017 16:41:07 schreef Dratsabylgu:
Als iemand niet binnen een paar minuten niet reageert is er iets mis.
Voor de meeste mensen is CO een onderdeel van een hobby en daarnaast hebben ze nog een leven met dingen zoals een baan, vrouw/man en kinderen of misschien wel nog een andere hobby.Gewoon nog even geduld hebben.
Mijn zoon klaagt ook altijd als ik niet binnen een paar seconden reageer op een whatsapp bericht.
Ze denken dat iedereen met een smartphone in zijn handen is geboren.
Maar die telefoon ligt gewoon de hele dag op dezelfde plek en ik zit daar niet altijd naast.Maar als er toch problemen zijn met het leveren van bepaalde onderdelen dan horen we dat nog wel, want er zijn meer mensen die je kunnen helpen.
Ik kan nogal ongeduldig zijn ja 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zakelijk heb ik dat ook. Als iemand haast heeft, wil ik best wat moeite doen om hem snel te helpen. Maar als ie in januari vraagt wat het kost en dan in april de bestelling plaatst, dan ga ik me niet lopen haasten.
Hier in jou geval zaten er mensen in de startblokken om je te helpen, en dan zeg je: "even wachten, even overleggen". Dan heeft het kennelijk geen haast en wordt er aan de andere kant ook niet meer 100% inzet gegeven. Je krijgt vast je spullen wel. Maar niet vandaag.
Op 7 september 2017 16:41:07 schreef Dratsabylgu:
[...]
Haha, zitten we hier nu de oude mannetjes uit te hangen? Als ik de tijdlijn van de eerste pak-em-beet 15 posts zo zie kan ik me best de suggestie van de onmiddelijke reactie voorstellen. 
remco_blom
Gister heb ik deze trafo gekregen van florick en ben er erg blij mee.
Maar nu is mijn vraag:
Hoe krijg ik 24 v uit mijn labo met deze ringtrafo en ook 1.5 a ?
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (58%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi remco_blom,
Goster het paketje van florick binnen gekregen en daar zat in deze ringtrafo maar is er een manier om er uit te krijgen op de labo?
Lees deze zin zelf eens terug, en denk er dan over na of je buurman die jou niet kent, dit zou begrijpen... 
Groet,
Blackdog
remco_blom
Op 8 september 2017 11:01:46 schreef blackdog:
Hi remco_blom,Goster het paketje van florick binnen gekregen en daar zat in deze ringtrafo maar is er een manier om er uit te krijgen op de labo?
Lees deze zin zelf eens terug, en denk er dan over na of je buurman die jou niet kent, dit zou begrijpen...
Groet,
Blackdog
Haha even snel typen op de mobiel wil nooit echt bij mij
Ik heb het bericht even wat aangepast
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi remco_blom,
Nu is hij goed, je bedankt publiekelijk Florick en steld een duidelijke vraag!
De trafo is gemaakt voor 220V optimaal, dat is niet helemaal van deze tijd, maar heeft een voordeel voor jou.
Hierdoor wordt de 2x 22V ook wat hoger.
Dat is bijna nooit een probleem dat een ringkern trafo die 220V was op een 230V net wordt aangesloten.
Het "nullast" verbruik is bij goede ringkern trafo's meestal erg laag en gaat meestal pas bij 245 of 250V flink omhoog.
Mooi, je hebt dus wat meer spanning dan de 2x 22V, je hebt ook het voordeel dat deze trafo 22V-0-22V is, hierdoor heb je maar twee dioden nodig voor gelijkrichting.
Dit scheeld in de toppen bij gelijkrichting bij 2V in jouw voordeel, als je dan ook nog eens een Dual Schottky diode neemt hiervoor kan je nog bijna 1V gunstiger uitkomen.
Dan nog even dit als het nog niet verteld was, zeg dat je dus 1,5-Ampere als gelijkstroom uit je voeding wilt kunen trekken.
Je trafo zal dan met een hogere stroom moeten worden gespecificeerd, de stroom die de trafo moet kunen leveren is de gelijkstroom gedeeld door 0,62.
Dus 1,5/0,62 = 2,42 Ampere.
Dit komt door de verliezen in de trafo, je laat de bufferelco maar tijdens een klein stukje van de Sinus van de spanning van de trafo op.
In die korte tijd, worden er veel grotere stromen uit de trafo getrokken, neem maar ongeveer als vuistregel 10x zo hoge piekstroom als de gelijkstroom die uit je voeding komt.
De 2x 22V wordt net als bij iedere andere gelijkgerichte toestand in voedingen zwaar belast in de pieken, dat geeft veel warmte verliezen (koper verliezen) in de trafo.
Mooi dat was dus wat achtergrond, en nu nog een beetje ter aanvulling.
De trafo heeft dus een Ri, dat houd in als je 220V zou aansluiten je meer meet dan de 22V die op het label staat.
De 22V op het label is als je de trafo belast met een weerstand en dan als de weerstadn 2,5-Ampere opneemd is de spanning 22V.
Je kan ook over de 44V de weerstand aansluiten, dan heb je er maar één nodig om mijn uitleg te testen.
Dus, onbelast met twee gelijkricht dioden en zeg een 4700uF kan je dan aan de 32 a 33V spanning op deze elco komen.
Maar bij belasting zakt deze spanning in en er komt rimpel op de elco van het ontladen van deze elco tussen de Sinus toppen.
Verder heeft je electronische regelaar, b.v. een LM317 ook een minimale spanningsval (dat heet de "drop out" spanning)
Hou voor een enkele LM317 rekning met 2,5V dat je verliest bij 1,5-Ampere.
Zo even natte vingen werk zou je net niet 24V bij 1,5-Ampere halen, 1-Ampere zou waarschijnlijk wel lukken.
Als je Netspanning 230V is of hoger, dan heb je kans dat je het net haalt.
Zie dit niet als grote beperking, ik gebruik bijna nooit de maximale stroom van mijn voedingen hier in mijn LAB.
Vaak staart met zich blind als men voedingen aanschaft of zelf bouwd, op de maximale stroom, die gebruik je echt bijna nooit...
En is dat wel zo, dan is de voeding te klein 
Resume,
Trafo is zeer goed te gebruiken voor een LAB voeding, als je 1,5 Ampere als max wilt hebben dan kan dat zeker tot zo'n 22V uitgangsspanning bij 220V Netpanning.
Deze diode zou mooi zijn voor jouw trafo om de 2x22V gelijk terichten.
https://www.eoo-bv.nl/schottky-dual/10614-40cpq100.html
Als je nog meer vragen hebt of het nog niet helemaal duidelijk is, dan hoot ik het wel.
Groet,
Blackdog
For the record, blackdog bedoelt dus een schakeling als deze (van internet getrokken):
Daar waar "load" staat moet dus je voeding komen.
De diode die blackdog noemt is echter niet geschikt omdat die de volledige worst-case piekspanning van de beide wikkelingen van de transformator zal moeten weerstaan, en die is iets over de 70V. Deze diode gaat maar tot 45V. Je zou de wat zwaardere 40CPQ100 kunnen gebruiken, maar ik zou gewoon de helft van een zware brugcel zoals deze gebruiken. Met deze stromen is het verschil tussen Schottky en een normale diode minder dan 0,5V.
Op 8 september 2017 11:34:15 schreef blackdog:
[...]
Verder heeft je electronische regelaar, b.v. een LM317 ook een minimale spanningsval (dat heet de "drop out" spanning)
Hou voor een enkele LM317 rekning met 2,5V dat je verliest bij 1,5-Ampere.
[...]
Het ging toch om de CO 2016 voeding? Die heeft toch een eigen voeding voor het regelgedeelte? Daar zal je minder dan 1V spanningsval moeten hebben met 0,75A per transistor (+0,25V over de weerstanden). De grootte van je elco is nu wel belangrijk, want dat bepaalt de rimpel waar je rekening mee moet houden en dus de ruimte die je hebt om "binnen te regelen". Met deze trafo kan je wel 2,5A halen, maar ik zou gewoon beginnen met 1,5A. Wat voor elco heb je? Koop ook een paar zekeringen en de bijbehorende houders, dat scheelt als je eens met een meetpennetje uiglijdt.
remco_blom
Weet ik niet, ligt aan de transistors die je gebruikt. De bijgeleverde kunnen tot 100V, maar dan is de stroom die je nog kan trekken heel klein in verband met de 'safe operating area', die kan je vinden op pagina 4 van de datasheet. Die zal lager zijn dan dat je op basis van het vermogensverlies zou verwachten.
edit: R5 en R6 (de bleeder weerstanden) moeten dan ook wat zwaarder worden denk ik. Ik zou niet boven de 40V gaan echter, al was het alleen al om het gebrek aan een toepassing.
blackdog
Golden Member
Hi Kruimel, remo_blom,
Yep, wat de diode betereft "My Bad" ik heb het aangepast naar de link die Kruimel gaf.
Kruimel, ik heb regelmatig geen idee welke kant remco_blom op wilt gaan.
Mijn opmerkingen waren algemeen betreffende voedingen.
De Schottky diodes heb ik geadviseert om het Maximale vermogen uit het geheel te halen, en dan helpen alle beetjes.
Meestal neem je een trafo spanning die een paar volt hoger is dan de spanning op de uitgang
voor voedingen tot zo'n 40V uitgangsspanning onder maximale belasting.
Dat deze trafo, met mijn voorstellen hoe aan te sluiten (dank Kruimel voor het plaatje) je toch aardig in de buurt komt van de 24V en 1,5 Ampere bij voldoende Netspanning.
Groet,
Blackdog
remco_blom
Is er een schema te vinden van de co2016 voeding ik kan er geneen vinden?
Vraagje is de input van de co2016 ac of dc?
remco_blom
in het pakketje van florick zit ook een lm123k{5v regulator}.
die zou ik graag in mijn labo willen gebruiken voor een extra 5v uitgang.
maar hoe zou ik de lm123k kunnen gebruiken met de ringtrafo van florick?
hebben jullie mischien een idee en of een schema voor me hoe ik de lm123k het beste zou kunnen gebruiken ?
florick
expert in percussive maintenance
Hoi Remco,
Ik zou dat nog even niet doen, ik heb volgens mij nog wel ergens een los +5V voedingtje staan, die zou ik eventueel met de scope mee kunnen sturen.
Ik heb je ook een REF01 10 volt ultra stabiele spanningsreferentie meegestuurd, als je alles werkend hebt zou je eventueel kunnen proberen aanpassingen te doen zodat je de referentiespanning voor de potmeters daarmee kan doen. Maar dat is iets voor LATER
Ik weet niet hoe het zit met de stabiliteit van de CO2016 voeding zit als je een darlington van een BD140+ bijvoorbeeld BD249C gebruikt. Ik vind de TO220 torrentjes eigenlijk volkomen ongeschikt voor een Labo
[Bericht gewijzigd door florick op (20%)]
Op 8 september 2017 13:54:30 schreef remco_blom:
Is er een schema te vinden van de co2016 voeding ik kan er geneen vinden?
In de openingspost van de bijbehorende topic, daar verwijst Sine naar een schema en een bijsluiter. Ik heb drie keer of zo naar het topic gelinkt, heb je het ooit open gehad? Je hebt nu voor een grijpstuiver praktisch een hele voeding gekregen, nu is aan jou de taak daar verantwoord mee om te gaan. Lees dus eerst in elk geval je eigen topic door en bekijk de gegeven links. Lees daarna in elk geval de openingspost van de CO 2016 voeding, en bij voorkeur zo ver mogelijk verder. Het is nogal wat, dus ik snap dat je het niet helemaal gaat lezen.
Vraagje is de input van de co2016 ac of dc?
Dat staat ook op dat schema. Er is bij de kit geen transformator, gelijkrichter of afvakelco bijgeleverd, en er is geen plek voor op de print. Je zult die dus zelf moeten leveren en aansluiten. De print accepteert alleen DC spanningen.
Op 8 september 2017 15:10:23 schreef remco_blom:
in het pakketje van florick zit ook een lm123k{5v regulator}.die zou ik graag in mijn labo willen gebruiken voor een extra 5v uitgang.
maar hoe zou ik de lm123k kunnen gebruiken met de ringtrafo van florick?
Dan heb je geluk gehad, dat is een milspec versie van de LM323 in een TO-3 behuizing. Dat zijn niet de handigste behuizingen om mee te beginnen, en het toepassen van deze regelaar met jouw transformator is niet verstandig. Daarvoor een een transformator met een lagere spanning en een hogere stroom wellicht handiger. Laat die LM123K maar even voor wat het is, die zal moeten wachten op een andere toepassing.
hebben jullie mischien een idee en of een schema voor me hoe ik de lm123k het beste zou kunnen gebruiken ?
Heb je het typenummer al een op google ingetypt? Dan vind je gemakkelijk een datasheet. Gebruik anders deze link, dan vind je een pdf met de benodigde gegevens en een voorbeeldschakeling.
Allereerst zou ik prioriteiten stellen en die CO 2016 voeding maken. Voor een beginner is dat al best een klus.
Op 8 september 2017 17:47:07 schreef florick:
Ik weet niet hoe het zit met de stabiliteit van de CO2016 voeding zit als je een darlington van een BD140+ bijvoorbeeld BD249C gebruikt. Ik vind de TO220 torrentjes eigenlijk volkomen ongeschikt voor een Labo.
Hoezo dat nu weer? Het grote voordeel van deze voeding is juist dat heel veel transistoren voldoen, de bijgeleverde exemplaren zijn voor 25V/1,5A perfect geschikt en bovendien zeer betaalbaar. Als je er één (of twee, ze gaan typisch tegelijk) opblaast kan je voor een klein bedrag een nieuwe kopen. Op de stabiliteit hebben deze transistoren nagenoeg geen invloed.
PS Kunnen we de edit gaan gebruiken trouwens, al die dubbele post voegen weinig toe aan het overzicht.